BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zal hem eens vragen, ten eerste of zijn RT ook ABS heeft
Die vraag kan ik al wel beantwoorden: ja de RT heeft standaard ABS (weet natuurlijk niet of dat nog werkend is; vele RT’s ook de 1150 hebben een, vanwege storingen, buiten werking gestelde ABS)

Ben wel benieuwd of mijn idee van die schakelaar ook klopt!
 
Ben wel benieuwd of mijn idee van die schakelaar ook klopt!
Lijkt mij persoonlijk sterk, grote kans dat het enige dat dat knopje doet is het ingrijpen op de knipperende lampjes op je dashboard. Sowieso denk ik niet dat je iets wijzer bent zodra je met dat knopje hebt gespeeld, want - o.b.v. jouw informatie - concludeer ik dat je er bij remmen op enige snelheid niet in slaagt de wielen te blokkeren, en dat je er ook niet in slaagt om de motor in het ABS te remmen.

Afhankelijk van of het ABS werkt of niet, zou je in elk geval in staat moeten zijn om d.m.v. hard remmen ofwel de wielen te blokkeren, ofwel het ABS moeten voelen ingrijpen. Dat laatste voel je bij jouw BMW echt heel heel heel erg duidelijk, omdat het ABS uiterst rudimentair (ouderwets) was.

Dat zou jouw eerste zorg moeten zijn, volgens mij: of je remmen zijn niet oke en leveren te weinig remkracht en/of je ABS is defect. Wat weerhoudt je ervan om heel even met de motor bij een specialist langs te gaan?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij persoonlijk sterk, grote kans dat het enige dat dat knopje doet is het ingrijpen op de knipperende lampjes op je dashboard.

Dat kan uiteraard ook; maar dat weet ik niet.

Sowieso denk ik niet dat je iets wijzer bent zodra je met dat knopje hebt gespeeld, want - o.b.v. jouw informatie - concludeer ik dat je er bij remmen op enige snelheid niet in slaagt de wielen te blokkeren, en dat je er ook niet in slaagt om de motor in het ABS te remmen.

Ook correct; maar nogmaals; ik heb echt nooit de indruk dat de remwerking onvoldoende is. Blokjes Brembo organisch (vooral voor) slijten ook enorm hard; met 10.000 km zijn die ook al op.

Afhankelijk van of het ABS werkt of niet, zou je in elk geval in staat moeten zijn om d.m.v. hard remmen ofwel de wielen te blokkeren, ofwel het ABS moeten voelen ingrijpen. Dat laatste voel je bij jouw BMW echt heel heel heel erg duidelijk, omdat het ABS uiterst rudimentair (ouderwets) was.

En dat verbaast me dus, bij mijn bmw. Je merkt niks van het "ingrijpen" (als daar al sprake van is) van het abs buiten dan dat het niet blokkeert.
Dat zou jouw eerste zorg moeten zijn, volgens mij: of je remmen zijn niet oke en leveren te weinig remkracht en/of je ABS is defect. Wat weerhoudt je ervan om heel even met de motor bij een specialist langs te gaan?

Niks weerhoudt me, zodra het weer iets beter is ga ik dat ook doen.

Toch wel bedankt voor alle reacties; als de remwerking en/of het abs niet (goed) werken moet dat wel in orde worden gebracht; voor een anders veiligheid en ook die van mezelf.

Wat een vraagje over het oliepeil (en mijn opmerkingen) allemaal teweeg kan brengen hè :?
 
...
Wat een vraagje over het oliepeil (en mijn opmerkingen) allemaal teweeg kan brengen hè :?
We zijn bezorgd en willen niet dat je tegen een hard remmende auto voor je aan vliegt wegens te weinig remkracht em ook niet dat je voorwiel blokkeerd.
Ik weet niet of ik zelf gewoon op straat als test zo hard durf te remmen dat de ABS actief wordt. Ik weet wel dat mijn RT loeiveel remkracht heeft, om daar nog eens overheen te gaan brrrrrr.
Voor zover ik weet wordt ingrijpen door het ABS ook niet apart gesignaleerd, zoals bijvoorbeeld wel na ingrijpen door het ACS.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Over dat ABS, ik heb veel ervaring met het oude systeem op de R1100RS (de eerste uit 1993 waarbij ABS optioneel was). Het ABS maakt idd een tjoep tjoep geluid bij het verifiëren van de wielsensoren bij een lage snelheid (fietssnelheid), een beetje zoals sommige afstand bedieningen van een auto dat doen. Als je erg langzaam rijdt dan koppelt het soms ook weer af (nagenoeg omval snelheid op een rotonde bvb), maar niet als je afremt en stopt voor een stoplicht oid. Het knopje op het dashboard heeft twee functies voor zover ik weet: de eerste is al genoemd, het tijdelijk uitschakelen van de knipperende lampen en een daarvan brandt dan continue. De tweede is bij het resetten van ABS, als je de middelste pen van de drie-pens diagnose stekker aan de aarde legt kun je met wat ceremonieel de ABS resetten door die knop een tiental seconden in te drukken.
Testen. Een a twee keer per jaar test ik de werking van het ABS, dit wordt aanbevolen om de electromagnetische koppeling (in de ABS unit) te activeren, cq schoon te houden, vgl remschijven. Ik heb Wilbers veren en vrij goede banden, bvb Dunlop RSIII, en het valt dan niet mee om het ABS voor te activeren. Meteen met koude banden of met vochtige weg. Andes rem ik het achterwiel van de grond voordat ABS in hoeft te grijpen. Achter is gemakkelijk. het gevoel is alsof je door de rem heen schiet, het geluid lijkt wat op een klopboor qua frequentie en trilling. Latere boxers hadden een steeds fijner werkend systeem, waarbij vooral wordt geanticipeerd op frictie vermindering, bvb afhankelijk van de hellingshoek wordt de maximale remdruk al begrensd. Veel meer factoren worden daar tegenwoordig in meegewogen. Al met al heb ik de indruk (van wat ik hier lees) dat er niets mis is met het ABS systeem van RTMK, mits hij zich in bovenstaande herkent.
 
We zijn bezorgd en willen niet dat je tegen een hard remmende auto voor je aan vliegt wegens te weinig remkracht em ook niet dat je voorwiel blokkeerd.
Ik weet niet of ik zelf gewoon op straat als test zo hard durf te remmen dat de ABS actief wordt. Ik weet wel dat mijn RT loeiveel remkracht heeft, om daar nog eens overheen te gaan brrrrrr.
Voor zover ik weet wordt ingrijpen door het ABS ook niet apart gesignaleerd, zoals bijvoorbeeld wel na ingrijpen door het ACS.
Tijdens rijlessen doe je het toch ook? Ik hoor rijinstructeurs vaak zeggen dat je een noodstop eigenlijk moet blijven oefenen...
 
Tijdens rijlessen doe je het toch ook? Ik hoor rijinstructeurs vaak zeggen dat je een noodstop eigenlijk moet blijven oefenen...
Rijles?
Dat was eerste les gelijk opstappen want ik had brommer ervaring, instructeur achterop met naast zich een handvat met rem. Ik rijden en proberen te sturen, de stuurcorrecties deed de instructeur als het nodig was met zijn gewicht en bijremmen met zijn rem.
Les twee: alleen op de les motor, de instructeur er achter aan op zijn motor.
Bijzondere verrichtingen: helling proef en straatje keren denk ik.
Les drie t/m zes: herhaling van les twee en daarbij dwars door Rotterdam, iets met tramrails, paar rondjes Schieplein, snelweg.
Tussendoor even theorie examen.
Examen, stukkie rijden, linksaf, rechtsaf, instinker nee daar mag je niet in, opzichtig kijken en vooral de examinator niet zoek rijden.
Geslaagd!
We schrijven rond 1982, met het A rijbewijs had ik een roze papiertje (drie-keer gevouwen vod) met alle stempels (de rest had ik al gespaard).
 
Rijles?
Dat was eerste les gelijk opstappen want ik had brommer ervaring, instructeur achterop met naast zich een handvat met rem. Ik rijden en proberen te sturen, de stuurcorrecties deed de instructeur als het nodig was met zijn gewicht en bijremmen met zijn rem.
Les twee: alleen op de les motor, de instructeur er achter aan op zijn motor.
Bijzondere verrichtingen: helling proef en straatje keren denk ik.
Les drie t/m zes: herhaling van les twee en daarbij dwars door Rotterdam, iets met tramrails, paar rondjes Schieplein, snelweg.
Tussendoor even theorie examen.
Examen, stukkie rijden, linksaf, rechtsaf, instinker nee daar mag je niet in, opzichtig kijken en vooral de examinator niet zoek rijden.
Geslaagd!
We schrijven rond 1982, met het A rijbewijs had ik een roze papiertje (drie-keer gevouwen vod) met alle stempels (de rest had ik al gespaard).
Mijn boodschap was: het schijnt verstandig te zijn om ook als je je rijbewijs (angere tijd) hebt, om regelmatig nog eens een noodstop te oefenen. Als jij zegt dat je niet weet of je het op straat nu zou durven met je motor, dan weet ik niet of dat zo'n goed teken is 8-).
Overigens: ik kan je uit ervaring zeggen dat je het best kunt oefenen en dat het prima kan, met een rt en gs in het Abs remmen.
 
Mijn boodschap was: het schijnt verstandig te zijn om ook als je je rijbewijs (angere tijd) hebt, om regelmatig nog eens een noodstop te oefenen. Als jij zegt dat je niet weet of je het op straat nu zou durven met je motor, dan weet ik niet of dat zo'n goed teken is 8-).
Overigens: ik kan je uit ervaring zeggen dat je het best kunt oefenen en dat het prima kan, met een rt en gs in het Abs remmen.
Zit je mij nou de rij-les te leren? :$
Ik oefen ook geen achtjes en ook geen wheelies.
Jemig, ok, ik ga "morgen" oefenen, mag ik jouw RT lenen?
Ik ben sterk voorstander van testen van noodstoppen en black-out testen, dat kan bij zware draaiende machinerie heel spectaculair zijn en wil ik altijd graag getest hebben, eerst op lage snelheid om de functionaliteit te testen, dan op hogere snelheid om te zien of het echt werkt (meestal liever niet op topsnelheid).
Met het deel integraal remsysteem van de huidige RT's kun je de voorrem niet apart bedienen: remhandel bedienen betekend dat de automatiek de remkracht tussen voor- en achterrem verdeeld. Het rempedaal bediend alleen de achterrem.
 
Zit je mij nou de rij-les te leren? :$
Ik oefen ook geen achtjes en ook geen wheelies.
Jemig, ok, ik ga "morgen" oefenen, mag ik jouw RT lenen?
Ik ben sterk voorstander van testen van noodstoppen en black-out testen, dat kan bij zware draaiende machinerie heel spectaculair zijn en wil ik altijd graag getest hebben, eerst op lage snelheid om de functionaliteit te testen, dan op hogere snelheid om te zien of het echt werkt (meestal liever niet op topsnelheid).
Met het deel integraal remsysteem van de huidige RT's kun je de voorrem niet apart bedienen: remhandel bedienen betekend dat de automatiek de remkracht tussen voor- en achterrem verdeeld. Het rempedaal bediend alleen de achterrem.
Ho ho, niet zo aangebrand hè. Noodstop oefenen en inderdaad ook een achtje of krappe bocht is helemaal geen slecht plan. En eerlijk gezegd, als je dat niet met je eigen motor durft….. ik weet het niet hoor. Is toch een soort basis motor beheersing of niet?
Wheelie vind ik dan weer heel wat anders trouwens. Daar zie ik het nut niet van in, al helemaal niet met een rt 😬😳
 
Laatst bewerkt:
Ho ho, niet zo aangebrand hè. Noodstop oefenen en inderdaad ook een achtje of krappe bocht is helemaal geen slecht plan. En eerlijk gezegd, als je dat niet met je eigen motor durft….. ik weet het niet hoor. Is toch een soort basis motor beheersing of niet?
Wheelie vind ik dan weer heel wat anders trouwens. Daar zie ik het nut niet can in, al helemaal niet met een rt 😬😳
Helemaal mee eens.

Ik zie tijdens rijvaardigheidstrainingen heel veel ervaren motorrijders (motorrijders die al heel lang rijden) de revue passeren, waarvan meer dan de helft meerdere pogingen nodig heeft om een noodstop, of een lane change, of een combinatie (remmen-uitwijken) correct uit te voeren. En dan heb ik het maar niet over de basis AVB-oefeningetjes, die overigens juist met een RT kinderlijk eenvoudig zijn uit te voeren, als je rijtechniek in orde is.

Dat is op zich allemaal niet erg, want daar zijn die trainingen voor. Maar helaas kun je in de praktijk, die ene keer dat het er echt om spant, niet na de eerste mislukte poging je motor oprapen, en even terug lopen naar de vorige pillon om het nog eens opnieuw te proberen. Want meestal ben je dan gewoon stuk, helaas.

Dat gezegd hebbende, het geregeld testen (aanspreken) van het ABS is gezond voor het behoudt van het systeem, maar als je van jezelf twijfelt of je zo’n oefening tot een goed einde brengt, dan mss eerst een training volgen, en voor een check van het remsysteem mss even langs de dealer.
 
Laatst bewerkt:
Ho ho, niet zo aangebrand hè. Noodstop oefenen en inderdaad ook een achtje of krappe bocht is helemaal geen slecht plan. En eerlijk gezegd, als je dat niet met je eigen motor durft….. ik weet het niet hoor. Is toch een soort basis motor beheersing of niet?
Wheelie vind ik dan weer heel wat anders trouwens. Daar zie ik het nut niet can in, al helemaal niet met een rt 😬😳
Ik probeerde niet aangebrand over te komen en toende daarom het schaamrood op mijn kaken, dat gevoel is helaas niet overgebracht.
Motor beheersing kan altijd beter, dat geldt ook voor mijn (on-)kunde die ongetwijfeld beter aanvoelt dan het zal zijn ondanks alle ervaring en capriolen die ik heb moeten uithalen.
 
Ik probeerde niet aangebrand over te komen en toende daarom het schaamrood op mijn kaken, dat gevoel is helaas niet overgebracht.
Motor beheersing kan altijd beter, dat geldt ook voor mijn (on-)kunde die ongetwijfeld beter aanvoelt dan het zal zijn ondanks alle ervaring en capriolen die ik heb moeten uithalen.
Haha, sorry. Dan heb ik het verkeerd opgevat 👍🏼
 
Dat gezegd hebbende, het geregeld testen (aanspreken) van het ABS is gezond voor het behoudt van het systeem,
Dat doe ik ook eens in de zoveel tijd. Gaat voor mij goed op een zandpad waar veel van dat losse dunne grint ligt. Blijf je toch vertrouwd met het gevoel wat het geeft in remhendel en pedaal. Hoe dan ook, ik heb het wel eens een heel enkele keer in het verkeer. Dan geeft het toch altijd weer een beetje "Oeps!" gevoel. :P
 
Dat doe ik ook eens in de zoveel tijd. Gaat voor mij goed op een zandpad waar veel van dat losse dunne grint ligt. Blijf je toch vertrouwd met het gevoel wat het geeft in remhendel en pedaal. Hoe dan ook, ik heb het wel eens een heel enkele keer in het verkeer. Dan geeft het toch altijd weer een beetje "Oeps!" gevoel. :P
Alles dat je niet verwachtte geeft een “oeps!” gevoel… ;)
 
Het ABS maakt idd een tjoep tjoep geluid bij het verifiëren van de wielsensoren bij een lage snelheid (fietssnelheid), een beetje zoals sommige afstand bedieningen van een auto dat doen. Als je erg langzaam rijdt dan koppelt het soms ook weer af (nagenoeg omval snelheid op een rotonde bvb), maar niet als je afremt en stopt voor een stoplicht oid.
Eens ! soms schakelt dat abs af; ik kan zo niet eens aangeven wanneer dat is, maar zoals je dat zegt zou zéker kunnen
Het knopje op het dashboard heeft twee functies voor zover ik weet: de eerste is al genoemd, het tijdelijk uitschakelen van de knipperende lampen en een daarvan brandt dan continue. De tweede is bij het resetten van ABS, als je de middelste pen van de drie-pens diagnose stekker aan de aarde legt kun je met wat ceremonieel de ABS resetten door die knop een tiental seconden in te drukken.
Aha; ik dacht dat je met die knop het abs (tijdelijk) uit kunt schakelen, maar dat het alleen is om dat enorm irriterende geknipper op te laten houden...tja
Testen. Een a twee keer per jaar test ik de werking van het ABS, dit wordt aanbevolen om de electromagnetische koppeling (in de ABS unit) te activeren, cq schoon te houden, vgl remschijven. Ik heb Wilbers veren en vrij goede banden, bvb Dunlop RSIII, en het valt dan niet mee om het ABS voor te activeren. Meteen met koude banden of met vochtige weg. Andes rem ik het achterwiel van de grond voordat ABS in hoeft te grijpen.
Ik test dat nooit zo; de remwerking is echt enorm; en ja ik heb wel eens gehad dat het achterwiel van de grond kwam. Bij het remmen duikt hij ook niet maar komt de achterkant omhoog.

Achter is gemakkelijk. het gevoel is alsof je door de rem heen schiet, het geluid lijkt wat op een klopboor qua frequentie en trilling. Latere boxers hadden een steeds fijner werkend systeem, waarbij vooral wordt geanticipeerd op frictie vermindering, bvb afhankelijk van de hellingshoek wordt de maximale remdruk al begrensd. Veel meer factoren worden daar tegenwoordig in meegewogen. Al met al heb ik de indruk (van wat ik hier lees) dat er niets mis is met het ABS systeem van RTMK, mits hij zich in bovenstaande herkent.
Ja, het meeste herken ik, behalve dan dat ik (ook) het achterwiel niet aan het blokkeren krijg; maar de remwerking achter is ook lang niet zo sterk dan voor; ik denk dat dat wel een puntje van aandacht is...
 
Achterrem: elke keer dat ik het achterwiel er uit haal demonteer ik ook de remklauw. Met remreiniger en borsteltje ( oude tandenborstel?) de zuiger schoonmaken ( in het eerste jaar zit daar een eenzuiger remklauw identiek aan de voorremklauwen van de R 80/100 boxers, later een tweezuigerremklauw net als voor). Soms de schijf zelf ontvetten of blokken licht schuren. De achterrem is vooral handig om de motor te stabiliseren in bochten cq naar binnen te ‘ trekken’ . Bij hard remmen voor is er weinig gewicht op het achterwiel, dus ook weinig vertraging voordat ABS de rem ‘ lost’.
Bij deelintegraal remmen ( na ong 2005) voel je de motor ook iets ‘ zetten’. Bij de 1100’s moet je dan een fractie eerder remmen achter om datzelfde effect te krijgen.
 
Vandaag eens een paar flinke rem oefeningen gedaan @#$% ja ik wist het al, enorme vertraging, zakie tegen de tank geplet en armen bijna uit de kom. Vol in de ankers deed ik met remhandel en rempedaal tegelijk, met het deelintegraal-remsysteem weet je niet wat er gebeurd tussen voor en achterrem.
Ik geloof niet dat ik de ABS geactiveerd kreeg, te licht geremd zult U zeggen, ik bedank voor de eer om bij vol bewustzijn nog harder te remmen.
Het was ook een droge weg en er zijn weinig zandpaden in de buurt.
 
Vandaag eens een paar flinke rem oefeningen gedaan @#$% ja ik wist het al, enorme vertraging, zakie tegen de tank geplet en armen bijna uit de kom. Vol in de ankers deed ik met remhandel en rempedaal tegelijk, met het deelintegraal-remsysteem weet je niet wat er gebeurd tussen voor en achterrem.
Ik geloof niet dat ik de ABS geactiveerd kreeg, te licht geremd zult U zeggen, ik bedank voor de eer om bij vol bewustzijn nog harder te remmen.
Het was ook een droge weg en er zijn weinig zandpaden in de buurt.

Bedankt voor het delen van je ervaring. Als ik dit ga uitproberen, bouw ik het wel wat langzamer op. Normaal remmen, dan wat harder en dan nog wat harder. Dan stop ik voor het zo oncomfortabel wordt. Die bewaar ik dan wel voor echte noodsituaties.
 
Ik denk toch dat bij het indrukken van de achterrem, er tevens remdruk wordt opgebouwd vooraan. Dat gevoel heb ik toch op m'n model 2021.
Zit je mij nou de rij-les te leren? :$
Ik oefen ook geen achtjes en ook geen wheelies.
Jemig, ok, ik ga "morgen" oefenen, mag ik jouw RT lenen?
Ik ben sterk voorstander van testen van noodstoppen en black-out testen, dat kan bij zware draaiende machinerie heel spectaculair zijn en wil ik altijd graag getest hebben, eerst op lage snelheid om de functionaliteit te testen, dan op hogere snelheid om te zien of het echt werkt (meestal liever niet op topsnelheid).
Met het deel integraal remsysteem van de huidige RT's kun je de voorrem niet apart bedienen: remhandel bedienen betekend dat de automatiek de remkracht tussen voor- en achterrem verdeeld. Het rempedaal bediend alleen de achterrem.
Bij mijn RT van 2021, wordt er bij gebruik van achterrem, toch ook remdruk vooraan opgebouwd. Is dat geen onderdeel van 't integrale systeem?
Als ik rempedaal redelijk diep intrap, voel ik dit simultaan in de voorremhevel. Of is dit enkel bij de nieuwste versie?
 
Ik denk toch dat bij het indrukken van de achterrem, er tevens remdruk wordt opgebouwd vooraan. Dat gevoel heb ik toch op m'n model 2021.

Bij mijn RT van 2021, wordt er bij gebruik van achterrem, toch ook remdruk vooraan opgebouwd. Is dat geen onderdeel van 't integrale systeem?
Als ik rempedaal redelijk diep intrap, voel ik dit simultaan in de voorremhevel. Of is dit enkel bij de nieuwste versie?
Ik hoop dat het niet zo werkt, je wil bij (bijv.) bijzondere verrichtingen in staat zijn om enkel de achterrem in te zetten.
 
(Van BMW) Sinds modeljaar 2007 wordt een nieuw, nog nauwkeuriger regelsysteem ingebouwd dat zonder rembekrachtiging werkt (I-ABS II). Bij het deel-integrale remsysteem remt de bestuurder met de remhendel op het stuur tegelijkertijd op beide wielen. De voetrem bedient alleen de rem in het achterwiel.
ABS-systemen zorgen voor de in motorfietstests regelmatig beschreven veiligheidswinst ten opzichte van conventionele remsystemen. Daarna komt er weer een volledig integraal systeem:
ANTIBLOKKEERSYSTEEM (ABS)
Volledig integrale rem
Uw motorfiets is voorzien van een volledig integraal rem- systeem. Bij dit remsysteem wordt bij bediening van een remhendel (voetrempedaal of handremhendel) zowel de voor- wiel- als ook de achterwielrem bediend.
Het BMW Motorrad volledig integrale ABS Pro past de rem- krachtverdeling tussen voor- wiel- en achterwielrem tijdens het remmen met ABS-regeling aan de belading van de motor- fiets aan.
Persoonlijk vind ik deelintegraal fijner omdat ik de achterrem gebruik voor bochtentechniek. Maar dat is natuurlijk geen noodzaak, zolang je maar weet en begrijpt wat er gebeurt. De laatste quote is uit het R1250RT handboek.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan