BMW R80ST -> brat/scrambler

Boxertuup

MF'er
13 jan 2015
74
0
Eijgelshoven
Na lang meelezen met anderen, nu toch een eigen topic gestart.
Een hele tijd geleden een BMW R 80 ST aangeschaft als restauratieproject. Welliswaar niet het eerste project, maar wel het langstdurende.
Tijdens het werk zag ik een matzwarte BMW met een te koop-bordje staan en na enige straffe onderhandelingen het apparaat meegenomen voor een schappelijke prijs. Thuis gekomen bleek het een ST te zijn, waarvan er niet zo heel veel rondrijden, volgens de BMW-specialist waar mijn R1100S in onderhoud is.
Dus nog heel even gedacht om de verzaagde machine weer in originele glorie te herstellen. Door dat er niet zoveel rond rijden zijn natuurlijk ook de onderdelen schaars en mag je gelijk de hoofdprijs aftikken, als het al gebruikt te krijgen is. Dus dat plan stierf al snel een vroegtijdige dood. Dus iets bouwen dat ik leuk vind en betaalbaar is.

full


Hier is het mee begonnen. Het matzwart zegt eigenlijk al genoeg. Gelukkig had de vorige eigenaar meer interesse in de technische staat van het motorblok, dan in het uiterlijk van de motor. Aangezien ik niet technisch ben opgeleid en vaak ook geen echt specialistisch gereedschap heb, probeer ik een project te zoeken dat motorisch goed is. Het boxer-blok en de spaakwielen hebben uiteindelijk de doorslag gegeven.

Het een en ander is er al aan gebeurd. De voortgang zal ik hier posten, als alles goed gaat met het plaatsen van foto's en tekst. (handiger met een een frame kaalschuren dan achter de pc te gaan zitten foto's bewerken.)
 
ST is nagenoeg een G/S met een andere voorvork.
leuk project ga ik volgen.
 
@hippie: BIKE EXIF kende ik inderdaad nog niet. Hier staan idd hele fraaie
motoren. De mijne zal een combi worden van brat/scrambler met enige bling in de vorm van gepolijst alu. Verder een dikke tank, allroad-banden en custom zadel.

Eerst een aantal foto's van de motor na aankoop.

full

full


full

full

full


Op zich ging het demonteren redelijk voorspoedig, maar toch loop je dan soms tegen bepaalde zaken aan. Dan is het natuurlijk de uitdaging om en oplossing voor het probleem te bedenken en daar gaat soms wat tijd in zitten. Meestal lees ik dan even later op dit forum de oplossing die anderen voor mij ook al bedacht hadden.
Vrij snel stond de ST er al zo bij.
full

full

full


Aangezien wij recentelijk een andere woning betrokken hebben liggen de prioriteiten dan helaas niet altijd bij de motor. Het project heeft geen haast. Rijden kan ik de andere motoren. Voor mijn woon-werk rijd ik op deze:
full


En mijn laatste restauratieproject, een Intruder 700 uit '86, staat in nieuwstaat als decoratie in de hoek van de woonkamer. Tot groot 'genoegen' van mijn wederhelft. Na 25 huwelijk kom ik daar wel weg mee....

Na het demonteren van de motor voorlopig maar eens aan de slag gegaan met wat poets en polijstwerk

full


Ik zie dat de foto's vrij klein geplaatst worden. Via Paint heb ik de foto's verkleind tot 300 x 233. Groter kon ik ze niet uploaden naar het forum. Iemand een tip om ze groter geplaatst te krijgen voor deze digibeet?
 
@ Halflive:
Spaakwielen zijn idd al winst gezien de prijzen die ze er voor vragen. Na een poetsbeurt waren ze, gezien de leeftijd, nog in goede staat, zonder noemenswaardige beschadigingen.

full


Voor het gemak maar een montage standaard gemaakt die straks op de lift kan voor werkzaamheden aan het blok.
Verder ook een begin gemaakt met het schoonmaken en polijsten van dynamodeksel, remschijf en remklauw.
full

full


Ook de startmotordeksel, kroonplaat en cardanklok konden aandacht gebruiken.

full

full

full

full

full

full
 
De polijstspullen nog 'even' ter hand genomen en een aantal onderdelen ontdaan van de zwarte lak of coating. De delen met zwarte lak in een met thinner gedrenkte lap gewikkeld en vervolgens in een plastic draagtas gedaan. Na een uurtje kon de lak er zonder moeite vanaf en ik had geen schuurgroeven die ik naderhand weer moet bijwerken.

full

full

full

full

full

full

full


Werkt trouwens ook perfect op andere delen met en laklaag.

full
 
Van het kapotte voorspatbord nog een minispatbordje kunnen maken, hoewel ik eigenlijk geen spatbord willen monteren. Aangezien de voorvorkpoten niet heel erg dik zijn toch maar de stabilisator geplaatst en dan kan er net zo goed een stukje spatbord op.

full

full


Ook de middenbok was niet meer helemaal nieuw. Ik wil de middenbok behouden ivm chronisch plaatsgebrek in de garage. Van origine heeft de ST geen jiffy, die zit weet gemonteerd op de valbeugels. Die zaten er wel op, maar de jiffy heeft geen vergrendeling. Klapt dus meteen in als de motor rechtop word gezet. Dus vandaar ook maar aan de slag met de middenbok. Thinner doet echt wonderen.

full

full

full


De kunststof doppen waren of niet aanwezig of zo versleten dat ze vervangen moesten worden vervangen. Dus een paar stalen stuivers gemaakt en de uiteinden dicht gelast.

full


Inmiddels is het frame al kaal gemaakt door de coater en kan straks de hele boel terug voor een strakke poederlaag. In de tussentijd kan ik verder met zaken zoals de kabelboom en frame. Niet de motor was verzaagd, de kabelboom is ook behoorlijk gechopt. Geen knipperlichten, geen tellers, minimale controlelampjes, contactslot naar de achterzijde.

Verder een dikke tank op de kop getikt op Ebay.de, een nieuwe demper bij Louis en wat nieuwe rubbers op de steps en schakelpook.
De uitlaatbochten zijn zwart of zwart gemaakt, dus even kijken hoe ik dat weer een beetje toonbaar krijg.
 
Verwacht geen wonderen van de RVS beugel: dat is meer een fraaie montageplaat voor het voorspatbord dan dat het werkelijk bijdraagt aan de stabiliteit van de (inderdaad wat iele) voorvork. Als je echt een meer stabiele voorvork wil (en dat is met een enkele schijf geen overbodige luxe!) dan raad ik je aan om een voorvorkstabilisator van b.v. Tarozzi te monteren.

Bij mijn weten had alleen de R65LS standaard zwarte uitlaatbochten en -dempers. Ik denk dat jouw bochten gewoon zwart zijn gespoten.
 
@OMB
ik heb mij laten vertellen dat ook de vroege G/S een zwart uitlaatsysteem had. Tot bj. '84 zou het gelijk zijn aan dat van de ST. Daarna zou de G/S de grotere collector hebben gekregen en verschilt ook de afmeting van de bochten.

Een van de bochten met de schuurschijf blank gemaakt en bleek dat ze behoorlijk geleden hadden, roestpitting en een stuk ingelast.
full


De keuze is hergebruik van de oude, een paar gebruikte aanschaffen of hele nieuwe. Een set nieuwe kost 340 euro, een set gebruikte kost 150 euro en hergebruik kost een schuurschijf en een spuitbus van 14 euro. Ik wil ze blank maken en voorzien van een aantal lagen hittebestendige, transparante lak. Eens kijken hoe dat in de toekomst gaat uitpakken. Mocht dit niet werken op de lange termijn dan is wrappen nog altijd mogelijk.

De collector heeft in de loop van de jaren ook de nodige roest verzameld.
full


Met de staalborstel op de boormachine de collector kunnen ontdoen van de roest.
full


De bedoeling is deze te laten vlamverzinken. Volgens de coater ben ik dan meteen van toekomstige roest af. Vervolgens kan de collector gespoten worden met hittebestendige lak.
 
Je hebt gelijk v.w.b. de R80GS: die hadden inderdaad ook een zwart uitlaatsysteem. Ik kan echter geen afbeeldingen vinden van een originele ST met een zwart uitlaatsysteem. Overigens zou ik in dit geval kiezen voor het opnieuw zwart maken van de uitlaatbochten, dat vind ik mooier dan wrappen.
 
Das zeker een makkelijke manier van ontlakken. Vanmiddag denk ook eens uitproberen.
Zag er echt netjes uit!
deze tip ga ik ook onthouden , maar is de motor al bijna klaar ?
staat deze ook in de woonkamer of heb je planten in de schuur ?

gr hippie
 
@ hippie
Normaal gesproken staat het vorige restauratieproject in de woonkamer.
full


De tank en het frame waren terug en de voorvork was, voorzien van nieuwe keerringen, ook zo goed als klaar. Daarom maar meteen een mock-up gemaakt en kon het niet laten om te kijken hoe het gepolijste spul en de tank uitzagen. Vanaf de bank kun je de beste lijnen voor de motor bepalen, dus de ST heeft even de plek van de Intruder ingenomen.
full


Binnenkort het blok er maar inlepelen. Ik heb een idee om het achterste deel van het frame kaal te houden en de accu te verplaatsen. Ondertussen een loop gemaakt om het afgezaagde subframe weer compleet te maken.
full

full


De remklauw was al gespoten en nu met nieuwe seals weer gemonteerd.
full


De tank is op zich wel deukvrij, maar de binnenzijde heeft wat last van roest. Die wil ik via electrolyse roestvrij maken en daarna voorzien van een Tankcure-coating. Alle spullen hiervoor staan klaar, alleen nog even wachten op beter weer, aangezien ik het buiten wil doen. Electrolyse schijnt een knalgas te produceren en volgens mij is het geen goed plan om het dan te doen in een tuinhuis met een puntdak zonder goede ventilatie.

Heeft hier iemand ervaring mee? Tips zijn welkom en volgens mij is meer dan genoeg kennis aanwezig op dit forum als ik kijk wat sommige forumleden voor elkaar krijgen. Daar zou Discovery een programma over moeten maken.
 
Ik heb die electrolyse gedaan in een niet verluchte kelder met een open gasbrander en had nergens last van :) het huis staat er gewoon nog..
 
Als tip kan ik meegeven:

wacht tot de tank aan de binnenkant echt hélemaal droog is voor de Tankcure er ingaat. Ik kreeg als advies om een stukje doorzichtig folie over de tankdop-opening te plakken en de tank op een warme plaats of in de zon te leggen. Zolang er maar de minste condensatie tegen de binnenkant van de folie zit is'ie niet droog genoeg ( duurde meer dan 2 weken bij mij! )
 
Als het maar een beetje roest is zou ik het niet,gewoon een bus kruipolie en een paar handen vol grind en heen en weer schudden. Tankcure is niet zaligmakend (kan loslaten). en standaard hoeveelheid in die grote tank krijg je niet goed dekkend. Maar dat is mijn ervaring met tankcure.
 
Bedankt voor de snelle reacties. Zeker zaken om rekening mee te houden bij de behandeling van de tank.
Ik ben trouwens nog op zoek naar een tankdop. Origineel hoort er de zwarte kunststof dop met uitsteeksel op. Gezien wat ik met de motor qua uiterlijk van plan ben zou een alu-dop zeer zeker niet misstaan. Ik zal eens kijken voor een fotootje.

Heeft iemand iets dergelijks te koop of een idee hierover?
 
Terug
Bovenaan Onderaan