BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

Dat KFR is eigenlijk iets dat bekend is van de grotere R series, de 1100 en 1150, maar niet zo zeer bij de 850. Dus jouw melding verbaast me enigszins.
De twin spark 1150 zou het al minder moeten hebben dan de single spark. Van de 1200 heb ik nooit iemand daarover gehoord.
De mijne is door een goede (niet BMW) dealer goed afgesteld (carburateurs gesynchroniseerd) en ik merk er vrij weinig tot niets van.
Maar bij bepaalde toerentallen op heel glad asfaltweggetje kun je het heel lichtjes voelen. Versnelling omhoog of omlaag en het is er niet.
Deze motorfietsen laten zich zo makkelijk lui of sportief rijden dat dat mijn pret niet kan drukken. :]
Ik heb ook zo'n recyclizer gehad en het zorgde niet voor startproblemen of zo en het bracht wel verbetering. Zo'n recyclizer maakt de ECU wijs dat de buientemperatuur 10 graden lager is dan de werkelijkheid en daarom wordt de injectie iets rijker en is het KFR minder. Maar het benzinegebruik nam wel toe.
Dus ik heb hem er weer uit gehaald. Ligt nog ergens te verstoffen.

Uitleg KFR op Wikipedia

8 Pagina's op het RT forum en vooral het gebruik van de recyclizer
 
Laatst bewerkt:
Naja... moeilijk om in tijd en/of afstand uit te drukken.
Ik kan me alleen nog herinneren dat me dat opviel.
Toendertijd had ik trouwens nog een 600cc 4-pitter uit Japan. Die deed dat niet.
Maar die had ook geen koppel onderin. En dat heb je nodig om lekker kalmpjes te kunnen tokkelen.
Iets dat 2-cilinders wel kunnen. Maar dan moeten ze niet gaan hikken. :)

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van 1150 en 1200 eigenaren;
of de meerprijs naar de nieuwere 1200 het geld waard is t.o.v. de voorganger met 50 cc minder longinhoud.

edit I: en hoe zwaar wegen kilometer-standen van boven de 50K kilometers.
edit II: Bedankt voor ook jouw reactie, Beekberger. Dat zou inhouden dat de twinspark sowieso voor mij een "must" zou worden. Zeker als het KFR vooral bij de 1100 en 1150 single spark bekend zou zijn!?!
 
Mijn R staat nu op ruim 103.000 km. Er zijn er die zeggen dat hij dan net ingereden is, maar ik hoorde onlangs ook iemand zeggen dat de boxers met 130.000 km op zijn. Ik zie het wel ...
 
Laatst bewerkt:
ik heb al jaren een R1150R met 1 bougie per cilinder. Ik heb geen last van KFR, ik weet niet of dit aan mij ligt of dat mijn motor er geen last van heeft.
Mijne heeft nu ongeveer 165.000 km en hiervan heb ik zelf 35.000 km gemaakt.
Onderhoud is normaal, ik heb nog niks kapot gehad verder. Behalve de bougiedop bij het eraf halen maar dat is ook gewoon een kut systeem.
Overigens doe ik alles zelf.
Ik zou dus niet bang zijn van hoge kilometerstanden. (maar dat ben ik sowieso niet, ik heb ook auto's met veel kmters erop)
Waar in limburg woon je? Je mag best een keertje komen rijden. (en als je genoeg geld geeft mag je hem houden ;) )
 
Hartelijk dank voor je uitnodiging, DAF.
Mijn huis woont in Sittard.
Als ik er 'n beetje uit ben (twijfel nog steeds sterk tussen de BMW R en Moto Guzzi Breva 1100), dan laat ik je weten of we eens een proefritjes moeten plannen.
:t
 
Qua ouderdom/kilometers en betrouwbaarheid het volgende. Die dingen kunnen op zich heel veel kilometers hebben, no problem.
Maar je kunt er ook op vetrouwen dat de iABS versies in behoorlijke aantallen stuk gaan. Die elektrisch bekrachtigde remmen icm ABS remmen geweldig, maar gaan op termijn stuk. Niet allemaal, maar het zal je maar gebeuren. Riskant en dure grap. Mij overkwam het tijdens een toerrit. De hele groep moet vol in de remmen voor een rood verkeerslicht en mijn ABS gaat stuk, op dat moment. 8)7 Terwijl ik tussen de groepsleden doorschoot, wist nog net op tijd tot stilstand te komen. Één meter verder en ik was het kruisende verkeer ingereden. Het vervangen van zo'n iABS is economisch idioot (reken op een € 2000 ex montage). Dus ik heb de hele ABS shit laten verwijderen (heb ik wel een handleiding voor en staat ook op het www) en stalen remleidingen laten plaatsen. Dus als je de keuze hebt tussen een ABS of niet ABS versie. Neem een niet ABS versie.
 
Goedemorgen R-rijders,
Ik ben me aan het oriënteren voor een naked bike. Het moet een gemoedelijke lobbes zijn.
Alleen als het gewenst is mag ie af en toe eens flink knallen. Maar bij voorkeur lekker toeren.
Een BMW R1150R Rockster of een R1200R vind ik wel heel erg interessant.
De Rockster vooral voor de aparte looks.
Welke van de twee kunnen jullie me advisieren? Is de oudere en betaalbaardere Rockster nog wel betrouwbaar?
Onderhoud moet ik namelijk door een dealer laten doen. En als ik die elke maand een tiet met geld moet brengen om storingen te laten verhelpen...
Is de servo remmerij wel duurzaam / veilig?
Zijn er bekende probleempjes bekend als de motoren boven de 50.000 km komen?
Dus indien een van de twee een bodemloze geldput blijkt, dan hoor ik dat graag van u.

:Y
Ik rijd zelf een Rockster en ik moet zeggen dat ik geen moment spijt heb gehad!
Als een sidenote moet ik wel aangeven dat ik er pas 6k (van de 108k totaal) kilometers op heb zitten, vooral tourritten door de Ardennen of Eifel en de rest woon/werk kilometers.

Wat me opvalt:
- Wat een stuurgedrag! By far een van de best sturende BMW's
- Meer dan genoeg vermogen om lekker te touren, maar ook flink gas te geven.
- Zeer uitzonderlijk maar last van KFR (zonder recyclizer). Totaal niet storend als het optreedt.
- Echte eyecatcher.
- Best makkelijk om zelf aan te sleutelen.
- Voor zover ik weet geen bijzonderheden wat onderhoud betreft (op iABS na).

Daarentegen:
- Wel gevoelig voor het type band dat je eronder hangt.
- Niet geschikt voor mensen die korter dan +/- 1,80m zijn.
- Verbruik is niet al te geweldig als je er niet op let.

Een R1150x met meer dan 100k op de teller hoeft helemaal geen probleem te zijn, zolang hij maar goed is onderhouden. Met 50k op de teller zou ik me zeker geen zorgen maken (wederom, zolang hij maar goed onderhouden is).
De iABS is en blijft een probleem maar is zeker niet het einde van de wereld. Zoals @Beekberger zegt kun je het desnoods nog weg laten halen. Bij voorkeur weet je uit de onderhoudshistorie of er in het verleden iets aan is gedaan. Bijvoorbeeld vervangen, gerepareerd of helemaal niets aan gedaan.

Wat betreft de R1200R, ik heb geen flauw idee. Behalve dat ie lelijk is :+
 
Ik heb een R 850R en heb altijd Japanners gereden, heb wel moeten wennen aan de stoere 2 pitter maar zou nu niet anders meer willen ....misschien ooit een R 1200R dan😉
Maar even een vraagje voor de sleutelaars onder ons , is een R 850R goed af te stellen met de carbtune of moet ik bij de dealer zijn met zijn elektrische afstel apparaat?
 
Een witte Rockster.... :}
Vind ik een van de mooiste BMW’s überhaupt!
Dat hun integraal remsysteem zo z’n problemen ken was me niet bekend.
Wel vervelend dat het zo plotseling optreedt.
Dankzij de hoge verkoopcijfers valt BMW, maar ook Honda, negatief op in dat soort berichten.
50 promille van 100.000 stuks of van 15.000 stuks defect...

But then again, storingsvrij is bloot voets lopen.
En dat kent ook z’n ongemakken.

Fijn om te horen dat hoge kilometerstanden niet zoveel betekent voor de boxer.
:)

edit: ik ben 1,87 lang dus dat zou geen probleem moeten opleveren.
 
Een witte Rockster.... :}
Vind ik een van de mooiste BMW’s überhaupt!
Dat hun integraal remsysteem zo z’n problemen ken was me niet bekend.
Wel vervelend dat het zo plotseling optreedt.
Dankzij de hoge verkoopcijfers valt BMW, maar ook Honda, negatief op in dat soort berichten.
50 promille van 100.000 stuks of van 15.000 stuks defect...

But then again, storingsvrij is bloot voets lopen.
En dat kent ook z’n ongemakken.

Fijn om te horen dat hoge kilometerstanden niet zoveel betekent voor de boxer.
:)

edit: ik ben 1,87 lang dus dat zou geen probleem moeten opleveren.
Wit? Hij is toch zeker groen hoor _O-
20191031_142114.jpg

Inclusief slijtage plekken waar de knieën zich aan de tank vast klampen door de vele tienduizenden kilometers tijens de Ardennen :]

[Edit]
De reden dat ik over lengte begin is de relatief agressieve zithouding van de motor. Door het brede stuur leun je behoorlijk naar voren, wat het stuurgedrag wel ten goede komt. Met mijn 1.83m red ik het net om nog lange stukken comfortabel te zitten.
 
Ik ben 1,87m. Ik heb er een stel Wunderlich stuurraisers en voetsteunverlagers op gezet, om wat comfortabeler te zitten op lange dagen.
Maar ik vind de R1150R echt mooi, net als de Rockster. Al sinds 2012 eentje in bezit.
Hyperpro veren voor wegligging en comfort, Akrapovic voor een vollere sound, LED koplamp, Givi rack en topcase, Bagster gel zadel en MRA vario ruit.
Hier tijdens een overnachting op een meerdaagse.
Loaded-Ready.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben 1,87m. Ik heb er een stel Wunderlich stuurraisers en voetsteunverlagers op gezet, om wat comfortabeler te zitten op lange dagen.
Maar ik vind de R1150R echt mooi, net als de Rockster. Al sinds 2012 eentje in bezit.
Hyperpro veren voor wegligging en comfort, Akrapovic voor een vollere sound, LED koplamp, Givi rack en topcase, Bagster gel zadel en MRA vario ruit.
Hier tijdens een overnachting op een meerdaagse.
Loaded-Ready.jpg
:t
 
Werkt dat nou echt op R 850R?
Hoor veel verschillende verhalen
Ik weet het niet hoor. Ik vind het probleem niet ernstig genoeg om er iets aan te doen. Ik hoor ook verhalen over speciale olie, nog betere olie, iridium bougies, spul wat je aan de benzine kan toevoegen enz. enz. Het zal allemaal wel, maar mijn R loopt goed en voldoet aan de eisen die ik eraan stel en redelijkerwijs mag stellen. Storingen zelden of nooit, afgezien van lekke banden: in zeven jaar drie keer voorgekomen - is overigens vaker dan met enige koektrommel die ik in de loop van de tijd gehad heb, maar dat hoort er misschien wel bij.
Kortom, ik luister niet meer naar die verhalen. Ik geniet van het rijden en laat het werk met een gerust hart aan de mannen van de werkplaats over. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat :t
 
Ik weet het niet hoor. Ik vind het probleem niet ernstig genoeg om er iets aan te doen. Ik hoor ook verhalen over speciale olie, nog betere olie, iridium bougies, spul wat je aan de benzine kan toevoegen enz. enz. Het zal allemaal wel, maar mijn R loopt goed en voldoet aan de eisen die ik eraan stel en redelijkerwijs mag stellen. Storingen zelden of nooit, afgezien van lekke banden: in zeven jaar drie keer voorgekomen - is overigens vaker dan met enige koektrommel die ik in de loop van de tijd gehad heb, maar dat hoort er misschien wel bij.
Kortom, ik luister niet meer naar die verhalen. Ik geniet van het rijden en laat het werk met een gerust hart aan de mannen van de werkplaats over. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat :t

Mag ik uit je antwoord opmaken dat het "probleem" er wel is.
 
een 850 is KRF meestal met goed afstel werk wel simpel op te lossen, beginnen met kleppen stellen , de juist bougies erin , synchroon stellen , en als je geen geregelde katlysator heb , co afstellen ,, is dat goed maar blijft ie het doen , controleer de inlaatrubbers , als er eentje lekt is afstellen al lastig genoeg ,, maar injectoren als ze vervuild zijn en de nodige km's en leeftijd hebben , misschien upgrade naar die van een 1200 ,, die hebben meer gaten en geven een fijnere nevel, rijd stukken beter... maar een 850 heeft heel veel minder last van KFR dan een 1100/1150 ,, de zuiger is een aardig stuk kleiner , minder last van onvolledige verbranding

een 850/1150 stuurt idd goed, maar vaak zijn de schokdempers matig ,, na 15 a 20 jaar ook al heeft ie maar 50 K km gehad ,, doe ze maar weg,,, laat staan die 100 k km gelopen hebben , en lager draaipunt van de cardan klok op de cardan tunnel ... de modellen met 17" kunnen moderne banden gebruiken wat positief werkt.
ik gebruik metzelar roadtec 01
 
Terug
Bovenaan Onderaan