BMW R80ST -> brat/scrambler

De kabelboom is vrijgemaakt en de knipperlichten zitten er inmiddels weer tussen. Om het een beetje overzichtelijk te houden is het geheel op een plaat gezet. De linkerzijde is de voorzijde van de motor, rechts de achterzijde.

full


Het contactslot en het betreffende lampje zit rechtsonder in de hoek. Gezien de kabellengte zal het lampje in de buurt hebben gezeten van het contactslot.

full


Laat je even niet misleiden door het groene lampje. Er zat een helder lampje in, maar dat was defect. :?
 
De nieuwe knipperlichten zijn binnen. Aangezien de koplamp niet is bevestigd aan koplamporen, ontbreekt ook de montagemogelijkheid voor de knipperlichten. Nog even gedacht om een klembeugel te maken om de voorpoot, maar dan is de kans op verdraaien er en om beiden hetzelfde te buigen is ook een uitdaging. Daarom een andere oplossing bedacht.

full

full


Stukje buis genomen en 2 moeren op de uiteinden gelast. De hoekjes van de moeren gevijld en gelijk gemaakt met de diameter van de buis. In de midden een doorvoer gemaakt voor de kabels van de knipperlichten en straks nog even een bevestigingsbeugel die op de koplampbeugel word bevestigd. Na het spuiten de doorvoer afdichten met wat zwarte kit tegen vocht.
De knipperlichten aan de achterzijde wilde ik met een alu-hoekje bevestigen achter de kentekenplaat, maar gezien het resultaat aan de voorzijde, denk ik toch dat achter een zelfde oplossing komt.

Knipperlichtjes spotgoedkoop gekocht bij Flevoshop.nl. 20 Euro incl. verzending voor 4 LED-knipperlichten met alu behuizing. Alleen levertijd is wat minder, maar dat stond netjes vooraf vermeld.

Frame en subframe zijn kaal, ontdaan van overbodige aanhangsels en kunnen retour naar de coater voor een zwarte hoogglans laag.

full


Als het een beetje meezit van de week kan ik aan de slag met het blok. Schoon en vetvrij is het al dankzij Dasty en een fles naamloze superontvetter (van Dsm).
Al een tooltje gemaakt om de corrosie tussen de koelribben te lijf te gaan. Eens kijken hoe dat gaat uitpakken.
 
Kan iemand zeggen waarvoor het lampje op de foto dient? Mogelijk aan de kleur van de draden en waarschijnlijk in het cockpit heeft gezeten, gezien de lengte van de draden? (zie eerdere post)

full


Ik ben benieuwd :)
 
De draden zeggen ook niets, dat is gewoon een stukje huishoud lampensnoer.

Zoals we al schreven, dit is waarschijnlijk de bekrachtiging, laadstroom lampje. Laat je het weg kom je zonder stroom te staan.
Contact aan, dan moet hij branden, beetje toerental en hij gaat uit. De andere kant van de bedrading moet bij je dynamo/diodeplaat uitkomen.
 
Ondanks de drukte toch nog een aardig stukje voor de motor kunnen maken. Eerder heb ik al verteld dat ik de accu niet meer op de oorspronkelijk plek wil laten terug komen en zo het achterste deel van het subframe zo kaal/leeg mogelijk wil houden.
De accu verhuist naar de bovenzijde van de versnellingsbak en de luchtfilterbak komt te vervallen. Die zal vervangen worden door 2 open filters. Nu zijn er accuhouders in de handel verkrijgbaar. De mooie zijn prijzig en de betaalbare vind ik niet mooi. Dus bij de ijzerboer wat materiaal gehaald en aan de slag.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Het motorblok hangt inmiddels weer in het gestripte frame en met de nieuwe afdekkap ziet het er zo uit.

[afbeelding]
[afbeelding]

De oude roestige accuhouder ontdaan van alle roest en gerecycleld.

[afbeelding]

En dit is dan uiteindelijk de bedoeling van het geheel.

[afbeelding]

Goed bezig.
Tip: Mijn R100 heeft jaren rondgereden meteen veel kleinere accu, die komt niet boven het blok uit. Het was wat krap, maar hij heeft me er nooit mee laten staan.

Hier staat de accu op dezelfde plek als waar jij hem hebt staan:

img_5237.jpg
 
De draden zeggen ook niets, dat is gewoon een stukje huishoud lampensnoer.

Zoals we al schreven, dit is waarschijnlijk de bekrachtiging, laadstroom lampje. Laat je het weg kom je zonder stroom te staan.
Contact aan, dan moet hij branden, beetje toerental en hij gaat uit. De andere kant van de bedrading moet bij je dynamo/diodeplaat uitkomen.


:^
 
@ MIOB:
Ik heb hier nog even gedacht aan een kleinere accu, maar mijn tank valt verder over het frame en onttrekt de accu bovenkant aan het zicht. Jouw tank is veel slanker.
Ik vind de ruimte tussen het blok en de tank wel heel mooi. De tussenbuis in het frame maakt het helemaal af. Ik zie trouwens dat je bij het achterwiel een klein spatbord hebt gemonteerd. Mag ik vragen hoe je het bevestigd hebt. Het is alleen jammer dat mijn achterbrug al klaar ligt bij de coater. :(

@Halflive en MIOB:
Ik heb het lampje alleen nog kunnen testen aan de kabelboom, zonder dat deze aan de motor bevestigd was. Test voor de nieuwe knipperlichten, overige verlichting, claxon.
Voor het demonteren heb ik niet gelet op de werking van het lampje. Zat net als het contactslot aan de zijkant onder het zadel gemonteerd. De kabelboom ligt nog uit elkaar en ik zal de draden nalopen.
Ik ga er van uit dat jullie 100% gelijk hebben (gezien alle kennis hier op het forum). Dus voor het lampje komt een netter exemplaar terug. Moet dit lampje aan bepaalde specificaties voldoen? :?

Bedankt voor jullie tips en reactie.

Bij het schoonmaken van de koelribben op het blok een simpel stuk gereedschap gemaakt om het laatste beetje schoon te maken.
full


Staalborstels van de Action in 2 gezaagd en met die helft kom je perfect tussen de ribben.

Ook de jiffy ontdaan van roest en een nieuw kleurtje gegeven. Ik weet nog niet of ik deze definitief ga monteren aangezien er geen vergrendeling op zit. Zo gauw de druk er vanaf gaat klapt die ook meteen in. De jiffy maakt ook geen deel uit van de originele 80ST en is op de valbeugel gemonteerd. Kan ik later nog over beslissen. Ik dacht aanvankelijk dat de beugel van de jiffy er van af gezaagd was en op de valbeugel gelast was. Achteraf bleek dat BMW het geheel zo levert.

full
 
@Halflive en MIOB:
Ik heb het lampje alleen nog kunnen testen aan de kabelboom, zonder dat deze aan de motor bevestigd was. Test voor de nieuwe knipperlichten, overige verlichting, claxon.
Voor het demonteren heb ik niet gelet op de werking van het lampje. Zat net als het contactslot aan de zijkant onder het zadel gemonteerd. De kabelboom ligt nog uit elkaar en ik zal de draden nalopen.
Ik ga er van uit dat jullie 100% gelijk hebben (gezien alle kennis hier op het forum). Dus voor het lampje komt een netter exemplaar terug. Moet dit lampje aan bepaalde specificaties voldoen? :?

Bedankt voor jullie tips en reactie.
Ja, het lampje moet drie Watt zijn. Je kunt hem vervangen door een weerstand van 47 Ohm, 5 Watt. Die kan je dan ook onder het dynamodeksel herbergen. Meestal wordt dit gedaan in combinatie met een ledje. Dan kan je altijd de werking van de dynamo controleren.
 
Een tijd niets meer gepost, maar dat betekent niet dat er niets meer gebeurt.
Deze week lekker opgeschoten, de coater had zijn best gedaan en de spullen zijn weer netjes terug.

full


De tijd dat het frame bij de coater lag nuttig besteed en aan de slag gegaan met het blok. Dan is het in de winter natuurlijk luxe als je een verwarmde garage ter beschikking hebt. Spuitwerk kan dan gewoon gedaan worden. Nadeel, het is een inpandige garage. Uiteindelijk ruik je de lak tot op zolder. Maar schat, dat kon ik van te voren toch niet weten.... O-)
Zo zag het blok uit voor de facelift:

full


En dit is het resultaat:

full

full

full


Verder nog een beugel gemaakt voor de knipperlichten aan de achterzijde. Gekozen om geen weerstanden in de kabelboom te plaatsen voor de LED-knipperlichten, maar een lastonafhankelijk relais. Moet zeggen werkt perfect en was stukken goedkoper dan 4 weerstanden.

full

full

full


En toen was er licht:

full


De kale zadelplaat is inmiddels ook terug van de stoffeerder en heeft alles naar wens bekleed. Aan de onderkant voor de zekerheid nog 3 ontluchtingsgaten gemaakt en die voorzien van rubbertjes tegen het inlopen van regen.

full

full

full


De velgen liggen bij de bandenboer voor een set Pirelli Scorpion. De achterband had hij op voorraad en de voorband moest besteld worden en duurt dus iets langer.

En dan heel voorzichtig het blok weer in het frame zetten. Alles netjes afgeplakt met blauwe tape ( gezien op Discovery _O- )
Cardan weer in elkaar gezet en in het frame gemonteerd.

full


Voorvork weer in elkaar en gemonteerd en het lijkt al bijna een motorfiets.

full


Ik zit alleen nog met het laadstroomlampje. Ik kan geen passende lampenhouder krijgen met een 3 watt lampje, zijn allemaal 2 of 4 watt. De 3 watt lampjes zijn steeklampjes en daar krijg ik dan weer geen waterdicht lampenhuis voor.
Iemand een suggestie?? :? Of kan 4 watt ook, dan is mijn probleem opgelost.
 
De weerstand van dat lampje bepaald de stroom door het anker tijdens het op spanning komen van de dynamo. En de stroom bij een 4 W lampje kan wel eens te hoog zijn.

Als je het met een LED wil oplossen is hier het schema:

full
 
Laatst bewerkt:
Jaap, dank voor je reactie.
Ik snap nu waarom de vorige eigenaar het controlelampje van een knipperlicht met plakband en kit had omgezet naar laadstroomlampje. Het was inderdaad 3 watt. Verder is het verbonden met een klein led-lampje op de kroonplaat. In het kunststof hulsje van het led-lampje zit een heel klein weerstandje (denk ik ...). Ik zal straks even een foto maken.

Begrijp het goed dat bij een lampje van 2 watt de stroom door het anker te laag is en de dynamo dus niet werkt en dus ook niet bijlaadt?

Van het schema snap ik helaas helemaal niets. Dit gaat echt al boven mijn pet. Van electronische zaken snap ik sowieso niets en dat terwijl mijn vader 40 jaar electricien is geweest. Heeft het mij nooit aan het verstand kunnen brengen. |(
Het is voor mij dus al een prestatie dat de ontbrekende knipperlichtbedrading weer werkend in de kabelboom is ingepast.
Ik zal dus op zoek moeten naar een geschikt controlelampje.
 
@ MIOB:
Ik heb hier nog even gedacht aan een kleinere accu, maar mijn tank valt verder over het frame en onttrekt de accu bovenkant aan het zicht. Jouw tank is veel slanker.
Ik vind de ruimte tussen het blok en de tank wel heel mooi. De tussenbuis in het frame maakt het helemaal af. Ik zie trouwens dat je bij het achterwiel een klein spatbord hebt gemonteerd. Mag ik vragen hoe je het bevestigd hebt. Het is alleen jammer dat mijn achterbrug al klaar ligt bij de coater. :(



[afbeelding]

Dat spatbordje is heel licht en zit met een klein beugeltje (vastgelast op de achterbrug) vast.
 
Van het schema snap ik helaas helemaal niets. Dit gaat echt al boven mijn pet. Van electronische zaken snap ik sowieso niets en dat terwijl mijn vader 40 jaar electricien is geweest. Heeft het mij nooit aan het verstand kunnen brengen. |(
Wil je het schema hierboven in eenvoudige bewoording uitgelegd hebben :?
 
Wil je het schema hierboven in eenvoudige bewoording uitgelegd hebben :?

Graag.
Ik wil het in ieder geval proberen te begrijpen. Vaak heb ik in dit soort gevallen een handleiding met foto's nodig en aanwijzingen plaats de rode draad op punt B.
Ik heb helaas geen technische achtergrond, maar ben wel superhandig op ander gebied. Een kast maken, badkamer betegelen of schilderwerk, daar draai ik mijn hand niet voor om. Spuitwerk aan de motor gaat mij ook heel goed af.

Een motorblok uit elkaar trekken is een heel ander verhaal. Op de eerste plaats heb ik daar de kennis niet voor (zelfs met 2 whb) en op de tweede plaats heb ik ook het specialistische gereedschap er niet voor. Dus roeien met de riemen die ik heb.
 
Mee eens; ik wil led achterlampen voor mijn auto maken, nooit gedaan dus.
Ledjes los kosten een drol dus uitproberen lijkt me leuk.
Zo'n schema begrijpen doe ik ook niet :N
 
Wil je het schema hierboven in eenvoudige bewoording uitgelegd hebben :?
Ik begrijp de vraag wel, ik ben ook tamelijk draadjes analfabeet.

@TS Je vind de aansluitingen, met de letters achter je motordeksel op de dynamo, en het diodebord. Eerst kijken en het schema er bij, dan groeit het begrip vast.
Je kunt het ledje ook laten vervallen. Dan weet je alleen niet of je dynamo het nog doet, net als op een Japanse fiets. De 47Ohm weerstand regelt de voeding van de rotor, in plaats van het lampje.

full
 
Daar komt die dan aan de hand van het schema hierboven. Lampje of weerstand maakt voor de werking geen verschil. Ik ga hier uit van het lampje.

30 = + 12 V van de + pool van de accu
31 = massa, dus - pool van de accu
15 = + 12 V na het kontaktslot

Alleen één correctie. De aanduiding DF bij de Regler (spanningsregelaar) moet onder het blokje staan. Boven hoort D+ te staan. Deze wijziging is in mijn verhaal gebruikt.

Op het moment dat het kontakt aangezet wordt staat de motor nog stil en wordt er geen spanning opgewekt. Bij het knooppunt van de drie kleine diodes rechts (D+) staat dus geen spanning (0 V). Op draad 30 staat 12 V van de accu. Er gaat nu een stroom lopen van 30 door het kontaktslot naar 15, door het lampje/weerstand, door de spanningsregelaar naar de ankerspoel (die halve rondjes onderaan bij DF). De ankerspoel wordt nu magnetisch.

Als de motor gestart is zal er bij voldoende hoog toerental spanning opgewekt worden. De 2 x 4 diodes links maken van de wisselspanning een gelijkspanning (met een kleine rimpel). De drie kleine diodes rechts wekken de spanning op voor de ankerspoel. Als deze boven de 12 V uitkomt staat er links en rechts van het lampje dezelfde spanning en zal niet meer branden. Als de spanning op D+ boven de ingestelde waarde in de spanningsregelaar uitkomt zal deze de stroom naar de ankerspoel terugregelen waardoor het magnetisme wegvalt en er dus even geen spanning opgewekt wordt. Dit wordt dus een repeterende cyclus van aan-uit van de stroom door de ankerspoel.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.
 
@ jaap43 & halflive:

Dank voor jullie hulp en uitleg.
Het is nog niet 100 procent helder, maar ik snap nu wel de noodzakelijkheid van het lampje/weerstand. Om het helemaal helder te krijgen mbt het aansluiten zal ik er even rustig voor moeten gaan zitten, zodat ik weet wat waar op de motor zit. (misschien ook iets vaker het wpb erbij nemen...ik ben er ook zo zuinig op :Y )
 
@ jaap43 & halflive:

Dank voor jullie hulp en uitleg.
Het is nog niet 100 procent helder, maar ik snap nu wel de noodzakelijkheid van het lampje/weerstand. Om het helemaal helder te krijgen mbt het aansluiten zal ik er even rustig voor moeten gaan zitten, zodat ik weet wat waar op de motor zit. (misschien ook iets vaker het wpb erbij nemen...ik ben er ook zo zuinig op :Y )


Misschien het elektr.schema eens uitprinten en 300% uitvergroten, kun je er gelijk je aantekeningen op maken en eventuele wijzigingen op vastleggen.



halflive zegt:
Elk BMW handboek dat ik heb zit een schema in. In de DB van de 2 ventiler staan nog veel mooiere
 
Laatst bewerkt:
halflive zegt:
Elk BMW handboek dat ik heb zit een schema in. In de DB van de 2 ventiler staan nog veel mooiere
:Y Moet je wel een beetje Germaans kunnen lezen.
De DB van 2 ventiler heeft zelfs een apart topic over het vervangen van het LKL lampje. (LadeKraftLampe?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan