BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wel grappig wat Ron over de Bol’Dor schreef. Ik had een zelfde ervaring met een CBX. Wat vind en vond ik die gaaf. Dat geluid met een 6 in 1 Marschall pijp
Maar toen ik op de Lekdijk mee gereden had, was ik geschokt, Stuurt niet, remt niet, geen power enz enz
.

Kan dat beamen..., ooit in een bewuste periode van motorloosheid, komt toch ooit de dag dat je dat 'gedoe' weer gaat oppakken. Dan kieper je een spaarpot om, en probeer je iets te vinden waar je denkt dat je iets mee hebt, of zou kunnen hebben.

Nou..., op een gegeven moment zit er zo'n motorwinkeltje klein te zijn op het industrieterrein in Zutphen, en omdat ik daar elke dag langsfietste, loop ik op een gegeven ook eens naar binnen.

En daar stond o.a. 1 rode Kawasaki GPZ1100 injectie. Het vroege (ca. 1981) naakte model, met de enorm grote vierkante tellerbak, waar dan o.a. weer 2 ronde tellers in te vinden zijn.

zdfodsfloafaldskgffjdjjdf.jpg


Geen idee wat er allemaal mis was met deze bloterik (het dingetje was op dat moment ook al een kleine 16 jaren jong...), maar er zat niet zo heel veel gang in, en dat beetje gang dat er in zat, dat was dan weer heel lastig tot stoppen te brengen. Plus dat het ronduit een moeilijk te berijden ding was..., en dat zal vast niet aan de fiets zelf gelegen hebben, maar ik vermoed zomaar dat een hoop belangrijke passingen een beetje ruimer geworden waren in de loop van de jaren, met een nogal bijzonder rijgedrag als gevolg.

Dit werd 'm dus niet !

Een week of wat later..., en bij de plaatselijke Alfa boer staat toch zomaar een zilvergrijze, eerste serie, CBX.
En ooit had een toenmalige collega van mij, ook zo'n ding gehad, met ook die beschreven Marshall 6-in-1..., en dan hoorde je hem van verre al aankomen gillen...

...mooi, mooi, mooi !

Ik bij de Alfa boer naar binnen, en na wat gebabbel de CBX mee..., en verwachtingsvol stuur ik het zware brok ijzer en aluminium de bocht om en richting 'nieuwe IJsselbrug', om ook eigenlijk bijna gelijk die bocht weer uit te gaan... :/

Eh..., dat was dus ff wennen.

Ook wennen was de enorme bak herrie van die 24 kleppen, en ook wennen was dat het ding eigenlijk helemaal niet zo rap, snel, en vlot was als dat ik dat zelf ooit bedacht had..., wat het dan wel was..., nou het was vooral van een hoop veel, en wat veel had moeten zijn, dat was er weinig...

...weinig remvertraging, weinig wegligging, weinig lekkerheid... :/


Tja..., en een week of wat later koop ik dan toch weer een CBR 1000 F (de SC24 versie deze keer, en dan ook nog in de mooiste kleurstelling... ;) )
Het ding was ingeruild bij de plaatselijke VOLVO dealer, daar waar 'vaders' toch toevallig klant was, en daarom kwam ik daar wel eens.

i-NSKDD9f-XL.jpg


i-m9zrHxW-L.jpg


i-qW3mktW-L.jpg


(we hebben het over 1997)
 
Typisch voorbeeld van verschil in wormen in Naarden met die ...meneer... die alles tip top poetst en laat glimmen:
1615315032886.png

Viel me ook al op toen ik de foto (en nog een stel) in handen had, na een paar deukjes vallen de nieuwe deuken niet meer op en boeide me het helemaal niets, paaltje, muurtje, oeps-moment. Ach voor F 750,- kwam het niet zo nauw met dit oude barrel (alhoewel, slechts 7 jaar oud toen het mijn eigendom werd, maar dat was toen voor een auto errug oud).
Dit voertuig had wel een trekhaak, we zijn een keer een weekend met de klup weg geweest, aanhanger ("hangertje") er achter, hanger volgestouwd met versnaperingen en op pad. Het kraakte en knarste bij het leven, zeker toen we een shortcut naar het weekend verblijf namen over een zandpad door de heide (GPS bestond nog niet). Bij die bijgeluiden dacht ik "als het afbreekt laat ik de hele boel hier gewoon achter".
Achter diezelfde trekhaak ook nog wel eens een hanger voor goede doelen interieur verhuizingen gehad, waarvoor we een keer een gasfornuis mochten meenemen dat te smerig was om beet te pakken: fornuis hebben we los op de hanger gezet en zijn gaan rijden. Als je dan even later een haakse bocht neemt en een vreselijk kabaal achter je hoort, denk je "oh ja". Enig idee uit hoeveel losse onderdelen een gasfornuis bestaat welke allemaal los over de kruising verspreid lagen? Om maar wat te noemen: het boven deksel, 4 kook pitten elk bestaande uit 2 delen, een sudderpitje, pannen houders, de lekbak, 3 bak platen en een berg andere los gekomen rommel.
De VW 1302 was de investering dubbel en dwars waaRT, ondanks de defecte verwarming, los gerotte deurspijlen en doorgerotte bodemplaat. Volgens mij heb ik hem nog doorverkocht voor iets van F 200,-.
 
Ik lees en schrijf ook weer graag mee (Ik rijd een BMWR1200R) en vind de verhalen van Ron altijd erg boeiend.
Ik begreep dat het in het 'echte RT topic' niet meer zo off-topic mocht zijn.
Alle :) van Ron kwamen mij al zo raar over ( ik was hier een tijdje niet geweest ).
 
Ik lees en schrijf ook weer graag mee (Ik rijd een BMWR1200R) en vind de verhalen van Ron altijd erg boeiend.
Ik begreep dat het in het 'echte RT topic' niet meer zo off-topic mocht zijn.
Alle :) van Ron kwamen mij al zo raar over ( ik was hier een tijdje niet geweest ).
Dit is het RT liefhebbers (-liefhebbers) topic, elders is een nür-R1200RT topic :+
 
Laatst bewerkt:
Typisch voorbeeld van verschil in wormen in Naarden met die ...meneer... die alles tip top poetst en laat glimmen:

Ho, ho..., de SUZUKI glimt niet... :N

...want die kan niet voor de volle 100% glimmen... :/

BLAD1.jpg




...alleen de binnenpoten van de voorvork, de velgen, de ketting, het achtertandwiel, de achtertandwielboutjes, en de spiegelglaasjes glimmen... :+


.
 
.

uit Den Ouden Doosch :Y


i-x58V95H.jpg



Destijds, een toeRTje met toen de jongste zoon (nog steeds de jongste zoon trouwens...). En ik nam 'm ook wel vaker mee, maar deze keer dus op de 80.

Inmiddels is jongste zoon een grote volwassen vent-met-baard-en-kindertekeningen-op-1-arm, en op zijn wensenlijst staat al jaaaaaaaaaaaaaren 'ook een motorrijbewijs'..., nou kost dat best geld, en soms geven andere dingen voorrang boven de aanvulling op het roze kenteken kaaRTje... :Y

En dat geeft natuurlijk ook niet..., en dan eindelijk is het zover, dan mag hij..., en dan roept het CBR van '...sorry vrienden, we hebben het druk, er is ook wat aan de hand in Nederland, dus we stellen alle examens maar even uit ; toedeloe, prettige dag verder, en ga niet terug naar staRT !...'

...eh..., inmiddels is het voor jongste zoon al een keer of 4 uitgesteld... :/

Voor eind april staat het nu weer zijn examen op de voorlopige rol..., maar hij riep onlangs nog '...als dit zo door gaat bij dat CBR mag ik blij zijn wanneer ik voor m'n 38-ste m'n rijbewijs heb...', en dan met een kots-emoticon er achteraan geplakt...

🤮

...en dat 38 worden dat duuRT nog ff..., nog een kleine 11 jaar... 🤣
 
Fantastisch zo een oudere RT......
Mijn allereerste motor was een R45... Naked volgens de huidige maatstaf...Weinig pk's maar wat een plezier met dat ding..
 
Ieeps, op de terugweg van Vlissingen zag ik er eentje in het wild op de tegengestelde rijbaan, onmiskenbaar blauw en toegeknepen ogen, de dikke zijkoffers.
36F29691-B818-48CE-A4C4-2FC1C681E416.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Fantastisch zo een oudere RT......

En zo aangenaam lichtvoetig rijden, zo'n dingetje.

We moesten net ergens in het land zijn, en onderweg kwamen we voorbij een parkeerplek waar we ooit n keer gestopt zijn, omdat vrouwlief die 80RT niet meer kon luchten of zien...🤣🤣

Als in van : ernstig bijkomen langs de A28...

...iets met serieze zadelpijn..., want ons die dag een toeRTje met o.a. een stop in ZandvooRT gedaan. En op de terugweg was ze er definitief klaar mee..., en ze gaf aan dat het DE LAATSTE KEER was geweest dat ze als duo mee zou gaan... 😁


i-HFmDhTz.jpg


i-bQWFsKN.jpg


i-X32ZJHh.jpg


i-wXHczDV.jpg


i-cCQzf7G.jpg




...dit was op een 15e April... :Y


Helemaal aan haar belofte heeft ze zich niet gehouden, want..., op & na de 30e april was het ECHT definitief over & uit !
Na een rondje Friesland gingen alle seinen op groen..., voor iets anders... :+


i-m3CffC4.jpg


i-vXJJhGc.jpg


i-8h7qjH9.jpg


i-ws2WBqW.jpg


i-TGWVqjp.jpg





i-8jRHrBt-M.jpg



...dit was op een 3e Juni... (...en toen stonden er drie...)


En op 04 Juni deden we ons eerste samen-toeRTje op die zojuist aangekochte 1150RT... :Y


i-LPbLDbp.jpg



...dit was op een 4e Juni...


En vrouwlief voelde dat het goed was... 😆😆

.
 
Laatst bewerkt:
...zooow...dat tie ut deed...?! 🤐🤐🤐


🤣🤣
Het was zo'n 30 km van de dichtsbijzijnde Motor Juwelier, als het een proefrit was die daar gestart is zegt het nog niet veel, behalve natuurlijk dat de berijd(st)er of gekocht heeft of nu nog serieuzer gaat sparen.

[EDIT]
Kan zijn dat ik aan het dagdromen was :$
 
Laatst bewerkt:
i-6tvvrQh.jpg


i-LXLVzPq.jpg




...had toen net voor het eerst een digi-camera..., en dan krijg je nog niet gelijk zulke hele fijne plaatjes... :+


.
 
Is het zadel van zo'n r80 dan zo beroerd om op te zitten?

(Ben een R1150R rijder die al tijden in het oude r1200rt en het bmw Gs topic mee leest, maar geen van beide heeft dus ook niet reageert)
 
Rijbewijs vorig jaar juni gehaald. De motor stond toen al drie weken in de garage O-)
Heb er wel eens aan zitten denken om op zoek te gaan naar een 1200, maar waarom? Ik rij hier heerlijk op en binnekort nog heerlijker als mijn Bagster zadel binnen is.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik de 1150 de mooiste RT vind. Van de 1200 en de 1250 vind ik het Tupperware eigenlijk te veel. Te woest. En dat voorspatbord van de 1100 vind ik gewoon lelijk
JA ik herinner me we waren een maandje na elkaar:) Jij was toch ook aan de Banaantjes?
Toen dacht ik nog niet eens over een RT trouwens, dat is tijdens mijn zoektocht gekomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan