BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik blijf het met DucBMW eens hoor: met ABS moet je niet in staat zijn de wielen te laten blokkeren, zowel voor als achter, tenzij misschien bij zeer lage snelheid.
ABS kijkt naar de omwentelingsnelheid van het wiel met behulp van een gaten ring of een soort tandwiel op de velg met een sensor die gaatjes of tandjes telt.
Verschillende ABS's systemen hebben allemaal een iets minder goede of betere regeling, daar zal best verschil in zitten maar bij rijsnelheid mogen de wielen nooit blokkeren.
 
Laatst bewerkt:
Oeps, volgens mij schreef ik eerder juist dat (de oude) ABS systemen juist activeren bij blokkeren, en dan remdruk verlagen, daarna weer opbouwen etc.. Maar je hebt gelijk, per saldo gaat het om een vergelijking van rotatiesnelheid van voor- en achterwiel. Heeft niettemin kortstondig blokkeren tot gevolg, sterker nog: als je in 1 keer alles dichtknijpt - dus zonder de motor tijd te geven haar massa op de vooras te richten, dan kun je met die oude ABS systemen nog hele interessante bokkesprongen maken :]8-):X|( Tegenwoordig is dat beter, omdat er - zeker bij de modernste bochten-ABS - naar veel meer variabelen gekeken wordt, waardoor het tegenwoordig bijna een automatische remdrukregeling is.

Maar hoedanook, @BMW-Wouter ;), je kunt de motor wel in het ABS remmen, oftewel zodanig hard remmen dat het ABS ingrijpt. En dat moet je voelen en merken (in remhendel en/of pedaal, maar ook in het gedrag van het rijwielgedeelte), zeker bij een oude R1100, dat kan niet anders.

En dat is waar ik me een klein beetje zorgen over maak i.r.t. @RTMK, namelijk dat er weliswaar niets blokkeert (behoudens bij bijna stilstand, maar dat is om allerlei redenen logisch), maar er kennelijk ook geen voelbaar ingrijpen van het ABS is. Dat klopt niet: ofwel rem je dan niet hard genoeg, ofwel heeft de motorfiets domweg onvoldoende remvermogen.
 
Laatst bewerkt:
Woorden afwegen :+
Met blokkeren bedoel ik BLOKKEREN waardoor het wiel (beter gezegd de band) over de weg gaat slippen, strepen trekken met de kans dat je niet meer kunt sturen.
Het ingrijpen van ABS zul je wel degelijk merken, ik heb er met de RT’s geen ervaring mee.
Tijdens de slipcursus met de auto wel ervaring mee opgedaan, dan voel je wat slippende banden doen en voel je wat het effect van ABS is en dat de boel dan bestuurbaar blijft.
 
Slipbaan is wel geinig idd, ook met de motor (van een ander) :+

8A003AA4-EC6A-4C77-A36A-BC661E757457.jpeg
 
Ik geloof niet dat het ABS van mijn R1100 ooit enig geluid heeft gemaakt bij het “aanzetten”, wss omdat ABS niet aangezet hoeft te worden: het is er, het werkt, of het werkt niet. Het enige dat de motorfiets doet zodra je na het starten wegrijdt, is testen of alle componenten er zijn en ”met elkaar praten”, en of de pomp het doet. Die zelfdiagnose maakt geen geluid, en zeker geen kloenk-kloenk.

Die zelfdiagnose bij het starten inderdaad niet; maar bij het wegrijden maakt hij echt dat geluid, en dan gaan de beide gelijktijdig knipperende lampjes ook uit. Knipperen ze om- en om; hoor je dat geluid niet en gaan ze ook niet uit
In mijn herinnering voelde het ingrijpen van het ABS juist alsof de motor door de remmen heen schoot (wat-ie strikt genomen natuurlijk ook deed): hij vertraagde nog wel, maar minder, en met een duidelijk voelbare puls (trilling) in remhendel of -pedaal zolang je door bleef remmen, en in vergelijking met hedendaagse motorfietsen sloeg de resterende remvertraging bij ingrijpen ABS helemaal nergens op, hetgeen vrij normaal was destijds.

Het verbaast mij ook dat je echt niks voelt van het ingrijpen (als het ingrijpt...)
Maar als ik e.e.a. zo lees dan zou ik het remsysteem even grondig op een correcte werking (laten) controleren, want ik heb zo mijn twijfels m.b.t. de werking van jouw ABS. En omdat je er kennelijk niet in slaagt de motor in het ABS te remmen, en er ook geen wielen blokkeren, kan dat ook betekenen dat jouw remmen niet voldoende goed werken. En verder ook even uitzoeken waar dat “kloenk”-geluid precies vandaan komt, want dat maakte-ie niet toen-ie nieuw was.

Ik twijfel ook of het abs dan wel werkt; blijft vreemd dat het blokkeren gewoon niet lukt. Ik heb echt nooit het idee dat de remwerking niet voldoende is. Mijn Honda'tje remt niet zo krachtig, maar daarvan kan ik de wielen wel laten blokkeren (die heeft geen abs).
 
Het verbaast me wel dat die zelfdiagnose dan wel 'lukt' ... dan zou je er van uit mogen gaan dat het abs wel werkt; in plaats van in een noodsituatie er achter te komen dat ondanks alle controle-systemen het abs het op het moment-suprème het laat afweten?'
Waarvoor is die test dan?
Ik 'test toch ook niet regelmatig het auto-abs door zo hard te remmen dat de wielen blokkeren? (En zo wel dat zegt dat alleen iets over het ingrijpen op dat moment, niks over wat hij later gaat doen)
Misschien komt dat kloenk geluid en dan twee keer achter mekaar doordat de abs pomp (onder de tank) voor het voorwiel én het achterwielcircuit schakelt (dus checkt of de druk-aflaat-klepjes wel openen en sluiten).
Zoals gezegd; dat doet hij ook (soms) als je eventjes (bijna) stil hebt gestaan.
 
Woorden afwegen :+
Met blokkeren bedoel ik BLOKKEREN waardoor het wiel (beter gezegd de band) over de weg gaat slippen, strepen trekken met de kans dat je niet meer kunt sturen.
Het ingrijpen van ABS zul je wel degelijk merken, ik heb er met de RT’s geen ervaring mee.
Tijdens de slipcursus met de auto wel ervaring mee opgedaan, dan voel je wat slippende banden doen en voel je wat het effect van ABS is en dat de boel dan bestuurbaar blijft.
Heb met de lesmotor ook wel eens bij oefenen van noodstop de ABS aan gekregen en dat voelde ik heel goed ( was een Kawasaki) En met de aut ook wel eens met sneeuw gemerkt. Dat was echt een soort van knap hinderlijk zoemend gevoel. Was niet et missen geen van beide keren
 
Heb met de lesmotor ook wel eens bij oefenen van noodstop de ABS aan gekregen en dat voelde ik heel goed ( was een Kawasaki) En met de aut ook wel eens met sneeuw gemerkt. Dat was echt een soort van knap hinderlijk zoemend gevoel. Was niet et missen geen van beide keren
De kunst is dan de rem te blijven bedienen (zolang je wilt remmen).
Het ABS effect is een snel opeenvolgend wel en niet remmen: remmen -> detectie van blokkeren -> ABS gooit remmen los > remkracht gaat weer omhoog > detectie van blokkeren -> ABS gooit remmen los > enz.
Tot je de rem niet meer bediend of er geen blokkering meer wordt gedetecteerd.
Tiijdens het ingrijpen van het ABS merk je dat afhankelijk van de regeling, in de meeste auto's voelt het alsof je over een wasbord rijdt.
 
Het verbaast me wel dat die zelfdiagnose dan wel 'lukt' ... dan zou je er van uit mogen gaan dat het abs wel werkt; in plaats van in een noodsituatie er achter te komen dat ondanks alle controle-systemen het abs het op het moment-suprème het laat afweten?'
Waarvoor is die test dan?
Ik 'test toch ook niet regelmatig het auto-abs door zo hard te remmen dat de wielen blokkeren? (En zo wel dat zegt dat alleen iets over het ingrijpen op dat moment, niks over wat hij later gaat doen)
Misschien komt dat kloenk geluid en dan twee keer achter mekaar doordat de abs pomp (onder de tank) voor het voorwiel én het achterwielcircuit schakelt (dus checkt of de druk-aflaat-klepjes wel openen en sluiten).
Zoals gezegd; dat doet hij ook (soms) als je eventjes (bijna) stil hebt gestaan.
Ik ken de R1100RT niet, maar vanaf m'n R1150RT merk ik behalve de diagnose lampjes niets van het opstarten van het ABS.
Zo ook, geen verschil (behalve dan de diagnose lampjes) tussen de R1150R zonder ABS en de R1150RT met ABS, geen extra opstart geluiden.
De ABS in de R1150RT gaf wel het bekende zoemende geluid tijdens remmen en ook als ik de rem er op hield bij een verkeerslicht of op een helling. Bij de R1200RT-DOHC en R1200RT-LC doet de ABS geluidloos mee.
 
Laatst bewerkt:
Zodra het een beetje beter weer wordt; ga ik het testen. je kunt de abs uitschakelen middels een knop op het dashboard. Dan zou het achterwiel met een lompe remactie toch moeten blokkeren. En dan weet ik meteen of het abs werkt, of niet.
 
Zodra het een beetje beter weer wordt; ga ik het testen. je kunt de abs uitschakelen middels een knop op het dashboard. Dan zou het achterwiel met een lompe remactie toch moeten blokkeren. En dan weet ik meteen of het abs werkt, of niet.
Lijkt me sterk dat je ABS zelf met een standaard BMW schakelaar kunt uitschakelen. Als dat zo is, dan is het iets wat achteraf bijgemaakt is, zeker niet standaard.
Dit wel, bevestiging van een storing:
31B1DEFA-2ED7-48AE-AFB9-4B8EE9EE58B6.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me sterk dat je ABS zelf met een standaard BMW schakelaar kunt uitschakelen. Als dat zo is, dan is het iets wat achteraf bijgemaakt is, zeker niet standaard.
Dit wel, bevestiging van een storing:
Bekijk bijlage 1700528
Ja, dat is ook een bevestiging van de storing. Als het abs niet door de test komt (en dus beide lampjes blijven knipperen) kun je dat zeer irritante knipperen tijdelijk (inderdaad die 4,5 minuut) uitschakelen, dan brandt alleen de bovenste lamp continu. Zo staat het ook in de beschrijving.
Het is niet achteraf bijgemaakt; er is helemaal niets bijgemaakt; wonderlijk genoeg is er nergens "geprutst"

Maar als de test wel lukt (en dus beide lampjes uitgaan) kun je met die knop het abs wél uitschakelen (dan brandt dat bovenste lampje weer continu). Druk je dan weer op die knop gaat dat lampje alsnog uit, en werkt het abs weer. Ik weet zo niet of dat weer inschakelen na 4,5 minuut automatisch gaat. Zodra beter weer zal ik dat ook gaan proberen.

Ze zullen vast een goede reden gehad hebben om dat abs door de gebruiker, zelfs onder het rijden, uit te kunnen schakelen (ik weet niet waarom)
 
Het boekje van de R1100RT dat ik hier heb meldt niets over het zelf uit kunnen schakelen van het ABS.
Heb jij een boekje waar dat wel in staat?
 
ABS werkt bij mij best goed: als de test lukt (lampjes knipperen beide tegelijk, en je rijdt weg hoor je "kloenk" "kloenk" en dan gaan de lampjes uit.
...
Nu blijkt dat ook volgens het R1100RT boekje het standby komen van het ABS met enig geluid gepaard gaat:
1638601081960.png

Hoeveel geluid dan normaal is staat er niet bij.
Ik heb het boekje (07-1997 2e editie) nog eens op de laptop doorgelezen, er wordt echt geen melding gemaakt van het zelf bewust kunnen uitschakelen van het ABS.

NB: In het boekje van de R1150RT staat niets over hoorbaar standby komen van het ABS, daarom heb ik dat ook nooit gehoord.
 
Het boekje van de R1100RT dat ik hier heb meldt niets over het zelf uit kunnen schakelen van het ABS.
Heb jij een boekje waar dat wel in staat?

Nee; ik heb wel een instructie boekje maar daarin staat inderdaad niets over het uit kunnen schakelen.
 
Nu blijkt dat ook volgens het R1100RT boekje het standby komen van het ABS met enig geluid gepaard gaat:
Bekijk bijlage 1700720
Hoeveel geluid dan normaal is staat er niet bij.

Het is ook geen ‘enorme’ klap hoor; maar gewoon duidelijk hoorbaar. Het lijkt of dat bij het voorwiel vandaan komt, maar het komt bij de abs unit onder de tank vandaan. Je hoort eerst een soort “krijtje op schoolbord” geluidje; meteen gevolgd door twee keer dat “kloenk” geluidje; en dan gaan de lampjes uit.
Ik heb het boekje (07-1997 2e editie) nog eens op de laptop doorgelezen, er wordt echt geen melding gemaakt van het zelf bewust kunnen uitschakelen van het ABS.

Dat staat er ook niet in. Als de test “mislukt” blijven die twee lampjes om en om knipperen. Je kunt dan verder niks doen en gaan rijden; zonder werkend abs; maar die om en om knipperende lampjes irriteren enorm.
Of je drukt een keer op die knop; dan houdt dat knipperen op en brandt er 1 lampje continu; voor zo’n 4,5 minuten; en dan begint dat geknipper weer.
Dan werkt het abs nog steeds niet. Die knop is een soort bevestiging van de rijder aan het abs: “oké het abs werkt niet; daar zal ik met het rijden rekening mee houden” zo staat het in het instructie boekje.

Wat er dus niet in staat; maar wat ik zelf heb uitgeprobeerd is dat als je bij een gelukte test ( dus met beide lampjes gedoofd) op die knop drukt; één van die lampjes aangaat. En dus het abs tijdelijk door de gebruiker is uitgeschakeld.
Waarom anders gaat dan dat lampje aan?
En wat is anders het nut van die knop?
Alleen ter bevestiging dat het abs uitgeschakeld is?
Daar zijn die lampjes toch al voor? En uitsluiten dat de lampjes net kapot zijn: bij het op contact zetten knipperen beide lampjes gelijktijdig…
 
Een collega van mij heeft ook een R1100RT.
Ik zal hem eens vragen, ten eerste of zijn RT ook ABS heeft en dan of hij dat van die schakelaar kan bevestigen.
Weet niet of ik hem durf te vragen het ABS uit te testen :+
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan