BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vroeger was alles beter!

...och..., is dat wel zo...?

Wat ik wel een beetje mis, dat is het relaxte pick-nikken tijdens de 'lange' autorit.

Zoals ook in het filmpje te zien.


Vroeger (...) was Nederland gevoelsmatig natuurlijk veel groter dan nu.
Laat staan de rit naar de vakantiebestemming in het buitenland.

Moeder las (...deed een poging tot...) kaaRTlezen..., en vaders mopperde dan, en gaf aan dat we de afslag allang voorbij waren, dat de kaaRT niet in de goede richting gehouden werd, stuurde daarnaast de hele familie naar Ginder & Ver, en rookte tussendoor menig sigaret.

Moeder had op haar beuRT verse witte-bolletjes-besmeerd-met-boter-en-bestrooid-met-suiker (...zooooow lekker !!...) in de picknik-tas gedaan, en had ook vooraf aan het vertrek een paar eitjes gekookt. In de thermoskan zat koffie, en voor ons kinders ging er iets van limonade mee. En in een plastieken zakje ging wat zout mee, voor over dat gekookte (en inmiddels afgekoelde) eitje.

En dan natuurlijk het geblokte zacht aanvoelende plaid met van die franje dingetjes er aan. Ging je bijvoorbeeld van het noorden van het land richting het westen, dan werd er halverwege gestopt, op 1 daarvoor geschikte parkeerplek. De benen mochten wij strekken, het plaid ging op het gras, en dan was het Tijd voor dat bolletje met suiker, voor iets van nattigheid, voor dat eitje-met-een-snufje-zout, en om te plassen.

Je had tenslotte niet iets van ernstige haast.
Er was even tijd om te ontspannen, ofzo.
Je ging ook mooi op tijd weg.



...nu toets je iets van een eindbestemming in de navi of smaRTfoon in, en menig bestuurder raakt compleet van de leg wanneer je 3 minuten later aan komt rollen, dan wat die navi, of Google-toestand, je vooral had voorgeschoteld... :/



Picknikken..., ach ja..., we doen het nog altijd graag... :Y


i-ZKrTz9C-L.jpg


i-jq9P2wF-L.jpg


i-rQqGJj5-L.jpg


i-6WW6VCS-L.jpg


i-fVNC2hB-L.jpg


i-XKCwDLh-L.jpg
 
.

...vorig jaar..., tijdens een toeRTje met de familie GLK...

'de Kofferbakken' open, en picknikken maar... :+



Hier net na de overtocht over de IJssel, bij Bronckhorst :

i-hpQBjJb-L.jpg




En hier bij het 't Heemhuus (in Stroe) :

i-Mk6cZss-L.jpg
 
Uit de tijd van de smeuige ongevallen, vreselijk verkreukeld blik, motorblok dat op de achterbank beland, stuurkolom die een darmperforatie veroorzaakt, overal glassplinters van de voorruit, passagiers die op de achterbank zaten worden 10 meter verderop in de berm terug gevonden en alleen als je echt mazzel hebt slechts tandjes door je lip door aanraking met het stuurwiel.
Tegenwoordig zit na een aanrijding meestal alleen je haar in de war.
 
...vorig jaar..., tijdens een toeRTje met de familie GLK...

'de Kofferbakken' open, en picknikken maar... :+

Mhmm. Ipad reageert een beetje vreemd op deze reactie. Was een leuke dag. Mooi weer, lekker eten en goed gezelschap. Frikandel broodjes van Jeanet en wafels van Hennie

Hier net na de overtocht over de IJssel, bij Bronckhorst :

i-hpQBjJb-L.jpg




En hier bij het 't Heemhuus (in Stroe) :

i-Mk6cZss-L.jpg
 
Weinig RT nieuws, daar waar we nu vakantie vieren wordt ook weinig motor gereden.
Ik heb een zwarte K100 gespot en wat spul van Japanse herkomst. Veel gemotoriseerd rijden kun je hier niet, er is slechts één hoofdweg van West naar Oost (en v.v.) van zo’n 12 km lang. Gauw uitgetoeRT dus.
 
Goedenavond,

Heeft iemand een onderdeel nummer van deze bus? De bout is afgebroken en wil hem graag vervangen.
Bekijk bijlage 1677662

Via deze website is het heel eenvoudig om aan het juiste / gewenste onderdeelnummer te komen.


Wel eerst de correcte motor selecteren, en dan naar 1 van de menuutjes.
 
Goed in de kruipolie spuiten en na een nachtje wachten nog eens proberen.
Als dat niet lukt de moer even warmstoken met een hobby brandertje dan komt hij zeker los.
Succes!
 
Na twee weken ongebruikt onder de hoes, vandaag de motor weer eens aangeslingerd.
Geen centje pijn natuurlijk, even lekker rondje om de kerk gemaakt.
BMW-Motorrad in de war: de R1250RT configurator ontbeerd ineens het Dynamic pakket en Alarm ontbreekt bij de opties, het zal wel najaars vermoeidheid zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag rondje Ardennen gereden. Bij thuiskomst, na in totaal 633km gereden, moe, versleten, maar vooral tevreden hoe de RT bolt. Bergop, bergaf, bochtje in, bochtje uit, alles gaat zo gemakkelijk ermee. En als positief punt: De navigatie app heeft zich maar één keer misdragen, verder werkte die feilloos. Enig minpuntje: ik heb gekozen voor 'n verlaagd zadel, maar na 600km, vind ik toch dat er niet veel comfort meer overblijft, met dit zadel. De vulling is gewoon te dun. Misschien eens verder kijken, deze winter, voor 'n oplossing hiervoor.
Verbruik lag op 5l/100km ( 1 op 20 ). Ondertussen heeft de motor nu bijna 6000km en ik voel dat het motorblok al losser is.
 

Bijlagen

  • Ardennenoffensief.jpg
    Ardennenoffensief.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 32
  • Bastenaken-Longvilly.jpg
    Bastenaken-Longvilly.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 25
  • Bohan frietje stekken.jpg
    Bohan frietje stekken.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 33
  • Bohan.jpg
    Bohan.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 32
Vrijdag rondje Ardennen gereden. Bij thuiskomst, na in totaal 633km gereden, moe, versleten, maar vooral tevreden hoe de RT bolt. Bergop, bergaf, bochtje in, bochtje uit, alles gaat zo gemakkelijk ermee. En als positief punt: De navigatie app heeft zich maar één keer misdragen, verder werkte die feilloos. Enig minpuntje: ik heb gekozen voor 'n verlaagd zadel, maar na 600km, vind ik toch dat er niet veel comfort meer overblijft, met dit zadel. De vulling is gewoon te dun. Misschien eens verder kijken, deze winter, voor 'n oplossing hiervoor.
Verbruik lag op 5l/100km ( 1 op 20 ). Ondertussen heeft de motor nu bijna 6000km en ik voel dat het motorblok al losser is.
Klinkt goed dirkie996.
Ik ben zelf niet de grootste maar heb wel het verhoogde zadel op de R1200RT-LC, dat was zo mee besteld en de motor juwelier had al aangeboden dat als het toch niet zou bevallen er het standaard of verlaagde zadel op zou gaan.
Dat verhoogde ding staat in de lage stand en dat rijd voor mij met 1.78 (misschien ondertussen al wat ingeklonken) prima. Nu heb ik er nooit behoefte aan om zittend op de motor met beide voeten plat op de grond te kunnen staan (het is meestal één voet op de grond en de ander op een stepje of op de voetrem).
Het beste advies is langs de motor juwelier te gaan en uitproberen, die heeft vast de verschillende hoogte zadels op voorraad of kan er eentje van een andere motor lenen. Er zijn ook de Wunderlich of Touratech alternatieven, of een sjiek iets van Tijger Leathers.

Nu is een dikke 600 km op één dag buiten de snelweg op de motor zitten redelijk lang. heb je er dan zo'n 8 uur of langer op gezeten?
Het blijft zaak regelmatig even de benen te strekken, anders is een houten kont bijna onvermijdelijk. Ik weet wel dat het verleidelijk is om op de RT 3 uur aan één stuk op de snelweg door te trekken, zo van pak ik deze stop of...oei te laat, dan maar de volgende, mits den blaas niet op speelt. Na 3 uur door trekken is het voor mij niet zo zeer de houten kont maar vast geroeste scharnierpunten van armen en benen.

Navigatie is een heikel punt: op m'n huidige RT heb ik de Navigator VI die best goed bevalt en zich goed gedraagd, maar jammer dat BMW ooit bepaald heeft wat goed voor de RT en K1600 rijder is en een uitsparing met connector voorzien heeft waar geen moderne navigator in past (ja er is een adapter voor de Zumo XT).
En voor de nieuwe RT blijft het me verbazen waarom er niet gewoon gekozen is voor Apple Carplay en Android Auto (met touchscreen LCD): standaard hapklare oplossingen waar je de navigatie naar keuze mee kunt projecteren op het scherm. Nu zit je weer vast aan een BMW ontwikkeling met een ingewikkelde BlueTooth + Wifi verbinding.

Bij het zien van die friet bedacht ik mij : waar is dat frietkot in België, net over de grens met Luxemburg waar die grote rode puntzak buiten voor de deur staat?
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed dirkie996.
Ik ben zelf niet de grootste maar heb wel het verhoogde zadel op de R1200RT-LC, dat was zo mee besteld en de motor juwelier had al aangeboden dat als het toch niet zou bevallen er het standaard of verlaagde zadel op zou gaan.
Dat verhoogde ding staat in de lage stand en dat rijd voor mij met 1.78 (misschien ondertussen al wat ingeklonken) prima. Nu heb ik er nooit behoefte aan om zittend op de motor met beide voeten plat op de grond te kunnen staan (het is meestal één voet op de grond en de ander op een stepje of op de voetrem).
Het beste advies is langs de motor juwelier te gaan en uitproberen, die heeft vast de verschillende hoogte zadels op voorraad of kan er eentje van een andere motor lenen. Er zijn ook de Wunderlich of Touratech alternatieven, of een sjiek iets van Tijger Leathers.

Nu is een dikke 600 km op één dag buiten de snelweg op de motor zitten redelijk lang. heb je er dan zo'n 8 uur of langer op gezeten?
Het blijft zaak regelmatig even de benen te strekken, anders is een houten kont bijna onvermijdelijk. Ik weet wel dat het verleidelijk is om op de RT 3 uur aan één stuk op de snelweg door te trekken, zo van pak ik deze stop of...oei te laat, dan maar de volgende, mits den blaas niet op speelt. Na 3 uur door trekken is het voor mij niet zo zeer de houten kont maar vast geroeste scharnierpunten van armen en benen.

Navigatie is een heikel punt: op m'n huidige RT heb ik de Navigator VI die best goed bevalt en zich goed gedraagd, maar jammer dat BMW ooit bepaald heeft wat goed voor de RT en K1600 rijder is en een uitsparing met connector voorzien heeft waar geen moderne navigator in past (ja er is een adapter voor de Zumo XT).
En voor de nieuwe RT blijft het me verbazen waarom er niet gewoon gekozen is voor Apple Carplay en Android Auto (met touchscreen LCD): standaard hapklare oplossingen waar je de navigatie naar keuze mee kunt projecteren op het scherm. Nu zit je weer vast aan een BMW ontwikkeling met een ingewikkelde BlueTooth + Wifi verbinding.

Bij het zien van die friet bedacht ik mij : waar is dat frietkot in België, net over de grens met Luxemburg waar die grote rode puntzak buiten voor de deur staat?
Voor deze rit, heb ik in totaal toch wel zo'n 200km autosnelweg genomen, anders zou dat wel heel veel kilometers zijn, langs gewone wegen ( weggetjes).
Ik denk van dit najaar eens bij de dealer ga vragen, om eens 'n normaal zadel te testen. Als ik die prijzen zie van Wunderlich, zou ik dan wel graag hebben, dat het effectief werkt zo'n zadel. Ik meet maar 1,73 meter en ben nogal kort van benen. Als ik alleen rijd, valt dit nog mee, maar als ik met duo en bagage rijd, heb ik toch graag 'n beetje stabiliteit, bij 't stoppen.
Tsja, die gewrichten werken ook niet altijd mee, zoals ik zou willen. Daarom dat ik de overstap heb gemaakt van Ducati naar BMW.
Die frituur staat in Bohan, net achter het kerkje. Dit is 'n deelgemeente van Vresse-sur semois ( provincie namen) dicht bij de Franse grens.
 
Gisteren reed ik over een stevige hobbel en hoorde ik een klap.
Niks zichtbaar aan het handje.
Toch was er iets niet goed. Er was ergens in de bak met nullen en eenen een bitje omgevallen. :)
Mijn ruit ging, na het uitschakelen van het contact, niet meer naar beneden.De bediening met de knop werkte nog wel
Vanmorgen maar even naar VH gereden. Even de RT aan de computer gehangen en idd een foutmelding. Roelof heeft eea weer recht gezet, de ruitbediening werkt nu weer goed.
 
Gisteren reed ik over een stevige hobbel en hoorde ik een klap.
Niks zichtbaar aan het handje.
Toch was er iets niet goed. Er was ergens in de bak met nullen en eenen een bitje omgevallen. :)
Mijn ruit ging, na het uitschakelen van het contact, niet meer naar beneden.De bediening met de knop werkte nog wel
Vanmorgen maar even naar VH gereden. Even de RT aan de computer gehangen en idd een foutmelding. Roelof heeft eea weer recht gezet, de ruitbediening werkt nu weer goed.
Geloof me, bitjes vallen niet om.
De klap die je hoorde blijft verdacht, ik denk aan iets dat bewogen heeft dat niet had mogen bewegen en dat de boord computer dat gedetecteerd- en als fout aangemerkt heeft.
Iets als ruit die door de klap even een zwieper gemaakt heeft en de weg kwijt is: had je geprobeerd de ruit een keer helemaal omhoog en helemaal omlaag te sturen om zodoende wellicht de ruit positie te kalibreren?
 
Wat heeft je bewogen terug te gaan naar het K-kamp?
Ik vond em bij lage toeren nét niet lekker trekken. Ik moest me wat te vaak bij een rotonde terug naar 1.
Toen ging de ABS pomp stuk
Toen een tpms-sensor
Toen het tanklint
Toen was ik klaar.

omdat ik vroegâh graag aan brommers sleutelde, wilde ik daarna graag een oudere k om daarop mijn skills te verbeteren. Dat werd een K75rt. En daarna nog 1. Plus nu een K75s erbij.
Alle onderhoud doe ik nu in principe zelf.
Vind ik bevredigend.
Vóór de R1200RT stond er 11 jaar een K1100LT op de stoep
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan