BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
De uitzondering was de hier al genoemde VW bus: wel een lange pook in de vloer en ook een anderhalf zits passagier stoel. De pook stond wel erg ver naar voren en was behoorlijk lang. De Katterug heeft ook een dergelijke lange pook en schakelt daar heel fijn mee; direct in de bak.
Bij de VW bus stond de versnellingspook wel goed onder handbereik toch?
In de derde versnelling stond de pook wel ongeveer tegen de rechter koplamp :+
1616307884831.png

Met de anderhalve voorbank en 2 passagiers voorin dan ontkwam je tijdens het schakelen niet aan onbedoelde aanrakingen van het linkerbeen van de persoon naast je.
Dat schakelen in de VW bus vergde wat handigheid, de schakelmomenten voelde heel vaag aan, ik heb ook vaak het idee gehad dat ik de pook uit de vloer zou los breken als het ding niet in de gewenste versnelling wilde. Vergeleken met de kever zat er in de bus een meter of zo extra lengte (voelde als 10 meter) in de overbrenging van pook naar de versnellingsbak met de nodige speling en flexibiliteit.
De rechte zit en het GROOTE stuurwiel gaf me als chauffeur altijd snel het idee dat ik in enorme truck reed, dat valt dus tegen want de T2 is kwa buitenafmetingen ongeveer gelijk aan de huidige Caddy. Door het unieke Ben Pon concept van rechthoekige doos op 4 wielen is alle ruimte optimaal benut.
1616309145209.png
 
...en dan vallen bij 2 foto's, 2 dingen op... :/

Foto 1 (de koplamp) : wat is de wooRTwaarde van die koplamp...??? :/ Allemensen, wat een verhaal aan de bovenkant van dat koplampvenster...
Het is een geheime code, iets als de duiven zijn gelost of zo.
1616320247516.png

Foto 2 : U noemt 'remklauw', ik zie dan weer roest aan de as van het voorwiel... :/
Zat daar gisteren ook al naar te kijken op de foto, het lijkt toch echt geen hard geworden zacht maar roest, van iemand die de as er een keer met geweld in of uit geramd heeft:
1616320359011.png

8)7
 
Stiekempjes zat ik al te denken hoe dat verhaal op de koplamp te verwijderen.
Of zou het braille schrift zijn?
 
Bekijk bijlage 1609937
Ik had meer deze in gedachten, als ik dit zie dan ruik ik hem ook weer....
Ja maar ik ben van de T2 generatie 😂
Volgens mij hadden ook alle T2's die ik gereden heb zo'n dubbel passagiersbankje voorin, zo kom je aan totaal 9 zitplaatsen in het busje.
Verreweg de meeste T2's die ik gereden heb, ook die van de kennis, waren de combi uitvoeringen met eenvoudig uitneembare achterbanken (de banken zaten vast aan de bodemplaat met een paar klemmen en vleugelmoeren).
Mijn records zijn denk ik:
  • Een dikke 1500 kg oud papier en draaghulpje met een paar dozen papier op zijn knieën en onder zijn voeten (adem inhouden en Wouter duwde het rechterportier van buitenaf dicht) in het busje. Tja, je kunt onderweg natuurlijk geen adressen overslaan.
  • Een huurbus met 2 liter motor waarmee we met 9 personen naar Frankrijk op kampeer vakantie geweest zijn (en alles in het busje ook onder dat dubbele voorbankje, geen imperial of aanhanger). Ik zie net dat toemalige verhuurder Korpershoek uit Rotterdam na 50 jaar gestopt is, de andere bus verhuur kampioen van 't Hart is er nog steeds.
  • Een nachtelijke dropping waarbij we de hele groep in één keer wilden droppen, als je dan de banken er uit haalt kunnen er wel 20 personen in zo'n busje.
Bovenstaande T1 ziet er fraai uit, een T1 heb ik nooit gereden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande T1 ziet er fraai uit, een T1 heb ik nooit gereden. :) Afhankelijk van de wind kon je 70 tot 80 km per uur in de drie, of misschien wel 90 in de vier rijden....34 pk? Maar die tochtraampjes waren geweldig, zitten gelukkig ook nog in de Katterug.
 
Bovenstaande T1 ziet er fraai uit, een T1 heb ik nooit gereden. :)Afhankelijk van de wind kon je 70 tot 80 km per uur in de drie, of misschien wel 90 in de vier rijden....34 pk? Maar die tochtraampjes waren geweldig, zitten gelukkig ook nog in de Katterug.
Tochtraamje, slinger (als noodstart, destijds zeker nog in de eerste Citroën 2CV en eerste Renault 4 van mijn vader), asbak, de aansteker (nu alleen nog maar het gat als contactdoos), voorbank, het vergrendel drukknopje in deur, echte spatborden, de spatlap: het zijn de verdwenen groenten van de moderne automobielindustrie.
En bij de motor? Kickstarter, zweefzadel.
 

BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden​

a. Het is niet wilt, maar wil rijden
b. Een tweede RT-topic is versnippering, verdunning, jammer
c. En dit is een auto-topic geworden. Nog jammerder....
 
Wouter's R1250RT (MY2021) test verslag.
Je moet wat op een zonnige zaterdag middag, dus afgesproken bij de motormannen en motorvrouw.
Deze mocht even mee om aan de tand gevoeld te worden, de blauwe SpoRT uitvoering:
Bekijk bijlage 1609643
Toegeknepen ogen vóór, vol met LED techniek, spiegels onveranderd sinds de R1200RT-LC:
Bekijk bijlage 1609645
De achterkant is sinds de R1200RT-LC onveranderd:
Bekijk bijlage 1609646
Het LCD, op deze zonnige dag had ik geen enkele keer het idee dat er iets niet af te lezen was (de foto is minder geslaagd), bediening van het scherm vraagt wat oefening met de Menu knop - op of neer en het wonderwiel:
Bekijk bijlage 1609647
Voorkeursknoppen voor bediening van het LCD, volgens de motorman in te stellen door de gebruiker, ik heb dat niet uitgeprobeerd. Als het vast geprogrammeerd was hadden er wel teksten of pictogrammen op gestaan in plaats van de cijfers 1-4. Mijn hand ging niet in een vloeiende beweging van handvat naar de knoppen, die zitten zo het lijkt niet op een ideale plek:
Bekijk bijlage 1609664
Geen luidsprekers, maar iets met kuiltjes in de wangen (ik ben benieuwd of er regen in blijft staan):
Bekijk bijlage 1609654
Linker armatuur, de vroegere dagrijlichtknop is nu de afstand regeling van de Automatic Cruise Control (later meer hier over):
Bekijk bijlage 1609662
Rechter armatuur, onveranderd sinds de R1200RT-LC, en deze motor heeft de SOS knop:
Bekijk bijlage 1609663
De kuipruit is iets aangepast met een doorlopend zwart stuk aan de onderzijde (het hoofd dat U ziet wordt niet meegeleverd):
Bekijk bijlage 1609648
En hier de kuipruit vanaf de berijderpositie, de Navigator bult heeft plaats gemaakt voor een sooRT glijbaan.
Ik heb eerlijk gezegd niet gemerkt dat de ruit en/of voorkant iets anders doet met de rijwind langs de berijder, het voelt als op mij R1200RT-LC:
Bekijk bijlage 1609649
Schaamlapje rechts (geïntroduceerd met de oer R1250RT) - het nut ontgaat mij nog steeds, niet dat alles persé nut moet hebben, maar ik vind het er ook niet mooier door geworden, verder naar achteren het oliepijlglas op de oude positie:
Bekijk bijlage 1609655
Het schaamlapje links, er achter ook niets veranderd met oliefilter en sensor in de uitlaat:
Bekijk bijlage 1609656
Voorwielvelg, glimmend zwart bij deze uitvoering, zelfde lastig schoon te maken ontwerp sinds de R1200RT-LC met een sooRT kooiconstructie rond de naaf:
Bekijk bijlage 1609657
Michelin voorband (achter zelfde merk):
Bekijk bijlage 1609658
BMW remklauwen voor, stuurdemper zelfde sinds de R1200RT-LC:
Bekijk bijlage 1609659
Brembo remklauw achter:
Bekijk bijlage 1609660
Schakelpedaal, zelfde sinds de R1200RT-LC, staat ook hier voor mijn natuurlijke voetpositie te laag (kan bijgesteld worden).
De schakelassistente is duidelijk bijgeschoold vergeleken met de R1200RT-LC, of het weer beter is dan de oer R1250RT kan ik niet zo zeggen:
Bekijk bijlage 1609661
Als kers op de taaRT de Active Cruise Control, ACC.
Dit moet je beleefd hebben! Igor toonde het ons al met losse handjes in zijn rijtest, Wouter heeft het ook voor U getest maar niet met losse handjes.
De bediening is erg simpel: Cruise Control aan als vanouds met de schuifknop en vervolgens met het kleine flubbertje je gewenste maximale snelheid instellen (deze kun je nu op het LCD zien in km/u). Daarna de afstand regeling op het linker armatuur indrukken (meerdere keren drukken om de gewenste afstand te kiezen: lang, middel of kort). En U kunt de armen over elkaar doen.
De motor past de snelheid aan naar je voorganger, maar nooit sneller dan wat je ingesteld hebt: remt je voorganger af dan remt de motor af en gaat je voorganger sneller dan maakt de motor meer snelheid.
Iemand die voor je invoegt: de ACC remt netjes af om de gewenste afstand weer aan te nemen.
Iemand die voor je verdwijnt: de ACC maakt wat snelheid (maar maximaal wat je insteld had) tot de gewenste afstand tot een nieuwe voorganger is bereikt.
Remt alles erg veel af dan staat de schakelassistente U bij om terug te schakelen, de Cruise Control blijft daarbij actief.
Gaat de boel weer sneller, dan kun je met de schakelassistente weer opschakelen waarbij de Cruise Control ook weer actief blijft.
Wat ik niet weet (ontbreekt ook in de handleiding) is hoe het remlicht met de ACC werkt.
Helaas (of maar beter) heb ik niet meegemaakt dat er erg hard geremd werd voor mij, volgens de motorman (en volgens Igor), zou dat ook goed moeten gaan, maar dan moet je zelf wel rap terug schakelen om bokken van de motor te voorkomen:
Bekijk bijlage 1609668
Het rijdt uitstekend, wat steviger dan de R1200RT-LC, maar kwa puur rijden volgens mij niet beter of anders dan de oer R1250RT (daarmee is er ook rijtechnisch weinig tot geen verschil).
De duidelijke verschillen met de oer R1250RT zijn zoals bekend: LED koplamp, LCD en de Active Cruise Control.
Ik kwam gepast bescheiden enthousiast thuis, mijn vrouw rook onraad, dus ik ben maar gauw de achtervelg van de R1200RT-LC gaan schoonmaken met het spul dat ik gekocht had, want daarom was ik naar de motor juwelier geweest :+
Tja Wouter,
Als ik hem heb hoef ik in iedergeval de foto's niet meer te tonen!
Ik vind de test van Igor wel de meest duidelijke. Zeker ook de over de onverwachte invoeging van de rode cabrio, deze hoorde bij Igor en was een test of de motor rigoreus zou gaan remmen. Dat gebeurde niet. We gaan het allemaal ervaren.
 
Tja Wouter,
Als ik hem heb hoef ik in iedergeval de foto's niet meer te tonen!
Ik vind de test van Igor wel de meest duidelijke. Zeker ook de over de onverwachte invoeging van de rode cabrio, deze hoorde bij Igor en was een test of de motor rigoreus zou gaan remmen. Dat gebeurde niet. We gaan het allemaal ervaren.
PJ, ja natuurlijk moet jij wel je eigen foto's hier gaan plaatsen!
Anders komen we die wel even zelf maken tijdens een proefritje.
Nu ben ik zo'n gek die instructieboekjes leest en dus ook van die nieuwe R1250RT, vanmiddag toevallig over de ACC zitten lezen.
ACC is het hoofdstuk met de meeste waarschuwingen en vrijwaringen, leest U even mee:

1616437722119.png

Er is een afwasmiddel van "doet een hoop en kost weinig", van de ACC zou je bijna gaan denken "kost een hoop en doet weinig".
Ik heb er dus meegereden, het doet wat je er als helder denkend mens van kunt verwachten, maar (er wordt zelfs voor gewaarschuwd) je mag niet met losse handen rijden, geen krant lezen of Netflixen op het LCD.

Ik ben met de cruise control op 100 km/u en de ACC op "lange afstand" in een soort file twee keer over de van Brienenoordbrug gereden, werkelijke snelheid tussen de 70 en 100 km/u, daarbij auto's voor mij laten invoegen en laten afslaan, dat ging prima. Ik werd daarbij niet gesneden en er werd (zoals ik schreef) niet vreselijk hard geremd voor me. Mijn ervaringen vallen dus duidelijk binnen het kunnen van de ACC.

Ik vraag me serieus af of je door lang op de ACC te rijden, de motor lekker af en toe voelt afzakken en weer gemoedelijk voelt optrekken, zo scherp blijft dat je nog een noodstop of uitwijkmanoeuvre kunt maken. Daarbij is de lange ACC afstand best nog wel redelijk dichtbij en je gaat waarschijnlijk ongemerkt toch wat eerder en langer om je heen zitten kijken dan met de gewone cruise control waar je meer beseft dat er iets voor je opdaagt.
Ik neig er naar te zeggen dat ACC (zeker voor een motor) een stap te ver is en helemaal voor degene die de boekjes niet lezen en de beperkingen niet beseffen (of even vergeten zijn, wat je zomaar kan gebeuren als je wegdroomt en aan een wit strand met palmbomen denkt).
 
Laatst bewerkt:
PJ, ja natuurlijk moet jij wel je eigen foto's hier gaan plaatsen!
Anders komen we die wel even zelf maken tijdens een proefritje.
Nu ben ik zo'n gek die instructieboekjes leest en dus ook van die nieuwe R1250RT, vanmiddag toevallig over de ACC zitten lezen.
ACC is het hoofdstuk met de meeste waarschuwingen en vrijwaringen, leest U even mee:

Bekijk bijlage 1610407
Er is een afwasmiddel van "doet een hoop en kost weinig", van de ACC zou je bijna gaan denken "kost een hoop en doet weinig".
Ik heb er dus meegereden, het doet wat je er als helder denkend mens van kunt verwachten, maar (er wordt zelfs voor gewaarschuwd) je mag niet met losse handen rijden, geen krant lezen of Netflixen op het LCD.
Ik neig er naar te zeggen dat het (zeker voor een motor) een stap te ver is, zeker voor degene die de boekjes niet lezen en de beperkingen niet beseffen (of even vergeten zijn, wat je zo maar kan gebeuren als je wegdroomt en aan een wit strand met palmbomen denkt).

Ik ben met de cruise control op 100 km/u en de ACC op "lange afstand" in een soort file twee keer over de van Brienenoordbrug gereden, werkelijke snelheid tussen de 70 en 100 km/u, daarbij auto's voor mij laten invoegen en laten afslaan, dat ging prima. Ik werd daarbij niet gesneden en er werd (zoals ik schreef) niet vreselijk hard geremd voor me. Mijn ervaringen vallen dus duidelijk binnen het kunnen van de ACC.
Ik vraag me serieus af of je door lang op de ACC te rijden, de motor lekker af en toe voelt afzakken en weer gemoedelijk voelt optrekken, zo scherp blijft dat je nog een noodstop of uitwijkmanoeuvre kunt maken.
Hoi Wouter,

Ook ik lees de instructieboekjes volledig door. Ik ken ACC uit mijn net nieuwe volkswagen. Het werkt fantastisch (als je alles goed insteld) alleen moet je er wel mee leren rijden. Een aantal keren flink zitten ergeren. Instellen tussen voorganger bepaal je niet zelf ivm de minimale afstand. Remmen gebeurd volledig en is verbazingwekkend betrouwbaar (hoewel voor mij mijn voet wel boven het rempedaal hangt om in te grijpen als het nodig is). Alleen vanuit stilstand duurt het ook veel te lang voordat de auto weer optrekt, ik gaf zelf weer gas om op te trekken normaal zou hij dit zelf moeten doen. Igor gaf in zijn filmpje aan dat de radar bij smalle motoren de motor niet goed herkend dus dat kan ook nog een dingetje worden. Natuurlijk bij onzorgvuldig gebruik. We gaan het meemaken.
 
Ja, top, die platte deksels bedoelde ik in het andere topic.

Maar eh....
Lees net hierboven dat ACC smalle motoren moeilijk herkent.
Dus... de brede koffers hebben toch voordeel...
 
Ja, top, die platte deksels bedoelde ik in het andere topic.

Maar eh....
Lees net hierboven dat ACC smalle motoren moeilijk herkent.
Dus... de brede koffers hebben toch voordeel...
Ja om voor een motor met ACC te rijden moet je de standaard dikke koffers hebben :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan