BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Schiet me nu ook te binnen, ik weet van een oud collega die ook eindeloos met ruiten heeft geëxperimenteerd op zijn F900: de oplossing bleek uiteindelijk niet een hogere ruit maar een lagere. Door een keer per ongeluk wat hoger te gaan zitten merkte hij dat de herie plotseling een stuk minder was, daarna heeft hij de decoupeerzaag op de ruit gezet en er zo'n 3 cm van af gezaagd wat het ei van Columbus bleek te zijn en de luchtstroom beter over en om hem heen ging.

Idem.

In de jaren 80 (...opa vertelt...) een nieuwe CBR1000F gekocht, en daarop zat een vrij lage blanke ruit.
En ik vond een donkere ruit 'mooierder'.

Dusz..., ruitje besteld (...dat deed je toen nog gewoon via de Motorjuwelier...), en een week later het ding gemonteerd (want zoiets als 'voor 4 uur besteld is de volgende dag in huis', bestond tenslotte toen simpelweg niet...)

En dat was een ruitje met een z.g. flip-up..., en flip was er dan om de wind af te buigen, en de up om het naar boven te doen ; ofzo.

Nou..., 1 groot drama..., en je werd gek van het geluid achter het ding.

Beetje bij beetje heb ik die ruit ingekort, en uiteindelijk in het midden van die ruit een heel klein 'pieletje' omhoog laten steken.

...en toen was het goed... :+

En heel eigenlijk had de ruit gewoon weer de hoogte die de af fabriek ruit ook had... :+ :+

Ik werkte destijds bij een staalconstructie- en machinefabriek, en daar stond natuurlijk een schuurband. Ik plakte dan de ruit ff af met schilderstape, en dan ff langs de schuurband, en de ruit was weer een paar millimeter koRTer.

SchuurpapieRTje langs de schuurrand, en alles was weer zo glad als wat.



Zoals de snelle folder het je beloofde... :Y

i-GckWjNq-L.jpg




...en met de donkere ingekorte hoge ruit... :+


i-cJVMjMj-X2.jpg
 
Ergens doet dat verhaal uit den ouden doosch me denken aan een verhaaltje uit de boeken reeks Flipje van Tiel.
De vrienden hadden het probleem van een wiebelende tafel, waarna een stukje van een tafelpoot werd afgezaagd ... maar de tafel nog steeds wiebelde. Het verhaal eindigde met een stabiel staande tafel met pootjes van 30 cm.
De boekjes zijn ooit via een rommelmarkt van eigenaar gewisseld en op Internet vond ik zou gauw niet het juiste verhaal.
Ter orientatie, het gaat over deze personages:

1663054205935.png
 
Ik heb inmiddels de normale ruit er weer op. Bevalt mij beter. Stil was de nieuwe ruit wel maar een beetje teveel van het goede. Toch blijft het gewoon erg persoonlijk zo'n ruit. Er zijn vast mensen die er ontzettend blij mee zijn.
 
Bestaan er voor de 2005 RT ook passagier zitjes die hoger zijn dan standaard? Mijn vriendin vindt dat ze te laag zit en kan gezien mijn goddelijk lichaam *kugh* niet langs mij heen kijken. Ze is niet zo groot.
 
Ik denk dat je dan bij after market producten uit komt of speciaal gemaakt.
Beter is je af te vragen of je vriendin wel eens de volle rijwind ervaren heeft en jij als bestuurder weet wat er gebeurd als zij ineens de volle wind pakt.
Gewoon rechtop achter je zitten, gewicht niet verplaatsen - alleen haar hoofd draaien is mijn advies.
 
Ik denk dat je dan bij after market producten uit komt of speciaal gemaakt.
Beter is je af te vragen of je vriendin wel eens de volle rijwind ervaren heeft en jij als bestuurder weet wat er gebeurd als zij ineens de volle wind pakt.
Gewoon rechtop achter je zitten, gewicht niet verplaatsen - alleen haar hoofd draaien is mijn advies.
Ze heeft op nakeds gereden met mij, de sv650, de fz6 etc. Ze weet wel wat ze wilt. Ervaring zat. Ik heb 0,0 last van haar want ze is de ideale bjjrijder. Ze was al niet blij toen ik de RT kochtte.
Mijn vraag is of het bestaat zo'n verhoogd en het liefst wat anders gevormd zadel.
Voetsteunen die verstelbaar zijn heb ik al wel gevonden.
 
Zou ze ooit blij worden van je RT??
Mijn vrouw vond de zit op de standaard bijzit prima, ook voor langere tijd.
Maar goed, kijk hier eens:

De tovenaars uit Den Haag:

Zij die je laten denken dat er niks aan de RT deugt en je willen verkopen wat je nog nooit gemist hebt:

Wil je echt lekker zitten:
 
Als je in de buurt van Den Haag woont zou ik eerst bij Tijger Leathers langs gaan, die maken op basis van de originele buddy heel mooi maatwerk.
En anders eens kijken of een motor juwelier een Wunderlich of ander merk achterbuddy heeft liggen, zo’n fancy buddy kost een hoop geld waarvan ik me afvraag of dat werkelijk wat oplevert.
Uiteraard moet de zit redelijkerwijs goed zijn en de BMW buddies zijn gewoon goed voor de gemiddelde mens, het meeste plezier van motorrijden zit ‘em niet in de ultieme zit maar in de totale beleving. De rijduur telt ook mee, solo reed ik vaak tot 3 uur achter elkaar, met mijn vrouw achterop was het hooguit 1 uur voor ze me dwong te stoppen.
Achterop zitten is totaal anders dan als bestuurder rijden en op een RT zit de passagier niet torenhoog dubbelgevouwen zoals op veel sport motoren.
Hopelijk komen jullie er uit.
 
Als je in de buurt van Den Haag woont zou ik eerst bij Tijger Leathers langs gaan, die maken op basis van de originele buddy heel mooi maatwerk.
En anders eens kijken of een motor juwelier een Wunderlich of ander merk achterbuddy heeft liggen, zo’n fancy buddy kost een hoop geld waarvan ik me afvraag of dat werkelijk wat oplevert.
Uiteraard moet de zit redelijkerwijs goed zijn en de BMW buddies zijn gewoon goed voor de gemiddelde mens, het meeste plezier van motorrijden zit ‘em niet in de ultieme zit maar in de totale beleving. De rijduur telt ook mee, solo reed ik vaak tot 3 uur achter elkaar, met mijn vrouw achterop was het hooguit 1 uur voor ze me dwong te stoppen.
Achterop zitten is totaal anders dan als bestuurder rijden en op een RT zit de passagier niet torenhoog dubbelgevouwen zoals op veel sport motoren.
Hopelijk komen jullie er uit.
Thanks. Mijn vriendin is maar 1.60 dus op een sportmotor zit ze normaal niet dubbelgevouwen maar juist goed. Ik ga denk ik eerst met de positie van de stepjes spelen.
 
Bestaan er voor de 2005 RT ook passagier zitjes die hoger zijn dan standaard? Mijn vriendin vindt dat ze te laag zit en kan gezien mijn goddelijk lichaam *kugh* niet langs mij heen kijken. Ze is niet zo groot.


Jerom meent :

'Metten mee maken. Hele korte'
'Vrouw verwijderen van duozit. Duozit bij afval. Topkoffer verwijderen. Topkoffer op plek duozit. Vrouw op topkoffer zetten'


ze9thwdspo;fdrsdiuwaotyeswpfdfdiwaeoasprsdfdyd78idkfjhkdaput.jpg
 
Vanochtend weg met de BMW. Voelt de voorrem sponzig aan. Paar keer indrukken en het was weer prima maar het is later nog een paar keer voorgekomen. Voldoende remkracht had ik wel, maar ik moest de hendel verder indrukken. Hoop niet op een ABS module probleem. Binnenkort grote beurt dus met een beetje mazzel is het een kwestie van doorspoelen en zit er ergens lucht in. Een nieuwe ABS module kan ik niet betalen dus dan heb ik een probleem. Gelukkig zijn er vele andere redenen waardoor de pomp soms niet wil dus ik hoop het beste. Geen foutmeldingen op het dashboard gezien verder.
Net weer geprobeerd nadat de motor een tijd stil had gestaan en nu geen problemen. Ook hoorde ik de pomp gewoon draaien.
 
Vervelende ervaring!
Wanneer is de remolie vervangen?
Volgens mij is bij jou RT de remhandel ook gekoppeld, daarmee rem je dus tegelijk met de voor- en achterrem. Met het rempedaal rem je alleen met de achterrem.
Bij een defecte zingende servo pomp is een veel gehoorde oplossing deze uit te schakelen, dan mis je het ABS en de rem koppeling.
 
@BMW-Wouter Ik heb een eeuwenoude truuk geprobeerd. Een dag lang de remhendel strak ingeknepen laten staan (doek er omheen gewikkeld). Dat heeft gewerkt. Geen lucht meer te bekennen. Niks vreemds te merken. Remhendel voelt weer zoals het hoort. Gewoon strak en met geen mogelijkheid tegen de gashendel aan te knijpen meer. Morgen mee rijden maar ik verwacht geen problemen. Vloeistof is overigens 10.000km geleden ongeveer vervangen. Dat zou het sowieso niet moeten zijn. Ziet er ook allemaal nog mooi helder uit.
 
Remvloeistof gaat niet op km maar op tijd, het is erg hygroscopisch en vergaat met de tijd ook al rij je niet.
 
Vervangen was een jaar terug. Dat zou geen punt moeten zijn. Overigens kan veel rijden wel voor sneller verslechterende remvloeistof zorgen ook al is het een "gesloten" systeem.

Maargoed, ik kan weer rijden tot de grote beurt nu. Das goed genoeg voor mij. Kans dat deze fix geen blijvertje is die is er natuurlijk ook maar tegen die tijd heb ik de dealer al gespekt.
 
Ieder jaar remvloeistof vervangen is behoud van de pomp. Maar ja ik kan het zelf dus kost alleen remvloeistof en doe het dus ieder jaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan