BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

BMW-Wouter

MF veteraan
11 aug 2018
2.752
1.220
Schiedam
BMW RT topic.
Voor iedereen die privé of beroepsmatig BMW RT van welke type of bouwjaar dan ook rijdt, gereden heeft, van plan is te gaan rijden, ze stiekem gewoon mooi vindt of alleen al RT kan spellen.
Heb je iets met de RT, plaats dan hier al je (technische-) vragen, belevenissen, ervaringen en gewoon alles wat je bezig houdt - want uiteindelijk is het leven meer dan de RT.

RT staat voor de BMW Motorrad Reise-Tourer waarvan het eerste model eind jaren '70 van de 20e eeuw op de markt kwam met als basis een 2 cilinder luchtgekoeld boxer motorblok.
Het motorblok en de motor als geheel zijn door de jaren heen vooRTdurend verder ontwikkeld, het einde is nog niet in zicht.
BMW Motorrad heeft ook in de K-serie met 3- en 4 cilinder lijnmotoren RT versies uitbracht.
 
Laatst bewerkt:
2008: R1150R (2002)
1615215963593.png


2010: R1150RT Twin spark (2004)
R1150RT-Twinspark.JPG


2013: R1200RT-DOHC (2010)
R1200RT-DOHC.JPG


2017: R1200RT-LC (2017)
R1200RT-LC.PNG


2022: Einde motor-oefening.
 
Laatst bewerkt:
Aanwezig

Ik neem aan dat we het wel/ hier niet puur RT zakelijk dienen te houden en het in de "dode tijd"wellicht ook over een vuilnisauto mogen hebben Wouter?

Hoor graag wat ik mag doorhalen
 
0AE656D9-5837-48A7-885E-884CB385ABC1.jpeg

Boxer 1: R1150RS.

A9E9E452-1B6D-4FEC-A185-72C122F08F5B.jpeg

Boxer 2 R1200RT DOHC (de voorSTe) en Boxer 2 van MoedeRS (die ging van R1150R naar R1200ST).

915F5D13-08ED-46AF-ACEA-5836B73DD91E.jpeg

Boxer 3 (R1200RS) voor boxer 2.

B3737E98-DA5F-4846-85FB-89B3C2C49430.jpeg

Boxer 4, R1200RS lichting 2017, boxer 3 had eindeloos gedondeRT met de Kwik Sjift.
B2434EC1-B823-4C5F-9886-F1C6E8ACB25E.jpeg

Boxer 5 R1250RT. Boxer 2 en 4 moesten het veld ruimen van moedeRS. Eerlijk gezegd is Boxer 5 De Ultieme Fusie Fiets -> sportieve element vd RS en ComfoRT van de RT ineen.

Pappa is A Happy Camper.

Naast Boxer GerelateeRT geneuzel zal ik alhier graag ook al wat mij zo al verdeRS bezig houdt naaST het motoRT rijden alhier delen want voor het Zuivere Boxer gerelateeRT spul is al reeds een Topic gaande. Wat mij betreft gaat het hier gezellig alle kanten op. Van B&B review tot ideale route luns plek via Opel Kadett en waterstof gas tot aan elektriek motor rijden en van motor helm via Sena naar vuilniswagens en via vliegtuigen weer naar een replica Spitfire terug.

Gezellig!!!
 
Aanwezig

Ik neem aan dat we het wel/ hier niet puur RT zakelijk dienen te houden en het in de "dode tijd"wellicht ook over een vuilnisauto mogen hebben Wouter?

Hoor graag wat ik mag doorhalen
Welkom en genoteerd :)
We kennen elkaar omdat we iets met een RT hebben en gelukkig is het leven nog veel meer dan zo'n tweewielig voertuig: dus kom maar op met alles wat die RT rijder maar bezig houdt, wat je kwijt wil, waar je tranen van in je ogen krijgt (liefst van de lach, maar ook verdriet). Zolang wel elkaar niet de tent uitslaan en de wereld blijven respecteren.
Binnenkort hoop ik natuurlijk ook op heul veul R1250RT-Mona Lisa-Knijpoog-LCD ervaringen, lief en leed, opdat we flink jaloers mogen worden.
 
Bekijk bijlage 1604950
Boxer 1: R1150RS.

Bekijk bijlage 1604951
Boxer 2 R1200RT DOHC (de voorSTe) en Boxer 2 van MoedeRS (die ging van R1150R naar R1200ST).

Bekijk bijlage 1604952
Boxer 3 (R1200RS) voor boxer 2.

Bekijk bijlage 1604953
Boxer 4, R1200RS lichting 2017, boxer 3 had eindeloos gedondeRT met de Kwik Sjift.
Bekijk bijlage 1604954
Boxer 5 R1250RT. Boxer 2 en 4 moesten het veld ruimen van moedeRS. Eerlijk gezegd is Boxer 5 De Ultieme Fusie Fiets -> sportieve element vd RS en ComfoRT van de RT ineen.

Pappa is A Happy Camper.

Naast Boxer GerelateeRT geneuzel zal ik alhier graag ook al wat mij zo al verdeRS bezig houdt naaST het motoRT rijden alhier delen want voor het Zuivere Boxer gerelateeRT spul is al reeds een Topic gaande. Wat mij betreft gaat het hier gezellig alle kanten op. Van B&B review tot ideale route luns plek via Opel Kadett en waterstof gas tot aan elektriek motor rijden en van motor helm via Sena naar vuilniswagens en via vliegtuigen weer naar een replica Spitfire terug.

Gezellig!!!
Welkom hoor :)
Ik kijk uit naar het vervolg van wat je verdeRS bezig houdt naaST de motoRT, veel Spitfire natuurlijk!
Nog iets met Dakota erbij, want daar kunnen we met z'n allen in :+
Ik hoop toch wel echt dat iedereen beseft dat de fascinatie voor vuilnisauto's iets uit mijn prille jeugd is ... hoewel ik bij het schrijven, zoeken en plakken over dat verboden onderwerp wel spijt kreeg dat ik de Matchbox roltrommel vuilnisauto niet meer in mijn bezit heb (die rolde overigens alleen naar achter, naar de "legen" stand en had geen buitenstuur).
1615205768500.png
 
Nou nee. Het is een koopje.
Er is wellicht nog een software probleem.
Als het over software gaat kun je "wellicht" met stelligheid vervangen door "zeker".
Geen software is voutloos, de vraag is alleen wanneer het ontdekt wordt en wat het voor gevolgen heeft.
Ook hier geldt dat je in het lab of op de testbaan kunt testen tot je ons weegt, het is de eindgebruiker die op raadselachtige wijze de fouten weet te vinden.
Uit ervaring weet ik ook dat ten eerste degene die de fout gevonden heeft vaak niet meer weet hoe hij/zij tot die fout kwam en je vervolgens vaak met geen mogelijkheid de fout kan reproduceren. Niet kunnen reproduceren betekend vaak dat het ook heel lastig is om de fout te verhelpen.

Hier mag ik lekker door kletsen: een mooi voorbeeld was toen wij voor een technische installatie een simulator hadden laten bouwen, prachtig (@Jeroen1969 kent ze wel) alles bijna net echt. Na de interne testen hebben we toen een echte Operator uitgenodigd om eens te horen en zien hoe hij dat ervaarde. Hij zat gelijk in zijn rol en simuleerde er lekker op los, tot de boel ergens vast liep en hij in een sooRT automatisme met klik-hier-klik-daar de boel weer aan de gang bracht met als commenteer "ja, dit ken ik en lossen we altijd zo op".
De simulator bouwers keken hun ogen uit: het probleem kende ze, de work around kende ze niet, maar de work around bracht ze wel tot de oplossing van het probleem.
Wat ik daarmee wil zeggen: we leren ook heel makkelijk met (software-) problemen leven, veel problemen worden ook niet gemeld, wat toch ook weer vervelend is (of ze komen er mee als de software wizkid net zijn laptop heeft dicht geklapt en denkt klaar te zijn).
 
Laatst bewerkt:
...
Pappa is A Happy CampeRT.
...
Naast het auto-reisje langs de Rijn met mevrouw, smeult er nu ook met een oud-GS-collega het plan om dit jaar richting Spanje te boxeren.
De laatste keer toen ik er was weRT mij de Picos de Europa door de neus gebooRT, dus dat staat als voorlopig doel op het vizier. Met de camping uitrusting in die GROOTE topkoffeRT voor je weet maar nooit als je eens geen herberg tegenkomt.
 
Hij is niet zwart, echter als het bewolkt is lijkt hij bijna zwart en als de zon schijnt komt er een mooie rode spikkel tevoorschijn.
 
Hij is niet zwart, echter als het bewolkt is lijkt hij bijna zwart en als de zon schijnt komt er een mooie rode spikkel tevoorschijn.
Wat anders dus dan Carbonschwarz zoals die van mij?
Daar zie ik geloof ik toch echt nooit rood in.
 
Da's echt een mooie!
Voor ik die zilveren R1150RT kocht had ik naar de kleur van die van jou gezocht (een collega had er zo eentje en ik reed toen nog een rode R1150R), ze zijn/waren zeldzaam :t
Ben er ook ontzettend blij mee, vooral met de kleur. Je ziet heet veel van die "zilveren" R1150RT's rondrijden, maar deze kom ik idd niet veel tegen.
Maar buiten dat is het gewoon een geweldige motor om te rijden. Altijd al gezged dat als ik ooit mijn motorrijbewijs ga halen ik zo'n motor wilde. Nu is het er dan eindelijk van gekomen
 
Ben er ook ontzettend blij mee, vooral met de kleur. Je ziet heet veel van die "zilveren" R1150RT's rondrijden, maar deze kom ik idd niet veel tegen.
Maar buiten dat is het gewoon een geweldige motor om te rijden. Altijd al gezged dat als ik ooit mijn motorrijbewijs ga halen ik zo'n motor wilde. Nu is het er dan eindelijk van gekomen
Hoe lang heb je je rijbewijs en hoe lang al de RT?
De R1150RT vond ik (en vind ik nog wel) de eerste echt mooie RT, verfijnd en minder grof dan de R1100RT, met twin spark is het helemaal top.
Laat je niet door ons in de verleiding brengen tot wat nieuwers (proefrijden maakt hebberig) :+
 
Rijbewijs vorig jaar juni gehaald. De motor stond toen al drie weken in de garage O-)
Heb er wel eens aan zitten denken om op zoek te gaan naar een 1200, maar waarom? Ik rij hier heerlijk op en binnekort nog heerlijker als mijn Bagster zadel binnen is.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik de 1150 de mooiste RT vind. Van de 1200 en de 1250 vind ik het Tupperware eigenlijk te veel. Te woest. En dat voorspatbord van de 1100 vind ik gewoon lelijk
 
He lekker, het mag hier ook over wat anders gaan.

Dus ff mijn haRT luchten. Ik zit midden in een K klus. Ja. Besteed dat dan uit zegt u dan. Probleem wat ik daar mee heb: hoe zeker ben ik dat zo iemand weet waar en hoe mijn vloerverwarming loopt en ik kan me voorstellen als zo iemand gek wordt als ik hem in de nek sta te hijgen..

Wat is het geval? Ons krijgt eind deze maand een nieuwe keuken. Van Gas Op Glas gaat ons over naar Induksie. Want wie weet doet Poetin de kraan dicht en hoe moet ons dan koken?

Zo’n nieuwerwets induksie dinges met afzuiggat in het midden behoeft maar liefst twee aparte groepen. Die ben ik nu dus “ff” aan het trekken. Buitenom want keuken is aangebouwd op zandbed zonder kruipruimte. De Tering.

En dan nog “ff” 3 groepjes naar het spoel gedeelte voor Koeker, oven en magnetron. Want oven en magnetron verhuizen van ene naar andere kant vd keuken. En zaten getweeën harmonieus op 1 groep te zitten. Ook niet zo als hooRT.

Enfin die 3 groepjes konden wel via kruipruimte vd woonkamer. Die een ballenbak is. Met van die isolatie “parels”. De Tering.

Pappa heeft heeeeeel veel zin in rondje RT-en. Met uitgebreide luns op heerlijk terras.
 
Rijbewijs vorig jaar juni gehaald. De motor stond toen al drie weken in de garage O-)
Heb er wel eens aan zitten denken om op zoek te gaan naar een 1200, maar waarom? Ik rij hier heerlijk op en binnekort nog heerlijker als mijn Bagster zadel binnen is.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik de 1150 de mooiste RT vind. Van de 1200 en de 1250 vind ik het Tupperware eigenlijk te veel. Te woest. En dat voorspatbord van de 1100 vind ik gewoon lelijk
Dat voorspatbord en de hoge bok (onder de ruit) van de R1100RT zijn foeilelijk, bij de R1150RT hebben ze dat heel keurig en geraffineerd gemaakt.
Volgens mij hebben de R1200RT-LC en R1250RT juist minder tupperware (hoewel de R1250RT weer zo'n klein dingetje onder het blok heeft hangen).
Bij mijn R1150RT heb regelmatig dat stuk kuip onder de motor leeg gepulkt en gespoten, dat was een verzamelbak van modder (zeker als je een eens flink door regen en over smerige wegen rijdt).
Zeker als je motor in de garage mag overnachten en overwinteren dan kun je daar nog wel even mee vooruit.
 
He lekker, het mag hier ook over wat anders gaan.

Dus ff mijn haRT luchten. Ik zit midden in een K klus. Ja. Besteed dat dan uit zegt u dan. Probleem wat ik daar mee heb: hoe zeker ben ik dat zo iemand weet waar en hoe mijn vloerverwarming loopt en ik kan me voorstellen als zo iemand gek wordt als ik hem in de nek sta te hijgen..

Wat is het geval? Ons krijgt eind deze maand een nieuwe keuken. Van Gas Op Glas gaat ons over naar Induksie. Want wie weet doet Poetin de kraan dicht en hoe moet ons dan koken?

Zo’n nieuwerwets induksie dinges met afzuiggat in het midden behoeft maar liefst twee aparte groepen. Die ben ik nu dus “ff” aan het trekken. Buitenom want keuken is aangebouwd op zandbed zonder kruipruimte. De Tering.

En dan nog “ff” 3 groepjes naar het spoel gedeelte voor Koeker, oven en magnetron. Want oven en magnetron verhuizen van ene naar andere kant vd keuken. En zaten getweeën harmonieus op 1 groep te zitten. Ook niet zo als hooRT.

Enfin die 3 groepjes konden wel via kruipruimte vd woonkamer. Die een ballenbak is. Met van die isolatie “parels”. De Tering.

Pappa heeft heeeeeel veel zin in rondje RT-en. Met uitgebreide luns op heerlijk terras.
Die luns ben ik helemaal mee eens, ik sta vooraan!
Lekker elektrisch klussen, niks aan, gewoon kleur op kleur zou een collega van mij zeggen. Is de huis aansluiting verzwaard met al dat extra verbruik?
Wat betreft zandbed en ballenbak...hier loeren we naar het tegenovergestelde: als we er niks aan doen, dan kun je over een paar jaar staan in de kruipkelder (met hele natte periode is het een onaangenaam maar overdekt zwembad). Dus deze man gaat binnenkort onder het huis, de boel wat ordenen, de fundering onderstoppen met zand en wat leidingen naar boven graven. Daarna laten we zo'n zandblaasvrachtauto komen die samen met het huis van de buren de boel onder het huis weer op hoogte brengt.
En dan over een jaar of wat mogen voor- en achtertuin er weer aan geloven.
Met andere woorden: de westelijke helft van het land gaat langzaam ten onder.
 
OKOK, Tee Vee Pee.

ik zit met heel veel plezier op mijn "obese hawk", maar ik heb r niet om te poetsen of te sleutelen, puur om te Rijden.
(zaterdag wel even grondig gewassen trouwens...)

bewerk: Zelden zo Schoon gezien...
20210305_180832.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan