BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
hij heeft 2 jaar geleden een dikke beurt gehad inclusief een nieuwe koppeling. (vorige eigenaar). Heb zelf nog een keer de koppeling afgesteld. Heb um gekocht van een 70jarige man die um te zwaar vondt worden (hij heeft um een paar keer laten vallen). Niet moedersmooiste maar alles werkt ... zelfs de abs :)
 
hij heeft 2 jaar geleden een dikke beurt gehad inclusief een nieuwe koppeling. (vorige eigenaar). Heb zelf nog een keer de koppeling afgesteld. Heb um gekocht van een 70jarige man die um te zwaar vondt worden (hij heeft um een paar keer laten vallen). Niet moedersmooiste maar alles werkt ... zelfs de abs :)
R1100RT uit 1997 met 70k op de teller is net ingereden, maar geeft ook aan dat het ding veel stilstand tijd heeft gehad.
De versnellingsbak verdient misschien een kleine overhaal of in elk geval iets dat er voor zorgt dat de boel weer soepel heen en weer schuift en goed staat afgesteld.
 
Even een vraagje, ik heb bij de dealer een 3e remlicht (raar de R1200RT heeft er maar 1 remlicht) besteld voor de inbouw in de 49 liter topkoffer.
Deze wil ik aansluiten op de HEX ezCAN, zodat het remlicht de functie krijgt van achterlicht (ivm de zichtbaarheid in het donker) en tevens een flash licht bij remmen.

Nu komt de vraag, heeft er iemand een schema waarop staat welke 2 draden ik daarvoor bij de stekker moet gebruiken?
Als ik het goed gezien zitten hier 6 draden aan (ik heb dit niet goed bekeken omdat deze optie later in beeld kwam).
+ en - voor binnen verlichting
+ en - voor centrale vergrendeling
+ en - voor 3e remlicht

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik rij al een tijdje op een bmw r1100rt, erg tot tevredenheid. Km stand nu net boven de 100k.
Ja, er mankeert wel eens wat aan, maar tot nu toe valt het allemaal nog wel mee.
Ook het typische geknal uit de versnellingsbak (en het is een 96'er dus met de beruchte versnellingsbak) went; het schakelt prima.
Ja, ook ik heb gez**k met dat het abs na een koude start niet uitgaat; eventjes rijden, stoppen, weer starten en het werkt weer.
Ja ook wil het vrijstands lampje soms niet, of na enkele seconden pas, aangaan, terwijl hij echt in de vrij staat (in het fid display) en je de koppeling ook los kunt laten.
Ja hij verbruikt blijkbaar ook wel iets olie, maar daar valt ook best me te rijden.
Het rijdt verder grandioos, en die kleine ergernissen, ach die neem je dan maar voor lief. Dat mag ook; hij is 25 jaar oud...

Maar ik heb wel iets wat het rijden verder wel knap verpest: het oliepeil.
Je kunt helemaal niet van dat peilglas op aan.
Het peil varieert.
Dan weer hoog, dan lager, dan weer zie je niks in dat glas.
Zelfs is het zo dat ik na het rijden, een paar (10?) minuten wacht: controleer, en dan staat het bv halverwege. Dat is prima.
Maar het gebeurt regelmatig dat het als je na een tijd weer gaat kijken (uiteraard in de tussentijd niet gestart, niet verplaatst, niets), het peil dan LAGER is, en dan niet een klein beetje lager, maar bv zo laag dat er in dat peilglas niets meer te zien is. Dat het hoger is, dat snap ik nog, niet alle olie is eerder "naar beneden" gelopen, misschien loopt de oliekoeler nog wel leeg; allemaal begrijpelijk...maar dan moet het peil hoger worden...
En het kan best, dat als je geen olie bijvult, dat het de volgende keer weer hoger is. Je kunt er niet van op aan. Een te laag peil is natuurlijk niet goed, maar te hoog (droge koppeling !; keerring achter het vliegwiel lek) ook niet; dat het verschil tussen min en max slechts 0.5 ltr is helpt ook niet mee.

Wie herkent het bovenstaande, wat kan er mis zijn, en natuurlijk, hoe verhelp ik dat.
 
Even een vraagje, ik heb bij de dealer een 3e remlicht (raar de R1200RT heeft er maar 1 remlicht) besteld voor de inbouw in de 49 liter topkoffer.
Deze wil ik aansluiten op de HEX ezCAN, zodat het remlicht de functie krijgt van achterlicht (ivm de zichtbaarheid in het donker) en tevens een flash licht bij remmen.

Nu komt de vraag, heeft er iemand een schema waarop staat welke 2 draden ik daarvoor bij de stekker moet gebruiken?
Als ik het goed gezien zitten hier 6 draden aan (ik heb dit niet goed bekeken omdat deze optie later in beeld kwam).
+ en - voor binnen verlichting
+ en - voor centrale vergrendeling
+ en - voor 3e remlicht

Alvast bedankt.
Als je het derde licht bij de dealer hebt gekocht willen ze jou toch zeker ook wel vertellen hoe je het moet aansluiten?
Maar heb je nu een grote koffer met remlicht maar zonder binnenverlichting en ook geen centrale vergrendeling? Als het hele spul er op zit dan hoort daar ook een kabeltje met stekker bij die onder de duozit ingeprikt kan worden.
 
Kleine correctie, de dealer wil dit zeker vertellen, maar de aanvraag loopt nu via iemand die vrij is, en ik had gehoopt dat iemand mij het vandaag kon vertellen, zodat ik alvast voorbereidende werkzaamheden kon verrichten.

Er ligt als het goed een stekker klaar (zie filmpje), dus alles blijft normaal functioneren, geen idee waar je in mijn verhaal leest, dat de binnenverlichting/centrale vergrendeling niet meer zou werken?

Door voor de stekker (aan de motorkant onder de duozitting) een aftakking te maken, blijft alles normaal werken evenals het verwijderen van de topkoffer indien gewenst. Dit laatste is mijn opzet, zodat ik niet 2 stekkers los hoef te maken bij het verwijderen van de topkoffer.


 
Goedemorgen,

Ik rij al een tijdje op een bmw r1100rt, erg tot tevredenheid. Km stand nu net boven de 100k.
Ja, er mankeert wel eens wat aan, maar tot nu toe valt het allemaal nog wel mee.
Ook het typische geknal uit de versnellingsbak (en het is een 96'er dus met de beruchte versnellingsbak) went; het schakelt prima.
Ja, ook ik heb gez**k met dat het abs na een koude start niet uitgaat; eventjes rijden, stoppen, weer starten en het werkt weer.
Ja ook wil het vrijstands lampje soms niet, of na enkele seconden pas, aangaan, terwijl hij echt in de vrij staat (in het fid display) en je de koppeling ook los kunt laten.
Ja hij verbruikt blijkbaar ook wel iets olie, maar daar valt ook best me te rijden.
Het rijdt verder grandioos, en die kleine ergernissen, ach die neem je dan maar voor lief. Dat mag ook; hij is 25 jaar oud...

Maar ik heb wel iets wat het rijden verder wel knap verpest: het oliepeil.
Je kunt helemaal niet van dat peilglas op aan.
Het peil varieert.
Dan weer hoog, dan lager, dan weer zie je niks in dat glas.
Zelfs is het zo dat ik na het rijden, een paar (10?) minuten wacht: controleer, en dan staat het bv halverwege. Dat is prima.
Maar het gebeurt regelmatig dat het als je na een tijd weer gaat kijken (uiteraard in de tussentijd niet gestart, niet verplaatst, niets), het peil dan LAGER is, en dan niet een klein beetje lager, maar bv zo laag dat er in dat peilglas niets meer te zien is. Dat het hoger is, dat snap ik nog, niet alle olie is eerder "naar beneden" gelopen, misschien loopt de oliekoeler nog wel leeg; allemaal begrijpelijk...maar dan moet het peil hoger worden...
En het kan best, dat als je geen olie bijvult, dat het de volgende keer weer hoger is. Je kunt er niet van op aan. Een te laag peil is natuurlijk niet goed, maar te hoog (droge koppeling !; keerring achter het vliegwiel lek) ook niet; dat het verschil tussen min en max slechts 0.5 ltr is helpt ook niet mee.

Wie herkent het bovenstaande, wat kan er mis zijn, en natuurlijk, hoe verhelp ik dat.
Oliepeilen is bij de R1100, R1150 en tot en met de R1200-DOHC een nogal wazig iets.
Volgens het boekje warme motor, motor op de bok en na een kwartier peilen.
Zeker is dat het verschil tussen onderrand en bovenrand van het peilglas overeenkomt met 0,5 liter olie.
1638188176416.png

Met mijn R1150's en later de R1200RT-DOHC warm, op de bok keek ik na een kwartier of er nog olie in het peilglas stond.
Als dat hardnekkig een paar dagen niet het geval was gooide ik er 0,25 liter bij, bleef het de dagen daarna nog steeds hardnekkig laag dan nog eens 0,25 liter erbij. En daarna minstens een maand niet controleren, maximaal verbruik volgens boekje 1 liter / 1000 km.


Let op: vanaf de R1200-LC is staat op het centrale deel van het peilglas een cirkel, daartussen is het verschil 0,95 (R1200-LC) of 0,8 liter (R1250) olie, dat scheelt aanzienlijk (maar bij deze motoren hoef je zelden tot nooit bij te vullen).
1638188024457.png
 
Laatst bewerkt:
...
zodat het remlicht de functie krijgt van achterlicht (ivm de zichtbaarheid in het donker) en tevens een flash licht bij remmen.
...
Te snel gelezen: je wilt dus dat remlicht als achterlicht laten werken?

Kleine correctie, de dealer wil dit zeker vertellen, maar de aanvraag loopt nu via iemand die vrij is, en ik had gehoopt dat iemand mij het vandaag kon vertellen, zodat ik alvast voorbereidende werkzaamheden kon verrichten.

Er ligt als het goed een stekker klaar (zie filmpje), dus alles blijft normaal functioneren, geen idee waar je in mijn verhaal leest, dat de binnenverlichting/centrale vergrendeling niet meer zou werken?

Door voor de stekker (aan de motorkant onder de duozitting) een aftakking te maken, blijft alles normaal werken evenals het verwijderen van de topkoffer indien gewenst. Dit laatste is mijn opzet, zodat ik niet 2 stekkers los hoef te maken bij het verwijderen van de topkoffer.
Maar nu ben ik de draad kwijt, de filmpjes gaan over het inbouwen van remlicht als remlicht, daar is in de koffer al een stekker voorzien.
Wat is dan nog de vraag?
 
1) Te snel gelezen: je wilt dus dat remlicht als achterlicht laten werken?


2) Maar nu ben ik de draad kwijt, de filmpjes gaan over het inbouwen van remlicht als remlicht, daar is in de koffer al een stekker voorzien.
Wat is dan nog de vraag?
Vraag 1, ja dat is de bedoeling middels de instelling op de HEX ezCAN.

Vraag 2, Ja dat klopt, maar alleen bij het inbouwen functioneert het als remlicht.
Door "door voor de stekker (aan de motorkant onder de duozitting) een aansluiting te maken" op de bestaande kabelboom (aansluiting van de ezCAN) krijgt het originele remlicht er een andere functie bij, namelijk branden als "extra achterlicht" en "remlicht" ineen.

Wat meneer op het filmpje doet met het plaatsen van extra lampjes, wil ik doen met het originele remlicht.
En daarvoor wilde ik weten welke draadjes aan de stekkerkant ik hiervoor moet hebben.
Hopelijk is dit duidelijker wat mijn bedoeling is.

 
Ik moet dat HEX ezCAN spul eens bestuderen, maar dat heb je vast zelf ook al gedaan.
Heel kort weg moet dat doos je 12V voeding krijgen en ergens op de CAN-bus aanhaken, daarna kun je de uitgaande kabeltjes van de HEX ezCAN gebruiken voor extra toeters en bellen
Deze extra troeters en bellen kun je aansturen met de bestaande armatuur schakelaars en middels een matrix in de HEX ezCAN software.
Wat kunnen mensen toch ellenlange - langdradige filmpjs maken, kom op man to the point denk ik dan :+
 
Goedemorgen,

Ik rij al een tijdje op een bmw r1100rt, erg tot tevredenheid. Km stand nu net boven de 100k.
Ja, er mankeert wel eens wat aan, maar tot nu toe valt het allemaal nog wel mee.
Ook het typische geknal uit de versnellingsbak (en het is een 96'er dus met de beruchte versnellingsbak) went; het schakelt prima.
Ja, ook ik heb gez**k met dat het abs na een koude start niet uitgaat; eventjes rijden, stoppen, weer starten en het werkt weer.
Ja ook wil het vrijstands lampje soms niet, of na enkele seconden pas, aangaan, terwijl hij echt in de vrij staat (in het fid display) en je de koppeling ook los kunt laten.
Ja hij verbruikt blijkbaar ook wel iets olie, maar daar valt ook best me te rijden.
Het rijdt verder grandioos, en die kleine ergernissen, ach die neem je dan maar voor lief. Dat mag ook; hij is 25 jaar oud...

Maar ik heb wel iets wat het rijden verder wel knap verpest: het oliepeil.
Je kunt helemaal niet van dat peilglas op aan.
Het peil varieert.
Dan weer hoog, dan lager, dan weer zie je niks in dat glas.
Zelfs is het zo dat ik na het rijden, een paar (10?) minuten wacht: controleer, en dan staat het bv halverwege. Dat is prima.
Maar het gebeurt regelmatig dat het als je na een tijd weer gaat kijken (uiteraard in de tussentijd niet gestart, niet verplaatst, niets), het peil dan LAGER is, en dan niet een klein beetje lager, maar bv zo laag dat er in dat peilglas niets meer te zien is. Dat het hoger is, dat snap ik nog, niet alle olie is eerder "naar beneden" gelopen, misschien loopt de oliekoeler nog wel leeg; allemaal begrijpelijk...maar dan moet het peil hoger worden...
En het kan best, dat als je geen olie bijvult, dat het de volgende keer weer hoger is. Je kunt er niet van op aan. Een te laag peil is natuurlijk niet goed, maar te hoog (droge koppeling !; keerring achter het vliegwiel lek) ook niet; dat het verschil tussen min en max slechts 0.5 ltr is helpt ook niet mee.

Wie herkent het bovenstaande, wat kan er mis zijn, en natuurlijk, hoe verhelp ik dat.

ABS geneuzel komt door dat je battery spanning iets lager is geworden. Die ABS units hebben een hoge spanning nodig om goed door hun initializatie heen te komen. 1150's hebbben het zelfde probleem. Als de accu nieuw is, geen probleem, maar na een tijdje krijg je dit. Ff motor uit bij het stoplicht en weer aanzetten helpt meestal wel dan. Ach, en zonder abs remt ie ook prima hoor alleen tis wel een fijn gevoel dat ie aan staat. Al moet ik zeggen dat de abs van een 1100 het zelfde is als op een bokkend paard zitten. Niet echt chill, maargoed. Anyway. mocht je het vervelend vinden hang um dan maar elke avond aan de druppellader. Beetje zonde om een goeie accu te vervangen lijkt me :)

En dat olie verbuik, ja dat doen ze. Die van mij lust ook wel wat, zeker als ik korte stukkies rij. de meeste boxers lusten wel wat. maak je er niet te druk over. er zit een behoorlijke sloot met olie in en dat rij je er maarzo niet uit hoor. Na het rijden op de midden bok. ff wachten en kijken (of als je lui bent ff op de zijstandaard). als je wat ziet is het prima. leuk dat het allemaal in het midden moet staan enzo, maar dat maakt toch geen reet uit allemaal. zolang je er maar iets ziet vindt ik het al best.
 
ABS geneuzel komt door dat je battery spanning iets lager is geworden. Die ABS units hebben een hoge spanning nodig om goed door hun initializatie heen te komen. 1150's hebbben het zelfde probleem. Als de accu nieuw is, geen probleem, maar na een tijdje krijg je dit. Ff motor uit bij het stoplicht en weer aanzetten helpt meestal wel dan. Ach, en zonder abs remt ie ook prima hoor alleen tis wel een fijn gevoel dat ie aan staat. Al moet ik zeggen dat de abs van een 1100 het zelfde is als op een bokkend paard zitten. Niet echt chill, maargoed. Anyway. mocht je het vervelend vinden hang um dan maar elke avond aan de druppellader. Beetje zonde om een goeie accu te vervangen lijkt me :)

En dat olie verbuik, ja dat doen ze. Die van mij lust ook wel wat, zeker als ik korte stukkies rij. de meeste boxers lusten wel wat. maak je er niet te druk over. er zit een behoorlijke sloot met olie in en dat rij je er maarzo niet uit hoor. Na het rijden op de midden bok. ff wachten en kijken (of als je lui bent ff op de zijstandaard). als je wat ziet is het prima. leuk dat het allemaal in het midden moet staan enzo, maar dat maakt toch geen reet uit allemaal. zolang je er maar iets ziet vindt ik het al best.

ABS werkt bij mij best goed: als de test lukt (lampjes knipperen beide tegelijk, en je rijdt weg hoor je "kloenk" "kloenk" en dan gaan de lampjes uit.
Hoe hard je ook remt; blokkeren lukt pas als je bijna stilstaat, maar behalve het niet blokkeren merk je niets van het ingrijpen van het abs; geen geluiden; geen trillen, geen gebok, niks.

Ik ga dat oliepeil dat net zo doen als jullie (jij en bmw wouter): warm rijden; stoppen, op middenbok, na een paar minuten controleren; en dan niet weer kijken.
 
ABS werkt bij mij best goed: als de test lukt (lampjes knipperen beide tegelijk, en je rijdt weg hoor je "kloenk" "kloenk" en dan gaan de lampjes uit.
Hoe hard je ook remt; blokkeren lukt pas als je bijna stilstaat, maar behalve het niet blokkeren merk je niets van het ingrijpen van het abs; geen geluiden; geen trillen, geen gebok, niks.

Ik ga dat oliepeil dat net zo doen als jullie (jij en bmw wouter): warm rijden; stoppen, op middenbok, na een paar minuten controleren; en dan niet weer kijken.
Heerlijk deze berichten! Ben dan weer helemaal terug in mijn R1150RS tijd!

Spätzi is pas 2.5 jaar oud, kleine 30k op de telleRT. Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat bij deze generatie dit soort verhalen zich gaan voordoen…
 
Black Beauty bijna 3 jaar met 27k. Helaas komt daar met dit weer niet zo veel blij, smerige verkoudheid en vies nat weer moedigen niet echt aan.
Maar hoop er deze winter toch nog wel een paar k bij te zetten:].
En graag zonder problemen als boven;)
 
Eigenlijk wil ik de druppellader gaan aansluiten op mijn motor, maar die mooie nieuwe hoes is kleddernat, bij het omhoog halen word ik ook nat en het is verrekte koud. Ik stel het uit tot "morgen".
 
ABS werkt bij mij best goed: als de test lukt (lampjes knipperen beide tegelijk, en je rijdt weg hoor je "kloenk" "kloenk" en dan gaan de lampjes uit.
Hoe hard je ook remt; blokkeren lukt pas als je bijna stilstaat
Dat vetgedrukte vind ik raar, want van de R1100 herinner ik me dat het ABS, weliswaar voor die tijd subtiel, maar vooral veel te vroeg ingreep, namelijk op elk willekeurig moment dat ik gecontroleerd maar enigszins stevig remmend een rood verkeerslicht naderde. Het zat mij - ik ben een sportieve rijder - om die reden eigenlijk altijd in de weg. Misschien even de dikte van de remschijven (laten) controleren, want dit klinkt leest alsof je niet de optimale remwerking tot je beschikking hebt.
 
ABS moet juist het blokkeren van de remmen voorkomen
ABS grijpt in zodra wielen blokkeren, op welk moment remdruk heel even wordt verlaagd. Zonder blokkeren werkt ABS niet ;), want het is gewoon een autonatisch geregeld pompend remmen, zoals we deden toen er nog geen ABS was, maar dan sneller dan een mens kan.

Dus ik denk dat-ie doelde op het ingrijpen van ABS. Daarnaast mag je ervan uit gaan dat ABS het blokkeren van wielen niet voorkomt op het moment dat je bijna stilstaat, omdat dan de draaisnelheid van de wielen te gering is om het ABS goed te kunnen laten functioneren. Dat laatste hangt erg af van de regelintervallen waarmee het ABS werkt, en dat was t.t.v. de R1100 erg ruim c.q. grof, maar ook bij moderne motoren hoef je beneden de 10 km/u niet heel veel van ABS te verwachten.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk wil ik de druppellader gaan aansluiten op mijn motor, maar die mooie nieuwe hoes is kleddernat, bij het omhoog halen word ik ook nat en het is verrekte koud. Ik stel het uit tot "morgen".
Beloofd is beloofd:
1638432350766.png

De blauwe doos met Optimate 4 CAN-bus lader onder de motor geparkeerd.
Witte kabel is 230V uit de voorgevel, zwarte kabeltje aangesloten op het achterste 12V contact van de motor.
 
Laatst bewerkt:
Dat vetgedrukte vind ik raar, want van de R1100 herinner ik me dat het ABS, weliswaar voor die tijd subtiel, maar vooral veel te vroeg ingreep, namelijk op elk willekeurig moment dat ik gecontroleerd maar enigszins stevig remmend een rood verkeerslicht naderde. Het zat mij - ik ben een sportieve rijder - om die reden eigenlijk altijd in de weg. Misschien even de dikte van de remschijven (laten) controleren, want dit klinkt leest alsof je niet de optimale remwerking tot je beschikking hebt.
Ik heb echt geprobeerd om de wielen te laten blokkeren; maar dat lukt simpelweg niet. Ik heb ook een kleine Honda (zonder abs) en die kan ik wel laten blokkeren. Bij de bmw blokkeert het gewoon niet tenzij je heel erg langzaam rijdt (lees: praktisch bijna stilstaat); hij remt erg goed hoor, de remschijven hebben nog ruim voldoende dikte en de remblokken (Brembo, wel organisch) ook. Als ik in mijn auto zo hard rem dat het abs ingrijpt merk je dat door een krakend geluid en licht trillen van het rem pedaal. Op de bmw rt merk ik niks, behalve dan dat het niet blokkeert. Ik ga er dan ook vanuit dat het abs "werkt"; soms merk je na een stop bij een verkeerslicht bv (dus zonder dat je de motor afzet), dat hij dan bij wegrijden weer dat "kloenk"-kloenk" geluid geeft. Dat is toch het inschakelen van het abs ?
Dat abs in een auto werkt op toerenverschil tussen de wielen; ik neem aan dat dat bij een motor ook zo is. Dan is het ook verklaarbaar dat hij bij erg lage snelheid niet meer ingrijpt. Als er te weinig "tijd" tussen de pulsen van de abs opnemer in het wiel zit, duurt het "te lang" voordat de abs computer dat snapt, en blokkeren de wielen wel; ten minste dat denk ik.

Maar ik begrijp dus eruit dast jullie wel het ingrijpen van het abs merken ? Behalve het niet-blokkeren dan ?
 
Ik geloof niet dat het ABS van mijn R1100 ooit enig geluid heeft gemaakt bij het “aanzetten”, wss omdat ABS niet aangezet hoeft te worden: het is er, het werkt, of het werkt niet. Het enige dat de motorfiets doet zodra je na het starten wegrijdt, is testen of alle componenten er zijn en ”met elkaar praten”, en of de pomp het doet. Die zelfdiagnose maakt geen geluid, en zeker geen kloenk-kloenk.

In mijn herinnering voelde het ingrijpen van het ABS juist alsof de motor door de remmen heen schoot (wat-ie strikt genomen natuurlijk ook deed): hij vertraagde nog wel, maar minder, en met een duidelijk voelbare puls (trilling) in remhendel of -pedaal zolang je door bleef remmen, en in vergelijking met hedendaagse motorfietsen sloeg de resterende remvertraging bij ingrijpen ABS helemaal nergens op, hetgeen vrij normaal was destijds.

Dat laatste is ook de reden dat er hele stammen motorrijders zijn (die wss geen ervaring hebben met moderne motorfietsen) die er nog steeds van zijn overtuigd dat ze zonder ABS harder kunnen remmen. Destijds was dat ook zo, vooropgesteld dat je het remmen onder de knie had, en niet op je bek ging.

Het ABS op jouw motor is nog vrij rudimentair, en werkt idd zo’n beetje overeenkomstig dat van jouw auto: rotatiesnelheid van voor- en achterwiel worden waargenomen en vergeleken, en bij een percentage afwijking grijpt het ABS in. Dat ingrijpen gaat met vrij grote intervallen - er zit relatief veel tijd tussen het verminderen en weer vrijgeven van de remdruk - waardoor je bij remmen in het ABS dat duidelijk kunt voelen, En als je banden warm zijn, dan kun je het ook horen, aan het met onderbrekingen piepen van de banden. Bij de moderne ABS systemen zijn de regelintervallen zodanig klein (of zoals bij bochten-ABS afwezig, omdat de computer gewoon de draaisnelheid van de wielen kent, en remdruk regelt o.b.v. o.a. snelheid, vertraging, richting en hellingshoek), dat je het ingrijpen bijna niet meer voelt.

Nou kan ik natuurlijk vanachter een toetsenbord niet inschatten hoe hard jij remt, of hoe hard jij vind dat je remt, en hoe zich dat verhoudt tot de remvertraging die deze motor moet kunnen halen. Diverse onderzoeken wezen uit dat zelfs geoefende motorrijders krap de helft van de technisch haalbare remvertraging weten te realiseren, wat in de praktijk neerkomt op ongeveer 60 a 70 procent van de wettelijk vereiste minimale remvertraging (voertuigeisen).
Maar als ik e.e.a. zo lees dan zou ik het remsysteem even grondig op een correcte werking (laten) controleren, want ik heb zo mijn twijfels m.b.t. de werking van jouw ABS. En omdat je er kennelijk niet in slaagt de motor in het ABS te remmen, en er ook geen wielen blokkeren, kan dat ook betekenen dat jouw remmen niet voldoende goed werken. En verder ook even uitzoeken waar dat “kloenk”-geluid precies vandaan komt, want dat maakte-ie niet toen-ie nieuw was.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb echt geprobeerd om de wielen te laten blokkeren; maar dat lukt simpelweg niet. Ik heb ook een kleine Honda (zonder abs) en die kan ik wel laten blokkeren. Bij de bmw blokkeert het gewoon niet tenzij je heel erg langzaam rijdt (lees: praktisch bijna stilstaat); hij remt erg goed hoor, de remschijven hebben nog ruim voldoende dikte en de remblokken (Brembo, wel organisch) ook. Als ik in mijn auto zo hard rem dat het abs ingrijpt merk je dat door een krakend geluid en licht trillen van het rem pedaal. Op de bmw rt merk ik niks, behalve dan dat het niet blokkeert. Ik ga er dan ook vanuit dat het abs "werkt"; soms merk je na een stop bij een verkeerslicht bv (dus zonder dat je de motor afzet), dat hij dan bij wegrijden weer dat "kloenk"-kloenk" geluid geeft. Dat is toch het inschakelen van het abs ?
Dat abs in een auto werkt op toerenverschil tussen de wielen; ik neem aan dat dat bij een motor ook zo is. Dan is het ook verklaarbaar dat hij bij erg lage snelheid niet meer ingrijpt. Als er te weinig "tijd" tussen de pulsen van de abs opnemer in het wiel zit, duurt het "te lang" voordat de abs computer dat snapt, en blokkeren de wielen wel; ten minste dat denk ik.

Maar ik begrijp dus eruit dast jullie wel het ingrijpen van het abs merken ? Behalve het niet-blokkeren dan ?
en achter dan? die moet je makkelijk kunnen laten blokkeren hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan