BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
...nou, nou, nou...

Daarnet de kiddo-bromtol opgehaald, en zoon Kawa is toch wel een brok soepelheid zeg !

Nix geen hikjes in de injectie, en de gasreactie spot-on.
Had ik niet verwacht !

Makkelijk stuurding ook 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
217.000km. Originele koppeling. Geen klachten behalve de kleur van de olie. Ik zou er helemaal niks aan doen. Verder is het probleem mij niet bekend maar dit is wat mijn gevoel er van zegt. Het is best een klus om aan die koppeling te sleutelen dus tenzij de boel vervangen moet worden zou ik er gewoon niet aan komen.
Nou, sowieso wil ik de olie verversen. niks meer niks minder.
 
Gaan er nog RT rijders met de Primavera toertocht van volgende week mee?
Helaas kan ik komende zaterdag niet... Wel van plan om 21 of 22 mei een dagje naar Hoch Sauerland te gaan. Iemand nog suggesties voor een route?
 
.


...en klaar..., en Junior-zoon ploft echter bijna uit elkaar vanwege het wachten..., maar hij heeft zichzelf de plicht opgelegd om de bromtol pas richting het eind van de maand in ontvangst te gaan nemen... :+ :+


...maar pffff...., wat een arbeid (ruim 4 (echt) volle dagen mee zoet geweest)...

...alles voor de kinders, zeg maar..., en 'bedankt hè pa'..., 'eh..., ja jongen, en vanaf binnenkoRT krijg je elke week poetscontrole !'...



De vorige eigenaar vond blijkbaar een pekelritje geen enkel probleem, en het dingetje daarna vochtig wegzetten ook niet... :/

De ketting bungelde droog om de tandwielen heen (old skool reinigen, invetten & spannen dus...). En het achtertandwiel : compleet aangevreten door de pekel..., en daarom..., schuren en overnieuw in de zwaRTe lak !

De remblokken voor zijn behoorlijk aan hun eind (dus ff nieuwe geregeld)
Het RVS uitlaatsysteem + RVS bochtenwerk hadden nul glans meer (nu wel weer)

Ongeveer elke moer aan de linkerkant van de motor was aangetast door het vocht (losdraaien, bewerken, vastzetten).

De claxon maakte een geluid vergelijkbaar met het dichtknijpen van een fragiel kippenstrotje, net op dat moment dat je die kip, die je stevig klem hebt onder de persoonlijke oksel, even geniepig aanknijpt..., en daarom dus een nieuwe toeteRT

Een sooRT van armpje tussen remklauw achter en achterbrug was compleet verroest..., en daarom..., demonteren, schuren, 3 laags spuiten, en daarna 3 lagen blanke lak..., want dan is het weer netjes.

De ultradiepe zwaRTe lak (en het zwaRTe ruitje) is tot op een ernstig niveau machinaal gepolijst, en is nu compleet krasjes-vrij.

En omdat het lakwerk aan de voorzijde van het motorblok van deze dappere 1000 compleet aan- en weggevreten was, heb ik de laatste restjes zwarte coating (ook) maar verwijderd, en de complete voorzijde opnieuw in de (hittebestendige) lak gezet...

En..., in de remklauwen aan de voorzijde, daar zitten van die geleidepennen in (tbv de remblokken). En dat is een stalen pen (met inbuskop) in een alu klauw..., en dat gaat erg goed vastzitten als je dat met tig Newton vastrost, en daarna ook vrolijk de fiets als pekelbrommer gebruikt hebt... :/

...3 van de 4 pennen gingen met serieus veel moeite nog net los, maar bij nummer 4 heb ik de inbuskop uitgeboord, en er toen een grotere torx in gemept..., en toen wilde het ding eindelijk de strijd tussen vast en nog vaster opgeven...

En daarom..., ook maar ff een nieuwe geleidepen gehaald.

Daarna alles keurig (niet te...) vast gezet, en op het draad tussen staal en alu een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein vleugje kopervet.



En dan kom je bij de Kawa dealer die op een 20 e-bike fietsminuten van huis gevestigd is, en dan blijkt dat die gasten deze Dappere Duizend in 2012 nieuw geleverd hebben... :+

...oh..., maar heb je dan voor mij de onderhoudshistorie (want geen boekje bij de motor...)...??!!

Ja hoor, wacht maar ff..., en met 1 druk op 1 knop, floepte de complete historie uit de printeRT... :+

En zo is dat ook voorelkaar, geen boekje, maar toch de historie.
De eigenaren historie (2 stuks) had ik van datum tot datum wel, maar nu dus ook de olie-historie... :+



...Junior moet dus (vindt hij zelf...) nog ff geduld hebben..., maar wat heeft het menneke het zwaar... :+ :+




SCHOON11.jpg




SCHOON5.jpg




SCHOON1.jpg





Z WAT RUIST DAAR....jpg
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de BMW boxers bezitters / kenners:

Mijn R1100RT maakt een behoorlijk tikkend geluid stationair draaiend in de vrijloop; trek je dan de koppeling in (hoeft niet helemaal, als het koppelingshendel iets wordt aangetrokken / iets zwaarder begint te gaan is voldoende) dan is dat geluid echt helemaal weg en loopt de boxer echt volledig zonder bijgeluiden, heel erg rustig. Eigenlijk rustiger dan verwacht)

Wat kan er aan de hand zijn, en kan dat kwaad?
 
Vraagje aan de BMW boxers bezitters / kenners:

Mijn R1100RT maakt een behoorlijk tikkend geluid stationair draaiend in de vrijloop; trek je dan de koppeling in (hoeft niet helemaal, als het koppelingshendel iets wordt aangetrokken / iets zwaarder begint te gaan is voldoende) dan is dat geluid echt helemaal weg en loopt de boxer echt volledig zonder bijgeluiden, heel erg rustig. Eigenlijk rustiger dan verwacht)

Wat kan er aan de hand zijn, en kan dat kwaad?

...lijkt het op dit verhaal ?

Dan zou deze meneer zomaar het antwooRT kunnen geven.



Hier dan wel een 1200GS, maar het principe bij de 1100 is identiek.

Nog een sooRTgelijk iets denk ik.
Lees ook vooral even de commentaren.


 
Laatst bewerkt:
Is um toch met de paplepel ingegoten :z

...na de pap is hij overgestapt op vast voedsel..., en daarbij heeft hij zijn eigen smaak ontwikkeld... :+

Wil dus niet zeggen dat wij hij ingegoten heeft gekregen, hij zich dat nu nog herinneRT... :/

Laten we maar van het meest positieve scenario uitgaan..., maar papa heeft er zelf ook 2x naast gelegen (eigenlijk 3x als je het bromfiets-incident ook meerekent), en zo'n 1 liter Zet is niet helemaal een kinderachtig apparaat..., er zit wel iets van daadkracht in, zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
...lijkt het op dit verhaal ?

Dan zou deze meneer zomaar het antwooRT kunnen geven.



Hier dan wel een 1200GS, maar het principe bij de 1100 is identiek.

Nog een sooRTgelijk iets denk ik.
Lees ook vooral even de commentaren.


Duidelijk! Het is dus weer een extra ‘geluidje’ wat bij de boxer hoort. Hij draait met ingetrokken koppeling ook echt heel mooi geruisloos en soepel.
 
Nou..., helemaal 'horen' hoort het niet, omdat er wel degelijk sprake is van iets van slijtage, maar de boxer schijnt er oud(er) mee te kunnen worden.
 
Nou..., helemaal 'horen' hoort het niet, omdat er wel degelijk sprake is van iets van slijtage, maar de boxer schijnt er oud(er) mee te kunnen worden.
Eens, het is een slijtage-ding.

Maar, na 26 (!) jaar en iets meer dan 100.000 km mag dat ook wel.
 
.


...en klaar..., en Junior-zoon ploft echter bijna uit elkaar vanwege het wachten..., maar hij heeft zichzelf de plicht opgelegd om de bromtol pas richting het eind van de maand in ontvangst te gaan nemen... :+ :+


...maar pffff...., wat een arbeid (ruim 4 (echt) volle dagen mee zoet geweest)...

...alles voor de kinders, zeg maar..., en 'bedankt hè pa'..., 'eh..., ja jongen, en vanaf binnenkoRT krijg je elke week poetscontrole !'...



De vorige eigenaar vond blijkbaar een pekelritje geen enkel probleem, en het dingetje daarna vochtig wegzetten ook niet... :/

De ketting bungelde droog om de tandwielen heen (old skool reinigen, invetten & spannen dus...). En het achtertandwiel : compleet aangevreten door de pekel..., en daarom..., schuren en overnieuw in de zwaRTe lak !

De remblokken voor zijn behoorlijk aan hun eind (dus ff nieuwe geregeld)
Het RVS uitlaatsysteem + RVS bochtenwerk hadden nul glans meer (nu wel weer)

Ongeveer elke moer aan de linkerkant van de motor was aangetast door het vocht (losdraaien, bewerken, vastzetten).

De claxon maakte een geluid vergelijkbaar met het dichtknijpen van een fragiel kippenstrotje, net op dat moment dat je die kip, die je stevig klem hebt onder de persoonlijke oksel, even geniepig aanknijpt..., en daarom dus een nieuwe toeteRT

Een sooRT van armpje tussen remklauw achter en achterbrug was compleet verroest..., en daarom..., demonteren, schuren, 3 laags spuiten, en daarna 3 lagen blanke lak..., want dan is het weer netjes.

De ultradiepe zwaRTe lak (en het zwaRTe ruitje) is tot op een ernstig niveau machinaal gepolijst, en is nu compleet krasjes-vrij.

En omdat het lakwerk aan de voorzijde van het motorblok van deze dappere 1000 compleet aan- en weggevreten was, heb ik de laatste restjes zwarte coating (ook) maar verwijderd, en de complete voorzijde opnieuw in de (hittebestendige) lak gezet...

En..., in de remklauwen aan de voorzijde, daar zitten van die geleidepennen in (tbv de remblokken). En dat is een stalen pen (met inbuskop) in een alu klauw..., en dat gaat erg goed vastzitten als je dat met tig Newton vastrost, en daarna ook vrolijk de fiets als pekelbrommer gebruikt hebt... :/

...3 van de 4 pennen gingen met serieus veel moeite nog net los, maar bij nummer 4 heb ik de inbuskop uitgeboord, en er toen een grotere torx in gemept..., en toen wilde het ding eindelijk de strijd tussen vast en nog vaster opgeven...

En daarom..., ook maar ff een nieuwe geleidepen gehaald.

Daarna alles keurig (niet te...) vast gezet, en op het draad tussen staal en alu een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein vleugje kopervet.



En dan kom je bij de Kawa dealer die op een 20 e-bike fietsminuten van huis gevestigd is, en dan blijkt dat die gasten deze Dappere Duizend in 2012 nieuw geleverd hebben... :+

...oh..., maar heb je dan voor mij de onderhoudshistorie (want geen boekje bij de motor...)...??!!

Ja hoor, wacht maar ff..., en met 1 druk op 1 knop, floepte de complete historie uit de printeRT... :+

En zo is dat ook voorelkaar, geen boekje, maar toch de historie.
De eigenaren historie (2 stuks) had ik van datum tot datum wel, maar nu dus ook de olie-historie... :+



...Junior moet dus (vindt hij zelf...) nog ff geduld hebben..., maar wat heeft het menneke het zwaar... :+ :+




Bekijk bijlage 1761172



Bekijk bijlage 1761173



Bekijk bijlage 1761175




Bekijk bijlage 1761176
mooi resultaat
 
@...Ron... Wat ben jij ongelofelijk druk geweest man, respect. Junior mag wel heel dankbaar zijn met jouw werk en dit resultaat! Wens hem veel veilige en leuke km's toe op dit toch wel erg mooie apparaat.

p.s. nu je wat tijd over hebt, ik heb nog wel een R1150RT staan die ook wel een poetsbeurtje kan gebruiken...:X
 
Wat ben jij ongelofelijk druk geweest man, respect.

...lees het maar als een sooRT van (dwang)neurose... :/

Het spul moet schoon zijn, moet glimmen, moet goed rijden, enz.enz.enz.
Kan er ook nix aan doen.

...'k zal wel ooit een klap van 1 of andere malle molen hebben opgelopen...


Caught in the act poets-plaatje uit 1984.
Toen deed ik het ook al..., dat gepoets..., en in de jaren daarvoor de brommeRTs, en in de jaren daarvoor de trapfiets(en)...


(d) Suzuki GS 750 E 1979.jpg



Junior mag wel heel dankbaar zijn met jouw werk en dit resultaat!

Das is Junior ook geraden... :/

Wens hem veel veilige en leuke km's toe op dit toch wel erg mooie apparaat.

Ga ik doen !
Dank U !! :)

p.s. nu je wat tijd over hebt, ik heb nog wel een R1150RT staan die ook wel een poetsbeuRTje kan gebruiken...:X

... :/ :/ ...
 
Mijn motor zal wel nooit zo blinken denk ik. Misschien als ik een keer een nieuwe koop,


maar dan waarschijnlijk ook alleen tot het moment dat hij de showroom uitrijdt... :X

Vind ik (ook) prima hoor.

Soms geeft dat gepoets een soort van therapeutische rust, ofzo.
Maar soms denk ik ook wel eens van '...waarom-moet-het-ding-nu-alweer-vies-zijn...'


...Wales ; en dan is het ding net een paar weken jong...

(g) 06 Mei 2011 (g) oh...., en de motor ziet er inmiddels zo uit...(b).JPG





...terugkomend uit Italië..., en daar wordt het apparaat ook niet veel schoner van zo...

(h) 28 Juli 2013 (e) en iets later schuilen voor de regen....jpg



...enz.enz... :/
 
Afgelopen woensdag, motor netjes gewassen en gepoetst. Rij ik na zo’n 10 mimuutjes door een soort van muggen/ vliegen zwerm heen. Grrrr Alles weer goor tot en met mijn zonnevizier aan toe. Ron…….ik heb een therapie klusje voor je
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan