...Ron...
MF veteraan
.Wel grappig wat Ron over de Bol’Dor schreef. Ik had een zelfde ervaring met een CBX. Wat vind en vond ik die gaaf. Dat geluid met een 6 in 1 Marschall pijp
Maar toen ik op de Lekdijk mee gereden had, was ik geschokt, Stuurt niet, remt niet, geen power enz enz
Kan dat beamen..., ooit in een bewuste periode van motorloosheid, komt toch ooit de dag dat je dat 'gedoe' weer gaat oppakken. Dan kieper je een spaarpot om, en probeer je iets te vinden waar je denkt dat je iets mee hebt, of zou kunnen hebben.
Nou..., op een gegeven moment zit er zo'n motorwinkeltje klein te zijn op het industrieterrein in Zutphen, en omdat ik daar elke dag langsfietste, loop ik op een gegeven ook eens naar binnen.
En daar stond o.a. 1 rode Kawasaki GPZ1100 injectie. Het vroege (ca. 1981) naakte model, met de enorm grote vierkante tellerbak, waar dan o.a. weer 2 ronde tellers in te vinden zijn.
Geen idee wat er allemaal mis was met deze bloterik (het dingetje was op dat moment ook al een kleine 16 jaren jong...), maar er zat niet zo heel veel gang in, en dat beetje gang dat er in zat, dat was dan weer heel lastig tot stoppen te brengen. Plus dat het ronduit een moeilijk te berijden ding was..., en dat zal vast niet aan de fiets zelf gelegen hebben, maar ik vermoed zomaar dat een hoop belangrijke passingen een beetje ruimer geworden waren in de loop van de jaren, met een nogal bijzonder rijgedrag als gevolg.
Dit werd 'm dus niet !
Een week of wat later..., en bij de plaatselijke Alfa boer staat toch zomaar een zilvergrijze, eerste serie, CBX.
En ooit had een toenmalige collega van mij, ook zo'n ding gehad, met ook die beschreven Marshall 6-in-1..., en dan hoorde je hem van verre al aankomen gillen...
...mooi, mooi, mooi !
Ik bij de Alfa boer naar binnen, en na wat gebabbel de CBX mee..., en verwachtingsvol stuur ik het zware brok ijzer en aluminium de bocht om en richting 'nieuwe IJsselbrug', om ook eigenlijk bijna gelijk die bocht weer uit te gaan...
Eh..., dat was dus ff wennen.
Ook wennen was de enorme bak herrie van die 24 kleppen, en ook wennen was dat het ding eigenlijk helemaal niet zo rap, snel, en vlot was als dat ik dat zelf ooit bedacht had..., wat het dan wel was..., nou het was vooral van een hoop veel, en wat veel had moeten zijn, dat was er weinig...
...weinig remvertraging, weinig wegligging, weinig lekkerheid...
Tja..., en een week of wat later koop ik dan toch weer een CBR 1000 F (de SC24 versie deze keer, en dan ook nog in de mooiste kleurstelling... )
Het ding was ingeruild bij de plaatselijke VOLVO dealer, daar waar 'vaders' toch toevallig klant was, en daarom kwam ik daar wel eens.
(we hebben het over 1997)