BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

De diagnose stekker lag inderdaad bij de zekeringdoos.

Echter heb ik de motor al 1000 km bereden met die grote stekker los...
Ook met de zijstandaard uitgeklapt wil de motor niet starten iod, dus dat werkt.

De losse stekker en die van de CO-afstelling lagen bij elkaar achter de rechter zijkap.

de injector, links, geeft een stekkertje er op zitten...

Kan het de stekker van de temperatuurvoeler zijn? De temperatuurvoeler zit boven het luchtfilter.

Kijk maar eens in sectie 61 van dit bestand: MyAlbum - Gratis online fotoalbum maken

Roelof.
 
Dat lijkt inderdaad een systeem dat ook met de koppeling in kan laten zien in welke versnelling je zit. Zoals Roelof al getalsmatig inzichtelijk wist te maken: gek veel R rijders zijn er niet en nog minder hier op het forum. Kortom, de ervaring verhalen met dit systeem zullen waarschijnlijk van een dappere deelnemer hier moeten komen. Peter D heeft al ervaring met de GiPro. Met de indicator met magneetsensoren heeft waarschijnlijk niemand hier ervaring op gedaan. Ik heb al een GiPro besteld, maar die is er nog niet. Ondertussen heb ik €30,50 stukgeslagen op de magneetvariant..... en Peter D gevraagd of hij dat systeem ook ziet zitten. Eerst Peter een PB met de vraag of hij dit project ook ziet zitten. Gezien zijn experimenten met zijn motoren schat ik in dat hij het wel een leuke uitdaging gaat vinden. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er een rijden. Haal hem zaterdag op en heb er zin in.

24y32fd.jpg


6i494j.jpg


R1100R
1995
86000km
Bij 82000 nieuwe koppeling, achterbruglagers, remblokken etc.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond!

vraagje:
Kan iemand mij vertellen waar deze stekkers voor zijn?
Te waren gemonteerd rechts, thv de luchtfilterbox...
[afbeelding]

Ik ben bezig met een projectje met mn R1100R.
Te vinden op: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/389948/BMW-R1100R-bratscrambler-1.html

:]

Die met het doosje is de stekker met CO potmeter (die zit in het doosje)
De blauwe is de diagnose stekker

Die ander is voor een Lambda sensor, maar die heb je niet, want je hebt een CO potmeter. De stekker is er altijd, de sensor niet.
 
De diagnose stekker lag inderdaad bij de zekeringdoos.

Echter heb ik de motor al 1000 km bereden met die grote stekker los...
Ook met de zijstandaard uitgeklapt wil de motor niet starten iod, dus dat werkt.

De losse stekker en die van de CO-afstelling lagen bij elkaar achter de rechter zijkap.

de injector, links, geeft een stekkertje er op zitten...

Ik heb twee van deze kabels ook los liggen idd. De blauwe bij de zekeringsdoos en die stekker zonder dat blok er aan. Die zou voor de lambda zijn? Die heb ik dus niet. Misschien dat dat CO-dinges ergens anders ligt. Zal binnenkort even kijken

Heerlijk zo'n forum. Scheelt heel wat gezoek. :?
 
Laatst bewerkt:
Als je wel een Lambda sonde hebt (en dus een katalysator), dan heb je geen potmeter. De computer moet weten welke van de twee hij moet gebruiken en dat die je door de juiste code-plug te gebruiken.

Mijn R850R heeft geen codeplug. Dat betekent: "850 cc., geen cat en niet beperkt naar 25 k" (zie hier: http://www.bmwgsclub.nl/plugtabel.html, Het is voor de GS niet anders dan voor de R)
 
Ik heb wel een lambdasonde. Dan is dat stekkertje dat bij mij los ligt zeker voor potmeter die ik niet nodig heb.

Thanks
 
Klopt, de bekabeling is op alle fietsen hetzelfde. Ombouw naar een Kat is triviaal, als je tenminste een kat kunt vinden ;)
 
Peter D is akkoord met het inbouwen van de magneet variant van de universele Gear Indicators. En hij is akkoord met het maken van een foto reportage van het inbouw proces zodat het voor de geïnteresseerden makkelijker wordt om ook zo'n indicator in te bouwen. Los van het voordeel dat hij met ingetrokken koppeling ook kan laten zien in welke versnelling hij staat, is er het voordeel dat het display automatisch dimt bij nacht. En dat ie een €60,- goedkoper is. Daar staat dan de langere levertijd tegenover. 11 werkdagen. Wordt vervolgd.
 
Peter D is akkoord met het inbouwen van de magneet variant van de universele Gear Indicators. En hij is akkoord met het maken van een foto reportage van het inbouw proces zodat het voor de geïnteresseerden makkelijker wordt om ook zo'n indicator in te bouwen. Los van het voordeel dat hij met ingetrokken koppeling ook kan laten zien in welke versnelling hij staat, is er het voordeel dat het display automatisch dimt bij nacht. En dat ie een €60,- goedkoper is. Daar staat dan de langere levertijd tegenover. 11 werkdagen. Wordt vervolgd.
Zie mezelf dat nog niet direct doen maar ben wel erg nieuwsgierig! Wacht dus vol spanning (12V _O- ) op wat er verder komt!
 
Ik heb de kofferdragers van mijn motor (R1100R) verwijderd. Heb ze niet nodig en ziet er beter uit. Nu heb ik alleen gaten in het kuipwerk. Zijn daar losse stukjes voor te koop?
 
Verder vroeg ik mij af of iemand weet waar ik een digitaal exemplaar van het originele instructieboekje kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Peter D is akkoord met het inbouwen van de magneet variant van de universele Gear Indicators. En hij is akkoord met het maken van een foto reportage van het inbouw proces zodat het voor de geïnteresseerden makkelijker wordt om ook zo'n indicator in te bouwen. Los van het voordeel dat hij met ingetrokken koppeling ook kan laten zien in welke versnelling hij staat, is er het voordeel dat het display automatisch dimt bij nacht. En dat ie een €60,- goedkoper is. Daar staat dan de langere levertijd tegenover. 11 werkdagen. Wordt vervolgd.

Maar toch snap ik het niet. Motorrijden (dus schakelen en gasgeven en zo) doe je toch op gevoel? Je voelt en ziet toch of je gezien de verkeersituatie moet op- of terugschakelen. Je hebt toch helemaal geen tijd en zin om je blik van de wereld om je heen af te halen en op het dashboard te gaan zitten koekeloeren?
 
Maar toch snap ik het niet. Motorrijden (dus schakelen en gasgeven en zo) doe je toch op gevoel? Je voelt en ziet toch of je gezien de verkeersituatie moet op- of terugschakelen. Je hebt toch helemaal geen tijd en zin om je blik van de wereld om je heen af te halen en op het dashboard te gaan zitten koekeloeren?

Met 35 jaar ervaring op motoren zonder schakelindicator, vind ik het erg prettig dat ik nu kan zien in welke versnelling hij zit.
Het overkomt me regelmatig, met nu een 6 bak, dat ik voor een b.v.b. een stoplicht nog in de 2 de versnelling sta in plaats van de 1 ste.
Verder kijk ik regelmatig of ie wel in de 6 staat.

Met de R80/7 kon ik het aan versnellingspookje voelen of ie in de hoogste versnelling stond en ik had een vrijstand indicator.

Het blijft natuurlijk een persoonlijk afweging; waar ik vroeger op het gehoor afging c.q. het aan de versnellingspook voelde, kijk ik nu op de versnellingsindicator.

Roelof.
 
Het fijne aan een R is dat het niet zo heel veel uitmaakt in welke versnelling hij staat. Een versnellinkje te hoog de bocht door is zelfs in de bergen helemaal niet problematisch. En of hij in zijn 1 staat merk je wel aan de "kloenk" waarmee je daarin komt, toch?
 
Ik heb even geaarzeld om te reageren omdat het een persoonlijke ervaring is en heel afhankelijk van je rijstijl. Zo prefereer ik leren motorkleding en draag ik geen geel vest en heb altijd een tanktas (behalve op het zijspan). Zo kun je ook over het nut van een benzine meter lang discussiëren. Maar omdat ik vanaf mijn 18e motor rijd en pas heel recent met al deze 'geneugten' heb kennis gemaakt (ook zes versnellingen overigens en daar zou ik geen cent extra voor overhebben), dan toch mijn overwegingen:
En of hij in zijn 1 staat merk je wel aan de "kloenk" waarmee je daarin komt, toch?
Ik houd bij vol remmen en terugschakelen het gas wat open (2000+ toeren) tussen duim en wijsvinger en merk dan dat het achterwiel stilstaat (terwijl ik de kloenk hoor) als ik per ongeluk te vroeg naar de 1 schakel. Niet fijn. Twee jaar geleden kocht ik mijn 1100RS uit 93, met 5 versnellingen, en heb ik voor het eerst met een versnellings indicator gereden (en olie temp en benzine meter). Dit zit bvb niet op de twee kleps boxers en dit gebrek ervaar ik daar ook niet als problematisch (twee benzine kranen weet je nog?). De 1150 R heeft echter als enige motor 6 versnellingen, en als ik dan op een rotonde af daver en (met het gas wat open) snel terugschakel, dan wil ik nog wel eens in de 1 of de 3 eindigen ipv de beoogde 2. Daarmee kun je inderdaad wel verdere rijden, maar niet fijn en niet snel genoeg. Als ik even kan zien waarin hij staat, kan meteen het gas er weer op. Ik vind het leuk om solo motoren bij te houden ook als het hard gaat en van linkerbochten en rotondes moet ik het dan hebben. Ik heb dus nu de Gipro geïnstalleerd op de 'R', maar zal dat niet doen op de overige motoren. Karin heeft ook behoefte aan een indicator, al was het alleen maar als bevestiging. Dan kan zij denk ik meer aandacht aan de omgeving schenken en zit wat relaxter op haar motor.
PeterD
 
En ik moet weten in welke versnelling hij staat om PeterD bij te houden of voor te blijven...

Roelof.
 
Ik heb even geaarzeld om te reageren omdat het een persoonlijke ervaring is en heel afhankelijk van je rijstijl. Zo prefereer ik leren motorkleding en draag ik geen geel vest en heb altijd een tanktas (behalve op het zijspan). Zo kun je ook over het nut van een benzine meter lang discussiëren. Maar omdat ik vanaf mijn 18e motor rijd en pas heel recent met al deze 'geneugten' heb kennis gemaakt (ook zes versnellingen overigens en daar zou ik geen cent extra voor overhebben), dan toch mijn overwegingen:Ik houd bij vol remmen en terugschakelen het gas wat open (2000+ toeren) tussen duim en wijsvinger en merk dan dat het achterwiel stilstaat (terwijl ik de kloenk hoor) als ik per ongeluk te vroeg naar de 1 schakel. Niet fijn. Twee jaar geleden kocht ik mijn 1100RS uit 93, met 5 versnellingen, en heb ik voor het eerst met een versnellings indicator gereden (en olie temp en benzine meter). Dit zit bvb niet op de twee kleps boxers en dit gebrek ervaar ik daar ook niet als problematisch (twee benzine kranen weet je nog?). De 1150 R heeft echter als enige motor 6 versnellingen, en als ik dan op een rotonde af daver en (met het gas wat open) snel terugschakel, dan wil ik nog wel eens in de 1 of de 3 eindigen ipv de beoogde 2. Daarmee kun je inderdaad wel verdere rijden, maar niet fijn en niet snel genoeg. Als ik even kan zien waarin hij staat, kan meteen het gas er weer op. Ik vind het leuk om solo motoren bij te houden ook als het hard gaat en van linkerbochten en rotondes moet ik het dan hebben. Ik heb dus nu de Gipro geïnstalleerd op de 'R', maar zal dat niet doen op de overige motoren. Karin heeft ook behoefte aan een indicator, al was het alleen maar als bevestiging. Dan kan zij denk ik meer aandacht aan de omgeving schenken en zit wat relaxter op haar motor.
PeterD

Blij te horen dat die 6e versnelling niets toevoegt (mijn 850R heeft er maar 5).

Je hebt gelijk, het is allemaal heel persoonlijk. De 850R heeft gelukkig een reservelampje en samen met de dagteller is dat voor mij wel voldoende. Ik ben wel blij dat dat er is, want dat gedoe met het draaien aan kranen als de motor begint in te houden is inderdaad niet erg prettig.

Ik heb het allang opgegeven om te proberen anderen "bij te houden" op rechte stukken. Ik kom wel, ik geniet en in de bochtjes maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik mag graag genieten van de omgeving (soms zelfs van iets te dichtbij, maar dat is een ander verhaal ;) )

Dat het voor rust kan zorgen snap ik.
 
Paar vraagjes over mijn R1100R

* Ik heb inmiddels de kofferdragers verwijderd. Zonder vind ik hem mooier. Nu heb ik alleen nog van die uitsparingen in de sideskirts. Is daar een oplossing voor? Opvulplaatjes o.i.d.?

* Als ik boven de 4500 toeren kom voel ik een duidelijke trilling. Beeld in de spiegels wordt dan ook wat wazig. Is dit normaal of hoort ie dan bijna trillingloos te lopen?

* Verbruik valt me wat tegen. 1:16- 1:17 bij rustig gebruik. Wel wat snelwegkilometers. Er was me 1:20 beloofd.

Verder vind ik het een fantastische bike. Trekt als een beer. Schakelt bijna altijd lekker soepel en stuurt fantastisch. Dacht minder hard de bocht door te kunnen dan met mijn TA maar gaat minstens zo hard. Alleen heb je veeeeel meer controle en het gevoel dat hij op rails loopt. Alleen vind ik het juiste instuurpunt vinden nog wat lastig. Werkt en voelt totaal anders dan op een transalp.

Graag jullie inzichten, zienswijzen e.d. ;-)
 
@waver1971.
Mij zijn geen opvulplaatjes bekend, je kan mogelijk iets fabriceren uit rubber stoppen uit de autowereld. Deze zijn er in veel formaten.

Bij mijn 1100RS is er een wat ruwer gebied bij ongeveer 3000 toeren, daarboven wordt hij steeds 'gladder' . Wel nader je boven de 4500 toeren het maximum koppel punt (je voelt de motor meestal ook nog een tandje bijzetten vanaf 5000 toeren). Synchroniseren? Testrun maken op een proefbank om te zien of het mengsel bij dat toerental een afwijking heeft? Denk aan de bougies of aan het ultrasoon laten reinigen van de injectoren (ze zijn er heel gemakkelijk uit te nemen) of een fles injectie reiniger in de tank etc.

Verbruik zou wel iets beter kunnen, rond de 1 op 18 bvb. Heb jij een katalysator en lambdasonde?? zie verder hierboven, deze twee zaken kunnen hand in hand gaan. Even voor de duidelijkheid: een verkeerd mengsel, dus te arm of te rijk, kunnen allebei tot een verhoogd brandstof verbruik leiden.

Ik rijd diverse BMW's en ook nog een Honda VF 1000F 'door elkaar' en vaak met dezelfde motorvrienden op vergelijkbare ritten. Alleen de 1100RS heeft telelever (bij het zijspan is dit vastgezet en vervangen door een schommelarm). Ik herken dit bij jou wel:
Alleen vind ik het juiste instuurpunt vinden nog wat lastig. Werkt en voelt totaal anders dan op een transalp.
en heb ontdekt dat het merk en type band veel uitmaakt. Ik ben nu heel tevreden met de Conti Road Attack 2 banden (niet de evo, die waren/zijn er niet in de 160/18 maat). Banden, grip, stabiliteit etc. zijn nu niet langer beperkend, maar grondspeling en vermogen. Ik zou zeggen, probeer het eens bij je volgende bandenwissel, of desnoods alleen voor, want daarvan heb je het meeste effect.
PeterD
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je feedback daar kan ik wel wat mee. Ik weet niet wanneer de bougies zijn vervangen en wanneer de laatste keer kleppen stellen en synchronisatie is geweest. is idd de moeite om dat een goed te doen. Een keer aan de dyno kan geen kwaad denk ik. Meten is weten immers.
Ik heb een R1100 met Kat en lambda. Dat trillen is er trouwens niet altijd. Dat wijs misschien op bougies of synchronisatie. De bmw staat nu op Battlax van Bridgestone. Volgende keer misschien Conti's, Vredestein of Michelin
 
Terug
Bovenaan Onderaan