BMW R850/11x0R wie rijdt er een?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oke Roelof, nee zo weinig km stonden er nu ook weer niet op, hij is van 2000, ik kocht hem 22.06.13 , dertien jaar oud dus in nieuwstaat met 23.000 km op de teller
ik heb hem niet bij een BMW dealer gekocht maar bij een motorzaak die gespecialiseerd is in BMW, niet heel ver van mijn huis en ik weet ook niet of hij speciaal BMW gereedschap of zo'n computer uitlees apparaat heeft..... maar waar ik normaal kom voor onderhoud, en van de week voor een nieuwe band, is dichterbij maar die kan hem niet afstellen omdat hij daar de spullen niet voor heeft.
Dus als er iets afgesteld moet worden zal ik inderdaad naar een officiële BMW dealer moeten
 
Oke Roelof, nee zo weinig km stonden er nu ook weer niet op, hij is van 2000, ik kocht hem 22.06.13 , dertien jaar oud dus in nieuwstaat met 23.000 km op de teller
ik heb hem niet bij een BMW dealer gekocht maar bij een motorzaak die gespecialiseerd is in BMW, niet heel ver van mijn huis en ik weet ook niet of hij speciaal BMW gereedschap of zo'n computer uitlees apparaat heeft..... maar waar ik normaal kom voor onderhoud, en van de week voor een nieuwe band, is dichterbij maar die kan hem niet afstellen omdat hij daar de spullen niet voor heeft.
Dus als er iets afgesteld moet worden zal ik inderdaad naar een officiële BMW dealer moeten

Voor deze uitvoering heb je geen klepstelkogeltjes nodig.

R1200R van na 2011 met dubbele bovenliggende nokkenassen en meestal 110 pk genoemd, die heeft klepstelkogeltjes nodig.
Die van jou kan nog gewoon met klepstelboutjes die je kunt verdraaien en niet hoeft te vervangen.

Als jouw adres specialist is in BMW "oilheads" (dus BMW boxers van na 1993) dan heeft ie vast goede afstelapparatuur voor jouw R1100R

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
@PHBMWR1100: ik rij nu bijna twee jaar met twee boxers, een R1150RS van 2001, gekocht bij 74.700 km en er staat nu 101.100 km op de teller. Deze had ook wat last van KFR (Konstant Fahrt Ruckeln). Advies van mensen op het forum gevolgd en naar Kenny Simon van Motor Service Amersfoort gegaan. Probleem opgelost. Gebruik daarnaast wel BP Ultimate 98. Volgens critici maakt het niets uit, onlangs heeft TüV Duitsland (soort TNO van Duitsland) wel de reinigende werking onderschreven.

De andere boxer is een R1150R van 2003, gekocht met 31.000 op de teller en die gaat nu richting 38.000, deze is eigenlijk van mijn vrouw. Ik pak hem af en toe als het wat langer minder weer is geweest omdat mijn vrouw een mooi weer rijdster is. Dit is een Twinspark motor die vanaf dag 1 dat wij hem hebben bij Kenny Simon in onderhoud is. Nooit iets van KFR gehad, alleen een los stoterstang kopje.

Zoals Roelof al zegt: een oilhead specialist moet je kunnen helpen, als je niet te gek ver van Ede woont zou ik de rit naar Kenny Simon wagen (MSA zit tegenwoordig in Ede).

Groet,

Jeroen
 
Had hier ook last van KFR.
Motor perfect laten afstellen zorgde dat het bijna over was.
Met recyclizer was het helemaal over.
Probleem is gewoon dat de motor om aan de strenge milieueisen te laten voldoen het mengsel te arm wordt afgesteld.
Met recyclizer wordt er wat extra brandstof ingespoten en is het mengsel rijker.
Dan zou je zeggen dat het verbruik toeneemt, maar bij mij ging het verbruik van 1 op 16 naar 1 op 19.
Dit omdat de motor soepeler rond gaat en dus meer koppel heeft bij lagere toerentallen.
 
Goedemorgen mannen, allen bedankt voor jullie advies.

@ PHBMWR1100R:
Ik was mij onvoldoende bewust dat het om een R1100 ging en niet een R1200 van na 1996. Heb om deze reden eerdere posts over dit onderwerp aangepast.

In het kort: een recyclizer is een goede oplossing voor het "bokken", maar vergeet niet tevens de gaskleppen te synchroniseren.

Roelof.
 
Is goed Roelof,
de recyclizer doet zijn werk en wat betreft het synchroniseren van de gaskleppen, is dat (nog) wel nodig? Misschien staan ze goed ?!

Groet,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Is goed Jeroen,
de recyclizer doet zijn werk en wat betreft het synchroniseren van de gaskleppen, is dat (nog) wel nodig? Misschien staan ze goed ?!

Groet,
Peter

Kan ik wel aanbevelen, maar als ie nu als een zonnetje loopt en goed opneemt lijkt me daar geen reden voor. Overigens is een synchronisatie controle bij een R "5 minuten" werk door het ontbreken van plastic dus om de kosten hoef je het ook niet te laten. Je kunt het ook combineren met toekomstig onderhoud.

Door het kabelsysteem verloopt de afstelling snel.

Roelof.
 
Is goed Roelof,
de recyclizer doet zijn werk en wat betreft het synchroniseren van de gaskleppen, is dat (nog) wel nodig? Misschien staan ze goed ?!

Groet,
Peter

Heb eerst je naam er goed opgezet...

Maar inderdaad, hij loopt nu goed en ik zal er bij een beurt of een eerder bezoek er naar laten kijken.
 
Laatst bewerkt:
k heb hem niet bij een BMW dealer gekocht maar bij een motorzaak die gespecialiseerd is in BMW, niet heel ver van mijn huis en ik weet ook niet of hij speciaal BMW gereedschap of zo'n computer uitlees apparaat heeft.....

Als het een specialist in BMW is, moet hij die spullen hebben. Anders is het een :+
 
Als het een specialist in BMW is, moet hij die spullen hebben. Anders is het een :+

Ik heb deze BMW bij hem gekocht en was er nog niet eerder geweest dus ik kan het bedrijf verder ook niet maar je mag inderdaad wel aannemen dat hij de juiste spullen in huis heeft als hij onderhoud aan BMW doet.
 
Mijn R850R moet volgende week dinsdag na vier weken rust weer aan de bak. Hij heeft twee maanden geleden zijn grote beurt gehad. Hoop dat de accu in orde is.
 
Wat ik vaak doe bij langere pauzes is de zekering van het klokje (R259 na facelift) te verwijderen zodat de accu niet op het klokje leegloopt. Nou is 4 weken niet zo lang en een goede accu moet dat aankunnen, maar als die wat ouder is kan het helpen. Nadeel is wel dat je het klokje weer gelijk moet zetten (behalve natuurlijk als je het weer terugzetten van de zekering goed timed ;) )
 
Mijn R850R moet volgende week dinsdag na vier weken rust weer aan de bak. Hij heeft twee maanden geleden zijn grote beurt gehad. Hoop dat de accu in orde is.

Druppeladertje er aan hangen, misschien? Zeker als hij aan de bak moet, het zekere voor he onzekere nemen. Ik heb ook 6-7 weken niet gereden en voor de zekerheid gewoon de Optimate 4 er aan gehangen.
 
zelfde verhaal hier, hoewel ik wel het advies kreeg als ik hem langer dan 14 dagen niet gebruik hem aan de druppelaar te hangen.
Heb ik van de winter wel gedaan.
 
Ik heb er een MotoBatt MB51814 in zitten, maar ook zo'n dikke gelaccu is niet onfeilbaar. En inderdaad van de motorzaak het advies gekregen om hem bij langer dan een week of 2-3 weken niet rijden toch aan de Optimate 4 te hangen. Zeker als hij het na een aantal weken moet doen omdat je wilt of moet rijden, neem ik geen risico om die ochtend te staan kl*&^% :X
 
Laatst bewerkt:
Ik ga hem de komende dagen ook uitgebreid testen na een vakantie (niet met de motor). Maar de laatste rit was 12 mei. Toch maar al die weken aan de druppellader gehangen "to be safe".
 
Hallo,

Ik ben Wijnand, en na veel en verschillende motoren te hebben gereden, heb ik sinds kort mijn eerste BMW, een R850R uit 2001.
Hij zit en rijdt heerlijk, maar nu wil ik hem de komende tijd wat personaliseren.
Ik heb daarom de vraag in hoeverre onderdelen van andere BMW's uitwisselbaar zijn, bijv. voorspatbord van RS modellen of zadels, uitlaat,, etc.
Tevens ben ik benieuwd of er een superbike kit op past. Ik heb nl. een stuur dat bestaat uit 2 losse helften (waarover een kapje valt met 3 schakelaars), wat naar mijn zin iets te dicht bij staat.

Ik zal snel een plaatje plaatsen.
 
Ik ben Wijnand, en na veel en verschillende motoren te hebben gereden, heb ik sinds kort mijn eerste BMW, een R850R uit 2001.
Hij zit en rijdt heerlijk, maar nu wil ik hem de komende tijd wat personaliseren.
Ik heb daarom de vraag in hoeverre onderdelen van andere BMW's uitwisselbaar zijn, bijv. voorspatbord van RS modellen of zadels, uitlaat,, etc.
Ik zal snel een plaatje plaatsen.

Hallo Wijnand, welkom hier. :)
Kwa personaliseren is er heel wat mogelijk, want BMW's worden veel gekocht/bereden en zijn dus in grote aantallen aanwezig. Interessant voor de after market leveranciers van veel verschillende onderdelen. Er is ook best veel te koop aan tweedehands onderdelen. Vergt vaak wel het nodige zoekwerk. Ik heb zelf ook het nodige gedaan aan personaliseren van mijn fiets. Ben nu toch weer aan het uitproberen van de airflow. Helemaal naked, klein sportschermpje van BMW of toch weer het touring vario screen met spoilertje. Dus kijk eens door deze discussie door de jaren heen naar tips en trucs mbt allerhande vragen en antwoorden.
En foto's? Altijd welkom hier, vooral nieuwe fietsen/deelnemers. :Y
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben Wijnand, en na veel en verschillende motoren te hebben gereden, heb ik sinds kort mijn eerste BMW, een R850R uit 2001.
Hij zit en rijdt heerlijk, maar nu wil ik hem de komende tijd wat personaliseren.
Ik heb daarom de vraag in hoeverre onderdelen van andere BMW's uitwisselbaar zijn, bijv. voorspatbord van RS modellen of zadels, uitlaat,, etc.
Tevens ben ik benieuwd of er een superbike kit op past. Ik heb nl. een stuur dat bestaat uit 2 losse helften (waarover een kapje valt met 3 schakelaars), wat naar mijn zin iets te dicht bij staat.

Ik zal snel een plaatje plaatsen.
Welkom!
Je stuur aanpassen kan wel, maar dan moet je een nieuw stuur monteren met houders, kijk maar eens op wunderlich.de (en dan niet naar de prijs '( )
 
Welkom!
Je stuur aanpassen kan wel, maar dan moet je een nieuw stuur monteren met houders, kijk maar eens op wunderlich.de (en dan niet naar de prijs '( )


Ik zie dat ik t.g.v. mijn 3 schakelaars een speciale superbike set nodig heb (met speciale prijs :) ).
Waar ik nog wel benieuwd naar ben in hoeverre voorspatbord en buddyseat, of andere onderdelen van een bijv. r1100r, of rs of rockster, uitwisselbaar zijn met de r850r?
 
R1100R en R850R (Type R259, dat zal voor een 1e helft 2001 nog wel het geval zijn) zijn vrijwel identiek en de meeste onderdelen zijn uitwisselbaar. Uitzondering hierop is de zeldzame R850R Comfort, die een soort hybride tussen R259 en R21 is - herkenbaar aan een hydraulische koppeling.

R850R (niet-Comfort) van na okt/nov 2001 is sowieso R21, daar zullen de genoemde onderdelen vermoedelijk afwijken.

Rockster is dacht ik ook R21, dus daar geldt hetzelfde.

R1100RS (2001) wijkt wat de buddyseat betreft af van de -R serie en die zal niet passen. Het voorspatbord is wel anders maar kan misschien passen. Wat van de -RS (en-RT) van die periode wel gebruikt kan worden is de uitlaat, mits ook een speciale ophangbeugel (zelf (laten) maken) en linker duostephouder-met-koffersteun van Zach gemonteerd is. Dit heb ik gedaan om de linker koffer van de -RS en -RT te kunnen gebruiken, die in tegenstelling tot die van de -R en -GS even groot is als de rechter. Van de -RS en -RT van die periode zijn ook rechter koffers, stuurschakelaars, spiegels, remhendels enz. met die van een R850R(R259) uitwisselbaar (linker stuurschakelaar van een -RT kan een extra knop hebben voor het elektrische ruitje indien gemonteerd, die zit niet in de weg en heb ik voor andere doeleinden gebruikt), alsmede de rechter duostep-met-koffersteun en waarschijnlijk nog meer zaken als schakelpedaal, rempedaal enz.. Koppelingshendel ook indien met kabel, maar de Comfort-variant met hydraulische koppeling niet. Van de -RT en-RS is ook de topcase bruikbaar, maar dit vergt een extra adapter van Wüdo (en wordt door enkelen wegens het potentieel grotere getransporteerde gewicht en de hoge montage op een eigenlijk niet daartoe berekende achterbrug afgeraden).

:W
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan