BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je moet het anders benaderen denk ik.
Ooit (eind jaren 70, begin jaren 80) was ik, en velen met mij, lyrisch m.b.t. de Honda 900 bol d'Or.

Dat reed goed. Dat zat goed. Dat stuurde best heel proper. En het was in die tijd ook een ronduit dikke naked. En tuurlijk had je ook de CBX, en de Z1300, maar dat was ongeveer het superplusultra-enz.

Maar de 750 en het liefst de 900 waren toch wel begeerlijke fietsen.

Die natte droom kon ik destijds niet vervullen, want jong, niet dat geld in de tas, andere prioriteiten, en meer van dat sooRT zwaarwegende mensendingen.

Maar..., op een gegeven moment kon je dan wel in het bezit van zo'n ding, en na ruim anderhalf jaar aan de klus stond er toch een mirakels nette 900 bol d'Or.

Om er dan achter te komen dat het rijden op zo'n fiets ook werkelijk geen enkel vergelijk aan kan met een relatief moderne motor.

Wil je remmen, dan bedenk het alvast maar, en begin maar met remmen. Want de enkele zuigertjes vertragen wel, maar..., dat kost en hand/voetkracht, en het kost vooral tijd. Zelfs met de reeds gemonteerde staal omvlochten remslangerij.

Je voelt tijdens het sturen de flex in de voorvork.
De veerwegen zijn aan de voorkant nogal 'sloppy', en aan de achterzijde gebeuRT er ook wel wat, maar daar houdt het ook mee op ongeveer.

Het zadel is zacht, en voelt aan als een sofa.
Het stuur staat ver weg, en je voeten staan hoog op de stepjes.


i-Px9kc9f-L.jpg


i-xjwrvjd-L.jpg


i-8tKCLvC-L.jpg


i-TwjCvbJ-L.jpg




Als in : dit is echt nog analoog rijden !

En zo zou je een K75 ook moeten zien. Motorrijden, maar dan met een andere mindset.
Zo beleefde ik ook m'n R80RT.

...en zo zou ik zo weer doen !...
 
Welk ander RT-topic. Dat is toch een R1200RT topic? Voor R1200RT en endere R1200 modellen?

Verbaas me er trouwens over dat er geen actief R11xxRT forum is
Er is een R1200RT topic waarvan aangegeven is dat het strict bij R1200RT moet blijven, dat heeft gisteren geleidt tot de start van dit bredere topic voor iedereen die iets met RT heeft, of je er nou wel of niet eentje rijdt en waar we het niet persé alleen over die RT willen hebben maar over alles wat ons bezig houdt.
Er is hier best wel wat R1150RT ervaring van (ex-) berijders, dus ga je vooral thuis voelen bij dit gezelschap.
 
Ooh, doe ik ook wel hoor. Ik voel me overal thuis. Ben alleen bang dat dit een soort van slow-chat topic wordt van RT rijders. Ook niets mis mee
 
Heb zelf ooit eens zo’n K75RT als leen motor gehad toen de DeeOoHaaCee heur beuRT kreeg. Wat zal ik er van zeggen... Nostalgie? Enfin. Ik was later die dag toch weer nog blijer met mijn BoxeRT. Ik gok dat er In Lijn Motor Fans zijn en Boxer fans.
De meer-cylinder lijn motor gedraagt zich totaal anders dan de 2-cylinder boxer, dat zorgt voor een heel andere rij beleving (excuses voor het wooRT).
Het K75 en K100 ontwerp waren best geniaal, @Hellracer verwoorde het al netjes.
Ik vind het niet erg dat BMW Motorrad uiteindelijk toch de boxer motoren een serieuze facelift gegeven heeft met 4-kleppers en daar voorlopig niet klaar mee lijkt te zijn.
Het wolf in schaapkleren gedrag van de huidige boxers blijft mijn persoonlijke voorkeur hebben, beter dan het meer nerveuze gedrag van de rappe 4-cylinders of het koffiemolen gedrag van de kleinere lijnmotoren. Gelukkig is er in motor land voor elk wat wils en vind ik het wel leuk om als de LC vetroeteld woRT tijdelijk iets anders mee te krijgen (meestal ben ik dan ook weer blij op mijn eigen RT te stappen).
Het verbaasd me daarnaast dat BMW Motorrad zoveel verschillende motorblokken en motor types op de weg weet te houden, daar zit natuurlijk een commercieel belang achter en de hoop op doorstroom naar de machines waar BMW toch echt van bekend is.
 
Heb zelf ooit eens zo’n K75RT als leen motor gehad toen de DeeOoHaaCee heur beuRT kreeg. Wat zal ik er van zeggen... Nostalgie? Enfin. Ik was later die dag toch weer nog blijer met mijn BoxeRT. Ik gok dat er In Lijn Motor Fans zijn en Boxer fans.
De eerste boxer met dohc is er pas vanaf 1992, de K serie heeft vanaf 1984 dit al standaard. Toen leverde een R100rs 70 pk, tegen de 90 pk van een K100 die ook nog eens meer koppel had.
Injectie op een boxer? Hahaha! Vele jaren later pas. ABS? Zelfde verhaal. Computer? Nog een keer zelfde verhaal.
De K serie is technisch altijd superieur geweest aan de boxers. Als je een K75 nostalgie noemt is een boxer uit het zelfde jaar prehistorie.

Voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen boxers, ik kan alleen slecht tegen ongefundeerde uitspraken.
 
Heb zelf ooit eens zo’n K75RT als leen motor gehad toen de DeeOoHaaCee heur beuRT kreeg. Wat zal ik er van zeggen... Nostalgie? Enfin. Ik was later die dag toch weer nog blijer met mijn BoxeRT. Ik gok dat er In Lijn Motor Fans zijn en Boxer fans.
Voor mij wel, nooit boxer fan geweest, heb een k75s, k100rs en k1100rs gereden, half Europa mee afgereden tot grote tevredenheid. Ondanks dat de r modellen prachtig zijn qua vormgeving ben ik nog steeds geen boxer fan. Rijdt als toerplof nog steeds een analoge st1100 en bevalt me nog steeds prima. Lekker zelf aan sleutelen en die v4 motor rijdt als een zonnetje. Als het weer kan mag die naar Rusland en Scandinavië!
 
Dag mannen, leuk dit nieuwe onderwerp. Ik zit op het RS draadje en lees toch veel mee op het R1200RT onderwerp en geniet van de mooie verhalen (Ron, Jeroen e.a.). Een aantal van jullie ken ik van de ritten en weekenden samen met de RS'sen. Ik heb een selectie gemaakt uit de BMW (achtigen) die in mijn garage staan of stonden: het begon met de R-65 RT (ex overheid), al vlug een R100RT erbij, staan samen op het eerste plaatje. De R65 werd uitgekleed en werd een leuke dijk bestormer. Deze is verkocht en nu een R65GS geworden en ik kocht toen de Husqvarna TR 650 Terra, met hetzelfde eencilinder rotax blok van bvb de G650GS, Husqvarna was toen eigendom van BMW. Later kocht ik nog een echte enduro (112kg zwaar), de G450X. Deze was ontwikkeld vlak voordat BMW Husqvarna overnam. De 'mainstay' van mijn stal is wel de Turks groene BMW R1100RS, dit is al de tweede, van voorjaar 1993. Wel ABS, geen CAT. Toen kwam er een zijspan bij: R1150R 2001 met EZS en door hen ook omgebouwd. Mooi smal en fijn rijdend ding. Geruild voor een R1200RT van 2008 (de Biarriz blauwe) met alles erop en eraan, tot een CD speler aan toe. Bleek niet helemaal mijn motor te zijn, ook de eerste waarbij ik dacht om wat aan het zadel te doen. Ingeruild op een nieuwe Triumph Bonneville 1200lc (mijn eerste, enige en ws laatste nieuw aangeschafte motor). Recent nog een MV Agusta Brutale 920 viercilinder aangeschaft voor het snellere werk (laatste plaatje, Circuit Park Berghem)
Ik rijd meer en meer offroad, verken routes, organiseer ritten etc. Maar elke keer als ik weer op de RS klim (of op de 'oude'60 pk RT) is dit toch weer fijn. Complete Wilbers vering set eronder, superbike stuur met kroonplaat. paar kleine technische verbeteringen (1200 injectoren en zo).
 

Bijlagen

  • P4240025.jpg
    P4240025.jpg
    126,5 KB · Weergaven: 10
  • 20180123_095115_resized.jpg
    20180123_095115_resized.jpg
    143,6 KB · Weergaven: 13
  • 20161204_161405_resized.jpg
    20161204_161405_resized.jpg
    153,3 KB · Weergaven: 10
  • 140898512_3_big.jpg
    140898512_3_big.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 10
  • 0286317346001.jpg
    0286317346001.jpg
    60 KB · Weergaven: 9
  • Husky TR 650 Terra.jpg
    Husky TR 650 Terra.jpg
    313,7 KB · Weergaven: 10
  • BMW_G450X_LHF_700p2.jpg
    BMW_G450X_LHF_700p2.jpg
    47,8 KB · Weergaven: 12
  • leukopdefoto_1240933.JPG
    leukopdefoto_1240933.JPG
    230,2 KB · Weergaven: 12
Heb zelf ooit eens zo’n K75RT als leen motor gehad toen de DeeOoHaaCee heur beuRT kreeg. Wat zal ik er van zeggen... Nostalgie? Enfin. Ik was later die dag toch weer nog blijer met mijn BoxeRT. Ik gok dat er In Lijn Motor Fans zijn en Boxer fans.
Heb laatst voor het eerst op een K75 gereden. Vond het fijn rijden.
 
De voorvork/remmen/voorwiel van de K75 werden in de latere (na 84) monoshock boxers gebouwd. Diezelfde voorste remklauw zat weer op de eerste vierkleps boxers, maar dan achter, dus ook op mijn 1100RS.
 
Wel grappig wat Ron over de Bol’Dor schreef.
Ik had een zelfde ervaring met een CBX.
Wat vind en vond ik die gaaf. Dat geluid met een 6 in 1 Marschall pijp

Maar toen ik op de Lekdijk mee gereden had, was ik geschokt,
Stuurt niet, remt niet, geen power enz enz

Zo heb ik ook een Honda NS400R gehad. In mijn gedachten nog steeds een geweldige fiets. Zou dat, als je er nu op rijden mag, ook zo tegen vallen?.
Kan even geen foto vinden, maar ik had ooit nog een 2 takt
91D6DE25-2A8B-4DDC-8432-86E3CE9D627D.jpeg
 
Wel grappig wat Ron over de Bol’Dor schreef.
Ik had een zelfde ervaring met een CBX.
Wat vind en vond ik die gaaf. Dat geluid met een 6 in 1 Marschall pijp

Maar toen ik op de Lekdijk mee gereden had, was ik geschokt,
Stuurt niet, remt niet, geen power enz enz

Zo heb ik ook een Honda NS400R gehad. In mijn gedachten nog steeds een geweldige fiets. Zou dat, als je er nu op rijden mag, ook zo tegen vallen?.
Kan even geen foto vinden, maar ik had ooit nog een 2 taktBekijk bijlage 1605502
Spullen van vroeger, die vroeger ook zo geweldig waren kunnen met de hedendaagse ervaringen enorm tegenvallen.
Ik was fanatiek VW kever rijder van 1979 tot 1982 met achtereenvolgens een 1302 uit 1972 en een 1303 uit 1973. Die auto's reden geweldig, of het was misschien wel de hoge prijs / kwaliteit verhoudng, want die dingen kosten bijna niets.
Vrienden van me hadden voor mijn vijftigste verjaardag (in 2008) een kever gehuurd om mij te verassen. Ik stapte werkelijk 25 jaar terug in tijd: krap, waardeloze stoelen, de voorruit 3 cm van m'n neus af, die rare "staande" pedalen, dat grote dunne stuurwiel, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, de passagier en ik tegen elkaar aan geklemd.
Het rijden was wel geweldig, maar vergelijkbaar met een uurtje crossen op een quad, ik kon me niet meer voorstellen dat ik destijds in die 1303 heen en weer naar Oostenrijk was geweest.

Of kijk eens naar de grote auto's van vroeger, zoals de Renault 16 of de grote brommers zoals de Kreidler.
Zo'n R16 heeft ongeveer de afmetingen van een hedendaagse Volkswagen Golf, en zie je nu een volwassen vent op een Kreidler dan is die brommer bijna belachelijk klein.
 
Spullen van vroeger, die vroeger ook zo geweldig waren kunnen met de hedendaagse ervaringen enorm tegenvallen.
Ik was fanatiek VW kever rijder van 1979 tot 1982 met achtereenvolgens een 1302 uit 1972 en een 1303 uit 1973. Die auto's reden geweldig, of het was misschien wel de hoge prijs / kwaliteit verhoudng, want die dingen kosten bijna niets.
Vrienden van me hadden voor mijn vijftigste verjaardag (in 2008) een kever gehuurd om mij te verassen. Ik stapte werkelijk 25 jaar terug in tijd: krap, waardeloze stoelen, de voorruit 3 cm van m'n neus af, die rare "staande" pedalen, dat grote dunne stuurwiel, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, de passagier en ik tegen elkaar aan geklemd.
Het rijden was wel geweldig, maar vergelijkbaar met een uurtje crossen op een quad, ik kon me niet meer voorstellen dat ik destijds in die 1303 heen en weer naar Oostenrijk was geweest.

Of kijk eens naar de grote auto's van vroeger, zoals de Renault 16 of de grote brommers zoals de Kreidler.
Zo'n R16 heeft ongeveer de afmetingen van een hedendaagse Volkswagen Golf, en zie je nu een volwassen vent op een Kreidler dan is die brommer bijna belachelijk klein.
En zo heeft elk auto of motormerk zijn ontwikkeling meegemaakt. Kreidler ook mee gereden voor de fun. Maar er was weinig fun aan te beleven. Te weinig power, remmen bagger en sturen als een dweil.
Veel te gevaarlijk voor het huidige verkeer.
 
Ik heb toch maar even de fotodoos omgekeerd en zie hier.

De VW 1302 uit 1972, foto van begin 1980 voor het GNKDET-UTR op het terrein van de Kromhoutkazerne te Utrecht (79-05):
VW1302-1972.png


De VW 1303S uit 1973, foto onderweg naar Oostenrijk in 1981 met ondergetekende in de deuropening:
VW1303S-1973.png


De groene Opel Ascona 19SR uit 1978, foto tijdens de wintersport begin 1983 tussen een lease Kadett en een bijna nieuwe Golf van vrienden van me:
Ascona19SR.png
 
De eerste motor, een Yamaha SR250 Special (geen idee wat er special aan was), ding paste in elk geval in de fietsen schuur, want voor de deur stond ook die groene Ascona:
01_Yamaha_SR250_1984-1986.jpg


En de heropstapper Honda CB500 in 2007, veel te klein en te licht maar het rijden beviel zo goed dat de directie al snel toestemming gaf voor de eerder getoonde R1150R:
1615310933651.png
 
Ik heb er nog een....(VF1000F Interceptor uit 1984), 16 inch voorwiel, 140 breed achter, BT 45's er om en dat rijdt en stuurt prima. Vorig jaar is die nog mee geweest op een meerdaagse Eifel. Rookt en stinkt wel als je het gas opendraait en aan de remmen merk je het best dat het een oude motor is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan