Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nou, sowieso wil ik de olie verversen. niks meer niks minder.217.000km. Originele koppeling. Geen klachten behalve de kleur van de olie. Ik zou er helemaal niks aan doen. Verder is het probleem mij niet bekend maar dit is wat mijn gevoel er van zegt. Het is best een klus om aan die koppeling te sleutelen dus tenzij de boel vervangen moet worden zou ik er gewoon niet aan komen.
valt me nou weer tegen RonEn wat de koppelingsvraag betreft : geen idee. Sorry...
Heey, een kort antwoord!...ja, mijn excuses...
Helaas kan ik komende zaterdag niet... Wel van plan om 21 of 22 mei een dagje naar Hoch Sauerland te gaan. Iemand nog suggesties voor een route?Gaan er nog RT rijders met de Primavera toertocht van volgende week mee?
Mooie bak Ron! Kan de jongeman de nodige pretkm's gaan maken.
Vraagje aan de BMW boxers bezitters / kenners:
Mijn R1100RT maakt een behoorlijk tikkend geluid stationair draaiend in de vrijloop; trek je dan de koppeling in (hoeft niet helemaal, als het koppelingshendel iets wordt aangetrokken / iets zwaarder begint te gaan is voldoende) dan is dat geluid echt helemaal weg en loopt de boxer echt volledig zonder bijgeluiden, heel erg rustig. Eigenlijk rustiger dan verwacht)
Wat kan er aan de hand zijn, en kan dat kwaad?
Is um toch met de paplepel ingegoten
Duidelijk! Het is dus weer een extra ‘geluidje’ wat bij de boxer hoort. Hij draait met ingetrokken koppeling ook echt heel mooi geruisloos en soepel....lijkt het op dit verhaal ?
Dan zou deze meneer zomaar het antwooRT kunnen geven.
Hier dan wel een 1200GS, maar het principe bij de 1100 is identiek.
Nog een sooRTgelijk iets denk ik.
Lees ook vooral even de commentaren.
Eens, het is een slijtage-ding.Nou..., helemaal 'horen' hoort het niet, omdat er wel degelijk sprake is van iets van slijtage, maar de boxer schijnt er oud(er) mee te kunnen worden.
mooi resultaat.
...en klaar..., en Junior-zoon ploft echter bijna uit elkaar vanwege het wachten..., maar hij heeft zichzelf de plicht opgelegd om de bromtol pas richting het eind van de maand in ontvangst te gaan nemen...
...maar pffff...., wat een arbeid (ruim 4 (echt) volle dagen mee zoet geweest)...
...alles voor de kinders, zeg maar..., en 'bedankt hè pa'..., 'eh..., ja jongen, en vanaf binnenkoRT krijg je elke week poetscontrole !'...
De vorige eigenaar vond blijkbaar een pekelritje geen enkel probleem, en het dingetje daarna vochtig wegzetten ook niet...
De ketting bungelde droog om de tandwielen heen (old skool reinigen, invetten & spannen dus...). En het achtertandwiel : compleet aangevreten door de pekel..., en daarom..., schuren en overnieuw in de zwaRTe lak !
De remblokken voor zijn behoorlijk aan hun eind (dus ff nieuwe geregeld)
Het RVS uitlaatsysteem + RVS bochtenwerk hadden nul glans meer (nu wel weer)
Ongeveer elke moer aan de linkerkant van de motor was aangetast door het vocht (losdraaien, bewerken, vastzetten).
De claxon maakte een geluid vergelijkbaar met het dichtknijpen van een fragiel kippenstrotje, net op dat moment dat je die kip, die je stevig klem hebt onder de persoonlijke oksel, even geniepig aanknijpt..., en daarom dus een nieuwe toeteRT
Een sooRT van armpje tussen remklauw achter en achterbrug was compleet verroest..., en daarom..., demonteren, schuren, 3 laags spuiten, en daarna 3 lagen blanke lak..., want dan is het weer netjes.
De ultradiepe zwaRTe lak (en het zwaRTe ruitje) is tot op een ernstig niveau machinaal gepolijst, en is nu compleet krasjes-vrij.
En omdat het lakwerk aan de voorzijde van het motorblok van deze dappere 1000 compleet aan- en weggevreten was, heb ik de laatste restjes zwarte coating (ook) maar verwijderd, en de complete voorzijde opnieuw in de (hittebestendige) lak gezet...
En..., in de remklauwen aan de voorzijde, daar zitten van die geleidepennen in (tbv de remblokken). En dat is een stalen pen (met inbuskop) in een alu klauw..., en dat gaat erg goed vastzitten als je dat met tig Newton vastrost, en daarna ook vrolijk de fiets als pekelbrommer gebruikt hebt...
...3 van de 4 pennen gingen met serieus veel moeite nog net los, maar bij nummer 4 heb ik de inbuskop uitgeboord, en er toen een grotere torx in gemept..., en toen wilde het ding eindelijk de strijd tussen vast en nog vaster opgeven...
En daarom..., ook maar ff een nieuwe geleidepen gehaald.
Daarna alles keurig (niet te...) vast gezet, en op het draad tussen staal en alu een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein vleugje kopervet.
En dan kom je bij de Kawa dealer die op een 20 e-bike fietsminuten van huis gevestigd is, en dan blijkt dat die gasten deze Dappere Duizend in 2012 nieuw geleverd hebben...
...oh..., maar heb je dan voor mij de onderhoudshistorie (want geen boekje bij de motor...)...??!!
Ja hoor, wacht maar ff..., en met 1 druk op 1 knop, floepte de complete historie uit de printeRT...
En zo is dat ook voorelkaar, geen boekje, maar toch de historie.
De eigenaren historie (2 stuks) had ik van datum tot datum wel, maar nu dus ook de olie-historie...
...Junior moet dus (vindt hij zelf...) nog ff geduld hebben..., maar wat heeft het menneke het zwaar...
Bekijk bijlage 1761172
Bekijk bijlage 1761173
Bekijk bijlage 1761175
Bekijk bijlage 1761176
Wat ben jij ongelofelijk druk geweest man, respect.
Junior mag wel heel dankbaar zijn met jouw werk en dit resultaat!
Wens hem veel veilige en leuke km's toe op dit toch wel erg mooie apparaat.
p.s. nu je wat tijd over hebt, ik heb nog wel een R1150RT staan die ook wel een poetsbeuRTje kan gebruiken...
Doe je goed!Caught in the act poets-plaatje uit 1984.
Zie het als een compliment, je hebt er veel meer aandacht voor dan ik. Mijn motor zal wel nooit zo blinken denk ik. Misschien als ik een keer een nieuwe koop, maar dan waarschijnlijk ook alleen tot het moment dat hij de showroom uitrijdt...... ...
Mijn motor zal wel nooit zo blinken denk ik. Misschien als ik een keer een nieuwe koop,
maar dan waarschijnlijk ook alleen tot het moment dat hij de showroom uitrijdt...
Kanonnen.... Wel goed dat je na een paar weken het ding al zo gebruikt Een motor is immers niet gemaakt om stil te blijven staan.......Wales ; en dan is het ding net een paar weken jong...
Niet echt, hoewel misschien wel als je hem direct na Wales daarin had gezet...terugkomend uit Italië..., en daar wordt het apparaat ook niet veel schoner van zo.