BMW R850/11x0R wie rijdt er een?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Plaatje is zo niet zichtbaar omdat je naar Facebook linkt!
Knappe fiets!
Misschien iemand die juist een andere kleur wou en daarom diverse onderdelen vervangen heeft :?
Wel vreemd al na 3 Jaar!
Maar zou misschien valschade hebben gehad waardoor tank en kappen al kapot waren.....
 
Laatst bewerkt:
:^ Lijkt mij ook de meest waarschijnlijke verklaring. Motor is ooit gevallen en kappen zijn vervangen door nieuwe.

Vreemde is wel dat na 2002 wat wijzigingen zijn doorgevoerd waardoor niet alle onderdelen zomaar passen (vooral rondom de tellers). Heb je een buis als stuur (na 2002) of een stuur met stuurhelften?

Het wisselen van een frame is niet zo eenvoudig, maar wellicht dat je bij de dealer kunt laten controleren of framenummer en motornummer bij elkaar horen.
 
Even een vraagje aan de R850R eigenaren hier; weet iemand of het mogelijk is om een model (1995) zonder toerenteller te voorzien van een klokkenspel ( :') ) met toerenteller? of ontbreken er ook sensors etc?
 
Zo, weer een middagje geknutseld. Nieuw windschermpje passend gemaakt, schakelaars voor mistlampen verplaatst en ruimte boven de tellers gemaakt voor de Zumo.

full


Het was nog best lastig om een beugel te krijgen boven de tellers.
 
Zo, weer een middagje geknutseld. Nieuw windschermpje passend gemaakt, schakelaars voor mistlampen verplaatst en ruimte boven de tellers gemaakt voor de Zumo.

[afbeelding]

Het was nog best lastig om een beugel te krijgen boven de tellers.

Leuk gedaan en kan me best voorstellen dat daar nogal wat tijd in gaat zitten.
Kun je nog even uitleggen wat we allemaal zien? Wat voor knoppen doosje zit er links op de stuurhelft bevestiging?
Het tijdklokje wordt afgedekt door de GPS?
En verder, als dat kan, ben ik nog wel even benieuwd hoe de mistlampen en de bevestiging ervan eruit zien.

Roelof.

PS: Heeft er iemand in dit forum nog een leuke oplossing voor een versnellingsindicator?
 
Linksonder is de bediening van de handvatverwarming. Schakelaars rechtsboven zijn van de mistlampen en de GPS zit inderdaad voor het klokje, maar aangezien de tijd in beeld staat is dat niet zo heel erg. Voorheen zat de GPS voor de dagteller en dat is vervelend, want dan weet je niet wanneer je moet tanken ;)

Mistlampen voor:

full


En achter:

full


Een versnellingsindicator is voor zover ik weet niet mogelijk. Daarvoor ontbreekt de sensor in de bak.
 
Leuk gedaan en kan me best voorstellen dat daar nogal wat tijd in gaat zitten.
Kun je nog even uitleggen wat we allemaal zien? Wat voor knoppen doosje zit er links op de stuurhelft bevestiging?
Het tijdklokje wordt afgedekt door de GPS?
En verder, als dat kan, ben ik nog wel even benieuwd hoe de mistlampen en de bevestiging ervan eruit zien.

Roelof.

PS: Heeft er iemand in dit forum nog een leuke oplossing voor een versnellingsindicator?

Heb jij die niet dan op je R1200R?
Volgens mij maakt BMW gebruik van een potmeter op de versnellingsbak verstelling.
De BC maakt er weer mooie getallen en N van :+

Dus als je een BC hebt, zit de indicatie erbij.
(BC is wel een optie, ik weet niet wat je bij de classic kon kiezen)
 
Laatst bewerkt:
Heb jij die niet dan op je R1200R?
Volgens mij maakt BMW gebruik van een potmeter op de versnellingsbak verstelling.
De BC maakt er weer mooie getallen en N van :+

Dus als je een BC hebt, zit de indicatie erbij.
(BC is wel een optie, ik weet niet wat je bij de classic kon kiezen)

@ Damted:
Klopt; op mijn R1200R met BC zit een versnellingsindicator, maar weet dat op een R11xxR er standaard geen opzit.
De BC zat voor de R1200R in het Comfortpakket bestaande uit: handvatverwarming, boordcomputer en LED knipperlichten en wat ongeveer EUR 450,- heeft gekost.

Ik ga er vanuit dat er op dit forum mensen zijn die daar mogelijk een handige oplossing voor bedacht hebben en wetende dat er aanbieders zijn voor later in te bouwen indicators.

Sinds ik op mijn R1100RS met FID er wel een had, maar zeg maar dan 30 jaar zonder heb gereden (Norton en R80/7) weet ik hoe makkelijk (en veiliger) het is om zo'n indicator wel te hebben.

Om de BMW oplossing in de bak van een RS of RT alsnog in te bouwen, lijkt mij een "uitdaging" die de meeste mensen niet zullen aangaan.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Roelof,

Ik ben destijds ook bezig geweest met een versnellingsindicator voor Karin haar R1150R. Had er eentje op het oog die met magneetjes het bewegen van het schakel pedaal volgt en middels het stroompje naar de Neutraal lamp weet vanaf waar die moet tellen. Heb dat wat laten liggen, misschien dat ik het nog eens op pak..

Groet,

Jeroen
 
Hoi Roelof,

Ik ben destijds ook bezig geweest met een versnellingsindicator voor Karin haar R1150R. Had er eentje op het oog die met magneetjes het bewegen van het schakel pedaal volgt en middels het stroompje naar de Neutraal lamp weet vanaf waar die moet tellen. Heb dat wat laten liggen, misschien dat ik het nog eens op pak..

Groet,

Jeroen

@ Jeroen,

Door jouw verhaal was ik getriggered dat een 11xxR geen indicator heeft en ik er achter was gekomen dat ik op de RS, met 5 versnellingen, regelmatig in de verkeerde versnelling zat omdat ik niet tijdig terugschakelde.
Nu ik 6 versnellingen heb moet ik er om denken dat ik tijdig terugschakel want je kunt niet , zoals in een auto, van 6 naar zeg 3 omdat je 6 -> 5 -> 4 -> 3 moet doen.

Roelof.
 
Lekker ritje gemaakt , kom ik thuis, zie ik dit !!!

Ae5T9CQ.jpg


ik had er de zomer nog mee willen doorrijden en voor de herfst een nieuwe band er op, maar ja, gelukkig was ik thuis en niet onderweg .
 
nJF6vQO.jpg

2d2AJ3d.jpg


omdat ik nu toch niet kan rijden heb ik vandaag de tellerbak en de koplamp is aangepakt, gisteren na het demonteren van het achterwiel heb ik alles waar je normaal niet goed bij kan ook goed schoongemaakt..
 
Even een vraagje aan de experts hier; hoe kijken jullie aan tegen een R850R met een kmstand van 127.000? Alles valt of staat natuurlijk met goed onderhoud, maar zijn er bij dit soort kilometerstanden grote problemen te verwachten?
 
Hoi allemaal,

Het motorseizoen is ook hier in volle kracht losgebarsten. Wilde jullie na zo'n lange tijd meer passief lezen de volgende foto niet onthouden. Rara, waar is dit?



En een update over gemonteerde extra's is hier te vinden.

@Remco77: 127.000 km hoeft geen probleem te zijn bij goed onderhoud. Problemen kunnen in de versnellingsbak en het cardan zitten. De versnellingbakken van de nieuwere types zijn iets beter (R259 vanaf de facelift en de opvolger). Het cardan kan door een lekke keerring olie verloren hebben en beschadigd geraakt zijn. Kijk ook even naar de elektra - kabelbreuken bij het balhoofd zijn bij die km-standen niet ongewoon.
 
Even een vraagje aan de experts hier; hoe kijken jullie aan tegen een R850R met een kmstand van 127.000? Alles valt of staat natuurlijk met goed onderhoud, maar zijn er bij dit soort kilometerstanden grote problemen te verwachten?

Ik zit inmiddels aan de 137.000 en er is geen vuiltje aan de lucht. Naast normaal onderhoud (doe ik zelf) heb ik er nog nooit iets mee gehad in de afgelopen jaren.
 
@Remco77: 127.000 km hoeft geen probleem te zijn bij goed onderhoud. Problemen kunnen in de versnellingsbak en het cardan zitten. De versnellingbakken van de nieuwere types zijn iets beter (R259 vanaf de facelift en de opvolger). Het cardan kan door een lekke keerring olie verloren hebben en beschadigd geraakt zijn. Kijk ook even naar de elektra - kabelbreuken bij het balhoofd zijn bij die km-standen niet ongewoon.

Zou ik aan toe willen voegen: koppeling en voorrem hoofdremcilinder lekkage

Heb zelf een R1100RS gehad uit 1995 met 140K km zonder olieverbruik (1 l op 12K km) met de eerste koppeling en de eerste versnellingsbak.

E.e.a. is sterk afhankelijk van gebruik en onderhoud, maar in principe is 2 ton KM's is geen probleem.

Roelof.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. De motor in kwestie is uit 1995, dus een 'vroege'. R259=-motor; wat wordt bedoeld daarmee? Zijn dat de motoren ('oilheads') die met ingang van midden jaren '90 zijn geintroduceerd? En heeft de 850R ook last van het KFR-probleem?

Ps die foto is volgens mij ergens in Duitsland gemaakt. Ik zie een gebouw met een ui-dak, dus ergens in Baden Wurtemberg (geel-zwarte vlaggen)?
 
Laatst bewerkt:
~
Bedankt voor de reacties. De motor in kwestie is uit 1995, dus een 'vroege'. R259=-motor; wat wordt bedoeld daarmee? Zijn dat de motoren ('oilheads') die met ingang van midden jaren '90 zijn geintroduceerd? En heeft de 850R ook last van het KFR-probleem?
quote]

De oilhead is geïntroduceerd in 1993. Aan de hand van je VIN no (=7 laatste posities van je framenjummer) kun je op www.realoem.com nazien wanneer je motorfiets is geproduceerd.

"259" in de fabriek codering voor het model

De 850 heeft minder last van KFR omdat de boring kleiner is t.ov. de 1100. Als je overigens geen katalysator hebt dan heb je zo wie zo geen of veel minder last van KFR.
De niet kat fiets heeft een CO regelschroef waarmee het mengsel (rijk/arm) kunt (laten) afstellen. Te controleren op realoem in de gemonteerde onderdelen of er een kat opzit.
KFR komt o.a. door een arm mengsel.

Roelof.
 
Bedankt voor de reacties. De motor in kwestie is uit 1995, dus een 'vroege'. R259=-motor; wat wordt bedoeld daarmee? Zijn dat de motoren ('oilheads') die met ingang van midden jaren '90 zijn geintroduceerd? En heeft de 850R ook last van het KFR-probleem?

Ps die foto is volgens mij ergens in Duitsland gemaakt. Ik zie een gebouw met een ui-dak, dus ergens in Baden Wurtemberg (geel-zwarte vlaggen)?

Een R850R uit 95 is nog van voor de facelift. Of de fiets een katalysator heeft kun je eenvoudig zien aan de rechterkant onder het blok. Daarzit in de uitlaat een grote vierkante bak. Als vlak daarvoor een lambda sensor zit, met een draad eraan naar de computer, dan heeft hij een katalysator. Heb je daar niet zo'n sensor, of draad, dan heeft ie er geen.

KFR kan bij een R850R wel, maar is vaak wat minder aanwezig. Laat de motor heel goed afstellen (of doe het zelf). Dat is bij een 95'er iets lastiger dan bij eentje van 97 omdat de gaskabel bij het rechter gasklephuis splitst. Na 97 zit er een verdeelblok onder de accu/abs unit.

Bij alle boxers blijft gelden: Goed afstellen! En dat is iets wat je met veel geduld en het juiste gereedschap zelf kunt.
 
ik heb een 1150 R van 2001 , heeft nu 89000 km erop zitten
gekocht bij 50.000 km , vlak daarna koppelingscilinder lek en keerring cardan lek
met hemelvaart motor in duitsland laten staan met een kapotte abs unit - volgens de uitlezing bij motorzaak - nu wachten op terugkeer, abs unit kost 1800 euro , slik....
bmw rijden geweldig ja , alleen de betrouwbaarheid en kosten niet
 
@beemer56,
Ik heb recent ook een 2001 R1150R aangeschaft (met EZS zijspan). Daar zit geen ABS op. Mijn 1100RS van 1993 heeft dat wel. Je kunt heel goed zonder en voor 1800 Euro liet ik het gewoon zitten. Heel vaak is er een andere oorzaak voor een niet goed functionerend ABS en kun je vrij eenvoudig het systeem resetten. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je een motor in Duitsland laat staan vanwege ABS, tenzij de klacht was dat de remmen het niet meer deden. Grote rode waarschuwingslampen intimideren wel, maar betekenen in het geval van ABS vaak niet dat je niet meer kan remmen. Als je batterij spanning voldoende is en je het systeem hebt gereset (ik kan je op verzoek naar delen van het forum verwijzen) en het werkt dan nog niet, dan kan de 'unit' de oorzaak zijn. Vaak is dan de electro magnetisch koppeling vast gaan zitten door corrosie vanwege het nooit activeren van ABS. Dit is door een handige sleutelaar ook wel op te lossen.
Graag je reactie,
PeterD
 
hallo Peter,
mijn pomp van het voorste circuit bleef constant draaien , eerst dacht ik nog wel naar huis te kunnen rijden maar op een gegeven moment moest ik remmen en toen was de bekrachtiging geheel weg, niet betrouwbaar genoeg om mee naar huis te rijden (350km)
als je nog tips hebt om de abs unit weer aan de praat te krijgen hoor ik het graag, ik ben zelf van plan om de unit in zn geheel te verwijderen zodat het een gewoon remsysteem wordt. heb op het net al een fimpje gevonden :
ik sta echter open voor andere mogelijke oplossingen

grt

John
 
hallo Peter,
mijn pomp van het voorste circuit bleef constant draaien , eerst dacht ik nog wel naar huis te kunnen rijden maar op een gegeven moment moest ik remmen en toen was de bekrachtiging geheel weg, niet betrouwbaar genoeg om mee naar huis te rijden (350km)
als je nog tips hebt om de abs unit weer aan de praat te krijgen hoor ik het graag, ik ben zelf van plan om de unit in zn geheel te verwijderen zodat het een gewoon remsysteem wordt. heb op het net al een fimpje gevonden :
ik sta echter open voor andere mogelijke oplossingen

grt

John

John,

Kijk maar eens in dit forum: BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

User Damted heeft redelijk wat ervaring met de ABS unit voor een R1200R en het is mogelijk om de unit te laten repareren: voorbeeld: ACtronics GmbH

Roelof.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan