BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik realiseer me heel goed dat ik 2x een "kleine" F800 ST/GT voor 180 en 170 duizen km heb afgeragd.
Heel Europa door, met een riem die vaak te vroeg stuk ging, met minimale windbescherming, geen Audio, en opgebouwde Givi koffers.

Ik was tot pakweg 2019 van mening dat dat ook prima ging..
Goede kleding, en lekker Rijden, lichte motor. Beetje waarom echte ADV rijders een vederlicht 1-cyl ding kiezen.. (google bv Itchy Boots)
Ben nog steeds van mening dat de RT qua Kilos en Afmetingen aan de grote kant is.

Maarrrrr. er is altijd een maar.
Na een paar keer een RT als vervangmotor (dank Houtrust), en zeker na mijn 1e "grote rit"
(op en neer naar Zagreb in corona-zomer van 2020, een lullig weekdrondje in mijn opinie),
was ik Wel verslaafd aan het Comfort, de Power, en het gemak van een RT.. helaas.

Ik vermoed zelfs dat als ik de fout maak om met een K1600 te gaan rijden, dat ik ook verslaafd wordt aan die power + souplesse.
Maar voorlopig vind ik een K16 een stap te ver.
Bovendien heeft een K niet die warme-lucht uitlaten op de benen, en ik vermoed dat dat een groot deel van het wintercomfort is.

Een HD of zelfs een Indian ?
Heb ik zien staan, en ik zou eigenlijk eens moeten proefrijden.
Maar het nog-hogere gewicht, en de matige reputatie qua betrouwbaarheid houden me daar van weg.

Ik zou zelfs zeggen: 1000cc en pakweg 100pk (met koppel ergens laag onderin!) lijkt me genoeg.
Zet er dan goede tourkuip op, top+zij koffers, en wat gadgets (verwarming, audio), en Gaan.


(klein detail, soms mis ik de tanktas... maar daar staat tegenover het "afsluiten" van de hele motor wel erg handig is bij afrekenen of gewoon parkeren )
 
nog een dingetje:
Belgische verre kennis heeft een RT (voor de lange afstand touring) en een XR1000 voor Fun.
Uiteindelijk rijdt hij af en toe naar zuid frankrijk op de XR (zijkoffers + topcase-je), want die is zoveel vlotter, pittiger.

note: de man heeft te veel moto-budget, en rijdt voornamelijk bij heel mooi weer, en hij heeft "vaste adressen", eigen plekjes, dus hoeft vrijwel niets mee te nemen ....
mijn ritten zijn meer echte Reizen van 5-10.000 km per keer.
en ik wil vooral ook geen ketting-gedoe.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is dit iets voor je?

C47F9F1D-E706-4E70-BED5-7C80D837D293.jpeg
 
Helaas vond 2 weken geleden een vrachtwagen die voor mij stil stond het nodig om ineens achteruit te gaan rijden en ondanks de enorme claxon die ik gelijk liet gaan, het niet nodig om te stoppen... Wegkomen lukte niet meer, gevolg ik en motor onder de auto, ik gelukkig snel weg kunnen rollen (lang leve de boxer cilinders en koffer...) maar de motor was wel serieus gewond...

1.jpg
2.jpg
Met uitzonder van de topkoffer zijn alle panelen rondom (serieus) beschadigd, binnenkuip, voetsteun afgebroken, kleppendeksel links en rechts stuk, spiegel, remhendel etc etc...

Expert is geweest en om een lang verhaal kort te maken, economisch totall loss
:cry:


Ik ben een pietleut en hecht veel waarde aan dat de motor er netjes uitziet. Dus rijdend maken en optisch minder nette motor is geen optie... Daarom er een aantal nachtjes over geslapen maar denk dat ik dus op zoek ga naar een vervangende motor...

Het leidt geen twijfel dat het weer een 1200RT moet zijn. Mijn exemplaar had 125.000km ervaring en was van 2005.

Gelukkig is het echte seizoen (voor mij) wel aan zijn einde belandt en heb ik dus wel wat tijd om te zoeken... Wensenlijstje is geintegreerde cruisecontrol, bc, esa en alarm.

Tips waar een nette, niet te dure motor gezien is (bij voorkeur NL oorsprong ivm aantoonbaarheid vd kilometers) zijn van harte welkom.
 
Helaas vond 2 weken geleden een vrachtwagen die voor mij stil stond het nodig om ineens achteruit te gaan rijden en ondanks de enorme claxon die ik gelijk liet gaan, het niet nodig om te stoppen... Wegkomen lukte niet meer, gevolg ik en motor onder de auto, ik gelukkig snel weg kunnen rollen (lang leve de boxer cilinders en koffer...) maar de motor was wel serieus gewond...

Bekijk bijlage 1823786
Bekijk bijlage 1823787
Met uitzonder van de topkoffer zijn alle panelen rondom (serieus) beschadigd, binnenkuip, voetsteun afgebroken, kleppendeksel links en rechts stuk, spiegel, remhendel etc etc...

Expert is geweest en om een lang verhaal kort te maken, economisch totall loss
:cry:


Ik ben een pietleut en hecht veel waarde aan dat de motor er netjes uitziet. Dus rijdend maken en optisch minder nette motor is geen optie... Daarom er een aantal nachtjes over geslapen maar denk dat ik dus op zoek ga naar een vervangende motor...

Het leidt geen twijfel dat het weer een 1200RT moet zijn. Mijn exemplaar had 125.000km ervaring en was van 2005.

Gelukkig is het echte seizoen (voor mij) wel aan zijn einde belandt en heb ik dus wel wat tijd om te zoeken... Wensenlijstje is geintegreerde cruisecontrol, bc, esa en alarm.

Tips waar een nette, niet te dure motor gezien is (bij voorkeur NL oorsprong ivm aantoonbaarheid vd kilometers) zijn van harte welkom.
Zonde!
Hij moet overigens redelijk doof zijn om die 2005 claxon niet te horen ook. Ik heb ook het 2005 model en dat ding maakt een pokkeherrie!
 
Helaas vond 2 weken geleden een vrachtwagen die voor mij stil stond het nodig om ineens achteruit te gaan rijden en ondanks de enorme claxon die ik gelijk liet gaan, het niet nodig om te stoppen... Wegkomen lukte niet meer, gevolg ik en motor onder de auto, ik gelukkig snel weg kunnen rollen (lang leve de boxer cilinders en koffer...) maar de motor was wel serieus gewond...

Bekijk bijlage 1823786
Bekijk bijlage 1823787
Met uitzonder van de topkoffer zijn alle panelen rondom (serieus) beschadigd, binnenkuip, voetsteun afgebroken, kleppendeksel links en rechts stuk, spiegel, remhendel etc etc...

Expert is geweest en om een lang verhaal kort te maken, economisch totall loss
:cry:


Ik ben een pietleut en hecht veel waarde aan dat de motor er netjes uitziet. Dus rijdend maken en optisch minder nette motor is geen optie... Daarom er een aantal nachtjes over geslapen maar denk dat ik dus op zoek ga naar een vervangende motor...

Het leidt geen twijfel dat het weer een 1200RT moet zijn. Mijn exemplaar had 125.000km ervaring en was van 2005.

Gelukkig is het echte seizoen (voor mij) wel aan zijn einde belandt en heb ik dus wel wat tijd om te zoeken... Wensenlijstje is geintegreerde cruisecontrol, bc, esa en alarm.

Tips waar een nette, niet te dure motor gezien is (bij voorkeur NL oorsprong ivm aantoonbaarheid vd kilometers) zijn van harte welkom.
Dat is wel een doemscenario, zo ben ik op de R1150R ooit wel eens omvergeduwd door een personenauto die verkeerd voorgesorteerd bij een verkeerslicht stond: auto stukkie achteruit, tikkie tegen de motor en geen houden aan.
En mijn zoon laatst met de auto, die was dan uiteindelijk net niet economisch total loss.
 
Neuh, ook nooit gemerkt bij de RT dat hij je verwarmt. De warmte gaat door die grote cylinders juist langs je heen. Dat heeft zo zijn voor en nadelen maar in de zomer vind ik dat wel fijn,
De R1100RT had een soort warmelucht iets naar de stuuruiteinden, dat zal wel geen succes geweest zijn.
 
Voor @Sierra November en @BMW-Wouter :
hier een foto met die lucht-uitlaten centraal.
die lucht komt van de radiator af.
als je daar je hand voor houd voel je warme lucht,
en bij rijden komt die lucht +/- langs je benen.

de R1200RT had ze zo te zien nog niet.

Op de K had ik merkbaar meer "flutter" op de broek dan op de RT (en ook op de helm+schouders).
Flutter waarmee je een matige regenbroek in 1 dag kapot kan rijden op de Autobahn, weet ik nog uit de F800 tijd.

nb: ik denk dat we de "engineering" onderschatten die in de vormgeving en windtunnel-tests van de RT is gaan zitten.
De fairing (kuip etc) van de 1250RT heeft heel veel subtiele veranderingen t.o.v. de vorige generatie.

het wassen van die subtiele windtunnel chaos is trouwens een uitdaging apart, veel sommige plekje kan je niet lekker bij met een borstel.
niet dat ik vaak was, mijn motor is om te Rijden, niet op te poetsen, niet om te sleutelen, niet om... affijn.

de foto...
die suggestieve gleuf zit er niet voor de prono-referentie, maar voor de warme lucht...

Screenshot 2022-11-18 at 18.38.13.png

edit, nog even ge-googled: ik kan inderdaad nergens expliciet vinden waar die air-exits voor dienen, of dat ze speciaal voor comfort gemaakt zijn. in de zomer zou dit bv weer extra warmte voor de rijder opleveren en daar heb ik zelf ook bij 30+ C op de balkan weinig last van gehad. Scherm omlaag, jas open, en doorwaaien.. gaat prima. Benen worden niet exra warm, dacht ik.
Benieuwd wat andere hier over weten ?
 
Laatst bewerkt:
Gents, vraagje over de voorrem van een 2010 RT; Ik heb het idee dat mijn remcilinder niet helemaal lekker is.

Als ik rem voel ik weliswaar een drukpunt en remt de fiets ook echt, maar vervolgens kan ik de handle toch nog een paar cm doorknijpen. Ik ben van mijn andere fietsen gewend dat er een echt hard drukpunt is, en je daarna nog nauwelijks beweging in zit. Ook kost het inkijpen iets meer kracht dan ik gewend ben.

De remvloeistof is al vervangen, en alles is volgens het wphb ontlucht. Er zijn geen lekkages, en het spult remt verder goed. Wel vind ik dat de blokken iets teveel aanlopen, maar de retour is gewoon open want als ik de ontluchtingsnippels op de klauwen open zet verandert er niets. Misschien de klauwen een keer reviseren.

Mijn vraag is primair; hoe hoort het remhandel van deze RT aan te voelen?
 
Gents, vraagje over de voorrem van een 2010 RT; Ik heb het idee dat mijn remcilinder niet helemaal lekker is.

Als ik rem voel ik weliswaar een drukpunt en remt de fiets ook echt, maar vervolgens kan ik de handle toch nog een paar cm doorknijpen. Ik ben van mijn andere fietsen gewend dat er een echt hard drukpunt is, en je daarna nog nauwelijks beweging in zit. Ook kost het inkijpen iets meer kracht dan ik gewend ben.

De remvloeistof is al vervangen, en alles is volgens het wphb ontlucht. Er zijn geen lekkages, en het spult remt verder goed. Wel vind ik dat de blokken iets teveel aanlopen, maar de retour is gewoon open want als ik de ontluchtingsnippels op de klauwen open zet verandert er niets. Misschien de klauwen een keer reviseren.

Mijn vraag is primair; hoe hoort het remhandel van deze RT aan te voelen?
Net als elke andere motor. Je moet het soepel kunnen inknijpen tot een punt waarop er een stop te voelen is, uiteraard niet je handvat. Dat punt daarna moet je eigenlijk bijna niks extra qua afstand meer kunnen doorknijpen. Dat levert wel extra remdruk op maar bijna geen beweging in de hendel. Is dat wel geval dan is er iets mis.
 
Laatst bewerkt:
nog een dingetje:
Belgische verre kennis heeft een RT (voor de lange afstand touring) en een XR1000 voor Fun.
Uiteindelijk rijdt hij af en toe naar zuid frankrijk op de XR (zijkoffers + topcase-je), want die is zoveel vlotter, pittiger.

note: de man heeft te veel moto-budget, en rijdt voornamelijk bij heel mooi weer, en hij heeft "vaste adressen", eigen plekjes, dus hoeft vrijwel niets mee te nemen ....
mijn ritten zijn meer echte Reizen van 5-10.000 km per keer.
en ik wil vooral ook geen ketting-gedoe.
Misschien heb je geen interesse of heb je over mijn opmerking heen gekeken, maar ik wil mijn 1200RT van 2019 met slechts 15 dkm op de teller verkopen.

IMG_5451 (2).JPG
 
Laatst bewerkt:
Voor @Sierra November en @BMW-Wouter :
hier een foto met die lucht-uitlaten centraal.
die lucht komt van de radiator af.
als je daar je hand voor houd voel je warme lucht,
en bij rijden komt die lucht +/- langs je benen.

de R1200RT had ze zo te zien nog niet.

Op de K had ik merkbaar meer "flutter" op de broek dan op de RT (en ook op de helm+schouders).
Flutter waarmee je een matige regenbroek in 1 dag kapot kan rijden op de Autobahn, weet ik nog uit de F800 tijd.

nb: ik denk dat we de "engineering" onderschatten die in de vormgeving en windtunnel-tests van de RT is gaan zitten.
De fairing (kuip etc) van de 1250RT heeft heel veel subtiele veranderingen t.o.v. de vorige generatie.

het wassen van die subtiele windtunnel chaos is trouwens een uitdaging apart, veel sommige plekje kan je niet lekker bij met een borstel.
niet dat ik vaak was, mijn motor is om te Rijden, niet op te poetsen, niet om te sleutelen, niet om... affijn.

de foto...
die suggestieve gleuf zit er niet voor de prono-referentie, maar voor de warme lucht...

Bekijk bijlage 1823812

edit, nog even ge-googled: ik kan inderdaad nergens expliciet vinden waar die air-exits voor dienen, of dat ze speciaal voor comfort gemaakt zijn. in de zomer zou dit bv weer extra warmte voor de rijder opleveren en daar heb ik zelf ook bij 30+ C op de balkan weinig last van gehad. Scherm omlaag, jas open, en doorwaaien.. gaat prima. Benen worden niet exra warm, dacht ik.
Benieuwd wat andere hier over weten ?
Daar zit een radiateurtje voor toch? Dus zo kan de warme lucht aan de achterkant door die gaten weg. Bij een gsa zit er ook nog een ventilatortje, bij de rt wellicht ook.
Ik denk dat het toch vooral gaten zijn om warme lucht weg te geleiden, niet zozeer om warme lucht naar je benen te geleiden.
 
Voor @Sierra November en @BMW-Wouter :
hier een foto met die lucht-uitlaten centraal.
die lucht komt van de radiator af.
als je daar je hand voor houd voel je warme lucht,
en bij rijden komt die lucht +/- langs je benen.

de R1200RT had ze zo te zien nog niet.

Op de K had ik merkbaar meer "flutter" op de broek dan op de RT (en ook op de helm+schouders).
Flutter waarmee je een matige regenbroek in 1 dag kapot kan rijden op de Autobahn, weet ik nog uit de F800 tijd.

nb: ik denk dat we de "engineering" onderschatten die in de vormgeving en windtunnel-tests van de RT is gaan zitten.
De fairing (kuip etc) van de 1250RT heeft heel veel subtiele veranderingen t.o.v. de vorige generatie.

het wassen van die subtiele windtunnel chaos is trouwens een uitdaging apart, veel sommige plekje kan je niet lekker bij met een borstel.
niet dat ik vaak was, mijn motor is om te Rijden, niet op te poetsen, niet om te sleutelen, niet om... affijn.

de foto...
die suggestieve gleuf zit er niet voor de prono-referentie, maar voor de warme lucht...

Bekijk bijlage 1823812

edit, nog even ge-googled: ik kan inderdaad nergens expliciet vinden waar die air-exits voor dienen, of dat ze speciaal voor comfort gemaakt zijn. in de zomer zou dit bv weer extra warmte voor de rijder opleveren en daar heb ik zelf ook bij 30+ C op de balkan weinig last van gehad. Scherm omlaag, jas open, en doorwaaien.. gaat prima. Benen worden niet exra warm, dacht ik.
Benieuwd wat andere hier over weten ?
Die lucht kanalen hebben alles te maken met de vloeistof koeling die met de R1200RT-LC is geintroduceerd.
In die kanalen zitten de radiatoren en rechts zit daar ook de ventilator die als dat nodig is aan springt, en dat is vooral in de zomer en als je stil staat, dus de momenten dat je niet verlegen zit om verwarming.
Ik reed altijd met motorbroek (binnenkant dijbenen tegen de tank) en heb nooit ervaren dat de warmte uit die luchtkanalen langs m'n broek ging, nogmaals en vooral 's zomers: gelukkig niet.

Kwa schoonmaak worstelde ik vooral met het voorwiel waar de naaf onbereikbaar in een sooRT kooi constructie van het gietwiel zit.
Verder deden koudwater en de Gardena borstel het meeste werk, later ontdekte ik pas de velgenreiniger meuk die ook wonderen doet.
 
Tuurlijk, Ik snap dat die kanalen er eerst en vooral zitten voor de Radiator en niet voor mijn comfort, hehehe.
Gelukkig merk je in de zomer niet veel van opstijgende warme lucht,
hoewel soms bij stoplichten, of bij heel bepaalde standen van de ruit je wel iets voelt langskomen.

Maar als ik mn hand voor het kanaal houd voel ik wel altijd warme(re) lucht uit de radiateur.

mijn "stromingsleer" is 30yr gelden...
Die luchtstroom daar, bij uitstromen iets langzamer dan de rijwind (?),
draag daarmee bij (waarschijnlijk?) aan het minder klapperen van de (regen)broek.
En ook een heel klein beetje comfort in de winter.

en, Een placebo effect is tenslotte ook een effect...
 
Regenbroek??
Ik raad echt een waterdicht pak aan.
Regenbroeken en regenpakken draag je volgens één van onderstaande wetten van Murphy:
  • Je trekt als pessimist de regenkleding te vroeg aan, na 10 minuten schijnt de zon en breekt het zweet je uit.
  • Je trekt als optimist de regenkleding te laat aan waardoor je met een nat pak in de regen kleding zit en last krijgt van broei.
 
Vraag:
Gents, vraagje over de voorrem van een 2010 RT; Ik heb het idee dat mijn remcilinder niet helemaal lekker is.

Als ik rem voel ik weliswaar een drukpunt en remt de fiets ook echt, maar vervolgens kan ik de handle toch nog een paar cm doorknijpen. Ik ben van mijn andere fietsen gewend dat er een echt hard drukpunt is, en je daarna nog nauwelijks beweging in zit. Ook kost het inkijpen iets meer kracht dan ik gewend ben.

De remvloeistof is al vervangen, en alles is volgens het wphb ontlucht. Er zijn geen lekkages, en het spult remt verder goed. Wel vind ik dat de blokken iets teveel aanlopen, maar de retour is gewoon open want als ik de ontluchtingsnippels op de klauwen open zet verandert er niets. Misschien de klauwen een keer reviseren.

Mijn vraag is primair; hoe hoort het remhandel van deze RT aan te voelen?
Weggewaaid antwoord:
Die van een 10 kan wat 'vreemd' voelen is mijn ervaring, ook na ontluchten. Dat het meer kracht kost is dan wel weer verdacht, zat er vla/ingedikt remvloeistof in het reservoir?
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat ging een beetje mis. maar dubbele topics zijn ook niet de bedoeling.. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan