BMW R850/11x0R wie rijdt er een?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb zelf deze: MRA Varioscreen, dat bestaat uit 2 delen, waardoor er wind onder het scherm door kan. Dit heft veel van de turbulentie op. Ik heb ook wel eens ergens foto's gezien van zo'n BMW scherm met daarin twee grote gaten precies boven de tellers. Dan heb je ook veel minder turbulentie achter het scherm.

Max Snelheid is een kop groter dan ik, en ik ben 1.75.
 
Ik heb op meerdere plaatsen gelezen dat juist een kleiner scherm beter werkt om turbulentie tegen te gaan. Max snelheid heeft op zijn scherm een opzetruitje (kijk hier eens)
Klopt. Tegen de turbulentie helpt alleen een klein of helemaal geen scherm. Maar dan zit je in weer en wind en dat is soms niet prettig. Er zijn verschillende oplossingen: de turbulentie voor lief nemen en oorproppen gebruiken (ook niet ideaal: een ambulance enz. hoor je niet meer aankomen), of een zo hoog scherm dat de turbulentie over je helm heen gaat (wil ik nog 's proberen maar lijkt me ook niet ideaal).
 
Zelf heb ik een klein ruitje (model klokkenbeschermer) erop gezet ipv de vario screen en dat werkt prima. Turbulentie aan je hoofd is iets meer, maar in beide gevallen deed ik toch oordoppen in.
En, het kleinere ruitje vind ik ook een stukje mooier :)
 
Bedankt mannen voor de reacties,
@ hpe, zonder ruit heb ik om te proberen vd zomer gereden maar zoals ik hierboven al aangaf vang je niet alleen meer wind maar ook veel ongedierte, dat vind ik erger dan wind.

blihi en MrUfip, zo'n vario scherm werkt wel goed maar vind ik (te) groot op een naked bike
dat met die gaten schijnt ook goed te werken

Max Snelheid, met een hogere ruit goed op maat heb je ook géén last van turbulentie.
die standaard ruit die ik er op heb is wel een mooie hoogte op deze motor maar in NL hebben we niet zo veel kabouters ;) dus die is gewoon te laag.
btw, ik heb m'n zadel in de middelste stand

en nog een keer MrUfip, zo'n klein ruitje dat vind ik ook mooi staan, ik heb gisteren foto's er van gevonden op internet, ik zal ze er zo op zetten misschien heb jij de zelfde ?

en oordoppen heb ik nu wel in omdat de herrie wel extreem is, als ik normaal achter een ruit zit bijv. op een BMW R80RT waar ik 7 jaar het hele jaar door op heb gereden had ik ze nooit in, was precies goed. (ik was toen ook een stuk jonger en minder veel eisend lees zeurde minder)
 
Dit vind ik zelf wel mooi staan, om model klokkenbeschermer maar ff aan te houden, dat doen ze perfect. ik vind zonder de ruit erop de "klokken" een beetje vreemd, met dit kuipje heb je soort tellerbak.

dit gaat alleen maar over opties, veel bescherming zal het niet bieden ;)


heb jij er zo een MrUfip ?

10kzHu0.jpg

xKVVseb.jpg

F0CNBNu.jpg


groet Peter :]
 
Op de R van Karin heb ik een Cee Bailey gezet. Het is beduidend beter. Qua herrie scheelt helm trouwens ook wel iets. Ik ben van een HJC overgestapt op een Schubert C3. Een paar dB-tjes minder. Achteraf had ik een 23" voor de R moeten bestellen ipv de 21", Karin zit uit de turbulentie, kan ruim over de ruit kijken. Ik krijg de turbulentie net op de bovenkant van mijn helm. Met die 23" zou ik ook helemaal uit de wind zitten. Op mijn RS heb ik ook een Cee Bailey gemonteerd, die ruit kan ik verstellen. Zonder regen zet ik hem zo rechtop mogelijk. Gaat de turbulentie een centimeter of 3 a 4 over mijn helm. Met regen in het donker draai ik hem wat platter zodat ik er weer overheen kan kijken. Verstellen zit er met een R tijdens het rijden niet helemaal in, althans, voor het soort raam waar ik het nu over heb... Succes met het kiezen van je plastic! Oh ja, qua stevigheid krijgt de Cee Bailey van mij een 10. Het is ook eigenlijk een sportvliegtuigen ruiten fabrikant...

Groet,

Jeroen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen, 2 inch kan net het verschil maken ! maar die ruit van Karin kan ik nog van het RS forum waar ik kort "lid" geweest ben.
Ik heb toen op mijn RS een vario scherm van MRA gezet maar die vond ik erg slap, ik heb na die RS een R1100R gekocht omdat ik het stuur te laag vond en de ruit vd RS aan Peter (uit Gemert) verkocht voor zijn RS.
Op mijn R zat de BMW ruit al op maar is te laag, houd wel de wind weg maar krijg er een berg lawaai voor terug. Maandag avond heb ik de ruit er afgehaald en ben toen gaan rijden, inderdaad een stuk stiller, ik hoor bij het optrekken zelfs de motor. Maar nu was het alleen maar een beetje fris maar vd zomer krijg je weer een hoop ongedierte en dat vind ik smerig. Maar als ik met zo'n kuipruitje, tellerbakbeschermer !? tegenkom wil ik dat wel is proberen, heeft toch ook wel wat . . .

Wat de helm betreft heb ik ook HJC, een systeem helm en een Jethelm, allebei met zo'n "zonnenbril" erin. De systeem helm is in één jaar 'te groot geworden' opgerekt? jammer verder een fijne helm, afgelopen zomer een jethelm erbij gekocht, je hebt er wat minder lawaai van maar vind het toch kwa bescherming minder.
 
PHBMWR1100R, zo'n ruitje heb ik niet. Degene van mij is origineel BMW van het model 2003, deze kan je met langere bouten ook bevestigen op model 2001.

bmw-r850r-3.jpg
 
Laatst bewerkt:
~
PHBMWR1100R, zo'n ruitje heb ik niet. Degene van mij is origineel BMW van het model 2003, deze kan je met langere bouten ook bevestigen op model 2001.


Bedankt voor je reactie, staat 'm goed !
ik had die inderdaad ook gevonden op internet, ik zie dat wij het zelfde stuur hebben, ik heb een R1100R van 2000 dus dat moet passen. heb je die op internet besteld ?

groet, Peter
 
aU7NETc.jpg


over deze hebben we het dus, ik zie dat hier een 'gewoon buizen stuur' op zit en ook dat de bevestiging net als bij mijn huidig scherm onder de kroonplaat zit.

dit is wel een 850 of 1150, een nieuwer type dan mijn 1100 uit 2000
is die kroonplaat dan wel hetzelfde gebleven ?
 
Klopt! En nu de truuk om deze op het oudere model te monteren :)
Om deze te monteren moet je een langere bout kopen waarmee de stuurhelft op je kroonplaat vast zit. De bout steekt dan aan de onderkant wat uit, waaraan je je ruitje monteert.
 
Klopt! En nu de truuk om deze op het oudere model te monteren :)
Om deze te monteren moet je een langere bout kopen waarmee de stuurhelft op je kroonplaat vast zit. De bout steekt dan aan de onderkant wat uit, waaraan je je ruitje monteert.

Oke, een langere bout zit er al want de ruit die er nu op zit zit ook op die manier vast met een ring en moer onder de kroonplaat. Maar een nog wat langere bout is wel aan te komen mocht die toch te kort zijn.
Waar heb je hem gekocht, via internet of bij de BMW dealer, die heeft hem dan waarschijnlijk niet op voorraad. Ik zou voor ik tot de koop overga nog willlen zien en het liefst ermee rijden. (Dat kon bij MDI in het verleden nl wel, misschien nu ook nog wel?)

Als je een internet adres hebt, graag en anders ga ik wel eens bij de BMW langs.
 
Ik heb een langere bout gehaald bij een goede ijzer-waren handel, oude mee genomen en eentje uitgezocht die 1cm langer was.

Mijn ruitje had ik op marktplaats gescoord... het neemt de druk voldoende op mijn schouders weg als ik snelweg rij, maar ik zit nog wel met mijn hoofd in de wind, dus oor-doppen blijf ik dragen.
 
Bedankt voor je reactie

ik zal ook eens op dat soort pagina's zoeken. en alles wat zo'n ruitje wegneemt is mooi meegenomen.
op het moment ga ik voor dit soort ruitje, ik vind een (te)hoog scherm op dit soort motoren niet mooi. (mooi en praktisch gaan nu eenmaal niet altijd samen)

ik denk op het moment er over om de zaag in mijn scherm te zetten en daar dan model kuipruitje van te maken, is het niks dan is er niks verloren (ruit is toch te laag)

oordoppen ontkom je inderdaad niet aan zolang je vol in de wind zit, ik vind het niet prettig maar ook dat zal wennen.
 
@PHBMWR1100R Zo'n ruitje heb ik nog wel liggen. Dus bij interesse? Laat het me weten. Komen we wel uit. Maar alleen het ruitje, niet de beugels voor de bevestiging. Die heb ik nml weer gebruikt voor een iets groter vario ruitje , dat mij goed bevalt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie

ik zal ook eens op dat soort pagina's zoeken. en alles wat zo'n ruitje wegneemt is mooi meegenomen.
op het moment ga ik voor dit soort ruitje, ik vind een (te)hoog scherm op dit soort motoren niet mooi. (mooi en praktisch gaan nu eenmaal niet altijd samen)

ik denk op het moment er over om de zaag in mijn scherm te zetten en daar dan model kuipruitje van te maken, is het niks dan is er niks verloren (ruit is toch te laag)

oordoppen ontkom je inderdaad niet aan zolang je vol in de wind zit, ik vind het niet prettig maar ook dat zal wennen.
Klopt, mooi en praktisch gaan niet samen :)
Zodoende heb ik ook voor mooi gekozen,, als ik nou 10cm korter was geweest was mijn vorige MRA-varioscreen perfect geweest, maarja, helaas
 
@PHBMWR1100R Zo'n ruitje heb ik nog wel liggen. Dus bij interesse? Laat het me weten. Komen we wel uit. Maar alleen het ruitje, niet de beugels voor de bevestiging. DIe heb ik nml weer gebruikt voor een iets groter vario ruitje , dat mij goed bevalt.


ZOOOoooooo dat is een mooi ruitje, ik wist niet dat die er waren, klein en dan ook nog met een vario. *D
Nu de vraag of dat ook op mijn R1100R uit 2000 past ? :?
volgens mij heb ik zo'n zelfde stuur als jij op je R1150R

Ruitje wat jij hebt liggen zonder beugels, ik denk dat dat moeilijk word.
 
ZOOOoooooo dat is een mooi ruitje, ik wist niet dat die er waren, klein en dan ook nog met een vario. *D
Nu de vraag of dat ook op mijn R1100R uit 2000 past ? :?
volgens mij heb ik zo'n zelfde stuur als jij op je R1150R

Ruitje wat jij hebt liggen zonder beugels, ik denk dat dat moeilijk word.

Ik dacht dat jij al een ruit met montagebeugels had en alleen een kleiner BMW speed ruitje zocht.
Dat setje van Wunderlich is er ook bij Motorrad.de van MRA en de montageset leveren ze ook voor R1100. Die montageset past weer niet met het originele BMW speedruitje of Wunderlich ruitje. Bevestigingspunten zijn op andere plaats. :(
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat jij al een ruit met montagebeugels had en alleen een kleiner BMW speed ruitje zocht.
Dat setje van Wunderlich is er ook bij Motorrad.de van MRA en de montageset leveren ze ook voor R1100

ik heb er een ruit op zitten, ook origineel BMW, maar die bevestiging is anders. die ene lage ruit zit vast dmv popnagels en bij mij zitten er gaten in de ruit voor een tule en een kruisschroef

die MRA ruit is volgens mij voor een rond buizen stuur, minder mooi en €30.- duurder
de bevestiging van die wunderlich komt onder de kronnplaat vandaan en dat is toch veel netter dan twee 'stokken'naar je stuur.

Als ik zeker zou weten dat die wunderlich met spoilertje bij mij past zou ik hem gelijk bestellen, maar het zou zonde zijn om er achter te komen dat het (net) niet past !
 
Laatst bewerkt:
ik vind dit wel een erg mooi ruitje, zo te zien zitten die beugels aan de ruit vast

zoals ik al zei, als ik zeker weet dat die past wil ik hem wel kopen.

weet jij of bij jou 1150 de bevestiging hetzelfde is als bij mijn 1100, we hebben toch hetzelfde stuur ?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan