BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nuttig spul BMW-Wouter....de olie zou ik als reserve kunnen gebruiken, gezien de afstand en de benzineprijzen kan ik beter 1 litertje hier in de buurt halen.
Of hoef ik voor een weekje vakantie geen olie mee te nemen met een RT Lc?
Mijn LC verbruikte praktisch geen olie, ik heb er één keer in de 5 jaar tijd wat 5W50 bijgegooid (daarom is wat ik heb staan net geen liter meer). Die 5 jaar is inclusief vakanties Noordkaap, Spanje en Frankrijk. Ik zou geen olie meer meenemen.
 
Wat betreft de accu (bij)opladen van de Lc heb ik de volgende vraag:
Ik heb een CTEK MXS 5.0 en die is volgens mij niet geschikt voor het Canbus systeem.

a Welke acculader gebruiken jullie?
b Via de contactdoos met een canbus geschikte lader?
c Rechtstreeks op de aangesloten accu mag niet volgens het instructieboekje.
d Dus het mag dan ook niet rechtstreeks op de minpool en op de rode plus van de starthulp, neem ik aan?
Ik heb destijds een Optimate 4 voor CAN bus gekocht, maar dat is alleen nodig als je via één van de standaard 12V aansluitingen wilt laden.
De motor juwelier waar ik altijd kwam voorzag de motoren standaard van een CTEK aansluiting direct aan de accu omdat de accu nogal lastig bereikbaar is, daar kun je dan een "gewone" lader aan vast maken. Zelf vond ik dat losse CTEK ding in weer en wind altijd aan de motor geen fijn idee en heb hem er af gehaald ook omdat ik die Optimate 4 al had.
Kortom of een CAN bus lader op een 12V stopcontact of een gewone lader direct op de accu.
 
Helder….
Ik ga zo’n geschikte Optimate kopen, voor 8 tientjes staan ze te koop zag ik.
Kan ik gewoon inpluggen zonder dat zijkapje telkens te hoeven losschroeven.
 
Heb deze originele bij de juwelier voor €99 (winteraanbieding) aangekocht.
Inpluggen, klaar…(ook geschikt voor Li-Ion accu’s)
EFB66A25-CB67-4F7C-97DD-D05B84DD1E66.jpeg
 
.

...sapperdeflap..., wat 1 dRukTe hier.... :/

Maar eh...



Over 'knobbels' ; de enige knobbel die Uw babbelaar zijn eigen mag noemen zit niet aan de, c.q. een motor, en piept ook vooral niet onder de achterbumper van de automobiel uit. Het heeft ook niets met een onzinnige overvloed aan talen-spreekvaardigheid te maken, en met iets van niet te volgen wiskunde al helemaal niet..., maar..., de eigen knobbel vooral bovenop het gewricht van de meest rechts grote teen.
Leuk zo'n knobbel ding daar natuurlijk, maar niet echt geschikt als montageplek voor wat voor navigatie, of andere zinnigheid in wat voor vorm dan ook... :/



Over 'koffertassen' ; al sinds 2007 ernstig tevreden met de 3 meest originele BMW binnentassen voor in de Ur-1200 RT serie. Fijn stevig spul. Als het in de tas past, dan past het ook in de zij- dan wel topkoffeRT. En omdat wij wel eens stout zijn, worden de BMW MOTORRAD (!) binnentassen ook wel gebruikt als reistas tijdens een autotrip..., en dan rijden we niet eens een 4 wielige versie van het merk..., en toch doen we 'het'...


...sinds 16 juni 2007... :Y :Y

i-3hs7XZJ-XL.jpg




Over 'spanning' ; ja hoor..., altijd al, en ook nog nooit anders gedaan ook, gewoon de draadjes van een druppelopladergevaldinges regelrecht op de plus en min polen van de (motor)accu in kwestie. Er is mij nog nooit een kabelboom afgebrand, en er zijn ook nog nooit andere 'gremlins' in het motorische boordnet ontstaan. Ik heb 3 (drie...) van die Optimate dingen op een plankje, en 2 daarvan zijn permanent in gebruik.

Altijd, zodra de brommer (de sport of toer) in de schuur wordt gezet, gaan die dingen aan de stekker. En die stekkertjes bungelen keurig ergens onderaan de motor.
Op deze manier heeft de originele Exide accu van de Sportboxer het 15 rustige jaren volgehouden (vorig jaar de accu noodgedwonen wel vervangen - fiets is 16 jaren jong), en de accu van de Toerplof houdt het op die manier ook al 13 jaren vol (fiets is 11 jaren jong, de accu 13...).

Beide fietsen aan hun eigen Optimate4


De accu van de RT, de draadjes van de Optimate gewoon rechtstreeks op de accu..., die accu meegenomen uit de toenmalige RodeToerer.
Accu uit 2009..., and still going strong !

i-s7nbjRm-XL.jpg




Over 'toeren' ; ja sorry..., nog steeds onderweg met het 'ontwikkelen' van alle 4 landen vakantiefoto's..., want iets met tijd, druk, geen tijd, andere dingen te doen.



Over 'een GS' ; ...had ik laatst nog geschreven dat ik een GS bij huis had gehaald...? Weet het eigenlijk niet meer. Nou..., fijn ding dus, maar..., diezelfde dag nog een belangstellende voor die fiets. En na de vakantie gelijk mogen afleveren. En ik snap dat hele GS 'gedoe' wel. Op de 1 of ander manier nodigt zo'n fiets een beetje uit tot het uithangen van de motorische hooligan..., kan er de vinger niet op leggen, maar het is dus wel zo.


...ik snap het wel... :Y :Y

i-BWtkqq2-XL.jpg




Over liggende 'cilinders' : ...en dan gelijk 6...., jazekers..., we mogen binnenkoRT een (...ahum, kuch, kuch...) GL1800 in de voorraad bijschuiven. In totaal 1.832 cee-ceetje's mooi over 6 liggende cilinders verdeeld. Ben toch wel ernstig benieuwd. Het is natuurlijk een achterlijk zware fiets, maar als het maar rolt, dan valt het meestal allemaal wel mee. En ik hoef het ding ook niet naar zolder (...als in : bovenste woon-/slaapverdieping ; en niet het circuit...) te slepen.

Heb ooit in augustus 1988 een koopcontract getekend voor een (toenmalige) hagelnieuwe GL1200 ASPENCADE..., maar..., omdat ik in 1988 nogal wat jonger was dan wat nu het geval mag zijn, en omdat we toen ook nog de mogelijkheid kregen voor een fraaie nieuw te bouwen 2 onder 1 kap met extra's, is de GoldWing 1200 in december van datzelfde jaar geannuleerd..., maar..., de nieuwsgierigheid is wel altijd gebleven.



Ach..., en verder..., nog een stel nieuwe motorlaarzen aangeschaft in België (bij de vrienden van RAD).
Soepele laarzen van het merk IXS, en dan modelletje Techno ST ‘PLUS’.

Omdat de oude Dainese laarsen in een periode van echt maar een paar weken eigenlijk totaal uit elkaar gevallen zijn (zit er een tijdklok in die dingen, ofzo...?!)

...zo van ; we zijn nu zus en zoveel jaren oud ; en dus flikkeren we NU uit elkaar... :/ :/ :/

En ook nog een zg ozongenerator gekocht ; maar dat heeft dan ook weer geen ReeT met motoren te maken..., maar met de andere tak van 'spoRT'... :/


...en voor de rest eigenlijk nix wat het noemen waard is... :+ :+
 
Laatst bewerkt:
.

...sapperdeflap..., wat 1 dRukTe hier.... :/

Maar eh...



Over 'knobbels' ; de enige knobbel die Uw babbelaar zijn eigen mag noemen zit niet aan de, c.q. een motor, en piept ook vooral niet onder de achterbumper van de automobiel uit. Het heeft ook niets met een onzinnige overvloed aan talen-spreekvaardigheid te maken, en met iets van niet te volgen wiskunde al helemaal niet..., maar..., de eigen knobbel vooral bovenop het gewricht van de meest rechts grote teen.
Leuk zo'n knobbel ding daar natuurlijk, maar niet echt geschikt als montageplek voor wat voor navigatie, of andere zinnigheid in wat voor vorm dan ook... :/



Over 'koffertassen' ; al sinds 2007 ernstig tevreden met de 3 meest originele BMW binnentassen voor in de Ur-1200 RT serie. Fijn stevig spul. Als het in de tas past, dan past het ook in de zij- dan wel topkoffeRT. En omdat wij wel eens stout zijn, worden de BMW MOTORRAD (!) binnentassen ook wel gebruikt als reistas tijdens een autotrip..., en dan rijden we niet eens een 4 wielige versie van het merk..., en toch doen we 'het'...


...sinds 16 juni 2007... :Y :Y

i-3hs7XZJ-XL.jpg




Over 'spanning' ; ja hoor..., altijd al, en ook nog nooit anders gedaan ook, gewoon de draadjes van een druppelopladergevaldinges regelrecht op de plus en min polen van de (motor)accu in kwestie. Er is mij nog nooit een kabelboom afgebrand, en er zijn ook nog nooit andere 'gremlins' in het motorische boordnet ontstaan. Ik heb 3 (drie...) van die Optimate dingen op een plankje, en 2 daarvan zijn permanent in gebruik. Altijd, zodra de brommer (de sport of toer) in de schuur wordt gezet, gaan die dingen aan de stekker. En die stekkertjes bungelen keurig ergens onderaan de motor.
Op deze manier heeft de originele Exide accu van de Sportboxer het 15 rustige jaren volgehouden (vorig jaar de accu noodgedwonen wel vervangen - fiets is 16 jaren jong), en de accu van de Toerplof houdt het op die manier ook al 13 jaren vol (fiets is 11 jaren jong, de accu 13...).

Beide fietsen aan hun eigen Optimate4


De accu van de RT, de draadjes van de Optimate gewoon rechtstreeks op de accu..., die accu meegenomen uit de toenmalige RodeToerer.
Accu uit 2009..., and still going strong !

i-s7nbjRm-XL.jpg




Over 'toeren' ; ja sorry..., nog steeds onderweg met het 'ontwikkelen' van alle 4 landen vakantiefoto's..., want iets met tijd, druk, geen tijd, andere dingen te doen.



Over 'een GS' ; ...had ik laatst nog geschreven dat ik een GS bij huis had gehaald...? Weet het eigenlijk niet meer. Nou..., fijn ding dus, maar..., diezelfde dag nog een belangstellende voor die fiets. En na de vakantie gelijk mogen afleveren. En ik snap dat hele GS 'gedoe' wel. Op de 1 of ander manier nodigt zo'n fiets een beetje uit tot het uithangen van de motorische hooligan..., kan er de vinger niet op leggen, maar het is dus wel zo.


...ik snap het wel... :Y :Y

i-BWtkqq2-XL.jpg




Over liggende 'cilinders' : ...en dan gelijk 6...., jazekers..., we mogen binnenkoRT een (...ahum, kuch, kuch...) GL1800 in de voorraad bijschuiven. In totaal 1.832 cee-ceetje's mooi over 6 liggende cilinders verdeeld. Ben toch wel ernstig benieuwd. Het is natuurlijk een achterlijk zware fiets, maar als het maar rolt, dan valt het meestal allemaal wel mee. En ik hoef het ding ook niet naar zolder (...als in : bovenste woon-/slaapverdieping ; en niet het circuit...) te slepen. Heb ooit in augustus 1988 een koopcontract getekend voor een (toenmalige) hagelnieuwe GL1200 ASPENCADE..., maar..., omdat ik in 1988 nogal wat jonger was dan wat nu het geval mag zijn, en omdat we toen ook nog de mogelijkheid kregen voor een fraaie nieuw te bouwen 2 onder 1 kap met extra's, is de GoldWing 1200 in december van datzelfde jaar geannuleerd..., maar..., de nieuwsgierigheid is wel altijd gebleven.



Ach..., en verder..., nog een stel nieuwe motorlaarzen aangeschaft in België (bij de vrienden van RAD).
Soepele laarzen van het merk IXS, en dan modelletje Techno ST ‘PLUS’.

Omdat de oude Dainese laarsen in een periode van echt maar een paar weken eigenlijk totaal uit elkaar gevallen zijn (zit er een tijdklok in die dingen, ofzo...?!)

...zo van ; we zijn nu zus en zoveel jaren oud ; en dus flikkeren we NU uit elkaar... :/ :/ :/

En ook nog een zg ozongenerator gekocht ; maar dat heeft dan ook weer geen ReeT met motoren te maken..., maar met de andere tak van 'spoRT'... :/


...en voor de rest eigenlijk nix wat het noemen waard is... :+ :+
Wat een saaiheid, begin eens te leven man _O-
 
Op de 1 of ander manier nodigt zo'n fiets een beetje uit
Ja de enkele keren dat ik een GS mee mocht krijgen omdat de RT vertroeteld werd was het wel wat, na het opstijgen en vertrek was het berijden van zo'n GS best wel wat, sooRT van hoog op een paard gezeten enigzins boven het verkeer uit stijgen gevoel wat tot stoute dingen uitnodigd.
Als dat er op en er af komen niet zo lastig was dan had ik het wel geweten. Nu weet ik niets meer van motorrijden.
 
Voor de aan te schaffen sportwagen 😜
De motoRT zette ik zonder blikken of blozen op het geprepareerde platje van de voortuin welke aan een voetgangersgebied ligt (daar hoorde dan het 10 meter over de stoep rijden bij).
Een garage voor de gedroomde spoRT auto op het platje bouwen mag niet.
We vervuilen nu net als zeer vele anderen de buurt met 2 automobielen in ons huishouden en die staan gewoon openbaar geparkeerd.
De eigen Corsa en het T-Cross leasebakje met die als-je-het-weet intuitive TV in het dashbord.
Hier vond ik een filmje over die TV, want Herr VauWee vond het te ingewikkeld om daar iets begrijpelijks van in het boekje te zetten.
Dat aanraak scherm raakt pas goed aan als je er eerst een sooRT van naar gezwaaid hebt, dan past de inhoud zich wat aan met aanraakbare vlakjes.

En dan had ik moeten weten dat je deze streep boven de klok omlaag moet vegen voor een status menu:
1660403845680.png

Ja ja, m'n iPhone 13 mini heeft ook zo'n streep op het scherm maar dan onderaan, dat euro muntje moest even vallen.

En dat je dan in dat status menu kunt zien wat die rare 2 (of 1 of 3 of meer) in dat rondje betekend:
1660403945721.png


Dat zijn dus "foutmeldingen" van de directe gluur lijn naar Herr VauWee die je moet accepteren en dat komt omdat die man met hoed (en ik dacht al: dat is toch zeker niet een man met een hoed??) betekend dat je met de hoogste bescherming tegen meekijken rijdt, incognito dus:
1660404073526.png

Zo zitter er dus overal en nergens menu dingetjes en instellingen, van die typische dingen als je wat veranderd dat je niet meer kunt terug vinden waar je dat veranderd had.
Ik weet dus nog steeds niet of die navigatie zoiets heeft als "Snellere tijd" of "Kortere afstand", waarschijnlijk moet je hier vertrouwen op de intelligentie van dat ding.
Zou Herr VauWee nu werkelijk denken dat elke bolleboos zonder 3-daagse cursus met zo'n TV overweg kan?

Affijn, de hedendaagse jeugd weet hier:
1660404334845.png

en hier:
1660404385088.png

weer geen raad mee :+
 
De motoRT zette ik zonder blikken of blozen op het geprepareerde platje van de voortuin welke aan een voetgangersgebied ligt (daar hoorde dan het 10 meter over de stoep rijden bij).
Een garage voor de gedroomde spoRT auto op het platje bouwen mag niet.
We vervuilen nu net als zeer vele anderen de buurt met 2 automobielen in ons huishouden en die staan gewoon openbaar geparkeerd.
De eigen Corsa en het T-Cross leasebakje met die als-je-het-weet intuitive TV in het dashbord.
Hier vond ik een filmje over die TV, want Herr VauWee vond het te ingewikkeld om daar iets begrijpelijks van in het boekje te zetten.
Dat aanraak scherm raakt pas goed aan als je er eerst een sooRT van naar gezwaaid hebt, dan past de inhoud zich wat aan met aanraakbare vlakjes.

En dan had ik moeten weten dat je deze streep boven de klok omlaag moet vegen voor een status menu:
Bekijk bijlage 1793262
Ja ja, m'n iPhone 13 mini heeft ook zo'n streep op het scherm maar dan onderaan, dat euro muntje moest even vallen.

En dat je dan in dat status menu kunt zien wat die rare 2 (of 1 of 3 of meer) in dat rondje betekend:
Bekijk bijlage 1793263

Dat zijn dus "foutmeldingen" van de directe gluur lijn naar Herr VauWee die je moet accepteren en dat komt omdat die man met hoed (en ik dacht al: dat is toch zeker niet een man met een hoed??) betekend dat je met de hoogste bescherming tegen meekijken rijdt, incognito dus:
Bekijk bijlage 1793264
Zo zitter er dus overal en nergens menu dingetjes en instellingen, van die typische dingen als je wat veranderd dat je niet meer kunt terug vinden waar je dat veranderd had.
Ik weet dus nog steeds niet of die navigatie zoiets heeft als "Snellere tijd" of "Kortere afstand", waarschijnlijk moet je hier vertrouwen op de intelligentie van dat ding.
Zou Herr VauWee nu werkelijk denken dat elke bolleboos zonder 3-daagse cursus met zo'n TV overweg kan?

Affijn, de hedendaagse jeugd weet hier:
Bekijk bijlage 1793266
en hier:
Bekijk bijlage 1793268
weer geen raad mee :+
Die laatste 2 worden nogal niet meer gebruikt denk ik.
 
Je hoeft ook niet meer te vragen om aan te wijzen waar je bent of waar je naar toe wilt, laat staan te laten verzinnen hoe je ongeveer ergens naar toe moet rijden:
1660406341309.png

Navigeren bestaat uit
1660412756341.png
en
1660412778367.png
 
Laatst bewerkt:
.

...en er is in de afgelopen tijd niet heel veel veranderd... :+


 
Laatst bewerkt:
En het blijft natuurlijk leuk om alleen die mensen te laten zien die het fout hebben. Daardoor vormen we verder geen oordeel over alle toeristen :+
 
Ja de enkele keren dat ik een GS mee mocht krijgen omdat de RT vertroeteld werd was het wel wat, na het opstijgen en vertrek was het berijden van zo'n GS best wel wat, sooRT van hoog op een paard gezeten enigzins boven het verkeer uit stijgen gevoel wat tot stoute dingen uitnodigd.
Als dat er op en er af komen niet zo lastig was dan had ik het wel geweten.

Nou..., dat is dus 1 sooRT van persoonlijk pijnpunt bij zo'n GS / GSA..., dat die dingen in stilstand zo hoog zijn, om er een beetje elegant op en af te kunnen stappen... :/

Heb je zo'n apparaat op de middenbok, en je wilt daarna opstappen, dan moet je haast over de lenigheid van een soepele 'spagaat-tist' beschikken... :/

Heb je echter zo'n apparaat op de zijprikker, dan staat het ding plots enorm schuin.
Wil je op die manier opstappen, dan heb je haast sooRTgelijke (linker)beenspieren nodig, die dan al bijna gelijkenissen gaan vertonen met die van 'Der Arnold' in zijn jonge jaren... :/ :/


xrfdwpohjerjdfihewdoruguipfherufdjg.jpg
 
Over het meegluren, en navigeren :

...dat zijn dus "foutmeldingen" van de directe gluur lijn naar Herr VauWee die je moet accepteren en dat komt omdat die man met hoed (en ik dacht al: dat is toch zeker niet een man met een hoed??) betekend dat je met de hoogste bescherming tegen meekijken rijdt, incognito dus:
Bekijk bijlage 1793264

Man met hoed.
Spion.

...weet niet hoe het komt, maar ik moest dan ff denken aan Hendrik IJzerbroot (jazeker ; met een 't' aan het eind...)

Alom ook als Agent 327.

...en toen moest ik weer denken aan een grote Nederlandse plaats die wellicht een hoop mensen op een kaaRT niet aan kunnen wijzen... :/


jpfewh-08tf]slffdig;djhsdfkdsofguh.jpg


:+ :+


.
 
En wat navigeren betreft, besefte ik vannacht, weet niet waarom, dat navigeren net zo veranderlijk is als alles.
Weet een gemiddeld mens nog hoe je een koe of kip moet slachten om daar wat eetbaars uit te halen?
Weet een gemiddeld mens nog hoe je ergens van alles verlaten zonder door de mens gemaakt hulpmiddelen vuur kunt maken?
Zo zal de aloude papieren Michelin wegenkaart ook wel vergankelijk zijn, die kaarten waar dat Banden mannetje alvast sommige wegen een groen randje had gegegeven omdat die wegen net zo aantrekkelijk zijn als croissants en rode wijn, waarvan ik ooit in Frankrijk leerde dat als het Banden mannetje ergens een stippellijntje had getekend, dat die weg echt niet voor de auto bedoeld is.

Dit sooRT kaaRTen dus, bekijk het eens en geniet van de detailering:
1660459696529.png


Daar maakt BaseCamp dan dit van:
1660459763995.png


Google Maps biedt U dit:
1660459885505.png


Dan worden we met de moderne hulpmiddelen toch tekort gedaan, of ben ik gek?
 
...duikt in de oude papierdoos, en vindt 'dit' onderin...

Dit sooRT kaaRTen dus, bekijk het eens en geniet van de detailering:


...mijn ouders 'navigeerden' vroeger met 'Het Beste Boek Van De Weg' op schoot. U weet wel..., daar waar de kaaRT op pagina 36 ophield, ging die kaaRT dan op (minstens...) pagina 97 weer verder... (ik heb zo'n boek nog wel ergens...)

Vader reed.
Moeder gaf route aanwijzingen.

Vader had de route alvast gemarkeerd met een dikke stift.
En moeder kon daardoor sommige namen niet meer lezen..., en als het lezen lukte, dan was het uitspreken al gauw een probleem.

...en dan werd het iets van 'links..., LINKS..., LEEE-HINKS !'...

Om dan meters verder de hele auto met caravan om te mogen keren, omdat vader inmiddels 'links' al een poosje geleden strak voorbij gereden was... :+
En dat omkeren bevorderde de algehele sfeer in de bedompte en zwaar verrookte cabine van de Volvo, of Fiat, of Audi niet echt...

...en dat is dan zacht uitgedrukt... :+
 
Laatst bewerkt:
...mijn ouders 'navigeerden' vroeger met 'Het Beste Boek Van De Weg' op schoot. U weet wel..., daar waar de kaaRT op pagina 36 ophield, ging die kaaRT dan op (minstens...) pagina 97 weer verder... (ik heb zo'n boek nog wel ergens...)

Vader reed.
Moeder gaf route aanwijzingen.

Vader had de route alvast gemarkeerd met een dikke stift.
En moeder kon daardoor sommige namen niet meer lezen..., en als het lezen lukte, dan was het uitspreken al gauw een probleem.

...en dan werd het iets van 'links..., LINKS..., LEEE-HINKS !'...

Om dan meters verder de hele auto met caravan om te mogen keren, omdat vader inmiddels 'links' al een poosje geleden strak voorbij gereden was... :+
En dat omkeren bevorderde de algehele sfeer in de bedompte en zwaar verrookte cabine van de Volvo, of Fiat, of Audi niet echt...

...en dat is dan zacht uitgedrukt... :+
Ja om den lieven vredes wil en voor huwelijken (welke ook ouderwets zijn) is navigeren met een klein TV'tje natuurlijk veel beter, dan kun je gewoon dat appraat de schuld geven.
Beste boek voor de weg, die kaart pagina's hadden van die omgevouwen flapjes: bij het van links naar rechts over de kaart rijden werkte dat wel van de ene naar de andere pagina, als je boven of onder van de pagina af reed dan werd het lastig.
Dat boek bevatte verder een keur aan wetenswaardigheden over dieren en planten, verkeersborden en bezienswaardigheden in verre oorden.
Kaartlezen was ook van mijn moeder niet haar sterkste kant en sturen ook niet.
In de tijd dat "wij" onze eerste auto hadden, een wtitte 2CV, vroeg mijn vader eens op een bos weg aan mijn moeder "hou jij het stuur eens vast" (waarschijnlijk had vader even beide handen nodig om een sjekkie af te maken), uiteraard stuurde mijn moeder direct de auto een greppel in. Met behulp van omstanders werd de 2CV weer waterpas op de weg gezet. Moeder heeft ook nooit haar rijbewijs willen halen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan