BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ze hadden die navi niet afhankelijk moeten maken van een app verbinding.. In een auto werkt dat ook niet zo.. Betaal voor de navi vrijschakeling en klaar.. :)
Ja zoiets, met een optie om dat TFT (jij je zin) tijdelijk aan de WiFi te koppelen voor kaart updates.
TFT met software <> Bluetooth + WiFi <> Telefoon met App : veulst te ingewikkeld en vragen om verstoring.
 
Modern gedoe, ik ben van deze generatie:
Bekijk bijlage 1715795
De heilige T65, Tafelmodel 1965, met een scala aan opties.
Ook leverbaar als W65 (Wandtoestel) en I65 (Inbouwtoetsel) en ook nog de monteurs telefoon.
heb daar druktoets versies (TDK en IDK) van ontwikkeld in het begin van mijn carriere. Dat was toen heel geavanceerd;)
 
nieuwe rijder meldt zich! Heb begin januari een R1100RT overgenomen via een advertentie hier op het forum. Naast de verbouwde Honda NTV650 als 'eiland motor' (Walcheren) is dit een mooie toevoeging om langere afstanden te gaan rijden én om mijn vriendin mee te nemen. Die was niet heel happy toen ik de achterbrug van de Honda wat korter maakte.

De 1100RT heeft bijna 160k gelopen, maar klinkt en voelt nog prima. Nu beetje aan het rondkijken naar wat zaken om aan te passen of te verbeteren. Iemand hier een shop die BMW onderdelen verkoopt?
 
nieuwe rijder meldt zich! Heb begin januari een R1100RT overgenomen via een advertentie hier op het forum. Naast de verbouwde Honda NTV650 als 'eiland motor' (Walcheren) is dit een mooie toevoeging om langere afstanden te gaan rijden én om mijn vriendin mee te nemen. Die was niet heel happy toen ik de achterbrug van de Honda wat korter maakte.

De 1100RT heeft bijna 160k gelopen, maar klinkt en voelt nog prima. Nu beetje aan het rondkijken naar wat zaken om aan te passen of te verbeteren. Iemand hier een shop die BMW onderdelen verkoopt?
Welkom en bij jou in de buurt:
 
nieuwe rijder meldt zich! Heb begin januari een R1100RT overgenomen via een advertentie hier op het forum. Naast de verbouwde Honda NTV650 als 'eiland motor' (Walcheren) is dit een mooie toevoeging om langere afstanden te gaan rijden én om mijn vriendin mee te nemen. Die was niet heel happy toen ik de achterbrug van de Honda wat korter maakte.
Dat is grappig; ik heb zowel een R1100RT en een Honda NTV (alhoewel die echt nog helemaal origineel is)

De 1100RT heeft bijna 160k gelopen, maar klinkt en voelt nog prima.
Verbaast me niet; het zijn nu wel oude beestjes, maar de bouwkwaliteit, en dat er nergens op bezuinigd is, merk je bijna overal aan; zelf na zoveel tijd en km.
 
Een collega van me heeft een R850R, maar dat vraag je niet :+
Ik zie er een te koop staan bij een BMW-dealer. Ik vroeg me af hoe zo'n 850 rijd. Ik heb wel eens een 1100RT gereden, die vond ik erg comfortabel.
Ben benieuwd naar de verschillen tussen een 850 en 1100.
 
All
Ik zie er een te koop staan bij een BMW-dealer. Ik vroeg me af hoe zo'n 850 rijd. Ik heb wel eens een 1100RT gereden, die vond ik erg comfortabel.
Ben benieuwd naar de verschillen tussen een 850 en 1100.
Allebei gehad, in R uitvoering. Vond de 850 soepeler rijden, zuiniger en qua vermogen weinig verschil voelbaar. Later de 1150r gehad, maar de combi van 6 bak, paralever, KFR, een hoop moeten afstellen, modificeren om m ala 850 te kunnen rijden.
 
All

Allebei gehad, in R uitvoering. Vond de 850 soepeler rijden, zuiniger en qua vermogen weinig verschil voelbaar. Later de 1150r gehad, maar de combi van 6 bak, paralever, KFR, een hoop moeten afstellen, modificeren om m ala 850 te kunnen rijden.
Ik heb zelf ook een R1100R gehad. Dat vond ik wel een fijne motor, maar nooit een 1100 RT gehad.
Zo'n 850 RT, gewoon voor erbij trok mijn aandacht, maar hoe het rijdt?
 
Ik heb zelf ook een R1100R gehad. Dat vond ik wel een fijne motor, maar nooit een 1100 RT gehad.
Zo'n 850 RT, gewoon voor erbij trok mijn aandacht, maar hoe het rijdt?
Het rijdt heerlijk. ‘N RT stuurt als een scheermes, de 850 heeft net als de 1100 geen last van KFR, itt de 1150. Kuipruit electrisch verstelbaar, wel zo lekker in de regen of bij n pittig windje, de zit is ergonomisch goed afgestemd, bergvakken en ABS standaard, en warmluchttoevoer vanaf de oliekoelers. Al met al een groot toerder, betrouwbaar, goed onderhoudbaar.
 
Het rijdt heerlijk. ‘N RT stuurt als een scheermes, de 850 heeft net als de 1100 geen last van KFR, itt de 1150. Kuipruit electrisch verstelbaar, wel zo lekker in de regen of bij n pittig windje, de zit is ergonomisch goed afgestemd, bergvakken en ABS standaard, en warmluchttoevoer vanaf de oliekoelers. Al met al een groot toerder, betrouwbaar, goed onderhoudbaar.
Ja qua comfort zal je geen betere vinden denk ik. Ik heb ooit ook een R80 RT gehad, heerlijk achter dat grote scherm.
 
Jawel, maar qua motorkarakter, ontplooiing, veercomfort, is dit niet meer te vergelijken op de boxer-reactiekrachten na. 4-kleps, injectie, paralever & telelever, zadel (verstelbaar), remmen, …. Een icoon welke nooit echt een opvolger heeft gekregen.
 
Dat is grappig; ik heb zowel een R1100RT en een Honda NTV (alhoewel die echt nog helemaal origineel is)
Vind het wel een mooie combi zo

Lange afstand:
Screenshot_20220108-130632_WhatsApp - Copy.jpg

Korte afstand:
20210125_170903.jpg
 
Vanmiddag een “stuur extension bar” gemonteerd op mijn RT om mijn vertrouwde Zumo 660 te kunnen monteren als back-up navigatie.
Bewust voor een semi-permanente oplossing gekozen omdat mogelijk in de toekomst navigatie via de connect app en het dashboard wel meer vertrouwen en mogelijkheden geeft dan op dit moment (herberekenen uitgeschakeld bij geïmporteerde route)
Heb een RAM “tough-claw” aangeschaft en deze via een kleine RAM arm aan de Zumo houder verbonden.
Aan de kabel van de Zumo houder is een 12v stekker gemaakt en de andere overbodige aansluitingen afgeknipt.
De kabel moet ik nog even fatsoeneren en m.b.v. wat klittebandstukjes om probleemloos om te gaan bij max. stuuruitslagen.




Bekijk bijlage 1714949

Nou is de Track Record van BMW en navigatie systemen niet geheel vlekkeloos. De BMW Navigator VI is dan sooRT van min of meer “geïntegreerd” in het dashboard, het is feitelijk een losstaand Garmin kastje. Ik beken onmiddellijk: mijn ervaring met die “iPad” dashboards is beperkt tot 2 (of zo, kan stiekem ook 3 of 4 zijn) proefritten. Wat ik enigszins verwonderd vast stel: waarom geen variant van Apple Car Play (of de Androïd versie daarvan) met MyRouteApp als motor navigatie?

Enfin. Er moet een semi wereld wonder gaan gebeuren wil Spätzi niet mijn laatste motoRT zijn. Maar dat ga ik zeker niet durven zeggen voor de Navigator VI. Het verheugd me te lezen dat men er al in geslaagd is de Garmin XT met verloop stukje passend in de Oer R1250RT dash gewurmd te krijgen. Kan mij zo voorstellen dat ik op enig moment voor de XT bijl ga. En dan vermoed ik zo maar dat onder aan de streep je met zo’n XT wellicht beter af bent dan met een sooRT van in de iPad Dash ingebouwde navigatie functie. Maar: kan ook best zijn dat mooie firmware updates daar verandering in gaan aanbrengen…
 
Nou is het bij auto’s en hun geïntegreerde navigatie systemen ook lang niet altijd Halelujah. Die van de E-Golf heeft beschikking over een verbluffend Fraai scherm waar ook Apple Car Play op te voorschijn te toveren is zodat met Waze, Flitsmeister of Google Maps genavigeerd kan worden (of “Kaarten” ipv Google Maps, die 2 haal ik nog wel eens door elkaar).
Voordeel vd geïntegreerde navigatie: werkt ook zonder mobiel internet en toont info ook op het info display recht voor de neus (mijn E-Golf lijkt qua dash setup op de oer R1250RT: analoge klokken met LCD/TFT(?) schermpje er tussen). Om binnen Europa offline te kunnen navigeren moet je wel een ochtendje/middagje klooien als je dat met up-2-date kaarten wil want de 26 GB komt met een gang binnen die in de tijden van ZX Spectrum en de Commodore 64 nog wel als “snel” werd bestempeld.

Neem je een abbo af bij meneer VW dan kan de E-Golf via zijn/haar ingebouwde 4G verbinding verkeers informatie downloaden. Die blijkt tot op heden vrij accuraat. Daarnaast kan je dan op afstand je E-Golf vooraf opwarmen en/of de ruiten ontdooien.

Wat dat aan gaat ging de update van de Navigator VI een stuk vlotter, maar is de verkeersinfo die binnenkomt als je de smaRT phone koppelt met de Navigator van een veel minder nauwkeurig niveau als wat de E-Golf toont. Wellicht dat dit aspect, verkeersinfo die actueel en accuraat is, beter voor elkaar is in de R1250RT iPad Dashboard versie?
 
Nou is het bij auto’s en hun geïntegreerde navigatie systemen ook lang niet altijd Halelujah. Die van de E-Golf heeft beschikking over een verbluffend Fraai scherm waar ook Apple Car Play op te voorschijn te toveren is zodat met Waze, Flitsmeister of Google Maps genavigeerd kan worden (of “Kaarten” ipv Google Maps, die 2 haal ik nog wel eens door elkaar).
Voordeel vd geïntegreerde navigatie: werkt ook zonder mobiel internet en toont info ook op het info display recht voor de neus (mijn E-Golf lijkt qua dash setup op de oer R1250RT: analoge klokken met LCD/TFT(?) schermpje er tussen). Om binnen Europa offline te kunnen navigeren moet je wel een ochtendje/middagje klooien als je dat met up-2-date kaarten wil want de 26 GB komt met een gang binnen die in de tijden van ZX Spectrum en de Commodore 64 nog wel als “snel” werd bestempeld.

Neem je een abbo af bij meneer VW dan kan de E-Golf via zijn/haar ingebouwde 4G verbinding verkeers informatie downloaden. Die blijkt tot op heden vrij accuraat. Daarnaast kan je dan op afstand je E-Golf vooraf opwarmen en/of de ruiten ontdooien.

Wat dat aan gaat ging de update van de Navigator VI een stuk vlotter, maar is de verkeersinfo die binnenkomt als je de smaRT phone koppelt met de Navigator van een veel minder nauwkeurig niveau als wat de E-Golf toont. Wellicht dat dit aspect, verkeersinfo die actueel en accuraat is, beter voor elkaar is in de R1250RT iPad Dashboard versie?
Integratie, beleving, cloud, bedienen via een App op je telefoon (waarom heet dat ding nog zo, de T65 was een telefoon). Ik ben vooruitstrevend en erg voor innovatie en moderne techniek, maar het moet wel werkelijk iets toevoegen en dan bedoel ik geen ergenis.

Over traagheid: mijn laatste lease auto, die ik helaas heb moeten inleveren tegen ontvangst van de zak, was een Opel Crossland uit 2017. Met een in de radio (die ook al lang geen radio meer mocht heten) geintegreerde TomTom variant navgiatie. Kaartupdates verliepen via een bestand dat je thuis via de PC ophaalde en dan op een USB stick moest zetten. Tot zover zeer vlot. Vervolgens die USB stick in het autodashboard en de radio opdracht geven de kaartupdate vanaf USB stick te installeren. Man man.... om de update te laten slagen moest het contact aan blijven staan, om het contact en de radio niet na enige tijd spontaan uit te laten gaan moet je ook de motor laten draaien. De gemiddelde kaart update duurde 45 minuten.
Je had dus de keuze uit 45 minuten langs de bollenvelden gaan rijden, 45 minuten in de file te gaan staan of 45 minuten de auto stilstaand op een parkeerplaats te laten stinken terwijl de update bezig was. Hoezo duurzaam. Mijn woon-werk verkeer duurde destijds enkele reis 20 minuten, ook niet voldoende dus.

En over cloud en App bediening via de telefoon: in 2020 kochten we een nieuwe CV ketel van een gerenomeerd merk, met een gratis (an me hoela) slimme kamerthermostaat. De thermostaat moest je voor goede werking koppelen aan de WifI en vervolgens met een account koppelen aan de ATAG cloud omgeving (ondergebracht bij één van de grote tech datacenter leveranciers). Dan een App op je telefoon om heerlijk op afstand je CV ketel in de gaten te kunnen houden.
Dit lijkt een BMW geintegreerd display verhaal, motor bouwers zijn goed in het maken van motoren en ketel bouwers zijn goed in het maken van CV ketels. Maar alsjeblieft geachte motor- of ketel juwelier, blijf met je fikken van software, cloud, WiFi en Apps af!
De thermostaat voldeed niet aan de WiFi standaard en had (ondanks de comfotable afstand) als enige in huis moeite om contact met de router in stand te houden, het ding verloor en herstelde wel 100 keer per dag de draadloze verbinding.
De cloud was soms verdwenen (ondanks dat het buiten regende) en de App voor de telefoon was van matige kwaliteit. Af en toe, meestal 's nachts, werd de software van de thermostaat via de cloud bijgewerkt, gevolgd door een reset van de thermostaat en een soort herstart van de CV ketel. Mijn scheeps oor zorgde dan dat ik rechtop in bed zat omdat er een ongewoon geluid in mijn hersenen doordrong, van klik klak in de CV ketel en de pomp die even ging draaien.
De thermostaat vond het nodig zichzelf heel regelmatig te resetten en soms vond de thermostaat het nodig af te wijken van de tijdklok en zette gewoon on 2 uur 's nachts de verwarming aan. Een splinternieuwe thermostaat die onder garantie geleverd werd exact idem dito.
We hebben de thermostaat een poos zonder WiFi gebruikt, dat temde het ding maar kwam nog bij dat de slimme thermostaat door een dronken zeeman ontworpen was: het ding was onmogelijk op intuitie te bedienen. Met grote regelmaat riep mijn vrouw om hulp als in een poging om simpelweg de thermostaat even een graadje hoger of lager te zetten, het ding in één of ander wazig menu stond of het scherm geblokkeerd was.
Nu zijn mijn vrouw en ik "empty nesters" en ik werk veel thuis zodat we de conclusie trokken dat een klok op de thermostaat niet meer nodig is.
Bijkomend was nog mijn zorg over beveiliging van dit soort slimme IOT (Internet Of Things) toepassingen, ik durf te wedden dat het geringe moeite kost om stiekem alle slimme thermostaten opdracht te geven het huis van hun baasje op te warmen tot 35 graden.
Recent is onder garantie (hulde voor de lokale lood-juwelier) de slimme thermostaat vervangend door een domme modulerende ronde thermostaat (vroeger had je dat model in goudkleur met een stevig kwik gevuld contact).

Conclusie: behalve voor vooruitgang ben ik ook voor KISS - Keep It Simple, Stupid.
 
Laatst bewerkt:
Flitsmeister bijvoorbeeld werkt al navigatie inderdaad mi erg goed.Ik vind de BMW app op de telefoon wel erg goed in het kiezen van leuke routes. Beide even combineren en klaar is………..de RT.

Er zullen vast nog vele updates volgen
 
Nou is de Track Record van BMW en navigatie systemen niet geheel vlekkeloos. De BMW Navigator VI is dan sooRT van min of meer “geïntegreerd” in het dashboard, het is feitelijk een losstaand Garmin kastje. Ik beken onmiddellijk: mijn ervaring met die “iPad” dashboards is beperkt tot 2 (of zo, kan stiekem ook 3 of 4 zijn) proefritten. Wat ik enigszins verwonderd vast stel: waarom geen variant van Apple Car Play (of de Androïd versie daarvan) met MyRouteApp als motor navigatie?

Enfin. Er moet een semi wereld wonder gaan gebeuren wil Spätzi niet mijn laatste motoRT zijn. Maar dat ga ik zeker niet durven zeggen voor de Navigator VI. Het verheugd me te lezen dat men er al in geslaagd is de Garmin XT met verloop stukje passend in de Oer R1250RT dash gewurmd te krijgen. Kan mij zo voorstellen dat ik op enig moment voor de XT bijl ga. En dan vermoed ik zo maar dat onder aan de streep je met zo’n XT wellicht beter af bent dan met een sooRT van in de iPad Dash ingebouwde navigatie functie. Maar: kan ook best zijn dat mooie firmware updates daar verandering in gaan aanbrengen…
Zumo XT verloop stukje is er al een tijdje.
De montage van de Zumo XT heb ik als volgt gedaan.
Garmin Zumo XT mount to 2019 BMW R1250RT
 
Ja je krijgt er een koevoet bij:+.
Maar de aan en uitschakelaar Zumo is achterlangs te bedienen. En er voor de ontgrendelingsknop van de Zumo is er een blokje van 12 mm op gelijmd. Met het afdekplaatje als gereedschap is de ontgrendelingsknop bereikbaar. Met het afdekplaatje druk uitoefenen en de Zumo schiet los uit de houder.
Al met al een prima oplossing voor montage op een RT.
 
Conclusie: behalve voor vooruitgang ben ik ook voor KISS - Keep It Simple, Stupid.
Eens !
De simpelste dingen zijn al voorzien van (veel te) veel in mijn ogen totaal overbodige elektronica, software-aangestuurd. In de zin van: "het kán, DUS, we 'sleutelen' dat erin. Is ook aanzienlijk goedkoper; software kun je eindeloos kopiëren.
Ik vind dat gewoon commercieel als verkoop argument; en om "het vorige" als hopeloos onbruikbaar ouderwets aan te kunnen merken. Geen (nauwelijks) meerwaarde; eerder ergernis, vooral als het niet werkt zoals je verwacht.

Wat motoren betreft: het is denk ik wel leuk om op de druilerige zondagmiddag met alle software-opties en instellingen te kunnen 'spelen' maar verder: het gaat om het rijden toch ?

Disclaimer: het gaat om mijn mening; voor iedereen die wel gecharmeerd is van alle mogelijkheden die software kan bieden: veel plezier ermee !
 
Eens !
De simpelste dingen zijn al voorzien van (veel te) veel in mijn ogen totaal overbodige elektronica, software-aangestuurd. In de zin van: "het kán, DUS, we 'sleutelen' dat erin. Is ook aanzienlijk goedkoper; software kun je eindeloos kopiëren.
Ik vind dat gewoon commercieel als verkoop argument; en om "het vorige" als hopeloos onbruikbaar ouderwets aan te kunnen merken. Geen (nauwelijks) meerwaarde; eerder ergernis, vooral als het niet werkt zoals je verwacht.

Wat motoren betreft: het is denk ik wel leuk om op de druilerige zondagmiddag met alle software-opties en instellingen te kunnen 'spelen' maar verder: het gaat om het rijden toch ?

Disclaimer: het gaat om mijn mening; voor iedereen die wel gecharmeerd is van alle mogelijkheden die software kan bieden: veel plezier ermee !
Voor de lezers, ik ben erg voor automatisering en software, maar alleen als het waarde toevoegd.
Dus een app of iets op een beeldscherm prima, maar soms gewoon schakelaars, drukknoppen en paneel metertjes.
Het kan ook heerlijk zijn om gewoon te kunnen zien hoe iets werkt:

Toen (uit de rommella):
IMG_E3189.JPG


En de binnenkant, puur mechanica en natuurkunde:
IMG_E3190.JPG


En nu, uiteraard met een stukkie electronica en vanwege het moduleren iets met een processor, maar de bediening vergt geen 3-daagse cursus:
IMG_E3191.JPG


Hier het onding waar we afscheid van genomen hebben (even de temperatuur anders instellen kost iets van minstens 7 keer een knopje aanraken):
One.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan