BMW R80ST -> brat/scrambler

Boxertuup

MF'er
13 jan 2015
74
0
Eijgelshoven
Na lang meelezen met anderen, nu toch een eigen topic gestart.
Een hele tijd geleden een BMW R 80 ST aangeschaft als restauratieproject. Welliswaar niet het eerste project, maar wel het langstdurende.
Tijdens het werk zag ik een matzwarte BMW met een te koop-bordje staan en na enige straffe onderhandelingen het apparaat meegenomen voor een schappelijke prijs. Thuis gekomen bleek het een ST te zijn, waarvan er niet zo heel veel rondrijden, volgens de BMW-specialist waar mijn R1100S in onderhoud is.
Dus nog heel even gedacht om de verzaagde machine weer in originele glorie te herstellen. Door dat er niet zoveel rond rijden zijn natuurlijk ook de onderdelen schaars en mag je gelijk de hoofdprijs aftikken, als het al gebruikt te krijgen is. Dus dat plan stierf al snel een vroegtijdige dood. Dus iets bouwen dat ik leuk vind en betaalbaar is.



Hier is het mee begonnen. Het matzwart zegt eigenlijk al genoeg. Gelukkig had de vorige eigenaar meer interesse in de technische staat van het motorblok, dan in het uiterlijk van de motor. Aangezien ik niet technisch ben opgeleid en vaak ook geen echt specialistisch gereedschap heb, probeer ik een project te zoeken dat motorisch goed is. Het boxer-blok en de spaakwielen hebben uiteindelijk de doorslag gegeven.

Het een en ander is er al aan gebeurd. De voortgang zal ik hier posten, als alles goed gaat met het plaatsen van foto's en tekst. (handiger met een een frame kaalschuren dan achter de pc te gaan zitten foto's bewerken.)
 

hippie

MF veteraan
2 nov 2010
1.340
16
ja
ST is nagenoeg een G/S met een andere voorvork.
leuk project ga ik volgen.
 

Boxertuup

MF'er
13 jan 2015
74
0
Eijgelshoven
@hippie: BIKE EXIF kende ik inderdaad nog niet. Hier staan idd hele fraaie
motoren. De mijne zal een combi worden van brat/scrambler met enige bling in de vorm van gepolijst alu. Verder een dikke tank, allroad-banden en custom zadel.

Eerst een aantal foto's van de motor na aankoop.








Op zich ging het demonteren redelijk voorspoedig, maar toch loop je dan soms tegen bepaalde zaken aan. Dan is het natuurlijk de uitdaging om en oplossing voor het probleem te bedenken en daar gaat soms wat tijd in zitten. Meestal lees ik dan even later op dit forum de oplossing die anderen voor mij ook al bedacht hadden.
Vrij snel stond de ST er al zo bij.




Aangezien wij recentelijk een andere woning betrokken hebben liggen de prioriteiten dan helaas niet altijd bij de motor. Het project heeft geen haast. Rijden kan ik de andere motoren. Voor mijn woon-werk rijd ik op deze:


En mijn laatste restauratieproject, een Intruder 700 uit '86, staat in nieuwstaat als decoratie in de hoek van de woonkamer. Tot groot 'genoegen' van mijn wederhelft. Na 25 huwelijk kom ik daar wel weg mee....

Na het demonteren van de motor voorlopig maar eens aan de slag gegaan met wat poets en polijstwerk



Ik zie dat de foto's vrij klein geplaatst worden. Via Paint heb ik de foto's verkleind tot 300 x 233. Groter kon ik ze niet uploaden naar het forum. Iemand een tip om ze groter geplaatst te krijgen voor deze digibeet?
 

Boxertuup

MF'er
13 jan 2015
74
0
Eijgelshoven
@ Halflive:
Spaakwielen zijn idd al winst gezien de prijzen die ze er voor vragen. Na een poetsbeurt waren ze, gezien de leeftijd, nog in goede staat, zonder noemenswaardige beschadigingen.



Voor het gemak maar een montage standaard gemaakt die straks op de lift kan voor werkzaamheden aan het blok.
Verder ook een begin gemaakt met het schoonmaken en polijsten van dynamodeksel, remschijf en remklauw.



Ook de startmotordeksel, kroonplaat en cardanklok konden aandacht gebruiken.






 

Boxertuup

MF'er
13 jan 2015
74
0
Eijgelshoven
De polijstspullen nog 'even' ter hand genomen en een aantal onderdelen ontdaan van de zwarte lak of coating. De delen met zwarte lak in een met thinner gedrenkte lap gewikkeld en vervolgens in een plastic draagtas gedaan. Na een uurtje kon de lak er zonder moeite vanaf en ik had geen schuurgroeven die ik naderhand weer moet bijwerken.









Werkt trouwens ook perfect op andere delen met en laklaag.

 

Boxertuup

MF'er
13 jan 2015
74
0
Eijgelshoven
Van het kapotte voorspatbord nog een minispatbordje kunnen maken, hoewel ik eigenlijk geen spatbord willen monteren. Aangezien de voorvorkpoten niet heel erg dik zijn toch maar de stabilisator geplaatst en dan kan er net zo goed een stukje spatbord op.




Ook de middenbok was niet meer helemaal nieuw. Ik wil de middenbok behouden ivm chronisch plaatsgebrek in de garage. Van origine heeft de ST geen jiffy, die zit weet gemonteerd op de valbeugels. Die zaten er wel op, maar de jiffy heeft geen vergrendeling. Klapt dus meteen in als de motor rechtop word gezet. Dus vandaar ook maar aan de slag met de middenbok. Thinner doet echt wonderen.





De kunststof doppen waren of niet aanwezig of zo versleten dat ze vervangen moesten worden vervangen. Dus een paar stalen stuivers gemaakt en de uiteinden dicht gelast.



Inmiddels is het frame al kaal gemaakt door de coater en kan straks de hele boel terug voor een strakke poederlaag. In de tussentijd kan ik verder met zaken zoals de kabelboom en frame. Niet de motor was verzaagd, de kabelboom is ook behoorlijk gechopt. Geen knipperlichten, geen tellers, minimale controlelampjes, contactslot naar de achterzijde.

Verder een dikke tank op de kop getikt op Ebay.de, een nieuwe demper bij Louis en wat nieuwe rubbers op de steps en schakelpook.
De uitlaatbochten zijn zwart of zwart gemaakt, dus even kijken hoe ik dat weer een beetje toonbaar krijg.
 

OMB

Die hard MF'er
16 jul 2010
410
29
57
Houten
Verwacht geen wonderen van de RVS beugel: dat is meer een fraaie montageplaat voor het voorspatbord dan dat het werkelijk bijdraagt aan de stabiliteit van de (inderdaad wat iele) voorvork. Als je echt een meer stabiele voorvork wil (en dat is met een enkele schijf geen overbodige luxe!) dan raad ik je aan om een voorvorkstabilisator van b.v. Tarozzi te monteren.

Bij mijn weten had alleen de R65LS standaard zwarte uitlaatbochten en -dempers. Ik denk dat jouw bochten gewoon zwart zijn gespoten.
 

Boxertuup

MF'er
13 jan 2015
74
0
Eijgelshoven
@OMB
ik heb mij laten vertellen dat ook de vroege G/S een zwart uitlaatsysteem had. Tot bj. '84 zou het gelijk zijn aan dat van de ST. Daarna zou de G/S de grotere collector hebben gekregen en verschilt ook de afmeting van de bochten.

Een van de bochten met de schuurschijf blank gemaakt en bleek dat ze behoorlijk geleden hadden, roestpitting en een stuk ingelast.


De keuze is hergebruik van de oude, een paar gebruikte aanschaffen of hele nieuwe. Een set nieuwe kost 340 euro, een set gebruikte kost 150 euro en hergebruik kost een schuurschijf en een spuitbus van 14 euro. Ik wil ze blank maken en voorzien van een aantal lagen hittebestendige, transparante lak. Eens kijken hoe dat in de toekomst gaat uitpakken. Mocht dit niet werken op de lange termijn dan is wrappen nog altijd mogelijk.

De collector heeft in de loop van de jaren ook de nodige roest verzameld.


Met de staalborstel op de boormachine de collector kunnen ontdoen van de roest.


De bedoeling is deze te laten vlamverzinken. Volgens de coater ben ik dan meteen van toekomstige roest af. Vervolgens kan de collector gespoten worden met hittebestendige lak.
 

OMB

Die hard MF'er
16 jul 2010
410
29
57
Houten
Je hebt gelijk v.w.b. de R80GS: die hadden inderdaad ook een zwart uitlaatsysteem. Ik kan echter geen afbeeldingen vinden van een originele ST met een zwart uitlaatsysteem. Overigens zou ik in dit geval kiezen voor het opnieuw zwart maken van de uitlaatbochten, dat vind ik mooier dan wrappen.
 

hippie

MF veteraan
2 nov 2010
1.340
16
ja
Das zeker een makkelijke manier van ontlakken. Vanmiddag denk ook eens uitproberen.
Zag er echt netjes uit!
deze tip ga ik ook onthouden , maar is de motor al bijna klaar ?
staat deze ook in de woonkamer of heb je planten in de schuur ?

gr hippie
 

Boxertuup

MF'er
13 jan 2015
74
0
Eijgelshoven
@ hippie
Normaal gesproken staat het vorige restauratieproject in de woonkamer.


De tank en het frame waren terug en de voorvork was, voorzien van nieuwe keerringen, ook zo goed als klaar. Daarom maar meteen een mock-up gemaakt en kon het niet laten om te kijken hoe het gepolijste spul en de tank uitzagen. Vanaf de bank kun je de beste lijnen voor de motor bepalen, dus de ST heeft even de plek van de Intruder ingenomen.


Binnenkort het blok er maar inlepelen. Ik heb een idee om het achterste deel van het frame kaal te houden en de accu te verplaatsen. Ondertussen een loop gemaakt om het afgezaagde subframe weer compleet te maken.



De remklauw was al gespoten en nu met nieuwe seals weer gemonteerd.


De tank is op zich wel deukvrij, maar de binnenzijde heeft wat last van roest. Die wil ik via electrolyse roestvrij maken en daarna voorzien van een Tankcure-coating. Alle spullen hiervoor staan klaar, alleen nog even wachten op beter weer, aangezien ik het buiten wil doen. Electrolyse schijnt een knalgas te produceren en volgens mij is het geen goed plan om het dan te doen in een tuinhuis met een puntdak zonder goede ventilatie.

Heeft hier iemand ervaring mee? Tips zijn welkom en volgens mij is meer dan genoeg kennis aanwezig op dit forum als ik kijk wat sommige forumleden voor elkaar krijgen. Daar zou Discovery een programma over moeten maken.
 

Dennis-BE

MF veteraan
3 okt 2008
1.021
1
31
gent
Ik heb die electrolyse gedaan in een niet verluchte kelder met een open gasbrander en had nergens last van :) het huis staat er gewoon nog..
 

NitroMax

MF veteraan
Donateur
Als tip kan ik meegeven:

wacht tot de tank aan de binnenkant echt hélemaal droog is voor de Tankcure er ingaat. Ik kreeg als advies om een stukje doorzichtig folie over de tankdop-opening te plakken en de tank op een warme plaats of in de zon te leggen. Zolang er maar de minste condensatie tegen de binnenkant van de folie zit is'ie niet droog genoeg ( duurde meer dan 2 weken bij mij! )
 

Hoefijzer

MF veteraan
13 okt 2013
1.286
11
61
Amerongen
Als het maar een beetje roest is zou ik het niet,gewoon een bus kruipolie en een paar handen vol grind en heen en weer schudden. Tankcure is niet zaligmakend (kan loslaten). en standaard hoeveelheid in die grote tank krijg je niet goed dekkend. Maar dat is mijn ervaring met tankcure.
 

Boxertuup

MF'er
13 jan 2015
74
0
Eijgelshoven
Bedankt voor de snelle reacties. Zeker zaken om rekening mee te houden bij de behandeling van de tank.
Ik ben trouwens nog op zoek naar een tankdop. Origineel hoort er de zwarte kunststof dop met uitsteeksel op. Gezien wat ik met de motor qua uiterlijk van plan ben zou een alu-dop zeer zeker niet misstaan. Ik zal eens kijken voor een fotootje.

Heeft iemand iets dergelijks te koop of een idee hierover?