BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terugkijkend, van alle fotos vind ik die grijze 1150RS het mooist qua vormgeving.
heeft paar jaar terug een rode van dat model tijdje bij klantkantoor gestaan, rode kuip, zwarte koffers, geen topcase.
Mooie Lijnen!
Zoiets wil ik tzt hebben voor de fun-touring en voor de Foto-momenten.

Maar de tagline is toch wel: I'm not a biker, I'm a Rider.
En Frl Berta Rijdt Uitstekend.
Of zoals mijn wat rondere (engelse, zwaardere) kennisje wel eens zei: Built for Comfort, not for speed.
 
Ook ik lees hier graag weer mee (dat deed ik stiekem al). Dit zijn de RT's waar ik van heb mogen genieten toen ik nog RT reed. Momenteel rij ik een K1600 met veel plezier.
 

Bijlagen

  • BMW RT (1 van 4).jpg
    BMW RT (1 van 4).jpg
    215,3 KB · Weergaven: 20
  • BMW RT (2 van 4).jpg
    BMW RT (2 van 4).jpg
    308,6 KB · Weergaven: 24
  • BMW RT (3 van 4).jpg
    BMW RT (3 van 4).jpg
    386,1 KB · Weergaven: 22
  • BMW RT (4 van 4)-2.jpg
    BMW RT (4 van 4)-2.jpg
    297 KB · Weergaven: 21
Dat voorspatbord en de hoge bok (onder de ruit) van de R1100RT zijn foeilelijk, bij de R1150RT hebben ze dat heel keurig en geraffineerd gemaakt.
Volgens mij hebben de R1200RT-LC en R1250RT juist minder tupperware (hoewel de R1250RT weer zo'n klein dingetje onder het blok heeft hangen).
Bij mijn R1150RT heb regelmatig dat stuk kuip onder de motor leeg gepulkt en gespoten, dat was een verzamelbak van modder (zeker als je een eens flink door regen en over smerige wegen rijdt).
Zeker als je motor in de garage mag overnachten en overwinteren dan kun je daar nog wel even mee vooruit.
Het gaat me bij de 1200 en de 1250 eigenlijk meer om de vormgeving van de Kuip. Ik vind die te woest. Gewoon niet mooi.
Maar mijn RT staat gewoon elke nacht in de garage. En ook in de winter komt ie er regelmatig uit
 
Beseffen de heren boxer rijders dat er ook 3 en 4 cilinder RT modellen zijn?
Of wordt de K serie voor het gemak maar weer vergeten?
Oh verrek, nou ja als de RT maar in de maand is, of nog beter dat je met plezier hier leest en bijdraagt.
Ik heb de aanhef aangepast :t
 
Laatst bewerkt:
Ja dus. Gewoon vergeten.

Ik rij geen K- rt anders was ik hier zeker nadrukkelijk aanwezig geweest om het boxer beeld aan te vullen.
 
Ja dus. Gewoon vergeten.

Ik rij geen K- rt anders was ik hier zeker nadrukkelijk aanwezig geweest om het boxer beeld aan te vullen.
Je hoeft er niet één te rijden om je bijdrage te leveren als je haRT maar op de goede plaats zit, je hebt trouwens al waardevol bijgedragen.
 
He lekker, het mag hier ook over wat anders gaan.

Dus ff mijn haRT luchten. Ik zit midden in een K klus. Ja. Besteed dat dan uit zegt u dan. Probleem wat ik daar mee heb: hoe zeker ben ik dat zo iemand weet waar en hoe mijn vloerverwarming loopt en ik kan me voorstellen als zo iemand gek wordt als ik hem in de nek sta te hijgen..

Wat is het geval? Ons krijgt eind deze maand een nieuwe keuken. Van Gas Op Glas gaat ons over naar Induksie. Want wie weet doet Poetin de kraan dicht en hoe moet ons dan koken?

Zo’n nieuwerwets induksie dinges met afzuiggat in het midden behoeft maar liefst twee aparte groepen. Die ben ik nu dus “ff” aan het trekken. Buitenom want keuken is aangebouwd op zandbed zonder kruipruimte. De Tering.

En dan nog “ff” 3 groepjes naar het spoel gedeelte voor Koeker, oven en magnetron. Want oven en magnetron verhuizen van ene naar andere kant vd keuken. En zaten getweeën harmonieus op 1 groep te zitten. Ook niet zo als hooRT.

Enfin die 3 groepjes konden wel via kruipruimte vd woonkamer. Die een ballenbak is. Met van die isolatie “parels”. De Tering.

Pappa heeft heeeeeel veel zin in rondje RT-en. Met uitgebreide luns op heerlijk terras.
Let op dat je een 2*230 groep nodig zal hebben voor je inductie kook apparaat
Dus twee keer bruin en blauw en 1 keer geel/groen

Succes
 
Beseffen de heren boxer rijders dat er ook 3 en 4 cilinder RT modellen zijn?
Of wordt de K serie voor het gemak maar weer vergeten?
Waren die K75 en K100 eigenlijk niet de Video2000 of de Wankelmotor in hun sooRT?
Technisch boven alles verheven (kijk maar eens hoeveel er nog rijden en wat zo'n ding tweedehands mag kosten) maar de markt was er niet klaar voor en men bleef liever boxeren?
1615229433796.png
 
Ha. Gevonden
Mijn eerste RT. Ik had destijds een R1200S waarop mijn vrouw natuurlijk niet lekker op paste. Dus als 2e motoRT een 1100 gekocht. Leuke fiets. Mijn huidige 1250 is de 2e RT en de derde komt er dus over weekje of 6 aan.
Zat net even te tellen.....word motor no 17 en BMW no 10
Zou mijn vrouw toch gelijk hebben dat ze met verwend vind?
EEF4E181-D559-45DD-A331-FC7B248A9081.jpeg
60905FD2-8508-49BE-8B2D-860058BB6B8F.jpeg
 
Ah..., RT's... :Y


nummero uno, destijds uit een sooRT van nostalgisch oogpunt gekocht, als brommerke naast de toenmalige R1100S BoxerCup Replika.
Vrouwlief had echter de schurft aan deze rode bromtol..., en na 2 ritjes als klagende duo, was het voor haar over & uit..., en in haar bewoordingen :

'...leuk voor jou, maar ik ga niet weer achterop dat ouwe ding..., iedereen kijkt ons aan...!'



R80RT

i-gL7Mjhk-L.jpg


i-TvXg2fV-L.jpg


Had het dingetje top op het bot gepoetst / gepolijst. Nieuwe BMW logo's rondom, kleppies gesteld, en de carburateurs fijner gezet.
Nieuw achterbandje er op, en lekker rijden..., vond ik !

Maar goed..., je wilt ook graag je vrouw te vriend houden, en dus..., er een R1150RT bijgekocht (naast de R1100S, en naast de R80RT).

Iemand bood het ding aan op MarktPlek..., omdat hij 'm eigenlijk niet gebruikte. Hij had bij die ene Motorjuwelier in AmersfooRT gekocht, met als doel het dagelijkse woon-werk verkeer..., maar..., dan kom je erachter dat je haar verkeerd zit als je op je werk aankomt, en als het regent, dat je nat kunt worden...

...en daarmee bleef de 1150 in de schuur staan..., het ding is maar een paar keer gebruikt, en heeft tot aan onze koop geen daglicht meer gezien !



R1150RT (ErThee nummero 2 - aangekocht in 2006).

i-qb2Jgvg-L.jpg


i-fkNBPQg-L.jpg



Ook weer gepoetst tot ik een ons (...nou ja, bijna dan...) woog, en eigenlijk vond ik het wel wat. Wel enorm wennen aan die 6-de versnelling, die meer het idee gaf van een overdrive, dan van een versnelling...

En dan zit je op een terrasje langs het Duitse riviertje de Ahr, en dan staat de RT in de zon..., en dan komt er een paarsachtige parelmoerglans in..., en dat was gelijk reden genoeg om het ding om te wisselen voor een andere kleur... :/



...dus..., R1200RT (nummeRTje 3 ; eentje uit 2006, aangekocht in 2007 - de 1150 ingeruild).
En heb van deze rode 12RT een fraai schaalmodel in de kast staan.

De R80RT was inmiddels van eigenaar gewisseld, en de toenmalige 'voorraad' bestond uit de R1100S, een R1200S (...), en deze rode toerplof.

i-wjj7Tc2-L.jpg


In maart 2011 de RodeToerer in Amersfoort achtergelaten, en de nieuw bestelde PolaRT mee naar huis genomen... :Y

i-NWJPh6j-S.jpg




R1200RT (nummer 4 : de PolaRT)

Aangekocht met het idee om het ding een jaar of 3 te rijden, en dan omstreeks 2014 om te wisselen voor de te verwachten vloeistofkoeleRT...

En zo begon het allemaal..., na tig foto-sjopjes van het toen nieuwe model, is dit er ongeveer uit gekomen.
Ik heb zelfs een egaal zwarte, met rode wielen overwogen... :Y


i-NdXTLqJ-L.jpg



...en dat wordt dan zo...

i-SvZKH8J-L.jpg


i-MZSG3WL-L.jpg


i-pJTRKqD-L.jpg


i-X95Vzhr-L.jpg


i-ftmVcDg-L.jpg


...en nu..., exact ongeveer 10 jaren, en een bescheiden 70.000 kilometers verder...; die LC is er nooit gekomen omdat ik in eerste instantie het blok niet mooi vond lopen, daarna vond ik 'm eigenlijk niet zo heel fraai qua model, en nu denk ik van '...laat ook maar..., zoveel rijd ik niet meer..., en het ouwe ding doet het gewoon nog heel fijn...' :+


Najaar 2010. Vol in de covid tijd, maar toch een rondje ZwaRTe Woud.
Hier op de (niet geasfalteerde) Murgtalstrasse.

i-TrhP8zH-L.jpg


i-rW8JkxV-L.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook ik lees weer mee, ter forumvulling wat plaatjes van mijn vroegere Honda (woonde ik op Curaçao), Suzuki 1400 en heden heb ik de RT. Groet, Tonie.

Honda 350.jpg
GSX 1400 (bj 2002).jpg
Rondje Utrecht.jpg
 
Waren die K75 en K100 eigenlijk niet de Video2000 of de Wankelmotor in hun sooRT?
Technisch boven alles verheven (kijk maar eens hoeveel er nog rijden en wat zo'n ding tweedehands mag kosten) maar de markt was er niet klaar voor en men bleef liever boxeren?
Bekijk bijlage 1605144

Waren die K75 en K100 eigenlijk niet de Video2000 of de Wankelmotor in hun sooRT?
Technisch boven alles verheven (kijk maar eens hoeveel er nog rijden en wat zo'n ding tweedehands mag kosten) maar de markt was er niet klaar voor en men bleef liever boxeren?
Bekijk bijlage 1605144

Ik denk dat je dat je met deze vergelijking de plank mis slaat.
De K serie is een enorme verkoop hit geweest en verkoopt nog steeds goed. (K1600)
Dat er hele traditionele volksstammen binnen de BMW wereld het niet eens waren met het nieuwe motorconcept zegt meer over de kennis van het eigen publiek dat het BMW management had dan over de K serie an sich.
Hou in het achterhoofd dat de S1000rr er nooit geweest was zonder K serie.
 
De K serie is een enorme verkoop hit geweest en verkoopt nog steeds goed. (K1600)
Had in april 1987 een nieuwe CBR1000F in ontvangst mogen nemen..., om er eigenlijk tijdens de eerste vakantierit naar Oostenrijk achter te komen, dat ik misschien wel een meer gerichte toerfiets zou willen hebben...

i-G7wZd26-M.jpg


...en in augustus 1988 de CBR ingeruild. En hoewel ik dondersgraag een K100RT had willen hebben, vond de toenmalige vriendin dat iets voor ouwe kerels (...eh..., en voor kerels gebruikte ze echter een ander wooRT...)

...en..., het werd toen na 1 jaar en 4 maanden CBR, en na bijna 17.000 kilometers, een nieuwe neue Honda GoldWing GL1200 Aspencade... :/ :/

Inruilprijs : 15.000 gulden (...dat waren van die oude muntjes, of groene papiertjes, of blauwe..., enz.enz...), toe te betalen bedrag : dat zagen we wel als de GoldWing er zou zijn... :+

...zo makkelijk toen... :+

De Honda had ons in 1987 nieuw 17.890 gulden gekost.
Als in : in anderhalf jaar en 17.000 kilometers een bescheiden 2.890 gulden afschrijven..., dat ben je nu in euro's kwijt, zodra je je nieuwe RT de winkel uitrijdt... :+


i-w6gZwWN-XL.jpg




...maar op de 1 of andere manier is het BMW toerfiets idee er dus altijd geweest..., vroeger al... :Y
 
Laatst bewerkt:
.

Over de K-RT gesproken..., ff een plaatje uit een nog oudere doos !

Het is hier een frisse februari 1986, en de locatie is de voormalige parkeerplaats De Zijpenberg / Posbank.
Ons toen op de zwaRTe Suzuki.

En wat zien we links in beeld ?
Jazekers, dat is de K100RT van toenmalig soort van (motor)maat Theo Terwel.


En de mensheid die graag een motor akelig netjes gespoten wil hebben, die kennen Theo natuurlijk.

i-KjR6ttm-L.jpg



www.theoterwel.nl


Op de foto verstopt Theo zich achter de man die we in beeld zien lopen met de pet op.

,
 
$_85-3.JPG

Eerste RT uit 2006.

20160316_094603.jpg

Tweede RT uit 2013. En daarnaast de toenmalige GSX1400 (beautiful beast :) Vandaar nog steeds BlackBull....

20210223_175741.jpg


De huidige 2016 RT. Denkend/overpeinzend/niet slapend/dromend/twijfelend aan een nieuwe 2021 1250RT..... Mooie kleur Ab :)

2020-08-20 18.57.43.jpg


De huidige T100 Bonneville. Heerlijke speelfiets over de dijkjes :) Prachtig geluid en vooral veel aanloop en praatjes van wannabees.... :)

Een (klein) deel van mijn motorhistorie.

Wat is de mooiste RT? Die van JOUW/JOU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Let op dat je een 2*230 groep nodig zal hebben voor je inductie kook apparaat
Dus twee keer bruin en blauw en 1 keer geel/groen

Succes
Dank voor de tip Gerwin! Ik heb voor kook eiland 1 5 aderige grondkabel gebruikt en 1 3 aderige kabel. Die 5 aderige is voor het Bora gebeuren, die 3 aderige voor het mixeRTje en de telefoon opladeRT. Morgen komt elektricien twee groepen kastjes bijprutsen voor al dat keuken apparatuur geweld.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Het andere topic gaat minder “vervuild” worden met Niet-Strikt-RT postings omdat die hier gepost kunnen worden.

Op het andere net werd kennelijk geklaagd over de grote hoeveelheden Kreidlers, Vulluswagens, Vliegtuigen, Auto’s, Schepen enz enz die voorbij kwamen.

Dus dacht broeder Wouter: dan staRTen we gewoon een topic dat het wat breder zoekt

Zoiets.
 
Heb zelf ooit eens zo’n K75RT als leen motor gehad toen de DeeOoHaaCee heur beuRT kreeg. Wat zal ik er van zeggen... Nostalgie? Enfin. Ik was later die dag toch weer nog blijer met mijn BoxeRT. Ik gok dat er In Lijn Motor Fans zijn en Boxer fans.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan