BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

Toen ik “ begon” was in 86 de net de nieuwe Fünfer uitgekomen, de 7 reihe, was geintroduceert en wij liepen de ene na de andere modificatie uit te voeren na de andere, tot en met gekrompen portierbekleding aan toe. Toch was ik geïmponeerd de manier hoe men ergens in 83/84 de K introduceerde, echt als een serie, n merk, een brandlable. In de motorwereld in BMW-Motorrad een merk, zo ook de R. Zoals Suzuki de geavanceerde olie-gekoelde GSX/R met een hoop Blabla neerzette, gaf BMW dit standaard mee op de R850/1100 met de 2 aparte koelertjes boven de cylinders, ‘Aanwezig’. Toen op bijna elk model de niertjes, ja het had iets. Maar de dealer hier had er niets mee, gezeik met bakken, schakelvorken, lekke/ gebroken cardans, splines, koppelingsplaten... tja: als je van een CB afkomt, rijdt dit net effe anders... De nieuwe wet-clutch systemen van de laatste R12xx, begrijp ik wel. Het is een keuze, net als gesealde lagers in een versnellingsbak... Er zit toch smeerolie in, waarom dan... in tegenstelling tot bijvoorbeeld Honda, had BMW veel derden, welke bijvoorbeeld de bakken bij Getrag, koppelingen bij F&S, vering bij Sachs of Showa, Züna uitlaten, Gilardoni cylinders, etc. Maar marges werden kleiner en kleiner, en als je modulair gaat bouwen ga je meer en meer: veel dingen - in - bouwen. Zoals ... Honda bijvoorbeeld: blok - bak - cylinders - in één. Zo, dat scheel, koop je allen bij Mahle een paar zuigertjes, koppelingset in 1 pakket, bak: alleen de inhoud, koppen erop, klaar!! Kosten: ik denk 75% van een arbeidsintensieve r1150 blok, daar kan je een mooi variocamsetje voor plaatsen, 2 nokkenassen voor veul meer...
 
bij de auto's en de motoren zeker als alles nieuw is gaat er van alles fout ,, de introductie van de E36 heeft veel indruk gemaakt wat daar aan mis was, je kon beter een Lada kopen die waren stukken beter,, en na 2 jaar of de eerste facelift zijn de problemen wel opgelost , na 1994 was de E36 zo ontzettend goed dat ie zelfs de E30 achter zich liet en met de grotere motoren de E34 best aan kon .

die aanpassingen zullen ook te maken hebben met goedkoper te bouwen, en BMW ergert zich aan die hele oude modellen die meestal 15 a 20 jaar wel halen.
die bezorgen het merk met die eigenaren Johnie en Mo ,, een ongewenste reputatie , en lastiger te verzekeren.
 
bij de auto's en de motoren zeker als alles nieuw is gaat er van alles fout ,, de introductie van de E36 heeft veel indruk gemaakt wat daar aan mis was, je kon beter een Lada kopen die waren stukken beter,, en na 2 jaar of de eerste facelift zijn de problemen wel opgelost , na 1994 was de E36 zo ontzettend goed dat ie zelfs de E30 achter zich liet en met de grotere motoren de E34 best aan kon .

die aanpassingen zullen ook te maken hebben met goedkoper te bouwen, en BMW ergert zich aan die hele oude modellen die meestal 15 a 20 jaar wel halen.
die bezorgen het merk met die eigenaren Johnie en Mo ,, een ongewenste reputatie , en lastiger te verzekeren.
Geen idee of ik een E36 of een E30 heb en ook niet wie Johnie en Mo zijn, maar mijn R850R rijdt er ook al 20 jaar. Is BMW nu boos? :? Tja, voor een nieuwe echt geen geld hoor ...
 
ik baal het meestal dat ze voor modellen die jonger zijn dan een bepaalde leeftijd hun leverancier dwingen bepaalde prijzen te hanteren .
had een F 800 GS had de remschijven versleten deed eerst de achter rem , en dacht na de winterstop doe ik de voorremmen hebben ze zo ff er 60 % op gedaan....
is een motor een bepaalde periode uit producties bemoeien ze zich er niet meer mee,,

BMW vervreemd zich van de klanten die oudere BMW's rijden die vind je ook niet in de showroom die gaaan bij inruil naar de handel en je krijgt best een matige prijs
 
Ik denk dat elk merk dat ‘ probleem’ wel een beetje heeft. Maar het zijn levensfases. Had je vroeger een Ford Taunus, dan was je op gegeven moment nog fouter dan iemand in een 200D, totdat die op elke hoek van de straat stond, en hele hordes naar t midden-oosten vertrokken.... als je nu een Taunus hebt, tja.... voor de eerste gen.3, onversleuteld, of n 02? Mijn baas begon met repareren van Isetta’s, voor de gein bewaard, samen met een 02-turbo, niet meer te betalen. Mijn laatste BMW was een F800s. Een hele ‘slimme’ machine, waarin eigenlijk niets BMW eigen is. Het zijn rammelbakken, en er was een hoop mis mee, wees eerlijk. Toch was dit het inluiden van een nieuwe weg die ze insloegen. De K in 84 was opzienbarend, intro nieuwe R serie met hoop bombarie, , herziene K12/13xx? de S?!?! Een 6 pitter. En met name de K en R serie heeft ze geen windeieren gelegd, en van wat er nu daarvan rondrijdt, denk dat ze daar wel heel blij meezijn... de G/S... in de top of ze dat ook op de F en de G zijn? Ze doen hun best, 18+ en Azie aan hun voeten. maar als zij het niet doen, doet Japan of de rest het wel. Intussen kabbelen de r850/1100 rustig voort..
 
Vorige week was mijn gashendel intern afgebroken. Ik denk omdat de motor ooit eens omgevallen is (bij de vorige eigenaar)en er toen een barst in is gekomen maar dat is gokken en doet er ook eigenlijk weinig toe. Dus ik gezocht naar een tweede hands gashendel. Van de r1150r was niks te vinden, maar een rt en een gs hebben de zelfde hendels dus ik heb er een van een rt besteld. Paar dagen later is ie binnen. ZIet er allemaal goed uit. ENige is dat het plastic nu zwart is ipv lichtgrijs. Nou ja, zal wel dacht ik. Dus vandaag de boel er op gezet. Dat valt niet mee trouwens omdat de draad van de handvatverwarming door het stuur moet. uit eindelijk deze door geknipt en aan de oude draad die nog door het stuur liep gesoldeerd. Alles in mekaar geschroefd. En het werkt. MAar wat een enorme vrije slag zeg. Blijkt er geen stop op te zitten waardoor je het hendel te ver terug kan draaien. Damn. Nog 2 keer de boel los gehad en op nieuw in mekaar gezet. Maar het probleem bleef. Eerst maar eens een kop thee en op internet zoeken of dit een bekent probleem is. Niet dus. Tot ik ineens bij een oem parts tekening zag dat het gashendel voor de r1150r tot 2004 is. en de mijne is natuurlijk uit 2005. Blijkt BMW vanaf dat jaar het zelfde hendel als de r1200rt te hebben gebruikt. Alleen dat staat nergens. Zucht. Dus net maar een r1200rt hendel besteld. En deze ziet er op de plaatjes net zo uit als het oude kapotte hendel. dus hopelijk dit keer wel goed. Dus voor de mensen met een model na 2004 let goed op welke onderdelen bmw heeft gebruikt.
OW en nog een tip voor mensen die de knoppenkast los willen halen op het rechter stuur helft. Achter de spiegelpoot zit nog een heel klein kruiskop schroefje verstopt. Duurde even voor ik daar achter was. Dus de spiegel moet er af en dan kun je bij dat schroefje.
 
ik was trouwens al een hele tijd op zoek naar een origineel flyscreen voor de 1150R. Een paar keer net misgegrepen op marktplaats. Toen maar eens bij de BMW dealer geinformeerd of deze nog leverbaar is. Ja hoor, voor 250 euro ofzo. Dacht het dus niet.
Toen kwam ik op marktplaats vorige week een schermpje tegen die er ehm, gebruikt uitzag. Maar goed het is winter en we mogen toch weinig. Dus heb hem gekocht voor heel weinig. Met de bedoeling om deze op te knappen.
360.jpg


Dus de alle polijst spulletjes er maar een bij gepakt om te kijken of er nog iets van te maken is.
En dat ging eenstuk beter dan gedacht. Er zaten gelukkig geen diepe krassen in. Het meeste bleek domweg vuil te zijn.
Dit is het resultaat:

540.jpg
 
ik was trouwens al een hele tijd op zoek naar een origineel flyscreen voor de 1150R. Een paar keer net misgegrepen op marktplaats. Toen maar eens bij de BMW dealer geinformeerd of deze nog leverbaar is. Ja hoor, voor 250 euro ofzo. Dacht het dus niet.
Toen kwam ik op marktplaats vorige week een schermpje tegen die er ehm, gebruikt uitzag. Maar goed het is winter en we mogen toch weinig. Dus heb hem gekocht voor heel weinig. Met de bedoeling om deze op te knappen.
360.jpg


Dus de alle polijst spulletjes er maar een bij gepakt om te kijken of er nog iets van te maken is.
En dat ging eenstuk beter dan gedacht. Er zaten gelukkig geen diepe krassen in. Het meeste bleek domweg vuil te zijn.
Dit is het resultaat:

540.jpg
Niet schlecht! :t
 
Even voor de medepolijsters hier weet je dat je deze schermen heel mooi kunt polijsten met 'witte tandpasta' en werkt ook goed bij kunststof koplampglazen van auto's maar wel witte tandpasta gebruiken niet iets met van die gekleurde toevoegingen.
 
Vorige week was mijn gashendel intern afgebroken. Ik denk omdat de motor ooit eens omgevallen is (bij de vorige eigenaar)en er toen een barst in is gekomen maar dat is gokken en doet er ook eigenlijk weinig toe. Dus ik gezocht naar een tweede hands gashendel. Van de r1150r was niks te vinden, maar een rt en een gs hebben de zelfde hendels dus ik heb er een van een rt besteld. Paar dagen later is ie binnen. ZIet er allemaal goed uit. ENige is dat het plastic nu zwart is ipv lichtgrijs. Nou ja, zal wel dacht ik. Dus vandaag de boel er op gezet. Dat valt niet mee trouwens omdat de draad van de handvatverwarming door het stuur moet. uit eindelijk deze door geknipt en aan de oude draad die nog door het stuur liep gesoldeerd. Alles in mekaar geschroefd. En het werkt. MAar wat een enorme vrije slag zeg. Blijkt er geen stop op te zitten waardoor je het hendel te ver terug kan draaien. Damn. Nog 2 keer de boel los gehad en op nieuw in mekaar gezet. Maar het probleem bleef. Eerst maar eens een kop thee en op internet zoeken of dit een bekent probleem is. Niet dus. Tot ik ineens bij een oem parts tekening zag dat het gashendel voor de r1150r tot 2004 is. en de mijne is natuurlijk uit 2005. Blijkt BMW vanaf dat jaar het zelfde hendel als de r1200rt te hebben gebruikt. Alleen dat staat nergens. Zucht. Dus net maar een r1200rt hendel besteld. En deze ziet er op de plaatjes net zo uit als het oude kapotte hendel. dus hopelijk dit keer wel goed. Dus voor de mensen met een model na 2004 let goed op welke onderdelen bmw heeft gebruikt.
OW en nog een tip voor mensen die de knoppenkast los willen halen op het rechter stuur helft. Achter de spiegelpoot zit nog een heel klein kruiskop schroefje verstopt. Duurde even voor ik daar achter was. Dus de spiegel moet er af en dan kun je bij dat schroefje.
Mooi verhaal... maar to the point en Wat ik in dit verhaal niet begrijp: waarom bestel je niet het juiste onderdeel met het type/ bouwjaar waarin/binnen jou R valt? Een Roadster heeft volgens mij n conventioneel stuur, RT helften, 🤔. Dat doordraaien: begrenzing zit m mede in het verdeelstuk waar 2 afzonderlijke kabels naar je gasklephuizen gaat. En dan nog: opener dan open gaan je gaskleppen niet, ook hier zit een aanslag/ begrenzing.
 
Even voor de medepolijsters hier weet je dat je deze schermen heel mooi kunt polijsten met 'witte tandpasta' en werkt ook goed bij kunststof koplampglazen van auto's maar wel witte tandpasta gebruiken niet iets met van die gekleurde toevoegingen.
Ik denk dat je dit niet met het handje maar met een polijsttooltje doet?
 
Mooi verhaal... maar to the point en Wat ik in dit verhaal niet begrijp: waarom bestel je niet het juiste onderdeel met het type/ bouwjaar waarin/binnen jou R valt? Een Roadster heeft volgens mij n conventioneel stuur, RT helften, 🤔. Dat doordraaien: begrenzing zit m mede in het verdeelstuk waar 2 afzonderlijke kabels naar je gasklephuizen gaat. En dan nog: opener dan open gaan je gaskleppen niet, ook hier zit een aanslag/ begrenzing.
Ik was op zoek naar een gashendel voor een r1150r. Maar kon niks vinden. En op alle onderdelen lijsten die ik kon vinden waren de bestelnummers voor de rt, gs en de R het zelfde. Alleen echter tot 2004 dus (en dat had ik dus even niet gezien). Het hendel wat ik dus kreeg paste er wel in. MAar de aanslag als je het gas dichtdraait is dus blijkbaar anders. Dus kan ik het hendel verder dicht draaien zeg maar dan nodig is. Waardoor je dus een hele grote loze slag krijgt. (het gaat dus niet om het opendraaien). En trouwens, een rt heeft dan wel een alu stuur, het eind waar de handvaten om zitten is nog steeds een gewoon stukje buis. Maar als het goed is komt er binnenkort een goede type gashendel.
Edit: ik was dus op zoek naar 2e hands gashendel. Een nieuwe bij de dealer was waarschijnlijk wel meteen goed gegaan. Helaas echter ook een flink stuk duurder.
 
Er is een hoger zadel leverbaar voor de r850r 2e Gen. Ik heb hem ook gehad voor mijn 1150, maar toch voor de normale zithoogte gegaan.
 
Ik heb ook de hoge buddyseat en heb ook de voetsteunen verlaagd met een setje wat eigenlijk bedoeld is voor de duopassagier en met 1.92 mtr moet je iets .
 
Ik ben toch wel een klein beetje blij dat dit dicht bij huis gebeurde :o..
 

Bijlagen

  • IMG_20201217_155642331.jpg
    IMG_20201217_155642331.jpg
    133,9 KB · Weergaven: 9
Had ik in 2012 met mijn K1100LT. Haalde nog net de dealer voor een nieuw kabeltje.
Bood hij aan hem er even in te zetten terwijl ik koffie voor hem en mijzelf ging halen in de showroom. Liep ik tegen een prachtig mooie R1150R aan. Daar rijd ik nog steeds op. Duur kabeltje geworden.
lmao.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan