BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

Heb de mijne vorige week opgehaald....
Dus ook maar showen....
Moet zeggen soms als ik hem nog in zijn 1 heb staan start hij niet?
Nog beetje wennen soms,vooral bij kleine rotondes dat als je gas loslaat hij meteen wham bijna stilstaat...
En krijg hem soms van neutraal niet in zijn 1....

Wat is normaal het verbruik?
Zit geloof ik 21 liter in,maar hoeveel daarvan is reserve?
Maar wat is hij comfortabel zeg....
Had meteen ivm nek wunderlich scherm laten plaatsen, twijfel nu nog om ander stuur zodat ik rechterop kom te zitten...
Hieronder foto's van 2 verschillende ritten...
Ik schakel nu meestal rond 3500 over soms wat later soms iets eerder...
 

Bijlagen

  • 20210224_150823.jpg
    20210224_150823.jpg
    449 KB · Weergaven: 12
  • 20210221_131748.jpg
    20210221_131748.jpg
    569,1 KB · Weergaven: 13
Heb de mijne vorige week opgehaald....
Dus ook maar showen....
Moet zeggen soms als ik hem nog in zijn 1 heb staan start hij niet?
Nog beetje wennen soms,vooral bij kleine rotondes dat als je gas loslaat hij meteen wham bijna stilstaat...
En krijg hem soms van neutraal niet in zijn 1....

Wat is normaal het verbruik?
Zit geloof ik 21 liter in,maar hoeveel daarvan is reserve?
Maar wat is hij comfortabel zeg....
Had meteen ivm nek wunderlich scherm laten plaatsen, twijfel nu nog om ander stuur zodat ik rechterop kom te zitten...
Hieronder foto's van 2 verschillende ritten...
Ik schakel nu meestal rond 3500 over soms wat later soms iets eerder...
Grappig om te lezen dat je dezelfde dingen tegenkomt als ik als verse BMW Boxer rijder. Waar ik achter ben gekomen;
• Als de standaard uit staat en de versnelling erin, start hij niet. Veiligheids dingetje.
• Die eerste versnelling is af en toe even pielen. Bij mij is het een kwestie van even koppelingshendel even los en weer in knijpen en gaan.

Dat koppel is heerlijk om mee onderweg te zijn inderdaad. En zelfs onder de 1500 toeren blijft ie soepel rollen. Heerlijk ding
 
Heb de mijne vorige week opgehaald....
Dus ook maar showen....
Moet zeggen soms als ik hem nog in zijn 1 heb staan start hij niet?
Nog beetje wennen soms,vooral bij kleine rotondes dat als je gas loslaat hij meteen wham bijna stilstaat...
En krijg hem soms van neutraal niet in zijn 1....

Wat is normaal het verbruik?
Zit geloof ik 21 liter in,maar hoeveel daarvan is reserve?
Maar wat is hij comfortabel zeg....
Had meteen ivm nek wunderlich scherm laten plaatsen, twijfel nu nog om ander stuur zodat ik rechterop kom te zitten...
Hieronder foto's van 2 verschillende ritten...
Ik schakel nu meestal rond 3500 over soms wat later soms iets eerder...

Ik heb de mijne nog nooit in zijn 1 proberen te starten dus ik zou niet weten of dat wel of niet moet kunnen.
De mijne schakelt ook wat rauw en van neutraal naar 1 moeilijk dat herken ik wel.
Ik duw hem altijd in zijn 1 en mijn voet houd ik dan zachtjes naar beneden duwend. Tegelijk laat ik de koppeling opkomen en dan valt hij in de versnelling. Het is een soort automatisme geworden.
 
Moet zeggen soms als ik hem nog in zijn 1 heb staan start hij niet?
Nog beetje wennen soms,vooral bij kleine rotondes dat als je gas loslaat hij meteen wham bijna stilstaat...
En krijg hem soms van neutraal niet in zijn 1....

Wat is normaal het verbruik?
Zit geloof ik 21 liter in,maar hoeveel daarvan is reserve?
Maar wat is hij comfortabel zeg....
Had meteen ivm nek wunderlich scherm laten plaatsen, twijfel nu nog om ander stuur zodat ik rechterop kom te zitten.

Blij dat ie goed bevalt. :t
Als de zijstandaard uit staat en je zet hem in zijn 1, slaat hij af. Kun je hem ook niet starten. Veiligheid. Als hij nog in de versnelling staat en je duwt de zijstandaard uit, slaat hij ook gelijk weer af.
Typisch een tweecilinder boxer. Veel koppel, maar dus ook erg veel remvermogen bij gas los. Bij toertjes met anderen, waarschuw achter mij rijdenden dat ze niet op mijn remlicht moeten rijden, want ik rem bijna altijd op de motor.
Van vrij in de 1 is af en toe een dingetje. Koppeling weer los en weer intrekken helpt soms al en anders motor 5 centimeter naar voren of achteren en het lukt wel.
Ik rijd met mijn R1150R meestal zo'n 1 op 15, maar dat ligt aan mij.:] 1 op 18 is me ook ook wel eens gelukt, maar 1 op 13 ook. })
Reserve is zo'n 4-5 liter. Dan gaat gele lampje branden bij mij.
In plaats van ander stuur heb ik raisers van Wunderlich er tussen gezet.
Omhoog of omhoog en naar je toe.
 
Yep ik idem maar ook met andere motors rem met motorblok af,niet altijd natuurlijk, soms kan het niet...
Maar goed idee ja....komt het stuur dan ook meer naar je toe?
Die stomme lockdown ook,zal eens afspraak maken keer hier bij bmw dealer.
En dat van neutraal naar 1 had mijn Harley ook, zal wel iets van 2 cilinders zijn.
Maar mijn Harley remde echt niet zo hard af....
Had ik al gezegd dat ik op de n279 richting den Bosch zat en mijn gashendel ging zo stroef.....had iemand aan dat cruise controle ding gedraaid herrinderde ik me ,draaide, maar wist niet welke kamt op,pff hoop kabaal...hij ging zo stroef kreeg hem zo vlug niet helemaal terug.
Dus toen gestopt en helemaal terug gedraaid.
Zo die ga ik nooit gebruiken dacht ik...
Maar zit er ergens een knop wat je kunt induwen als veiligheid? Vind het zo maar gevaarlijk.
Verder op lange stukken mijn benen op het blok gelegd, maar zal dat met warm weer maar niet doen.
Weet iemand of je steunen vooraan kunt laten zetten,zodat je op snelweg (of lange weg) je voeten daarop kunt zetten, ter afwisseling..
 
Blij dat ie goed bevalt. :t
Als de zijstandaard uit staat en je zet hem in zijn 1, slaat hij af. Kun je hem ook niet starten. Veiligheid. Als hij nog in de versnelling staat en je duwt de zijstandaard uit, slaat hij ook gelijk weer af.
Weet iemand toevallig of dit bij een R1100R anders werkt? Ik kan de motor niet starten met de jiffy uit, pomp gaat ook niet lopen dan bij omdraaien sleutel. Neutraal lampje op het dashboard doet het wel gewoon. Heb van anderen begrepen dat hun R1100 dit ook doet, maar de RT en RS die ik ooit heb bereden hadden dit niet (waren wel een paar jaartjes ouder)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de mijne nog nooit in zijn 1 proberen te starten dus ik zou niet weten of dat wel of niet moet kunnen.
De mijne schakelt ook wat rauw en van neutraal naar 1 moeilijk dat herken ik wel.
Ik duw hem altijd in zijn 1 en mijn voet houd ik dan zachtjes naar beneden duwend. Tegelijk laat ik de koppeling opkomen en dan valt hij in de versnelling. Het is een soort automatisme geworden.
Volgens mij moet hij in elke versnelling kunnen starten mits ontkoppeld. Toen ik mijn R kocht lukte dat ook niet (ontzettend irritant als het verkeerslicht groen wordt en je iets te snel met de koppeling bent :$), maar Jensen heeft een kapot schakelaartje vervangen en sindsdien gaat het prima.
 
Weet iemand toevallig of dit bij een R1100R anders werkt? Ik kan de motor niet starten met de jiffy uit, pomp gaat ook niet lopen dan bij omdraaien sleutel. Neutraal lampje op het dashboard doet het wel gewoon. Heb van anderen begrepen dat hun R1100 dit ook doet, maar de RT en RS die ik ooit heb bereden hadden dit niet (waren wel een paar jaartjes ouder)
Bij mijn R850R precies hetzelfde, ik weet niet beter of dat hoort zo.
 
Oke tja nu al paar keer gehad dat hij dan ene keer wel start in zijn 1 met koppelingshendel in en andere keer gek geluid,net als met standaard uit,dus weet het ook niet meer,of het nu puur geluk is geweest die zeg 3 keer dat hij wel starte in zijn 1...
Ook kan het zijn dat omdat hij warm was,na rit?

Zou het anders niet weten..
 
Oke tja nu al paar keer gehad dat hij dan ene keer wel start in zijn 1 met koppelingshendel in en andere keer gek geluid,net als met standaard uit,dus weet het ook niet meer,of het nu puur geluk is geweest die zeg 3 keer dat hij wel starte in zijn 1...
Ook kan het zijn dat omdat hij warm was,na rit?

Zou het anders niet weten..
Dat weet ik helaas ook niet, maar met koppeling in hoort hij te kunnen starten in elke versnelling en met jiffy uit hoort hij niet te kunnen starten en hoor je als het goed is ook de pomp niet lopen.
 
Dat weet ik helaas ook niet, maar met koppeling in hoort hij te kunnen starten in elke versnelling en met jiffy uit hoort hij niet te kunnen starten en hoor je als het goed is ook de pomp niet lopen.
Dat schreef ik dus ook. Jiffy uitgeklapt en in een versnelling (niet neutraal dus) kun je niet starten. Klap je de jiffy in dan kan het wel.
 
Dat schreef ik dus ook. Jiffy uitgeklapt en in een versnelling (niet neutraal dus) kun je niet starten. Klap je de jiffy in dan kan het wel.
Ik zal binnenkort (ik werk veel thuis dus de motor heeft het niet druk) nog 's even proberen, maar volgens mij slaat hij ook af als ik in de N de jiffy uitklap. En dat lijkt me ook voor de hand te liggen, want je wil niet dat je met de jiffy uit en de motor aan een versnelling kunt inschakelen :N
 
Maar goed idee ja....komt het stuur dan ook meer naar je toe?
Die stomme lockdown ook,zal eens afspraak maken keer hier bij bmw dealer.
Die BMW dealer moet ten eerste dat spul maar hebben (waarschijnlijk niet) en ook nog op een motor.

Ik heb nu deze
31010-011_01_web.jpg

Stuur komt 2,5 cm omhoog en door hellingshoek van de voorvork natuurlijk ook iets naar je toe. Maar dat zal maar een halve cm zijn.

Waar ik voor mij zelf aan zit te denken, zijn deze.
31020-xxx_01_web.jpg

Dan komt het stuur 2,9 cm omhoog en kun je zelf kiezen tussen 3 standen : 0 cm naar je toe, 1,6 cm naar je toe, 3,2 cm naar je toe.
Er hangen wel Wunderlich prijzen aan.
 
Mijn 1150 kan zeker wel lopen in neutraal op de zijstandaard. Zodra je in versnelling zet (en neutraallampje gaat uit) slaat hij af.
Volgens mij veilig genoeg. Als dit niet zo zou zijn zou ik de schakelaar doorverbinden want ik zet hem 2x per dag op de zijstandaard met lopende motor.
 
Ik zal binnenkort (ik werk veel thuis dus de motor heeft het niet druk) nog 's even proberen, maar volgens mij slaat hij ook af als ik in de N de jiffy uitklap. En dat lijkt me ook voor de hand te liggen, want je wil niet dat je met de jiffy uit en de motor aan een versnelling kunt inschakelen :N
Hoe moeilijk kan het nou zijn?
1) In een versnelling (maakt niet uit welke) + Jiffy uitgeklapt = motor uit en niet kunnen starten.
Het maakt dan niet uit of je nou in een versnelling staat en dan de jiffy uitklapt of de jiffy is uitgeklapt en je zet hem in een versnelling. Het moet voorkomen dat je wegrijdt met de jiffy uit en bij eerste bocht naar links lig je op staart. Is mij ooit overkomen met mijn eerste motor. 8)7
2) Jiffy ingeklapt + motor in een versnelling = motor loopt en/of motor wel kunnen starten. Wel zo handig bij wegrijden uit stilstand. :+
3) In neutraal (groene lampje brandt) + jiffy uitgeklapt = motor loopt en/of wel kunnen starten. Kun je de koppeling handle tenminste loslaten als je stilstaat/stopt.
 
Laatst bewerkt:
het is mij in ieder geval duidelijk. BMW heeft per model een iets andere implementatie van de beveiliging:

alle modellen doen het niet als de jiffy uit staat en de motor in de versnelling staat/gezet word

sommige modellen starten wel als de jiffy uit staat en de motor in neutraal of de koppeling word ingetrokken (denk de 1150 modellen en vermoed de 1100 modellen van voor 1997)

mijn model R1100R (2e versie, met het mooiere dashboard uit 99) start en loopt op geen enkele manier als de jiffy uitgeklapt is.
 
het is mij in ieder geval duidelijk. BMW heeft per model een iets andere implementatie van de beveiliging:

alle modellen doen het niet als de jiffy uit staat en de motor in de versnelling staat/gezet word

sommige modellen starten wel als de jiffy uit staat en de motor in neutraal of de koppeling word ingetrokken (denk de 1150 modellen en vermoed de 1100 modellen van voor 1997)

mijn model R1100R (2e versie, met het mooiere dashboard uit 99) start en loopt op geen enkele manier als de jiffy uitgeklapt is.
Met jiffy uit kan ik mijn R1150R gewoon starten, zolang die maar in neutraal staat. Koppeling ingetrokken of losgelaten maakt niets uit.
Maar zodra ik met jiffy uitgeklapt de koppeling intrek en hem in een versnelling zet, slaat die af.
Is me al weer gebeurd aan het begin van het seizoen. :+ Lukt me elk jaar weer. Hardleers.
 
Kijk! Een hoop nieuwe gezichten!
Welkom allen!

Nou, sinds gisteravond "rij" ik ook daadwerkelijk met m'n nieuwe motortje.
Heb deze gekocht als opknappertje omdat ik de kuip op mn R1150RT niet prettig vind, te log en windgevoelig.

Deze gekocht in de sneeuw, vies van het op straat staan en slecht onderhouden. Was amper op gereden afgelopen jaar, remschijven voor hadden niet alleen zijdelingse speling maar ook voor/achteruit.. Motortje wilde wel starten dus hup opgeladen en naar huis.
Na een wasbeurtje was echter de Hall-gever overleden, en kon ik er dus nog weinig mee.
Afgelopen zondag een gereviseerde besteld, maandag binnen en gemonteerd. En dus gisteren mijn eerste ritje. Heer-lijk hoe veel wendbaarder en speelser deze voelt ten opzichte van de RT.. Komende tijd zal ik rustig aan alle problemen er mee op gaan lossen en vooral veel proberen te rijden er mee.

Wat ik tot nu toe al heb gedaan:
- remschijven voor vervangen
- motor grondig gewassen met sponsje en emmer
- zadels behandeld, waren compleet uitgedroogd
- olie gewisseld(filter nog niet, plan is om over 500km weer te wisselen en dan ook filter)
- Hallgever vervangen

En nu rijd ie dus :)
Mooi exemplaartje Bart! Ziet er erg netjes uit voor een opknapper!
Vergeet je ook niet de cardan en versnellingsbak olie te vervangen? Wat daarvan de laatste beurt is weet je natuurlijk ook niet ;)

Nieuwe brommert! Wel nog wat rammeltjes en geluidjes die ik wil onderzoeken. Maar echt een geweldige motor voor woon/werk en een tourtje hier en daar.
Nice! Meer Rusor meer beter, al zeg ik het zelf ;) Zeker als het een mooie 80th anniversary edition is! Ben wel heel benieuwd hoe je die witte velgen wit gaat houden? _O-
Wat voor een rammeltjes en geluidjes denk je te horen overigens? Ik merk dat ik zelf ook een hoop denk te horen op mijn Rusor, maar dat is nu eenmaal ook de aard van het beestje...
 
Terug
Bovenaan Onderaan