BMW R850/11x0R wie rijdt er een?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welkom in dit domein. Het zijn inderdaad ontzettend lekker rijdende motoren, geen racebikes maar wel errug lekker. Wat je aan pk's te kort komt tov de concurentie, wordt ruimschoots goedgemaakt door wegligging en stuurplezier. Als je er echt aan gewend bent en er voor "gaat zitten" hebben ze op bochtige wegen een hele kluif aan je. Sublieme stuurfiets. Enjoy. *O*
 
Laatst bewerkt:
Heb me een beetje ingelezen op de diverse international fora.

Kloppen mijn volgende bevindingen;

R1150R - De kale basisversie, een echte naked

R1150RS - Als R1150R, maar dan voorzien van een topkuip

R1150 Rockster - Als 1150R, maar dan voorzien van sportievere onderstelcomponenten van de R1100S

R1100S - Een sportieve versie van de R1100 serie

Als ik dat zo bekijk, is het dus mogelijk om bv een R1150RS als uitgangspunt te nemen en deze over de jaren wat sportiever te maken ? Reden is dat een RS er in mijn beleving een beetje 'saai' en 'verantwoordelijk' uitziet, maar worden vaak wel goedkoper aangeboden.
 
Ik weet alleen dat je op een RS een andere zitpositie hebt dan op de kale R, de RS zit je wat (sportiever) voorover gebogen, (wat bij mij problemen gaf aan mijn polsen en daarom een R heb gekocht)
bij een R zit je rechtop net als op een RT maar dan met je bakkes vol in de wind. :]
 
Bij deze nog een up2date foto van mijn motor:

[afbeelding]

Wat heb ik recent aangepast:

- varioscreen vervangen door een nieuwe model R850R ruitje, model "klokkenbeschermer"
- handkappen van de GS gemonteerd
de valbeugels en de oliekoeler-beschermers had ik er al op zitten.

Hallo Erwin,

we hebben het er al is over gehad, jouw ruitje 'model klokkenbeschermer'
je had hem gekocht origineel BMW, weet of heb je daar nog gegevens van, ik bedoel dan een naam of nummer zodat ik op internet wat gerichter kan zoeken naar dit model.

Groet, Peter
 
Hallo Erwin,

we hebben het er al is over gehad, jouw ruitje 'model klokkenbeschermer'
je had hem gekocht origineel BMW, weet of heb je daar nog gegevens van, ik bedoel dan een naam of nummer zodat ik op internet wat gerichter kan zoeken naar dit model.

Groet, Peter

Op www.realoem.com kun je alle originele BMW OEM onderdeelnummers terug vinden. Ook andersom: als je een onderdeelnummer hebt, kun je zoeken op welke modellen het onderdeel is gemonteerd.

Roelof.
 
Op www.realoem.com kun je alle originele BMW OEM onderdeelnummers terug vinden. Ook andersom: als je een onderdeelnummer hebt, kun je zoeken op welke modellen het onderdeel is gemonteerd.

Roelof.

Die kon ik nog niet ! Roelof Bedankt

Groet, Peter
 
Heb me een beetje ingelezen op de diverse international fora.

Kloppen mijn volgende bevindingen;

R1150R - De kale basisversie, een echte naked

R1150RS - Als R1150R, maar dan voorzien van een topkuip

R1150 Rockster - Als 1150R, maar dan voorzien van sportievere onderstelcomponenten van de R1100S

R1100S - Een sportieve versie van de R1100 serie

Als ik dat zo bekijk, is het dus mogelijk om bv een R1150RS als uitgangspunt te nemen en deze over de jaren wat sportiever te maken ? Reden is dat een RS er in mijn beleving een beetje 'saai' en 'verantwoordelijk' uitziet, maar worden vaak wel goedkoper aangeboden.

Mijn R1150RS heb ik voorzien van valbeugels en een Cee Bailey ruit. Met name door de ruit kruipt ie qua uiterlijk wat richting de RT:
RSnaruitvervanging.jpg


Hier zie je de RS van mij en daarvoor de R1150R van mijn vrouw:
2013-09-29%2000.06.00.jpg


Ik rij het meest (uiteraard) met mijn "eigen" RS maar toch ook zeer regelmatig met de R van mijn vrouw. Die heeft de Twinspark uitvoering waardoor die net ietsje soepeler loopt dan de mijne. De zithouding op de RS is idd iets meer naar voren, mij hindert het niet. Ik zit op de R iets minder vol met mijn bakkes in de wind omdat ik daar ook een Cee Bailey ruitje op heb gezet van 23 inch. Mocht ik het over doen, dan kwam er gewoon een 27 inch ruit op (en je hebt ze zelfs tot 29 inch). Met de RS ga ik nagenoeg net zo gemakkelijk over de slinger dijk en door de Schotse bergen als met de R. De R laat zich wel net ietsje gemakkelijker "heen en weer" slingeren. De RS stuur je ook iets meer vanuit de heupen. Het lekkere van de RS is weer de iets andere vertanding van zijn 6e versnelling voor als je een stuk >100 km/u wil cruisen, met de R op 4000 RPM loop ik zo'n 110 km/u, de RS gaat dan net over de 120 km/u.

Een goed geprijsde RS is idd makkelijker te vinden dan een goed geprijsde R. Destijds ben ik behoorlijk langer bezig geweest om voor mijn lief een geschikte R te vinden dan mijn RS. Met beide motoren erg tevreden, onderhoud door Kenny Simon. Goed onderhoud met boxers is wel een dingetje, mijns inziens n.l. DE sleutel tegen het probleem KFR...

Beste oplossing: stukje rijden. Nadeel van deze oplossing: misschien kom je er pas na verloop van tijd achter dat je polsen de houding van de RS niet zo lekker vinden.

Ik zit igg lekker, gisteren 2 uur op de motor naar Texel (overigens magnifiek, eenmaal bij de haven werd ik door personeel zo langs de wachtende rij geloodst en stond met mijn snufferd vooraan. Mijn echtgenote en mijn dochter hadden mijn schoonouders in de auto en waren een uur later bij het huisje, ook vanwege een stukje file onderweg waar ik 10 minuten nog braaf geduldig bij de auto van mijn vrouw bleef plakken maar er uiteindelijk toch tussenuit piepte met mijn zoon achterop).

Voor mij wordt de volgende motor een R1200ST of een R1200RT en heel misschien een R1200R met grote ruit en zijkoffers. T.z.t. laat ik dat vooral afhangen van een proefrit met de kandidaat. Maar voorlopig kan ik nog wel een tonnetje rijden.

Succes met de afweging en met de uiteindelijke aanschaf!

Groet,

Jeroen.
 
Jeroen, heb jij geen last met die hoge ruit dat die naar je toe buigt met een wat hogere snelheid en misschien ook nog wel wind tegen...

ik had er even die vario ruit op en die was minder hoog, maar met een beetje snelheid en met wind tegen erbij nóg erger "boog" die toch aardig . . . .

en Schotland ! dat is het wel hé ! :}
 
Mijn ruit buigt zo goed als niet. Als het regent draai ik hem soms iets platter om er wat makkelijker over heen te kunnen kijken. Eens in de zoveel tijd smeer ik de ruit in met Rain-X zodat de druppels er iets makkelijker aflopen.

Schotland is magnifiek, maar goed, dat kan in de druipende regen ook anders ervaren worden denk ik.

Eerste week van september gaan we òf Zuid Engeland doen of het Moezeldal met de motor, afhankelijk van het weer.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ruit buigt zo goed als niet. Als het regent draai ik hem soms iets platter om er wat makkelijker over heen te kunnen kijken. Eens in de zoveel tijd smeer ik de ruit in met Rain-X zodat de druppels er iets makkelijker aflopen.

Schotland is magnifiek, maar goed, dat kan in de druipende regen ook anders ervaren worden denk ik.

Eerste week van september gaan we òf Zuid Engeland doen of het Moezeldal met de motor, afhankelijk van het weer.

Oké, valt mij mee met die ruit.
dit jaar Schotland vakantie geweest, 4631 km in 14 dagen, wél met de auto ;)
Daar wel een paar NL's (Friezen) gesproken die met de motor daar waren :] .
14 dagen TOP weer gehad, één dag een paar uur regen gehad. :Y
 
Hallo allen,

Laatst m'n R1150R laten afstellen en remolie laten verversen.
Daarna zijn de snelkoppelingen van de brandstofslangen niet goed aangedrukt door de monteur en heeft er 's nachts benzine staan lekken over het blok.
De mooie zilverkleur is nu vies geel en ik krijg het er niet meer afgepoetst. Zelfs polijstpasta helpt niet.
Weet iemand of en hoe ik die gele rommel van opgedroogde benzine er weer afkrijg?
 
Is het een optie om met je motor terug te gaan naar die "reparateur" en hen met het probleem te confronteren/op te zadelen? Hier heb je niet om gevraagd, los van de gevaarlijke situatie die ze veroorzaakt hebben. Die heeft niet alleen 's nachts staan lekken, maar tijdens de rit naar huis ook. Op een warm tot heet motorblok ....
Ik zou die prutsers :X mensen er op aanspreken. En nee, ik heb geen pasklare oplossing voor het probleem. Mijn dealer (niet BMW, maar wel heel veel BMW kennis en gereedschap) heeft wel een speciale motowash en poetsservice en daar maak 1 keer per jaar gebruik van als hij daar de winterstalling in gaat. Kost een paar centen, maar je weet niet wat je ziet als hij zo gewassen en gepoetst er in het voorjaar weer uitkomt. Allemaggies, :}
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel ironie ten top.
Omdat ik nog wel eens met tentje op pad ben en dus op de camping sta, wil ik niet het standaard plankje oid maar een vaste verbreding van de jiffy monteren voor zachte ondergrond ed. Mijn dealer kan dat niet leveren, jammer. Stuurt me door naar de BMW dealer. Daar kom ik nooit, maar je moet toch wat. De BMW dealer stuurt me naar Touratech. Touratech stuurt me door naar Wunderlich. Dus ik bestel hem begin juli bij Wunderlich. Telkens schuift de leverdatum op en op en op en ten slotte vraag ik Wunderlich mijn geld maar terug te storten. Dat heeft nog heel veel voeten in aarde om dat bedrag weer terug te krijgen. Want internationaal ontvangen is niet moeilijk voor ze, maar internationaal betalen? :? Daarna bestel ik dat ding (na eerst met Quispel te bellen of hij op voorraad is, want ik heb mijn lesje wel geleerd) bij Quispel. Dan wordt het stil. Na toch maar een belletje te plegen blijkt op de zelfde dag een andere klant ook zo'n ding besteld te hebben en je raadt al wie er wel en wie er geen voetje heeft ontvangen. Er wordt een backorder geplaatst met de verwachting dat hij deze week leverbaar zal worden. Vandaag bellen levert op dat de levering op zijn vroegst eind september wordt. :(
Nou blijkt Quispel hem te betrekken van Wunderlich. _O-
Ben ik wel weer helemaal terug bij af. Wel op de websites zetten, maar leverbaar?
Ik mag alleen maar het plaatjes kijken. Zucht. Iemand nog een adresje?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon een oud diamantslijpschijfje in de koffer voor onder de standaard... Die kun je er vast ook aan lassen..
 
Zo'n schijfje is inderdaad een mooi stevig, plat, licht en sterk platform. Maar die ga ik niet lassen aan een motorfiets die verder helemaal strak en mooi gaaf is met in kleur gespoten spaken en velgharten, originele krasvrije BMW zijkoffers, Givi topkofferrek, in kleur van de motor gespoten Kappa topcase , Akrapovic titanium uitlaat, Hyperpro veren, Ilmberger carbon hugger, custom zadel, Wunderlich stuurverhoging en Wunderlich Extenda Fender. Daarom wilde ik een op maat gemaakte oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week een stukje wezen rijden, sta je voor het stoplicht en denk je "wat stinkt die auto voor me naar benzine" Kijk je op een gegeven moment naar je rechtervoet en zie je dat die onder de benzine zit :( . Bij de benzine leiding afkomstig van de tank kwam het aardig naar beneden. Gelukkig was de motorzaak 5km verderop en regende het dus maar de gok genomen om er zo meer door te rijden, maar dat rijdt niet prettig.

Bij de motorzaak hadden ze het na een uurtje opgelost en kon ik weer verder rijden, top! Ze vertelden mij dat het benzine lek weg kwam bij de brandstofpomp aansluiting onder de tank. Hier zit de benzine leiding met standaard clipjes en als die lam worden dan klemmen ze niet meer zo goed en krijg je dat het daar lekt en langs je benzine leiding naar beneden druipt. Hier hebben ze normale slangenklemmen opgezet en klaar.
 
Afgelopen week een stukje wezen rijden, sta je voor het stoplicht en denk je "wat stinkt die auto voor me naar benzine" Kijk je op een gegeven moment naar je rechtervoet en zie je dat die onder de benzine zit :( . Bij de benzine leiding afkomstig van de tank kwam het aardig naar beneden. Gelukkig was de motorzaak 5km verderop en regende het dus maar de gok genomen om er zo meer door te rijden, maar dat rijdt niet prettig.

Bij de motorzaak hadden ze het na een uurtje opgelost en kon ik weer verder rijden, top! Ze vertelden mij dat het benzine lek weg kwam bij de brandstofpomp aansluiting onder de tank. Hier zit de benzine leiding met standaard clipjes en als die lam worden dan klemmen ze niet meer zo goed en krijg je dat het daar lekt en langs je benzine leiding naar beneden druipt. Hier hebben ze normale slangenklemmen opgezet en klaar.

Wellicht ten overvloede:
Wat vaak voor komt: de originele klemmetjes zijn voor éénmalig gebruik en die heeft "niemand" liggen (behalve de dealer).
Als je ze toch hergebruikt dan loop je risico.
Als je wel nieuwe hebt gebruikt, dan moet je ze goed samenklemmen en daar is een speciale tang voor die "niemand" heeft.

Wat ook voor komt: lekkende O-ring van het benzinepompdeksel en lekkende (snelkoppelingen als je die hebt) en gescheurde brandstofleiding naar de injector. Bij lekkage in de laatst genoemde leiding is de lekkage groot.

Roelof.
 
Is het een optie om met je motor terug te gaan naar die "reparateur" en hen met het probleem te confronteren/op te zadelen? Hier heb je niet om gevraagd, los van de gevaarlijke situatie die ze veroorzaakt hebben. Die heeft niet alleen 's nachts staan lekken, maar tijdens de rit naar huis ook. Op een warm tot heet motorblok ....
Ik zou die prutsers :X mensen er op aanspreken. En nee, ik heb geen pasklare oplossing voor het probleem. Mijn dealer (niet BMW, maar wel heel veel BMW kennis en gereedschap) heeft wel een speciale motowash en poetsservice en daar maak 1 keer per jaar gebruik van als hij daar de winterstalling in gaat. Kost een paar centen, maar je weet niet wat je ziet als hij zo gewassen en gepoetst er in het voorjaar weer uitkomt. Allemaggies, :}

Hm, je hebt eigenlijk wel gelijk en ben ik te makkelijk geweest. Die koppelingetjes dicht gedrukt en klaar. Maar nu blijkt dat ik die verkleuring er niet meer af krijg ga ik toch maar terug. Het is tenslotte niet de eerste de beste, maar een grote landelijke motorketen, dus ik verwacht wel dat ze wat doen. Ik zal hier laten weten hoe ze reageren.
 
Hm, je hebt eigenlijk wel gelijk en ben ik te makkelijk geweest. Die koppelingetjes dicht gedrukt en klaar. Maar nu blijkt dat ik die verkleuring er niet meer af krijg ga ik toch maar terug. Het is tenslotte niet de eerste de beste, maar een grote landelijke motorketen, dus ik verwacht wel dat ze wat doen. Ik zal hier laten weten hoe ze reageren.


al terug geweest ?
 
Ben je al terug geweest, en zo ja wat gaan ze er aan doen . . . .
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat was lekker van 3 t/m 6 september in de Eifel geweest. :} Lekker Hotel met 3 dagen halfpension in prima kamer voor € 120. _O- Donderdag t/m zaterdag drie druppels regen en zondag precies tussen buien door naar huis. :Y Bij elkaar zo'n 1500 km :]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan