Toen ik “ begon” was in 86 de net de nieuwe Fünfer uitgekomen, de 7 reihe, was geintroduceert en wij liepen de ene na de andere modificatie uit te voeren na de andere, tot en met gekrompen portierbekleding aan toe. Toch was ik geïmponeerd de manier hoe men ergens in 83/84 de K introduceerde, echt als een serie, n merk, een brandlable. In de motorwereld in BMW-Motorrad een merk, zo ook de R. Zoals Suzuki de geavanceerde olie-gekoelde GSX/R met een hoop Blabla neerzette, gaf BMW dit standaard mee op de R850/1100 met de 2 aparte koelertjes boven de cylinders, ‘Aanwezig’. Toen op bijna elk model de niertjes, ja het had iets. Maar de dealer hier had er niets mee, gezeik met bakken, schakelvorken, lekke/ gebroken cardans, splines, koppelingsplaten... tja: als je van een CB afkomt, rijdt dit net effe anders... De nieuwe wet-clutch systemen van de laatste R12xx, begrijp ik wel. Het is een keuze, net als gesealde lagers in een versnellingsbak... Er zit toch smeerolie in, waarom dan... in tegenstelling tot bijvoorbeeld Honda, had BMW veel derden, welke bijvoorbeeld de bakken bij Getrag, koppelingen bij F&S, vering bij Sachs of Showa, Züna uitlaten, Gilardoni cylinders, etc. Maar marges werden kleiner en kleiner, en als je modulair gaat bouwen ga je meer en meer: veel dingen - in - bouwen. Zoals ... Honda bijvoorbeeld: blok - bak - cylinders - in één. Zo, dat scheel, koop je allen bij Mahle een paar zuigertjes, koppelingset in 1 pakket, bak: alleen de inhoud, koppen erop, klaar!! Kosten: ik denk 75% van een arbeidsintensieve r1150 blok, daar kan je een mooi variocamsetje voor plaatsen, 2 nokkenassen voor veul meer...