BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar als die aerodynamische plastic bleb de 'sportspiegel' was, dan had élke Ascona die... misschien was-ie op de SR wel in koetswerkkleur gespoten, voor extra visuele pk's.
 
misschien was-ie op de SR wel in koetswerkkleur gespoten

Nee hoor... :)

Wat wel zo is, is dat de kappen van de buitenspiegels op de Berlina, en de SR een grijs-tint hadden (blijkt uit de foto die ik nog van de SR heb)..., maar als grijs de norm voor spoRTief is (of was..), dan is (of was...) een olifant wel HEEL ERG sportief... :+




O-)
dsfofdsfdpoijfdoij.jpeg
 
Waar is model nummer 5?
Mijn Ascona B 19SR had zwarte spiegels (volgens mijn herinnering wel degelijk twee).
En mooie chroom randjes langs de ramen en de velgen, ingelegd rubber in de bumpers en van die uitzet raampjes achter (was een twee deurs versie).
De chromen ringen van de velgen zijn in een boze nacht gejat, de rubbers in de bumbers heb ik na wat maleur eraf gehaald en van de klapraampjes lieten op een gegeven moment hardnekkig de gelijmde scharniertrjes los. De klapruitjes heb ik er op een gegeven moment vast in laten zetten met raamrubbers.
Er was nog een hardnekkige water lekkage, de hele boel drijfnat onder de matten. Na weken of maanden zoeken bleek de lekkage via de schroefjes van het ophangpunt van het gaspedaal te komen: los gehaald, kit er onder en weer vast...en dicht.
Ook nog geloof ik lekkage langs de achterruit met een natte kofferbak tot gevolg, opgelost door kit onder het achterraamrubber te spuiten.
Fijn hoor die auto's van vroegâh.

1640764346180.png
 
Laatst bewerkt:
Waar is model nummer 5?

...zoiets noemen ze 'dichterlijke vrijheid'... :+

Want eigenlijk zijn het maar 3 modellen..., 2 deurs sedan, 4 deurs sedan, en een 4 deurs (of 5 deurs zeggen sommigen...) hatchback.
Model 4 was een zeldzame ; een door het Duitse Keinath gebouwde cabrio-versie van de 2 deurs sedan.

1640767953058.png
 
Over cabrio's gesproken, telt deze ook?
1640768865956.png

De jongensdroom en nachtmerrie voor menig chaffeur.
De geheel stereotype diender van destijds met pothelm, vliegeniersbril, snor, lange wit lederen jas en witte handschoenen.
Ik ben echt geen heilig boontje, maar het verbaasd me hoe weinig mensen zich aan de maximum snelheid houden, of het nou overdag de 100 km/u is of 's avonds hier en daar 120 of zelfs 130. Wie zich aan de snelheid + ruime marge houd (105, 125 of 135) wordt door de overgrote meerderheid nog steeds met aanzienlijk snelheids verschil ingehaald of van de weg gedrukt. Ongehoorzaam volk.
 
De jongensdroom en nachtmerrie voor menig chaffeur.

Oké, een iets later model (964) van de '911' Targa (...tssss..., Targa meneer Wouter, T A R G A ; en dus beslist geen cabrio...), maar deze in onderstaande link kan zo maar de Uwe zijn.

Oké, 125.911 Euro is een hoop geld..., maar..., laat de snor (weer ?) staan, knoop een buurman achter het stuur, en ga zelf een beetje de Flinke Tinus uithangen vanaf de passagiersstoel.

Ik zeg : succes verzekerd... :+ :+


 
En nog 1 :



En nog 1 :

 
Dit keurt U wel goed?



Jazekers !

Een jaar of wat geleden nog een poosje de 'moderne' versie gehad als 'bij-auto'... :Y

En hoewel zo'n 'modern' ding natuurlijk mijlenver van de boxer-Kever afstaat, rijdt het wel degelijk met het dak open ernstig ontspannen.
We hebben er best wel een paar leuke tochten mee gemaakt.

Voor die Beetle al een paar keer als 'bij-voertuig' de Golf Carbrio gehad.

Een keer een trip gedaan naar Galicië (Spanje). Dag 1 via o.a. het stratencircuit van Reims gereden. Maar..., dag 1 was vooral nat... :/

Dag 2 echter was zonovergoten.
En warm.

Om 09.00 uur de kap naar beneden, en de Route de Soleil gedaan natuurlijk, en aansluitend het hele Spanje gebeuren.
Lekker in het zonnetje.

Echter..., na een dag of 3 had ik compleet geen vel meer op de neus zitten, en bij vrouwlief hebben we de hele vakantie kunnen zien waar de veilingheidsgordel over de schouder had gelopen... :+

...allebei knetter verbrand..., maar dus allebei nix in de gaten hebben, omdat het tenslotte in zo'n ding een beetje waait onder het rijden...


Wel een mooie tocht gemaakt.
Heen en terug op een haar na 5000 kilometers.


Volkswagen Beetle 1.6 Cabriolet Highline.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jazekers !
Een jaar of wat geleden nog een poosje de 'moderne' versie gehad als 'bij-auto'... :Y
En hoewel zo'n 'modern' ding natuurlijk mijlenver van de boxer-Kever afstaat, rijdt het wel degelijk met het dak open ernstig ontspannen.
...
Eerlijk gezegd rijd zo'n boxer-Kever natuurlijk uiterst beroerd vergeleken met de moderne automobiel.
Meer dan 13 jaar geleden werd ik wegens mijn verjaardag verrast met een ritje in een Kever, dat was echt wennen: voorruit 10 cm van je neus vandaan, staande pedalen, alles spierkracht bediend. Acceleratie onder pijl, topsnelheid (met de 1600S motor) precies genoeg voor Neerlandsch weegen. Verder zit je schouder tegen schouder met de passagier (als dat uw vrijster (m/v) is, is dat niet zoo erg) en achterin zit de gemiddelde Nederlander met de knieën naast den ooren.
Zou het vandaag even motorrijden worden?
 
Persoonlijk zie ik de extra kosten van een cabrio niet zitten. Natuurlijk zit je net als op de motor lekker buiten en ruik je de natuur. Maar in een aantal cabrio’s waarin ik mocht zitten viel windgeruis ed me eigenlijk wel tegen. Grootste nadeel vind ik dat je toch gewoon in de rij van auto’s moet aansluiten. Met de motor heb je toch veel meer vrijheid. Voor de meerprijs van een cabrio kan je best een motor kopen.
Je verbrand je neus niet, en krijgt ook geen gordel streep.
Maar ach………..wie ben ik.
 
Op deze “selfie” (wel een panorama modelletje) is te zien dat het geen overbodige luxe is om de voetsteunen iets lager te zetten.
De Amazon bestelling is gedaan, over een paar weken zie ik wel wat de kwaliteit is als t binnenkomt, maar heb er wel vertrouwen in. En zo niet, dan alsnog de Wunderlich versie aanschaffen.
Amazon heeft zijn bestelling heel snel en keurig bezorgd….was geplanned rondom de 20e, was vanmorgen al binnen vanuit Luxemburg.
Product met bijbehorende bevestigingsmaterialen ziet er goed uit.
Volgende week maar eens gaan hobbyen, shortcut naar het Youtube filmpje van Wunderlich heb ik nog opgeslagen staan…😇
865CE3D7-1013-4420-B2CE-D8BECA502EF6.jpeg

6053700F-88EA-45E3-971E-D0AF02B5A132.jpeg
 
Amazon heeft zijn bestelling heel snel en keurig bezorgd….was geplanned rondom de 20e, was vanmorgen al binnen vanuit Luxemburg.
Product met bijbehorende bevestigingsmaterialen ziet er goed uit.
Volgende week maar eens gaan hobbyen, shortcut naar het Youtube filmpje van Wunderlich heb ik nog opgeslagen staan…😇
Met de hand gevijld uit een massief blok alumaximum :+
1640962382434.png

Ik ben benieuwd naar het resultaat!
 
Zal wel CNC werk zijn.
Maar als je ziet wat er met een draaibank, zelfs handmatig, al mogelijk is, moet je maar eens hier kijken…
Tijdje terug nog eens in zo'n van buiten onogelijke Engelse machineshop geweest, behalve industrieële spulletjes maken ze daar ook in een ouwe schuur spullen voor de Navy, heel erg mooi. Erg precisie werk van de meest ondenkbare vormen in aluminium en RVS.
 
Dit is tenenkrommend, een stuk haardhout uit een kerstpakket:
IMG_3145.JPG

Blokje hout van 4 x 4 x 15 cm.
Maar let op:
1641129010354.png

En:
1641129034623.png

Van:
1641129068948.png

Uit:
1641129091356.png


Daar is een industrieel ontwerper (Ir) na een moeizame studie op afgestudeerd in Nederland, die laat pijnbomen kweken en kappen in Nieuw Zeeland, de gekapte bomen verslepen we naar China waar het in blokjes gezaagd wordt, ploeteraars boren er 10 gaatjes van 3 verschillende diameters in (precies volgens het uitgekiende ontwerp), er wordt een label opgeplakt en een tekst in gebrand, dan gaan de design producten in dozen en worden per zeecontainer door het Suezkanaal naar Nederland gevaren en met een vracht auto naar de winkels van Esschert Design in Enchede gereden. Dan zijn er de kerst pakket verkopers die het in een kerstpakket verstoppen, waarna de ontvanger zoiets heeft van "wat moet ik hier in godsnaam mee??" want een gebruiksaanwijzing in 30 talen zat er niet bij.
We zijn toch echt van het padje af.
Vroeger maakte je als kind zo'n ding voor moederdag op school uit een stuk waaibomenhout, moeder heel blij en 3 maanden later verdween het in de open haard of vader gebruikte het als boor houtje.
IMG_E3141.JPG

8)7
De rest van het pakket was overigens smaakvol :t
 
Laatst bewerkt:
Dit is tenenkrommend, een stuk haardhout uit een kerstpakket:
Bekijk bijlage 1711182
Blokje hout van 4 x 4 x 15 cm.
Maar let op:
Bekijk bijlage 1711183
En:
Bekijk bijlage 1711184
Van:
Bekijk bijlage 1711185
Uit:
Bekijk bijlage 1711186

Daar is een industrieel ontwerper (Ir) na een moeizame studie op afgestudeerd in Nederland, die laat pijnbomen kweken en kappen in Nieuw Zeeland, de gekapte bomen verslepen we naar China waar het in blokjes gezaagd wordt, ploeteraars boren er 10 gaatjes van 3 verschillende diameters in (precies volgens het uitgekiende ontwerp), er wordt een label opgeplakt en een tekst in gebrand, dan gaan de design producten in dozen en worden per zeecontainer door het Suezkanaal naar Nederland gevaren en met een vracht auto naar de winkels van Esschert Design in Enchede gereden. Dan zijn er de kerst pakket verkopers die het in een kerstpakket verstoppen, waarna de ontvanger zoiets heeft van "wat moet ik hier in godsnaam mee??" want een gebruiksaanwijzing in 30 talen zat er niet bij.
We zijn toch echt van het padje af.
Vroeger maakte je als kind zo'n ding voor moederdag op school uit een stuk waaibomenhout, moeder heel blij en 3 maanden later verdween het in de open haard of vader gebruikte het als boor houtje.
Bekijk bijlage 1711187
8)7
De rest van het pakket was overigens smaakvol :t
Als t wel voldoet aan de algemene normen “duurzaam”, “CO2-neutraal”, en “milieuvriendelijk”, heb je helft van de wereldbevolking al als tegenstander met je betoog, de andere helft wil alleen maar geld verdienen, en dat is blijkbaar ook gelukt…..
Maar ik ben het helemaal met je eens, waanzin dit soort constructies, soms was die ouwe tijd nog niet zo slecht…
 
Ja het pijnboom hout heeft het scharrelkeurmerk en de boom heeft minstens 120 dagen per jaar in de buitenlucht gestaan.
Vanaf dat de benzine gestookte kettingzaag een eind aan de boom zijn leven maakte ging het mis, eigenlijk ging het al mis in de ontwerper z’n hoofd.
“Ohhh Mien wat heb je een eeeeeeenig bloemen & kruiden standaardje staan met spul uit de gemeente berm waar je eerst de bijen uitgejaagd heb!”.
 
even over d'n RT, vandeweek weer wat meegemaakt,
enkele weken geleden is mijn RT opgehaald voor een beurt en een winterstalling door mijn dealer.
motor deed het niet, accu kapoet denk ik, dus die moet worden vervangen.
alles leuk en wel, motor werd opgehaald met een trailer, bij het aansluiten op de booster startte de motor meteen weer, Waar ik dit met een druppellader niet voor elkaar kreeg, maar goed mijn motor staat buiten en ik heb niet de mogelijkheid om mijn druppellader altijd aangesloten te hebben.

afgelopen week werd ik echter door mijn dealer gebeld, vervelend nieuws.
bij het losdraaien van mijn oliefilter (deze zat blijkbaar heel erg vast na 1 seizoen) hadden ze iets te veel kracht gezet waardoor ze mijn motorblok beschadigd hadden (dikke scheur, blok naar de hoeren en niet meer te repareren/lassen) niet het nieuws wat je graag wil horen, echter ze hadden al een nieuwe blok besteld, met RUIM minder kilometers op de teller). ook uit coulance is mijn winterstalling gratis, het blok en de montage daarvan zijn uiteraard gratis, en ik hoef ook niet te betalen voor de beurt van mijn motor.
vind het erg netjes opgelost en ik kan a.s. seizoen met een motor gaan rijden met een hele lekkere km stand.

Overigens heb ik het alarm van mijn R1200RT nooit werkende gekregen en dit is ook opgelost ;).

kleine edit: het is géén officiele BMW Motorrad dealer maar gewoon een dealer met meerdere merken!.
 
Laatst bewerkt:
Wat een verhaal, wel een hele nette afhandeling van de dealeRT.
Blijkbaar is degene die het oliefilter geplaatst had vergeten een toefje copaslip aan te brengen.
Mijn motor staat ook buiten, te lang stil en aan de Optimate CAN bus lader. Een goede accu houd de lader wel bij.
Een accu stevig opladen via de CAN bus kun je denk ik vergeten, dan is het beter de accu uit de motor te halen, de lader in de gewone stand zetten en met de krokodillenbekken op de accu.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan