...Ron...
MF veteraan
Schiet me nu ook te binnen, ik weet van een oud collega die ook eindeloos met ruiten heeft geëxperimenteerd op zijn F900: de oplossing bleek uiteindelijk niet een hogere ruit maar een lagere. Door een keer per ongeluk wat hoger te gaan zitten merkte hij dat de herie plotseling een stuk minder was, daarna heeft hij de decoupeerzaag op de ruit gezet en er zo'n 3 cm van af gezaagd wat het ei van Columbus bleek te zijn en de luchtstroom beter over en om hem heen ging.
Idem.
In de jaren 80 (...opa vertelt...) een nieuwe CBR1000F gekocht, en daarop zat een vrij lage blanke ruit.
En ik vond een donkere ruit 'mooierder'.
Dusz..., ruitje besteld (...dat deed je toen nog gewoon via de Motorjuwelier...), en een week later het ding gemonteerd (want zoiets als 'voor 4 uur besteld is de volgende dag in huis', bestond tenslotte toen simpelweg niet...)
En dat was een ruitje met een z.g. flip-up..., en flip was er dan om de wind af te buigen, en de up om het naar boven te doen ; ofzo.
Nou..., 1 groot drama..., en je werd gek van het geluid achter het ding.
Beetje bij beetje heb ik die ruit ingekort, en uiteindelijk in het midden van die ruit een heel klein 'pieletje' omhoog laten steken.
...en toen was het goed...
En heel eigenlijk had de ruit gewoon weer de hoogte die de af fabriek ruit ook had...
Ik werkte destijds bij een staalconstructie- en machinefabriek, en daar stond natuurlijk een schuurband. Ik plakte dan de ruit ff af met schilderstape, en dan ff langs de schuurband, en de ruit was weer een paar millimeter koRTer.
SchuurpapieRTje langs de schuurrand, en alles was weer zo glad als wat.
Zoals de snelle folder het je beloofde...
...en met de donkere ingekorte hoge ruit...