BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

@waver1971,
Mijn clubgenoot met de R1100RT (175 k km) zweert bij Bridgestones, ik meen de 021. Zelf heb ik de (diagonale) Battlax 45's op de tweekleps boxers en de VF1000 en wil niet anders. Voor de zekerheid, we (de mannen waarmee ik de meeste trips rijd) zijn het wel eens over een relatief hoge bandendruk: 2.8 tot 3.0 achter en 2.6 voor.
PeterD
 
Nog een tip: Recyclizer aanschaffen. Dat is een kabeltje die je onder je buddyseat kan aansluiten tussen de bestaande kabel en je luchtfilterhuis(meen ik).
Die zorgt ervoor dat het mengsel wat rijker wordt.
Standaard is het mengsel namelijk te arm afgesteld bij de R1100R.
Ik ging met die recylizer ertussen veel zuiniger en soepeler rijden.
Verbruik ging van 1 op 16/17 naar 1 op 20/21.
Door het rijkere mengsel rijdt de motor nog soepeler en ben je waarschijnlijk ook van die trillingen af.
Stekkertje kost ongeveer 35 euro en hij is binnen 1 minuut gemonteerd of weer verwijderd.
Dus zou het zeker proberen, je krijgt er geen spijt van.
http://www.novitech.nl/homenl.html
 
@BMWhehehehe,
Dat klopt. Ik heb hem niet nodig omdat ik een potmeter heb ipv de lambda sonde. Toch moet je nmm eerst de klepspeling en synchronisatie en evt. TPS afstelling, bougies etc op orde hebben, anders maskeer je het een met het ander.
@waver1971,
Mocht je interesse hebben, ik heb er een liggen die je mag proberen en bij tevredenheid ook overnemen voor een gebruikte prijs. Installatie is vergelijkbaar met je helm bandje los en weer vastmaken.
PeterD
 
Laatst bewerkt:
Paar vraagjes over mijn R1100R

* Als ik boven de 4500 toeren kom voel ik een duidelijke trilling. Beeld in de spiegels wordt dan ook wat wazig. Is dit normaal of hoort ie dan bijna trillingloos te lopen?

Alleen vind ik het juiste instuurpunt vinden nog wat lastig. Werkt en voelt totaal anders dan op een transalp.

Graag jullie inzichten, zienswijzen e.d. ;-)

Mijn R1100RS uit 1995 met 140K op de klok had ook last van trillingen rond dit toerental en was perfect afgesteld. Had geen kat maar een CO regelschroef (pot meter)

Instuurpunt: als de banden niet meer nieuw zijn, kan een fiets behoorlijk opknappen met een setje nieuw rubber voor en achter.

Roelof.
 
@BMWhehehehe,
Dat klopt. Ik heb hem niet nodig omdat ik een potmeter heb ipv de lambda sonde. Toch moet je nmm eerst de klepspeling en synchronisatie en evt. TPS afstelling, bougies etc op orde hebben, anders maskeer je het een met het ander.
@waver1971,
Mocht je interesse hebben, ik heb er een liggen die je mag proberen en bij tevredenheid ook overnemen voor een gebruikte prijs. Installatie is vergelijkbaar met je helm bandje los en weer vastmaken.
PeterD
Inderdaad ook de klepspeling en synchronisatie eerst goed zetten. Dat was bij de mijne ook gebeurdt en de motor liep 95% goed. Maar verbruik en haperingen resulterend in trillingen bleven. Tot ik de recyclizer ertussen zette. Toen liep ie 120% :D
 
@waver1971,
Mijn clubgenoot met de R1100RT (175 k km) zweert bij Bridgestones, ik meen de 021. Zelf heb ik de (diagonale) Battlax 45's op de tweekleps boxers en de VF1000 en wil niet anders. Voor de zekerheid, we (de mannen waarmee ik de meeste trips rijd) zijn het wel eens over een relatief hoge bandendruk: 2.8 tot 3.0 achter en 2.6 voor.
PeterD

Ik ben zelf eerder dit jaar overgestapt op de Battlax T30. Zeer tevreden over deze banden.
Ik had daarvoor de Michelin PR3 en ik vond die goed, maar de Battlax T30 bevallen mij beter.
 
Iedere chip die belooft om bij gelijkblijvend toerental de topsnelheid te verhogen zou ik niet vertrouwen. Dat is immers is mechanisch onmogelijk.
 
Toch is hij al sinds 2006 bezig lees ik...http://www.ukgser.com/forums/showthread.php/374172-JohnGS1100-Tuning-Chip.
Tot nu toe lees ik alleen maar wat bij auto's ook al veel gebeurt: vervangen van de chip door eentje met aangepaste mappings. Bij bvb een Rapidbike is deze op de motor nog te tunen, dwz de mapping is aan te passen. Maar dat kost dan veel meer en je moet ook dat aanpassen (proefbank etc.) betalen.
Nu zijn een GS en een R wat zachter afgesteld dan een RS of S en daar zit natuurlijk de meeste ruimte voor verbetering. Vreemd genoeg noemt hij wel een RT, die in de basis dezelfde afstelling heeft als een RS. Toch zou je voor de prijs de gok wel kunnen wagen.
PeterD
 
Iedere chip die belooft om bij gelijkblijvend toerental de topsnelheid te verhogen zou ik niet vertrouwen. Dat is immers is mechanisch onmogelijk.
Hoi Blihi,
Een paar weken geleden hier deze vraag gesteld: "Iemand ervaring met schakelproblemen rond de 1, N en 2? Bij mij valt ie bij terugschakelen uit 2 nogal vaak in N in plaats van in 1. Het is me zelfs al gebeurd dat ie bij het optrekken van 1 in N viel. Opschakelen van 1 naar 2 gaat ook niet vlekkeloos: blijft nogal eens in N hangen. Wat te doen? Tips zijn welkom. Is daar eenvoudig iets aan af te stellen of wijst het op een serieus probleem?"
Kreeg maar één, nogal vage reactie. Kun jij hier wat over zeggen?
 
Hoi Blihi,
Een paar weken geleden hier deze vraag gesteld: "Iemand ervaring met schakelproblemen rond de 1, N en 2? Bij mij valt ie bij terugschakelen uit 2 nogal vaak in N in plaats van in 1. Het is me zelfs al gebeurd dat ie bij het optrekken van 1 in N viel. Opschakelen van 1 naar 2 gaat ook niet vlekkeloos: blijft nogal eens in N hangen. Wat te doen? Tips zijn welkom. Is daar eenvoudig iets aan af te stellen of wijst het op een serieus probleem?"
Kreeg maar één, nogal vage reactie. Kun jij hier wat over zeggen?
Ik heb wel eens gehoord dat modellen voor 1997 nogal wat problemen met de versnellingsbak hebben. In 1997 zou de constructie van de versnellingsbak aangepast/verbeterd zijn.
 
@Max Snelheid,

Of je bak is versleten of alleen het asje wat je met de voet bedient. Meestal schiet een versleten bak bij hard optrekken uit een versnelling, vaak de twee of drie. Er kunnen ook braampjes op de schakelvork zitten etc.
Een eerste diagnose zou zijn om de olie uit de bak te halen en die te analyseren op kwaliteit en kleine metaal deeltjes/en de magnetische aftapplug bekijken op deeltjes.
Misschien een vreemd verhaal, maar als je andere schoenen/laarzen draagt, dan kunnen zich ook plotseling schakel problemen voordoen. Je moet dan de hoogte van het pedaal aanpassen.

PeterD
 
Laatst bewerkt:
Wat een drukte opeens op het forum *D ,
ik heb het is doorgelezen en zag een advies over een recyclizer, heb er sinds 'kort' ook een tussen zitten en hij pakt inderdaad mooier op en ik kan een versnelling hoger blijven bij lagere toeren, bokken is verdwenen voor €35.-
ook zag ik de versnellings indicator voorbij komen, heb ik in het verleden op een suzuki GS550E weleens gehad, zat er standaard op en daarna nooit meer, ik mis het niet, BMW 5 versnellingen kan je aan de speling van het pookje voelen of je in z'n 5 zit, en of je voor het verkeerslicht in z'n 1 of 2 staat daar tussen zit het groene lampje, daar sta ik meestal in als ik stil sta, weet je ook gelijk z'n 1 te vinden ;) . om de 'klap' bij het inschakelen te voorkomen kan je je pookje vast 'tegen' de versnelling aan zetten vóór dat je schakeld, word gezegd dat je daar kromme schakelvorken van krijgt . . .
Over de banden, in het verleden met Continentals gereden onder m'n R80RT het hele jaar door ging gewoon goed, daarna op verschillende motorfietsen Bridgestone, een goede band met genoeg grip bij nat en droog wegdek. op mijn huidge motor de R1100R heb ik kort geleden de Bridgestone 023 achter op laten zetten voor redelijk geld vergeleken bij andere merken.
:] :W
 
Iedere chip die belooft om bij gelijkblijvend toerental de topsnelheid te verhogen zou ik niet vertrouwen. Dat is immers is mechanisch onmogelijk.

full


Bij 6000 toeren loopt hij toch echt even hard, ongeacht het vermogen dat je wint.

:o
 
@BMWhehehehe,
Dat klopt. Ik heb hem niet nodig omdat ik een potmeter heb ipv de lambda sonde. Toch moet je nmm eerst de klepspeling en synchronisatie en evt. TPS afstelling, bougies etc op orde hebben, anders maskeer je het een met het ander.
@waver1971,
Mocht je interesse hebben, ik heb er een liggen die je mag proberen en bij tevredenheid ook overnemen voor een gebruikte prijs. Installatie is vergelijkbaar met je helm bandje los en weer vastmaken.
PeterD

Kleppen en synchronisatie ga ik zaterdag doen. Eerst nog even zo'n synchro-tool fabriceren.
Zag er een heel aantal voorbij komen. Ik zoek de simpelste en meest betrouwbare. Hebben jullie ervaringen met deze zelfbouw dingen?

Op zich zou ik zo'n Recyclizer wel eens willen proberen. Alleen ligt Gemert niet naast de deur.
Ga eerst alles zo goed mogelijk afstellen en evt. Brisk-bougies installeren. Als het trillen blijft, kom ik wel een keer die kant op of zoiets. Mijn broer woon in Nijmegen. Is al een mooi stuk die kant op.
 
Hallo allen, ik ben nieuw op dit forum.
Twee weken geleden heb ik een R1150R gekocht via marktplaats. Een twinspark uit 2004 met nog geen 16.000 km op de teller. De motor is begin 2013 uit Duitsland in Nederland geïmporteerd en ziet er, op een paar gebruikers krasjes na, uit als een nieuwe. Ik heb verschillende motoren gereden en wat me direct opvalt bij de R zijn de remmen. Man, wat stopt dat ding. Merk dat ik op moet passen want ben nu geneigd te lang te hard op een bocht of kruispunt af te rijden om dan vervolgens de remkracht optimaal te benutten...
Ben nu verder nog aan het ondervinden hoe de R precies stuurt. Ik merk wel dat bij fors accelereren het schakelen een schudden teweeg breng (van links naar rechts - of andersom...); ik denk doordat de cilinders dwars geplaatst zijn. Zal wel typisch 'boxer' zijn.
 
Ik heb de kofferdragers van mijn motor (R1100R) verwijderd. Heb ze niet nodig en ziet er beter uit. Nu heb ik alleen gaten in het kuipwerk. Zijn daar losse stukjes voor te koop?

Ja, die losse stukjes zijn te verkrijgen. Ik heb ze besteld maar nog niet binnen. Zodra ik ze binnen heb zal ik je doorgeven wat het bestelnummer is en wat ze kosten.
 
Iedere chip die belooft om bij gelijkblijvend toerental de topsnelheid te verhogen zou ik niet vertrouwen. Dat is immers is mechanisch onmogelijk.
Rij maar eens een ravijn in! Dan neemt tijdens het vallen de snelheid ook toe terwijl je misschien wel het gas los laat! O-) :P

Het kan wel zo zijn dat je bij hetzelfde toerental meer koppel/vermogen hebt waardoor je een hoger toerental behaalt en daardoor ook een hogere topsnelheid.
 
Rij maar eens een ravijn in! Dan neemt tijdens het vallen de snelheid ook toe terwijl je misschien wel het gas los laat! O-) :P
Ook dan gaat het toerental mee omhoog. Dat wordt pas anders als je ontkoppelt. Of als het achterwiel loskomt van de grond natuurlijk.
Het kan wel zo zijn dat je bij hetzelfde toerental meer koppel/vermogen hebt waardoor je een hoger toerental behaalt en daardoor ook een hogere topsnelheid.
Dit begrijp ik niet: bij hetzelfde toerental een hoger toerental behalen ...? :?
 
Laatst bewerkt:
Ook dan gaat het toerental mee omhoog. Dat wordt pas anders als je ontkoppelt. Of als het achterwiel loskomt van de grond natuurlijk.Dit begrijp ik niet: bij hetzelfde toerental een hoger toerental behalen ...? :?
Nee met meer vermogen verder door kunnen trekken in toerental.
Met tegenwind zal je motor misschien 175 KM/h rijden bij 7000 toeren, en met wat extra vermogen door die chip haal je misschien wel 200 KM/h bij 8000 toeren bij diezelfde tegenwind.
Je zal misschien een 5 of 10 PK extra uit het blok halen door aanpassing van de chip.
Een BMW R1100RS gaat ook harder dan een R1100R en komt echt niet alleen door een ander kuipje.
 
Nee met meer vermogen verder door kunnen trekken in toerental.
Met tegenwind zal je motor misschien 175 KM/h rijden bij 7000 toeren, en met wat extra vermogen door die chip haal je misschien wel 200 KM/h bij 8000 toeren bij diezelfde tegenwind.
Je zal misschien een 5 of 10 PK extra uit het blok halen door aanpassing van de chip.
Een BMW R1100RS gaat ook harder dan een R1100R en komt echt niet alleen door een ander kuipje.
Goed, je zegt het wat ingewikkeld maar ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het gaat om het verschil tussen het toerental bij een bepaalde snelheid (in een bepaalde versnelling) en met maximaal haalbare toerental. Zie ik dat goed?
 
Goed, je zegt het wat ingewikkeld maar ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het gaat om het verschil tussen het toerental bij een bepaalde snelheid (in een bepaalde versnelling) en met maximaal haalbare toerental. Zie ik dat goed?
Het gaat inderdaad om het maximaal haalbare toerental.
En het feit dat je bij meer vermogen sneller in een hogere versnelling kan gaan rijden en daardoor brandstof bespaart.
Ook zal je iets sneller optrekken.
 
Rij maar eens een ravijn in! Dan neemt tijdens het vallen de snelheid ook toe terwijl je misschien wel het gas los laat! O-) :P

Het kan wel zo zijn dat je bij hetzelfde toerental meer koppel/vermogen hebt waardoor je een hoger toerental behaalt en daardoor ook een hogere topsnelheid.

Heb ik al eens gedaan. Dan gaat ie even heel hard, maar bij de eerste de beste boom hield het wel op. Ik heb het wel gewonnen van de boom en de fiets ook. Die rijdt nog, de boom is dood!

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan