BMW R850R, wat doen na ongeval

majesteit

Die hard MF'er
8 sep 2008
583
0
Italië
Dag mede MF’s,

Ik kreeg onlangs het nieuws te horen dat een hele goede vriend van mij een accident heeft gehad met zijn BMW R850R -O-

Hij heeft pas zijn voorlopig rijbewijs gehaald en rijdt nu met een L rond (Belgie) en het ongeluk gebeurde alsvolgt:

Een tegenligger is linksaf geslaan en had hem niet zien aankomen op een 70km/u weg. |( De wagen stond vervolgens stil op het andere rijvak, toen hij de motor wel zag. Omdat remmen geen optie meer was (wagen was echt te dichtbij) heeft hij geprobeerd om uit te wijken. Hij heeft dan de hoek van de wagen met 1 van die typisch dikke uitstekende cilinders gegrepen, die zijn been heel waarschijnlijk gered hebben, en is toen dus op zijn gezicht gegaan. Schuivend over de grond met zijn motor achter hem aan.

Motor wordt heel waarschijnlijk total loss verklaard, zijn uitrusting is beschadigd (2 maanden oud) alsook zijn helm.
Hijzelf heeft gelukkig enkel een gebroken duim er aan over gehouden..

Hebben jullie misschien tips betreft de uitkering van de verzekering?
Hoe kan hij er voor zorgen om zoveel mogelijk vergoed te krijgen?
 
Dag mede MF’s,

Ik kreeg onlangs het nieuws te horen dat een hele goede vriend van mij een accident heeft gehad met zijn BMW R850R -O-

Hij heeft pas zijn voorlopig rijbewijs gehaald en rijdt nu met een L rond (Belgie) en het ongeluk gebeurde alsvolgt:

Een tegenligger is linksaf geslaan en had hem niet zien aankomen op een 70km/u weg. |( De wagen stond vervolgens stil op het andere rijvak, toen hij de motor wel zag. Omdat remmen geen optie meer was (wagen was echt te dichtbij) heeft hij geprobeerd om uit te wijken. Hij heeft dan de hoek van de wagen met 1 van die typisch dikke uitstekende cilinders gegrepen, die zijn been heel waarschijnlijk gered hebben, en is toen dus op zijn gezicht gegaan. Schuivend over de grond met zijn motor achter hem aan.

Motor wordt heel waarschijnlijk total loss verklaard, zijn uitrusting is beschadigd (2 maanden oud) alsook zijn helm.
Hijzelf heeft gelukkig enkel een gebroken duim er aan over gehouden..

Hebben jullie misschien tips betreft de uitkering van de verzekering?
Hoe kan hij er voor zorgen om zoveel mogelijk vergoed te krijgen?
Was niet zijn schuld toch?

Hij krijgt gewoon de dagwaarde, heel simpel... en verder kan hij vergoeding voor zijn uitrusting krijgen en smartengeld.

Verder gewoon eerlijk zijn... er zijn er al geneog die de verzekering tillen, wat voor de rest van ons ookweer voor hogere premies zorgt B|
 
Was niet zijn schuld toch?

Hij krijgt gewoon de dagwaarde, heel simpel... en verder kan hij vergoeding voor zijn uitrusting krijgen en smartengeld.

Verder gewoon eerlijk zijn... er zijn er al geneog die de verzekering tillen, wat voor de rest van ons ookweer voor hogere premies zorgt B|

ok, maar heeft het zin om heel emotioneel te gaan doen.. het was zijn eerste motor, nieuwe kledij, nieuwe helm, enz..
ik kan mij voorstellen dat de verzekering inderdaad gewoon naar de dagwaarde kijkt.. maar als je bedenkt dat hij net begonnen is.. hoop ik toch voor hem dat het geen financiële kater wordt en dat zijn goesting om verder te rijden niet door een slecht uitbetalende verzekering om zeep wordt geholpen.
Het is toch uw goed recht om het onderste uit de kan te halen wanneer je recht hebt op een uitkering van de verzekering.. en aangezien een verzekeringsmaatschappij geen liefdadigheids instelling is, gaan die ook proberen u het minimum uit te keren..
of zie ik het allemaal te pessimistisch?
 
ok, maar heeft het zin om heel emotioneel te gaan doen.. het was zijn eerste motor, nieuwe kledij, nieuwe helm, enz..
ik kan mij voorstellen dat de verzekering inderdaad gewoon naar de dagwaarde kijkt.. maar als je bedenkt dat hij net begonnen is.. hoop ik toch voor hem dat het geen financiële kater wordt en dat zijn goesting om verder te rijden niet door een slecht uitbetalende verzekering om zeep wordt geholpen.
Het is toch uw goed recht om het onderste uit de kan te halen wanneer je recht hebt op een uitkering van de verzekering.. en aangezien een verzekeringsmaatschappij geen liefdadigheids instelling is, gaan die ook proberen u het minimum uit te keren..
of zie ik het allemaal te pessimistisch?
Je hebt recht op de dagwaarde....

Zeg maar tegen die kennis: Stel je verwachtingen niet te hoog in, dan kunnen ze ook niet tegen vallen.

Blijf gewoon lekker pessimistisch, is het makkelijkst: Of je hebt gelijk, of het valt mee :P
 
Laatst bewerkt:
Als het niet zijn schuld is (en zoals je het omschrijft is het niet zijn schuld) heeft hij er gewoon recht op dat de verzekering uitkeert. Het is heel vervelend voor hem, maar dit moet je gewoon zakelijk aanpakken.
Potje openbaar janken heeft geen zin. Hij mag blij zijn dat hij er zelf zonder kleerscheuren (niet al te letterlijk) vanaf is gekomen.
Het enige uit te keren deel dat variabel is, is het smartengeld. Hier staan wel standaard bedragen voor, maar als hij bijvoorbeeld een eigen zaak heeft en een dag niet heeft kunnen werken kun je dit ook indienen als schade. In dit geval is het wel handig dat je een goede rechtsbijstandverzekering hebt.
 
Was niet zijn schuld toch?
Hij krijgt gewoon de dagwaarde, heel simpel... en verder kan hij vergoeding voor zijn uitrusting krijgen en smartengeld.
Verder gewoon eerlijk zijn... er zijn er al geneog die de verzekering tillen, wat voor de rest van ons ookweer voor hogere premies zorgt B|

Nou..... soms kan de uitgekeerde waarde hoger zijn, gaat er om of de wérkelijke verkoopwaarde hoger is.
Ik reed m'n motor total loss. Dan berekent de verzekering een bepaalde dagwaarde. Die vond ik al lang mooi, ik had er minder voor gekregen bij inruil. Ging m'n dealer niet mee akkoord, hij leverde verschillende advertenties aan waarin de verkoopwaarde van mijn motor een paar honderd Euro hoger lag. De verzekering keerde het hogere bedrag uit......
 
Dag Allemaal,

Die vriend van Majesteit uit het bovnstaande ongeval ben ik. Ik ben Toon, 28j, wonende te Hasselt (België), zoals reeds gezegd nog maar net bezig met motorijden en nu ook nieuw hier op het forum. Ik ben inderdaad ook al erg blij dat ik er met enkel een gebroken duim vanaf kom. Maar dat maakt helaas niet alles goed. Zoals iedereen hier wel zal weten kost het een pak geld om te beginnen met motorijden. (aankoop moto, kledij, helm, handschoenen, laarzen, verzekering, verkeersbelasting) Maakt het voor de verzekering uit dat mijn uitrusting zo goed als nieuw was? Het geen wat ik me eigenlijk ook af vraag is of er rekening wordt gehouden met de staat van de moto. De Bmw die nu in de kreukels ligt had erg weinig km's voor zijn leeftijd en zag er uit alsof hij uit de showroom kwam. Hij had net een groot onderhoud gekregen met een nieuwe achterband. (+/- 300km geleden) Houdt de verzekering hier rekening mee?
Normaal gezien komt één dezer dagen een expert de moto bekijken en weet ik al wat meer.
Ik zal het dan ook op het forum plaatsen.
Alvast bedankt voor de info
 
Veel van je vragen kunnen alleen beantwoord worden door de verzekering zelf. Ik gok er op dat dingen net weer anders werken in België.......

Maar als je kleding nog geen jaar oud is, heb je in Nederland gewoon recht op de nieuwwaarde/vervangingswaarde. Geldt uiteraard ook voor je helm etc.

Zoals ik al aangaf: ga niet zonder slag of stoot akkoord met de dagwaarde voor je motor (tenzij die is wat je hebt betaald natuurlijk). Dat blijft een kwestie van onderhandelen. Ben je het niet met de tegenpartij (verzekering) eens, dan kun je in Nederland in bezwaar, zal in België mogelijk ook kunnen.
Zoek in ieder geval advertenties op van qua kilometrage en uitvoering gelijkwaardige 850's. Dat ondersteunt eventueel je claim voor een hoger bedrag.
Maar als jij verhoudingsgewijs te veel hebt betaald zul je genoegen moeten nemen met de dagwaarde..... De onderhoudskosten zoals een beurt of een nieuwe band spelen géén rol. Die kun je niet opvoeren.

Oh ja, als het verhaalschade betreft heb je mogelijk ook recht op een tegemoetkoming voor vervangend vervoer.
 
Laatst bewerkt:
:X

Ooookee.... lekker gaan huilen aan de telefoon... :')

Wat mensen al niet over hebben voor een paar rotcenten :N

Rotcenten? Ik zou jou wel eens willen zien reageren als je net je nieuwe motor, nieuw pak en helm enz. in de prak rijdt door een ander zen schuld... B|
 
@ ToonB

Ik heb geen ervaring (gelukkig) met verzekeringsaangiftes in Belgie ... maar de algemene principes voor vergoeding van schade (op kledij enzo) is deze van afschrijving-door-leeftijd.
Net zoals je kledij voor de woonwerk belasting kan afschrijven op 3 tot 5 jaar, zal dat voor de verzekering een evengrote rol spelen. Hoogst waarschijnlijk krijg je verhoudingsgewijs tot de leeftijd van je kledij ene bedrag uitgekeerd. Aangezien je kledij pas een paar maand oud was, is de kans dat je een groot gedeelte kunt recupereren reeel. Al hangt dat van je verzekeraar en je type verzekering af.

Trouwens, heb je ook een auto verzekerd bij diezelfde verzekeraar? Of ben je lid van Touringwegenhulp / VAB / Europ Assistance (= anwb in NL)? Dan heb je meschien ook een additionele bijstand "rechtshulp". Nakijken want het loont de moeite. Ook bij sommige kredietkaarten (Gold van Mastercard etc ..) en zelfs bij sommige levensverzekeringen (indien je een hypotheek hebt) ka er bijkomend rechtshulp bij verkeersongevallen bijzitten.

Wat eventueel wel een rol kan spelen is dat de motor ook je enige vervoer was en je die absoluut nodig had om te woonwerken. Zal wel niet de waarde van je motor opdrijven maar meschien wel de noodzaak tot snel vergelijk kunnen benadrukken.

Merk op dat het bij niet total loss, zo is dat je het bedrag van het reparatie bestek terug krijgt, en dat je dan zelf kan beslissen of je je wrak laat oplappen of niet.

Hoedanook zou ik NIET proberen je onervarenheid uit te spelen onder het mom van emotionele schade oid. Integendeel. Want dit zou zeker door de tegenpartij kunnen misbruikt worden.
 
Was niet zijn schuld toch?

Hij krijgt gewoon de dagwaarde, heel simpel... en verder kan hij vergoeding voor zijn uitrusting krijgen en smartengeld.

Verder gewoon eerlijk zijn... er zijn er al geneog die de verzekering tillen, wat voor de rest van ons ookweer voor hogere premies zorgt B|
:^
 
Gisteren is de expert de moto en de kledij komen bekijken en vandaag heeft hij al een telefoontje gedaan om te laten weten hoeveel het waarschijnlijk zal worden.
Voor de moto krijg ik 4000 euro terug en dat is een mooi bedrag waar ik zeker een gelijkaardige moto voor kan vinden. Ik heb mijn eigen bmw voor minder kunnen kopen maar heb er dan ook een hele goede koop mee kunnen doen, hij was echt meer waard. Voor de kledij kom ik ook uit de kosten.
Volgende week krijg ik de bevestiging op papier.
Dat valt dus tot nu toe al behoorlijk goed mee. Hopelijk blijft het zo.
 
Voor de volledigheid, de moto is perte totale oftewel total loss. Er was meer aan de hand dan op het eerste zicht. De volledige achterbrug was van het motorblok afgebroken.
 
Goed nieuws dat je kosten gedekt worden.
Veel succes met herstellen en zoeken naar een (supermooie :9~ ) R850R.
 
da's goed nieuws!

en smartengeld, kennen ze dat ook in belgie?
een gebroken duim beperkt je toch in het dagelijks leven?
zou ik nog even navragen bij de expert als ik jou was...
 
:X

Ooookee.... lekker gaan huilen aan de telefoon... :')

Wat mensen al niet over hebben voor een paar rotcenten :N
:^

Ik betaal € 115,- per maand om dit soort gezeur tegen te gaan.

Hij betaald minder, maar dat is het risico van minder betalen. Niet zeuren...

Tjah en het onderste uit de kan halen.

Ben met mijn bezopen kop vorig jaar in de zee gelopen en heb zo mijn camera om zeep geholpen. Nu verklaart de helft dat ik gek ben dat ik dat niet via de verzekering heb opgelost...

Ik heb dat toch zelf gedaan? Had ik maar niet zoveel moeten zuipen. Een beetje de verzekering gaan oplichten en iedereen opzadelen met een hogere premie (wat niet van 1 camera komt, maar you get the point...)
 
Dat smartengeld wordt volgens de verzekering bepaald wanneer de duim genezen is. Dan kunnen ze ook zien of er eventuele blijvende letsels zijn

@ JaMa: Als ik de moto mijn mijn zatte botten tegen een boom geplakt had ging ik natuurlijk niet bij de verzekering vragen om hem terug te betalen maar als hij op een hoopje wordt gereden door de fout van een ander lijkt het me echt niet meer dan normaal dat je volledig uit de kosten wordt geholpen. Waarom neemt anders iemand verzekering? Het zal wel niet alleen zijn omdat het verplicht is.
 
dat is toch al goed nieuws.. maar ik zou toch nog een beetje zeuren, sowieso :)

Anyway, ik ben binnenkort (vanaf 15/11) weer een paar daagjes in het land.. dan kom ik wel eens binnenspringen, ge hoort me nog
 
Spijtig om te horen dat een stadsgenoot verongelukt is! Waar was het gebeurd?

Ik hoop dat je duim terug in orde komt en dat je terug een motor vind!
 
Terug
Bovenaan Onderaan