BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het Duurtest Tussenrapport Do It Your Self Avalon King Armor Shine X

Goed. Broeder BaRT kwam onlangs gezellig aanwippen op jacht naar De Pet Fles (net misgegrepen). Zijn Oer R1200RT (met de knippers zoals de echte BMW motor fan dat het liefste wil, maar welke onder druk van het Motor Journaille dus verbouwd is tot die Japanse 1 knoppen meuk) zag er werkelijk om door een ringetje te halen uit. Nou stoorde ik me al iets langer aan het verzamelde Bouw Put Stof dat zich op de RT genesteld heeft tegenover het Bemanningen Centrum te Schiphol (ik vrees dat onze Nationale Luchthaven tot ver voorbij mijn overlijden een bouwput zal blijven, ik persoonlijk ken het niet anders). Maar dit was dan wel het finale zetje.
Brengt mij in de gelegenheid om na zo'n 20k km en anderhalf jaar wat zinnigs te kunnen zeggen over de DIY keramische coating die ik een half jaar na aanschaf op de RT heb gesmeerd.

Eerst maar eens even gewoon afspoelen:
CoatingWassen01.jpg


Eigenlijk is het ergste vuil er al meteen af. Het water verzamelt zich in fijne dikke druppels. Ik heb later mijn elektrische, accu aangedreven, Stihl bladblazer als föhn gehanteerd, de druppels rollen er dan vrij simpel af. Maar nou was dat Magic Plastic qua schoonmaken ook pre-coating tijdperk niet de grootste uitdaging. Die zagen we immers bij de velgen:
CoatingWassenVelgVoorSpuiten.jpg

Wat een smerigheid. De band is nat, van het Tupper Ware Besproeien, maar de velg was nog niet getrakteerd op gericht spuiten, hoe ziet het er uit als je enkel de HD spuit (niet te hoge druk, mooie brede "straal") er overheen aait? Nou. Zo:
CoatingWassenVelgenNaSpuiten.jpg

Nou is pappa daar niet geheel ontevreden over. Maar er zit dan toch zo'n eigenwijze streepje op. Heeft pappa anderhalf jaar terug daar iets misdaan met de coating aanbrengen? Geen idee. Maar met een Insecten Doek van de Action (overigens weet ik nagenoeg zeker dat het hoofdbestanddeel van krachtlijm dus insectenbloed moet zijn, voordat ik die geplette rukkeRTjes van de riante ComfoRT voorruit had weten te schrobben met die doek..... Meine Güte..) kom je al een heel end:
CoatingWassenInsectenDoekGebruikt.jpg


Dit is dan het gebruikte doekje:
CoatingInsectenDoekje.jpg
 
Laatst bewerkt:
CoatingWassenCompleet.jpg

Het gevoel dat ik bij het zien van deze natte dame (ja ja, u mag u geheel uitleven en daar zelf u het er uwe van denken), is gevat in de heg er achter. Niet moeilijk te vinden voor de geoefende foto analist.

CoatingWassenCompleet02.jpg

Zie de druppels eens lekker opbollen! En zie meteen waarom broeder ...Ron... ook al weer niet zo'n uitgesproken fan van deze lak (Option 719 Planet Blue) is: die goud/gele spikkeltjes lijken net stofjes. Dat zijn ze waarschijnlijk ook, toegevoegd aan de de lak. Evenals de vrolijk oplichtende lichtblauwe spikkeltjes. Ik kan me voorstellen dat een poetser als ...Ron... daar wat allergisch op reageeRT. Zelf zeg ik: die gele spikkeltjes hadden van mij niet gehoeven. Die blauwe wordt ik een blij Mensch van. Maar kennelijk zit ik dan vast aan die gele rakkers (ook hier: vult u lekker in waar u aan denkt als u "Gele Rakkers" leest).
 
Laatst bewerkt:
Resumerend: zo'n anderhalf jaar na aanbrengen gedraagt de coating zich nog als een vers aangebrachte laag wax. Over anderhalf jaar volgt hier weer een update. Volgens de professionele coaters moet het dan ongeveer gedaan zijn met het Doe Het Lekker Zelf spul. Daar waar zij op hun spul min of meer levenslange garantie geven.

Klein puntje van ergernis. Krijg je dus een vers stuk achterband aangemeten (omdat het niet zo vers stuk rubber voorzien was van een spijker hetgeen het de motor te moeilijk maakte op druk te blijven). Wordt ie keurig opnieuw uitgebalanceerd. Da's mooi. Moeten wat loodplakjes van plaats veranderen. Ook mooi. Maar dan blijven de oude plakkeRTjes als aandenken achter. Vinnik dan iets minder mooi.
CoatingLoodPlakkertje.jpg

En dan heb ik al wat zitten frunniken. U ziet dat er links nog met Insecten Doek gewerkt moet gaan worden. Nou ja. Volgende wasbeuRT nog maar eens kijken.
 
Oude plakresten verwijderen : even een föhn uit moeders haar la pakken (...omdat ik aanneem Jeroen, dat jij zelf geen föhn aan jouw PSU hebt toegevoegd...), dan even die plakzooi warm föhnen, en dan wrijf je dat plakspul zo met de duim van de velg af.

Paar tellen 'werk'...
 
Laatst bewerkt:
En zie meteen waarom broeder ...Ron... ook al weer niet zo'n uitgesproken fan van deze lak (Option 719 Planet Blue) is: die goud/gele spikkeltjes lijken net stofjes. Ik kan me voorstellen dat een poetser als ...Ron... daar wat allergisch op reageeRT. Zelf zeg ik: die gele spikkeltjes hadden van mij niet gehoeven.

Nou dat bedoel ik dus. Dat had ik heeeeeel lang geleden mijn GSX750ES ook.
Metallic zwaRT met hele fijne goudkleurige spikkeltjes er in..., echt..., om gillend gek van te worden... :/

Maar..., omdat de menscheid blijkbaar gek op zwaRTe lak is, mag ik binnenkoRT een jonge dame de sleutels overhandigen van een zwaRTe automobiel.
En dan niet een keer uitgevoerd in een metallic lak, maar in een uni-zwarte lak ! (en dat laatste is best bijzonder)

En hoewel mijn aversie tegen zwaRT op een voertuig enorm is..., moet ik zeggen dat dit zwaRT op deze 4-wieler ook wel bizar DIEP is !

Op het plaatje een deel van de motorkap 2x grondig, maar uiteraard voorzichtig, medium gepolijst, en afgewerkt met een fijne waxlaag van Mequiar's ( NXT Tech Wax 2.0 Paste 311g )

En dan is dit intense, non-metallic, zwaRT toch wel mooi... :Y



...voor ongeveer een uuRTje... :/


20210710_133102b.jpg




(vlak liggende deel onderkant bumper moet nog uitgepoetst worden ; maar dat had U natuurlijk al gezien... :+ )


.
 
Laatst bewerkt:
Ja !

Had net handmatig een oto gewassen, en dan graag bij warm weer op blote pootjes in dat soort 'strandpantoffels'.

( ...ter uwer geruststelling..., op dit moment draag ik wel sokken... :+ )
 
Vorig jaar droogte alarm, nu spoelt men weg in Limburg en aanpalende gebieden.
En dan zijn er nog de types die een sooRT recht op verre vakantie claimen, nog even snel voor de boel weer op slot gaat richting het verre zuiden vertrekken en zo meteen een recht op repatriëring claimen. We waren gewend aan de stilte, nu bulderen de vakantie vluchten weer over ons hoofd van- en naar Zestienhoven.
Trek gewoon een warme trui en sokken aan, zeur niet en wen er maar aan dat ons leven zich dicht bij huis afspeelt zolang virussen en klimaatverandering prioriteit hebben. Zoals ik gisteren onze vaderlandse moperaar hoorde zeggen: niks te klagen, we hebben eten en de verwarming doet het.
De motoRT staat ondertussen een km achterstand op te bouwen, het ritje Picos de Europa stel ik nog een jaar uit.
 
Da’s gek. Ik tracht de correcte observatie van BMW-Wouter te citeren, doet het gekke ding dit. Maar. Het houten haRT in de heg. Ja. Ik mag dit stuk Duits Motor Evolutie wel ja. Best bijzonder geen enkele nieuwsgierigheid naar welk sooRT andere motor dan ook te ervaren. Wel lekker rustig.

Enfin. Moeders werd ietwat onrustig over de toekomst van benzine aangedreven ootoo’s, nu Europa deze keer hard werk lijkt te gaan maken van dat klimaat akkoord. Heeft ons een proefrit gedaan in zo’n Mach-E. U ziet, ik heb dat andere M woord niet geschreven, dat zeg maar verwijst naar dat rennende paard logo. Ik respecteer uw gevoelens omtrent De Heilige V8. Enfin. De Mach-E dus. Fijn ding. One pedal drive. Top. Dag Kuga 7.9 liter/100 km (na software update, ook bijzonder, voordien 8.2, rijdt mijn wederhelft ineens zo veel zuiniger? Neen).

Pluk de R1250RT dagen. Of andere benzine aangedreven motor dagen. Het moment dat benzine verbruiken onmogelijk gemaakt gaat worden kijkt nakende.

Dus komende simulator dienstjes pak ik Spätzi. Nu het nog zonder benzine schaamte kan.
 
“Goh Broeder Jeroen, had je niet een ander Ford Beest ook op de oprit staan? Voor winterdag en de grotere Karwei boodschapjes? Hoe zie je die toekomst dan in?”.

Nou. Somber. Bouwjaar 1999. Eerdaags mag dat ding dus Utreg niet meer in. Niet dat ik die ambitie koester. Kom best geregeld in Utreg. Maar dan echt wel op de motor. Wat niet wegneemt dat ik de toekomst voor YoungTimers somber in zie. Terwijl deze Katachtige het met een keurige 1 op 15 doet….

Ben ik te somber denkt u?

Enfin, ik vermoed dat benzine motoren net een paar jaar langer op de Europese wegen gedoogd gaan worden, totdat er een echt goed werkend alternatief met ook een fatsoenlijk bereik op 2 wielen beschikbaar is.
 
Man, man, man..., dat ze in Europeesch-verband een VOORSTEL doen om nieuwe benzine/diesel automobielen vanaf 2030 niet meer verkoopbaar te stellen, betekent nog niet dat je nu als een dolle stier richting sjo-roem dient te gaan, en je zuur verdiende centen op een (nu nog veel te dure) stroomoto moet zien stuk te slaan... :/

En dat je een stad als Utrecht (of soortgelijk) niet meer in kan met de (iets oudere benzine/diesel) oto..., nou..., prima toch ?!

Druk je het ding in 1 of ander groot transferium gebouw (staan toch meer dan half leeg het grootse deel van den dag, en Utrecht heeft een hele makkelijk bereikbare), en dan pak je voor een appel en 1 ei het zoef-zoef openbaar vervoer richting binnenstad.

Ons doet dat al jaren op die manier.

Geen parkeergeneuzel.
Geen torenhoge parkeertarieven.
Altijd plek.
Lekker droog parkeren.

...en hoe denkt de gemiddelde mensheid waar alle stroom vandaan moet komen om al die e-sjizzel te voeden... ? :/

En tuurlijk zal het zoiets worden van 'we maken de benzine triple zo duur, want dan krijgen we het klootjesvolk wel op de knietjes'..., maar dan nog..., een stroom-centrale staat er echt niet in een dag.

Sterker nog... :/

Kern-energie..., mijn zegen heeft het (heb in mijn jonge jaren voor een examenvak hier al een scriptie over geschreven ; over de werking en schoonheid van het geheel - het afval is wel een puntje ; dat geef ik toe). Maar zo'n kern-energie-verdeel-station staat er ook niet in een paar weken.

Mijn vorige automobiel was trouwens een plug-in hybride.

Mijn volgende ook (ik had er al 2 voor mijzelf bedacht, en hier ook staan, maar 2x een klant kwam..., en dus heb ik er zelf privé niet eens mee gereden...).

Daarom staat nummer 3 nu in de staRTblokken.

Maar als ik dan voel hoe warm de voedingskabel van (huis)contactdoos (...ook die wordt heel warm...) naar otopunt wordt..., dan vraag ik mij af wat er gebeurt als de bevolking van een grotere stad massaal de auto (en/of motor...) aan de 'prik' zet... :/ :/

...plus dat de hele infrastructuur voor massaal elektrisch laden totaal ontoereikend is...; heel Nederland kan dan ongeveer op de schop...; even een armdikke koperkabel dwars door het fraaie rustieke eeuwenoude bos graven, om bijvoorbeeld heel Lage Vuursche te voorzien van voldoende sap voor al die E-Machen, en sooRTgelijk.

En wat is het..., iets van 1350 bewoners daar rondom die pannenkoeken-Juweliers daar..., waarvan ruim 80% (heb dat ff opgezocht) boven de 25.

Dus die rijden met een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid 'n auto.
Pakken we het gemiddelde er bij, dan is het 534 auto's per 1000 inwoners in NL.

1350 x 80% = 1080 = ca. 577 auto's (gemiddeld).

En die staan dan om de klip-klap aan de stroom te lebberen.



...met de huidige infrastructuur, zit dan in no-time Bea op Drakensteyn bij kaarslicht te borduren, en in het donker te Netflixen...



Ik denk jij binnenkoRT maar us moet gaan overwegen om die ouwe Spitfire kloon te voorzien van een TESLA motor ofzo... ;)
Een beetje voor de lol benzine weg laten vliegen..., hoe durf je !



.
 
Laatst bewerkt:
toeRTje.jpg





...zo..., nu maar us ff kijken waar we op de benzineRT zo allemaal naar toe kunnen... ;)


.
 
Mijn vorige automobiel was een plug-in hybride.

Ik ben ook aan mijn 2de plug-in hybride ( BMW 2xe225 en nu een VW passat gte ) en 1 mild hybride ( kia niro )

Maar als ik dan voel hoe warm de voedingskabel van (huis)contactdoos (...ook die wordt heel warm...) naar otopunt wordt..., dan vraag ik mij af wat er gebeurt als de bevolking van een grotere stad massaal de auto (en/of motor...) aan de 'prik' zet... :/ :/


warm stopcontact heb ik als ik mijn camping pompje oplaad ook hoor !!






.
 
Man, man, man..., dat ze in Europeesch-verband een VOORSTEL doen om nieuwe benzine/diesel automobielen vanaf 2030 niet meer verkoopbaar te stellen, betekent nog niet dat je nu als een dolle stier richting sjo-roem dient te gaan, en je zuur verdiende centen op een (nu nog veel te dure) stroomoto moet zien stuk te slaan... :/

En dat je een stad als Utrecht (of soortgelijk) niet meer in kan met de (iets oudere benzine/diesel) oto..., nou..., prima toch ?!

Druk je het ding in 1 of ander groot transferium gebouw (staan toch meer dan half leeg het grootse deel van den dag, en Utrecht heeft een hele makkelijk bereikbare), en dan pak je voor een appel en 1 ei het zoef-zoef openbaar vervoer richting binnenstad.

Ons doet dat al jaren op die manier.

Geen parkeergeneuzel.
Geen torenhoge parkeertarieven.
Altijd plek.
Lekker droog parkeren.

...en hoe denkt de gemiddelde mensheid waar alle stroom vandaan moet komen om al die e-sjizzel te voeden... ? :/

En tuurlijk zal het zoiets worden van 'we maken de benzine triple zo duur, want dan krijgen we het klootjesvolk wel op de knietjes'..., maar dan nog..., een stroom-centrale staat er echt niet in een dag.

Sterker nog... :/

Kern-energie..., mijn zegen heeft het (heb in mijn jonge jaren voor een examenvak hier al een scriptie over geschreven ; over de werking en schoonheid van het geheel - het afval is wel een puntje ; dat geef ik toe). Maar zo'n kern-energie-verdeel-station staat er ook niet in een paar weken.

Mijn vorige automobiel was trouwens een plug-in hybride.

Mijn volgende ook (ik had er al 2 voor mijzelf bedacht, en hier ook staan, maar 2x een klant kwam..., en dus heb ik er zelf privé niet eens mee gereden...).

Daarom staat nummer 3 nu in de staRTblokken.

Maar als ik dan voel hoe warm de voedingskabel van (huis)contactdoos (...ook die wordt heel warm...) naar otopunt wordt..., dan vraag ik mij af wat er gebeurt als de bevolking van een grotere stad massaal de auto (en/of motor...) aan de 'prik' zet... :/ :/

...plus dat de hele infrastructuur voor massaal elektrisch laden totaal ontoereikend is...; heel Nederland kan dan ongeveer op de schop...; even een armdikke koperkabel dwars door het fraaie rustieke eeuwenoude bos graven, om bijvoorbeeld heel Lage Vuursche te voorzien van voldoende sap voor al die E-Machen, en sooRTgelijk.

En wat is het..., iets van 1350 bewoners daar rondom die pannenkoeken-Juweliers daar..., waarvan ruim 80% (heb dat ff opgezocht) boven de 25.

Dus die rijden met een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid 'n auto.
Pakken we het gemiddelde er bij, dan is het 534 auto's per 1000 inwoners in NL.

1350 x 80% = 1080 = ca. 577 auto's (gemiddeld).

En die staan dan om de klip-klap aan de stroom te lebberen.



...met de huidige infrastructuur, zit dan in no-time Bea op Drakensteyn bij kaarslicht te borduren, en in het donker te Netflixen...



Ik denk jij binnenkoRT maar us moet gaan overwegen om die ouwe Spitfire kloon te voorzien van een TESLA motor ofzo... ;)
Een beetje voor de lol benzine weg laten vliegen..., hoe durf je !



.
Massaal E vervoer is nog een flinke uitdaging.
De oplaadinfrastructuur is één: bij volk met een eigen oprijlaan kan ik me nog wel iets voorstellen bij een privé oplaadpunt desnoods met 3-weg stekker om het vervoersarsenaal op te laden.
Het merendeel van onze landgenoten woont in rijen en gestapeld, met massale parkeerplaatsen voor de deur of in de kelder. Voldoende laadpunten is daar al een uitdaging, als je ook nog eens na opgeladen te zijn plaats moet maken voor de volgende dan wordt dat een logistieke uitdaging. We zullen iets draadloos of juist bedraad met bovenleidingen en pantograven op het voertuigdak moeten verzinnen (zoiets als bij de elektrieke bus).
Dan moeten al die electronen nog in beweging gebracht en gehouden worden: als het niet op verrijkt uranium, steenkool, aardgas of biomassa mag reken dan maar op daken, straten, weilanden, dijken, meren en zeeën vol met windturbines en zonnepanelen.
Maar is dat wind en zon middel niet erger dan de kwaal? Dat spul moet gefabriceerd, vervoerd, geplaatst, onderhouden en op een gegeven moment vervangen en gerecycled worden. De zeeën en straten worden onbegaanbaar door al die lieden van Picobello b.v. die de boel aan de praat houden.
We hebben nog iets met waterstof, maar dan denk ik toch gauw aan dit:
1626448696071.png
 
Mwha..., dat van de Hindenburg dat was natuurlijk een tragische mega-samenloop van onstandigheden, plus een opslag 'dingetje' van het waterstof.

Dat spul zat in die Hindenburg 'verpakt' in grote zakken... :/
1 zak (van de zestien aanwezige) scheurt tijdens die hele moeilijke landing, er is ergens een vonkje, en amper een halve minuut later...








...was het over & uit... 😔



Maar wel nadat de Hindenburg ruim meer dan 300.000 vluchtkilometers had afgelegd.



Moderne vormen van transport slaan de waterstof echter op in tanks..., en echt niet meer in zakken...

'...schat..., gooi jij de waterstof-tuut ff in de kofferbak, en sluit je dan gelijk ook ff het nippelpiefje op het koppelfrutje aan...?!'



In Zwitserland zetten ze echter wel vol op waterstof.
En dat dan ook ongeveer als enige land in Europa (de wereld ?).

Wat die pantograven betreft..., das natuurlijk een totaal onhaalbaar idee, wel leuk, maar onhaalbaar... :+
Elke Astra, Golf, Tesla, Transit bus, GSA, Suzuki Hayabusa z'n eigen pantograafje... :+ :+

Ik zeg ; dat gaat een rommeltje geven... :+

...dan kun je Nederland net zo goed ongeveer helemaal gaan overdekken met fijnmazig gaas, waarop dan spanning staat. En dan achterop elke e-auto, eRwT, e-fiets, e-brommer, e-step zo'n wiebelspriet, zoals bij een kermis-botsauto... :+

Nadeel van dat gaas..., vogeltjes zie je dan amper meer in je achtertuin..., en Jeroen zal wellicht enkele issues krijgen om vlucht KL947905948537345 van grote hoogte, op de aardkloot te laten 'vallen', want dat verrekte gaas zit 'm dan deels in de weg..., puur omdat bijvoorbeeld de e-brandweerwagen bij een noodgeval tenslotte wel de K(l)aagbaan op moet kunnen zoeven...



 
Laatst bewerkt:
...er zijn in Nederland iets van 7.6 miljoen automobielen..., dan heb je heel wat bovenleidingen, en pantograafjes nodig... :+ :+

En terug naar PaaRT & Wagen schiet ook weer niet op..., want dan heb je misschien zomaar 10 miljoen paarden nodig ; en die krengen schijten dan de hele halve A15 vol, en dat is dan weer slecht voor het asfalt, en qua methaan-uitstoot heeft Den Haag (lees : Brussel) weer iets om over te vallen...

Plus dat je op de snelweg minstens 70 km/h moet kunnen..., en dan heb je al een best span racepaarden nodig voor aan het koeriers-koetsje... :/
 
.


En toen moest ik denken aan dit..., op de foto gezet op 7 september 2014, tijdens de M-F Mega Meet ... :+


i-38LD6ZX-XL.jpg


i-32XB9J5-XL.jpg
 
Het voorjaarszand is er af, laat de zomer maar komen :t
7E8F797B-3417-4FB6-9788-512EFD9870E1.jpeg

Sommigen zullen gruwelen: de wast op mijn manier gedaan, dus tuinslang met borstel en koudwater, daarna een lappie er overheen. Morgen of overmorgen of volgende week is ‘ie weer vuil.
 
Het voorjaarszand is er af, laat de zomer maar komen :t
Sommigen zullen gruwelen: de wast op mijn manier gedaan, dus tuinslang met borstel en koudwater, daarna een lappie er overheen. Morgen of overmorgen of volgende week is ‘ie weer vuil.
Het is nog erger, eind van de middag was 'ie als weer bevuild met 3000 insekten waarvan 1 van zich had omgevormd tot een gele smeurie van aanzienlijke omvang (die krijg je liever niet in je oog).
Toen ik even met de klap van de helm open reed ketste er wel een soort vliegend hert tegen m'n wang, wat snelheid al niet doet. De snelheid was bescheiden, maar ik kan mij dat verhaal voorstellen van een zandkorrel die een deuk in een ruimtestation maakt.
De insekten zijn verwijderd, motor staat weer on de de hoes.
 
Sommigen zullen gruwelen: de wast op mijn manier gedaan, dus tuinslang met borstel en koudwater, daarna een lappie er overheen. Morgen of overmorgen of volgende week is ‘ie weer vuil.

Had de vliegen lekker laten zitten..., want morgen of overmorgen of volgende week is 'ie weer vuil.


:+
 
Had de vliegen lekker laten zitten..., want morgen of overmorgen of volgende week is 'ie weer vuil.


:+
Neeee, dat is een regel van mij: insektenmeur en vogelpoep zo snel mogelijk verwijderen.
Egaal over de tijd aangebracht straatvuil stoort mij minder.
Maar dan weer bij de tweejaarlijkse bandenwissel van de auto, als die gasten met hun vingers het egale vuilpatroon op de velgen verstoord hebben, dan moeten die ook schoon (meestal dan de hele auto door de wasstraat met schone velgen optie) :Y
 
Maar dan weer bij de tweejaarlijkse bandenwissel van de auto, als die gasten met hun vingers het egale vuilpatroon op de velgen verstoord hebben, dan moeten die ook schoon

...andersom meen ik dus iets te lezen van...; ik doe eigenlijk geen sikkepit aan mn auto..., maar als dan 2x per jaar die sleutelaars van de bandenwissel-Juwelier met hun jatten aan mijn machtig vieze velgen hebben gezeten, dan zien die lichtere vinger-handschoen-afdrukken er totaal niet uit, en dan 'moet ik verdorie wel' een keer de auto door de wasstraat jakkeren, om hun elegante verstoring van mijn zorgvuldig en serieus opgebouwde vuilpatroon te verwijderen, en moet ik overnieuw beginnen met het vuil maken...



:/ :/



Daarom zeg ik van : schrik nu niet... :+


i-jSdCrLd-XL.jpg


i-3WJmVj8-L.jpg


i-twFrhTq-XL.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan