BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

Die goedkope GS kappen zien er dus zo uit:
zaAMnKA.jpg

6bb0a6k.jpg


Zijn bij mij gemonteerd op mijn R1100R.
 
@Beekberger:
quote:
blihi schreef op 07 november 2014 @ 11:30:
De officiele BMW handkappen van de GS passen prima en kosten maar 35 euro nieuw!


Oh, dus deze zijn een beetje aan de dure kant?

Als je dat soort bedragen wilt gaan uitgeven, is dit wellicht ook een optie:

http://www.barkbusters.net/products/155.html

Ik heb deze handkappen op mijn R1150RS zitten (en Jeroen1969 heeft ze ook gemonteerd op "zijn" R1150RS). Omdat de RS een ander soort stuur heeft, zijn de GS kappen erg lastig te monteren, iets wat op de R makkelijker is.

full

full

full

full
 
Die goedkope kappen op de foto zien er ook wel even heel anders uit dan de GS kappen in de Marktplaats advertentie. Die zien er toch echt veel solider uit. :Y
Die Storms op de foto hierboven trouwens ook. Ziet er toch een stuk steviger en eleganter uit.
Je hebt handbeschermers, die je handen beschermen bij offroad rijden en je hebt handbeschermers die je handen beschermen tegen de kou.
De goedkope beschermen mijn handen prima tegen de kou en in het voorjaar verwijder ik ze weer snel.
De duurdere kappen hebben ook metalen beugels en zijn inderdaad 1000 maal steviger, maar daar heb ik die kappen niet voor nodig.
 
Mensen, ff de agenda voor volgend jaar er bij pakken! Een zeer gezellige BMW onderneming is gepland door broeders Ron en Janc'Borg. Komt allen! Wij (Jeroen en Karin, zie Avatar hiernaast) zijn er bij met resp de R1200RT en de R1150R (tegen die tijd ook voorzien van Gear Indicator en stroom voor de Zümo 660 houder, zaterdag komt Peter D klusje afronden, foto's volgen!)
 
Laatst bewerkt:
Op "mijn" RS (hij staat inderdaad nog bij mij in de garage maar verandert zaterdag a.s. van eigenaar... Maar ook na de overschrijving blijft het de "RS van Jeroen", alleen een jongere versie en ook nog met meer haar...) had ik inderdaad ook deze Barkbusters na een tip van Angelo. Voornemen was om ze 's zomers te verwijderen voor de mooi, heb ik nooit gedaan. Ook 's zomers valt er wel eens een buitje, op snelheid waait die regen mooi over je handschoenen heen. En anders vangt ie mooi alle muggen en blijven de handschoenen mooi schoon (hele plakaten muggen/vliegen drab haal ik er 's zomers af, ook van de CeeBailey ruit...). 'S Winters een wereld van verschil! Zo nu en dan pak ik de R van KaRin (rijd die in de winter ook eens), ze heeft handvat verwarming maar zonder kappen koelt het wel heel rap af. Misschien krijg ik het bij haar voor elkaar dat ik een setje van die goedkope kappies voor de winter mag plaatsen. In de lente er weer af, plechtig beloven....
 
Laatst bewerkt:
...niet om de feestvreugde gelijk zwaar de kop in te drukken..., maar..., de kreet 'komt allen' zal niet helemaal gaan ben ik bang... :/

...het hotel kan bij maximaal uitgenutte bedbezetting een 36 personen herbergen...
...24 personen zijn reeds aangemeld, en zoals het er nu naar lijkt zullen enkele 2 persoonskamers benut worden door 1 persoon...

...bovenstaand ter info... ;)
 
Laatst bewerkt:
Die goedkope kappen op de foto zien er ook wel even heel anders uit dan de GS kappen in de Marktplaats advertentie. Die zien er toch echt veel solider uit. :Y
Die Storms op de foto hierboven trouwens ook. Ziet er toch een stuk steviger en eleganter uit.

Die "goedkope" zijn de originele BMW 1100 GS kappen (partnr: 71602340208). Die op MP volgens de adverteerder van de 1150GS. Dat is het verschil.
 
Is de GS een echte off-road fiets? Of zijn die handkappen stiekem toch voor tegen de kou? :?
Het is een All-road fiets! Men rijdt er ook Parijs Dakar mee. Dus ik zal niet zeggen dat het alleen een Asfaltvreter is.
De oude kappen zijn zoals gezegd alleen geschikt om te beschermen tegen kou of vuil.
De moderne kappen hebben een metalen beugel die de handen ook beschermd bij valpartij of aanrijdingen (tegen takken of boompjes). Die laatste kappen zijn daarom ook zoveel duurder.
 
Weet iemand hier toevallig hoe dik het materiaal van de oliekoelers zijn? (1100r)
Ik wil er graag een temperatuursensor in kunnen draaien/tappen.
 
@Bartos146,
Ik denk dat het erg dun is; van auto radiators weet ik dat men er een moer (met de juiste draad) op soldeert en dan in de radiateur boort en er een sensor in schroeft.
PeterD
NB,
Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd.
 
Oke.. Ik had het idee dat de bovenkant nog redelijk dik kan zijn.
Maar vragen is gratis ;)

Ben m aan het ombouwen en nu komt er een digitale teller met duuzend sensoren...
(Trail tech Vapor stealth)
 
...waarom niet 'gewoon' een t-stuk in 1 van de leidingen van of naar de oliekoeler (laten) zetten...
...het materiaal van die oliekoelers is flinterdun, en in ieder geval te dun om de draad te kunnen opnemen...

...en aangezien olietemperatuursensoren negen van de tien keer gebruik moeten maken van conisch NPT draad, heb je nog wel een heel beetje vlees nodig om zo'n ding vast te kunnen zetten...

...en er zijn T-stukken verkrijgbaar waar bijvoorbeeld aan de zijkant het juiste draad zit waar je de sensor in zet ; wel opletten dat je dan de olie-doorstroming niet te veel hindert !...


...ik heb bij 1 van de motoren de olieaftapplug gebruikt als opname voor de olietemperatuur sensor...

...ben even wezen Google-len, en kon via een Nederlands bedrijf een nieuwe messing olieaftapplug krijgen met aan de buitenkant de juiste maat draad die in het carter zit (was in mijn geval M16x1.5), en aan de binnenkant van die olieaftapplug zit een conische opname voor de sensor...

...motor even op z'n kant gelegd, originele olieaftapplug verwijderd, de nieuwe met sensor er in geschroefd, motor weer rechtop, en de draadjes aangesloten...

...werkt prima...
...want zo meet ik de temperatuur onder in het blok, nadat de olie de koeler doorlopen heeft...

...heb dus nu bij die fiets de oliekoeler ook deels dichtgemaakt, want er zit geen thermostaat tussen, en dan kun je mooi zien op de temp.meter dat de olie wel heel erg koel blijft met de buitentemperaturen van het moment..



...dit had ik al jaaaaaaaaaaaaren in de schuur liggen ; nog uit de gulden-tijd...
full




...motor even platleggen op een stapel dikke tuinstoelkussens...
full




...andere aftapplug met sensor gemonteerd...
full


full




...draadjes gemonteerd, en het deels zwart gemaakt...
full




...tussen de draadjes een stekker van een Optimate acculader gezet...
...makkelijk als je de olie wilt verversen ; stekker los, en de olieaftapplug gewoon losschroeven...

...montage in omgekeerde volgorde... :+



...draadjes netjes weggewerkt langs de kap van het voortandwiel ; hiervoor een paar alu lipjes gemaakt...
full




...en de spanning van de teller bij de verlichting weggehaald ; licht uit, dan ook geen temperatuur en groen lampje...
full




...steuntje gemaakt voor de temp.meter, en die meter zelf in een dop van een slagroombus gedrukt...
full


full




...hele bups netjes gemonteerd (proefmontage, spul moet nog een kleurtje krijgen)...
full




...prima in het zicht...
full




...gecontroleerd op werking, de steun gedemonteerd, alles zijdeglans zwart gespoten, en weer gemonteerd...

...werkt prima, en geen modificaties aan de motor hoeven uitvoeren...
...sensor onder het blok ook prima oliedicht dankzij de conische NPT-draad...
 
Laatst bewerkt:
Wow! Jij hebt er ook serieus werk van gemaakt! Netjes hoor!
Bedankt ook voor de volledigheid, erg duidelijk.

Ik denk dat ik ga voor een T-stuk, kan mooi in de slang tussen beide koelers.

Bedankt! Hier kan ik wat mee ;)
 
...you're welcome !...

...zoek dan wel een T-stuk waarvan de opname van de olietempsensor diep genoeg, zodat het ding goed afdicht (anders wordt het zo'n smeerboel... ;) ), en omdat zoals eerder geschreven de doorvoer niet al te veel gehinderd mag worden...

...nou had ik een vrij grote olietemp sensor, maar er zijn er ook die korter zijn...

...mijn voorkeur ging ook naar of een T-stuk, maar..., ik heb staalomwikkelde oliekoelerslangen, dus dat wordt dan ook weer niet mooi, en er zijn ook banjo aansluitingen met een opname voor een olietemp.sensor, maar daar kon ik de juiste ook niet van vinden... :/

...want dat laatste was in mijn beleving het mooiste geweest...


...dus ipv van de standaard banjo bout, dan een iets langere met 1/8 NPT opname op het uiteinde...
...zoals op onderstaand plaatje...

AM2276.JPG




...op deze manier ; banjo bout met opname voor een temp. sensor...

oilsensorlocation.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Bartos,
Die sensor lijkt voor watergekoelde motoren bedoeld, olie kan veel heter worden..
Als je de installatie instructies leest die bij jouw ref horen, dan kennen ze ook een sensor die je onder de bougie schroeft. Dat lijkt de simpelste manier om een temperatuur indicatie te hebben.

http://gallery.trailtech.net/media/instructions/computers/vapor/010-ELV-07.pdf

Ik heb in de radiatorslang van een auto ook een T stuk gedaan met een sensor die de elektrische fan aan zet bij het bereiken van een bepaalde water temperatuur en dat werkt goed.

Deze zomer (eigenlijk dit jaar) heb ik met de RS gereden met een afgedekte oliekoeler (geen thermostaat). Als 5 streepjes normaal is, dan heb ik af en toe 6 gezien met als hoogste uitschieter 7 (van de 10). Ik denk dat je alleen in extreem stadsverkeer/files met hoge buiten temperatuur nog hoger uit zou kunnen komen. Ook de 1150 R met zijspan heb ik niet kunnen betrappen op enig teken van oververhitting. Ik wil maar zeggen, olie temp zien is leuk, maar lijkt niet kritisch bij deze boxers.
PeterD
 
@Bartos,
Die sensor lijkt voor watergekoelde motoren bedoeld, olie kan veel heter worden..
Als je de installatie instructies leest die bij jouw ref horen, dan kennen ze ook een sensor die je onder de bougie schroeft. Dat lijkt de simpelste manier om een temperatuur indicatie te hebben.

http://gallery.trailtech.net/media/instructions/computers/vapor/010-ELV-07.pdf

Ik heb in de radiatorslang van een auto ook een T stuk gedaan met een sensor die de elektrische fan aan zet bij het bereiken van een bepaalde water temperatuur en dat werkt goed.

Deze zomer (eigenlijk dit jaar) heb ik met de RS gereden met een afgedekte oliekoeler (geen thermostaat). Als 5 streepjes normaal is, dan heb ik af en toe 6 gezien met als hoogste uitschieter 7 (van de 10). Ik denk dat je alleen in extreem stadsverkeer/files met hoge buiten temperatuur nog hoger uit zou kunnen komen. Ook de 1150 R met zijspan heb ik niet kunnen betrappen op enig teken van oververhitting. Ik wil maar zeggen, olie temp zien is leuk, maar lijkt niet kritisch bij deze boxers.
PeterD
Kan de olie ook niet warm genoeg worden? Ik bedoel is het goed om bij een bepaalde temperatuur en kouder een plaatje voor de oliekoelers te zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan