BMW RT - alles over de motor en wie er op reed, rijdt of wilt rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Overigens is mij wel opgevallen dat de oude 1200RT luchtgekoeld ook amper last van warmte heeft. Als je in 30+ rijdt is er geen bal aan de hand. Dat is bij sommige oudere luchtgekoelde motoren wel anders.
 
Nee, hoort geen slangetje op die tuut. Reeds op andere fora regelmatig besproken.

Je zou toch denken als het ''overkookt" (maar dat is waarschijnlijk alleen als het reservoir te vol zit) je het overtollige koelvloeistof via een slangetje wilt afvoeren!

Bedankt voor de antwoorden, nu weet ik dat het zo heurt. Toevallig ook nog iemand buitenom dit forum gesproken die hetzelfde zei.
 
En de r1250rt is ook een lc 😜
M'n auto ook.
Maar de term LC is noodgedwongen in het leven geroepen om onderscheid te maken tussen de oer oliegekoelde R1200RT en de nieuwere vloeistofgekoelde R1200RT. De R1250RT krijgt niet dat toevoegsel.
Let dus op dat je vanaf de R1100RT niet spreekt over luchtgekoeld.
In de hele historie van BMW boxers spreken we dan ook al naar gelang de soort koeling over luchthoofden, oliehoofden en vloeistofhoofden.
En door het uiterlijk of techniek zijn daar nog het chroomhoofd, zeskanthoofd en het camhoofd bijgekomen.
Voor wie dit het hoofd te boven gaat.
 
M'n auto ook.
Maar de term LC is noodgedwongen in het leven geroepen om onderscheid te maken tussen de oer oliegekoelde R1200RT en de nieuwere vloeistofgekoelde R1200RT. De R1250RT krijgt niet dat toevoegsel.
Let dus op dat je vanaf de R1100RT niet spreekt over luchtgekoeld.
In de hele historie van BMW boxers spreken we dan ook al naar gelang de soort koeling over luchthoofden, oliehoofden en vloeistofhoofden.
En door het uiterlijk of techniek zijn daar nog het chroomhoofd, zeskanthoofd en het camhoofd bijgekomen.
Voor wie dit het hoofd te boven gaat.
Bij je eigen linkje staat de 1250 onder lc hè 😜.

Ik zou het toch niet hebben over ‘de LC’ en ‘de 1250’, maar dan eerder over ‘de 1200 LC’ en de ‘1250’, als je dan toch precies wilt zijn. 🥳
 
Bij je eigen linkje staat de 1250 onder lc hè 😜.

Ik zou het toch niet hebben over ‘de LC’ en ‘de 1250’, maar dan eerder over ‘de 1200 LC’ en de ‘1250’, als je dan toch precies wilt zijn. 🥳
Zzzzzzucht ja maar toch dan, eigenlijk als volgt:
Iemand bij BMW Motorrad verzon het om verschillende motoren een zelfde naam te geven, het volk (wij dus) plakken daar dan iets achter om het voor ons zelf ook duidelijk te maken.
  • R1150RT-Twinspark en de oer R1150RT met een enkele bougie.
  • R1200RT-LC voor de vloeistof koeler, R1200RT-DOHC voor het oliegekoelde model met Dual Over Head Camshaft en de oer R1200RT die oliegekoeld is en waarvan de nokkenas niet DOH is.
  • R1250RT met samen geknepen LED ogen en de oer R1250RT met de vissenkom als koplamp (en eigenlijk is die oer R1250RT een R1200RT-LC met een 1254 cc motorblok).
De leek zal het een worst zijn, die ziet alleen een mooie BMW met boxer motor en kuip hetgeen vaak bereden wordt door personen van het mannelijk geslacht die boven een zekere leeftijd zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: R-V
Die VW TomTom navigatie is echt ruk trouwens of we mogen elkaar niet.
Ik herhaal mezelf nog maar eens: ik ben niet van de vage symbolen zonder verklarende tekst, daar zit dat ding dus vol mee. En het ding is erg fanatiek met het vinden van slimme kortere en ongetwijfeld in de nacht van zaterdag op zondag rustige wegen binnendoor. En TomTom gaat liever dwars door Bremen dan gewoon via rondweg, dan ben ik blij met m'n eigen boeren verstand.

Ooooooh..., navigaties..., hou op zeg...

...afgelopen vorige week (en wat dagen daaromheen) een 4 buitenlanden tocht geboxerd.

En dan 4 buuitenlanden (foto's volgen nog wel...) in de zin van Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, en Italië.
Mooie tochten, mooie vergezichten.

...maar dan dus die navigatie...

Om in die relatief koRTe tijd toch iets op te schieten, daarom voor op dag 1 gekozen voor kilometers, voor Autobahn, en voor een eerste tussenstop op circa 800 kilometers van huis.

Want dat zijn kilometers die gewoon (relatief) makkelijk te doen zijn, zonder dat je je hoeft te haasten, en zonder dat je met een compleet overleden zitvlak, uitgedroogde oogbollen, en tuutende oren op de plek van bestemming aan komt.

Nog thuis : ik zet voor de aardigheid de GARMIN op 'koRTste route' ; dat ding rekent en doet wat, en komt met een roze lijn, en 'zegt' dat die afstand 817 kilometers is.

Nog thuis : ik zet voor de aardigheid de GARMIN op snelste route ; dat ding rekent en doet wat, en komt met een roze lijn, en 'zegt' dat die afstand 814 kilometers is... :/

...eh..., dat is raar..., de koRTe route is dus 3 km langer dan de snelste route..., waarom heet dat dan KORTE route... ???!!!


Ik heb nadien zelf een route gemaakt, omdat ik zelf graag bepaal waar ik rijd, en dat was een roze lijn van iets van 825 kilometers.
 
Ooooooh..., navigaties..., hou op zeg...

...afgelopen vorige week (en wat dagen daaromheen) een 4 buitenlanden tocht geboxerd.

En dan 4 buuitenlanden (foto's volgen nog wel...) in de zin van Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, en Italië.
Mooie tochten, mooie vergezichten.

...maar dan dus die navigatie...

Om in die relatief koRTe tijd toch iets op te schieten, daarom voor op dag 1 gekozen voor kilometers, voor Autobahn, en voor een eerste tussenstop op circa 800 kilometers van huis.

Want dat zijn kilometers die gewoon (relatief) makkelijk te doen zijn, zonder dat je je hoeft te haasten, en zonder dat je met een compleet overleden zitvlak, uitgedroogde oogbollen, en tuutende oren op de plek van bestemming aan komt.

Nog thuis : ik zet voor de aardigheid de GARMIN op 'koRTste route' ; dat ding rekent en doet wat, en komt met een roze lijn, en 'zegt' dat die afstand 817 kilometers is.

Nog thuis : ik zet voor de aardigheid de GARMIN op snelste route ; dat ding rekent en doet wat, en komt met een roze lijn, en 'zegt' dat die afstand 814 kilometers is... :/

...eh..., dat is raar..., de koRTe route is dus 3 km langer dan de snelste route..., waarom heet dat dan KORTE route... ???!!!


Ik heb nadien zelf een route gemaakt, omdat ik zelf graag bepaal waar ik rijd, en dat was een roze lijn van iets van 825 kilometers.
Je moet ook altijd naar de geschatte rijtijd kijken en niet naar het aantal km…
Een favoriete bestemming van mij is in tijd echt wel een stuk korter via de snelste route. Scheelt op een afstand van bijna 90 km toch wel een uur.
 
Zzzzzzucht ja maar toch dan, eigenlijk als volgt:
Iemand bij BMW Motorrad verzon het om verschillende motoren een zelfde naam te geven, het volk (wij dus) plakken daar dan iets achter om het voor ons zelf ook duidelijk te maken.
  • R1150RT-Twinspark en de oer R1150RT met een enkele bougie.
  • R1200RT-LC voor de vloeistof koeler, R1200RT-DOHC voor het oliegekoelde model met Dual Over Head Camshaft en de oer R1200RT die oliegekoeld is en waarvan de nokkenas niet DOH is.
  • R1250RT met samen geknepen LED ogen en de oer R1250RT met de vissenkom als koplamp (en eigenlijk is die oer R1250RT een R1200RT-LC met een 1254 cc motorblok).
De leek zal het een worst zijn, die ziet alleen een mooie BMW met boxer motor en kuip hetgeen vaak bereden wordt door personen van het mannelijk geslacht die boven een zekere leeftijd zijn.


...over boxers gesproken..., deze handige donder maakt er zelf 1..., van 2 Yamahahahaha... blokken... :/

Een zogenaamde Yamhead (...jamhead = sjemhead...) zeg maar :

Filmpie van een half uur..., maar..., deze gast freest wel, maar vreest niet echt... ;)
 
Ooooooh..., navigaties..., hou op zeg...

...afgelopen vorige week (en wat dagen daaromheen) een 4 buitenlanden tocht geboxerd.

En dan 4 buuitenlanden (foto's volgen nog wel...) in de zin van Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, en Italië.
Mooie tochten, mooie vergezichten.

...maar dan dus die navigatie...

Om in die relatief koRTe tijd toch iets op te schieten, daarom voor op dag 1 gekozen voor kilometers, voor Autobahn, en voor een eerste tussenstop op circa 800 kilometers van huis.

Want dat zijn kilometers die gewoon (relatief) makkelijk te doen zijn, zonder dat je je hoeft te haasten, en zonder dat je met een compleet overleden zitvlak, uitgedroogde oogbollen, en tuutende oren op de plek van bestemming aan komt.

Nog thuis : ik zet voor de aardigheid de GARMIN op 'koRTste route' ; dat ding rekent en doet wat, en komt met een roze lijn, en 'zegt' dat die afstand 817 kilometers is.

Nog thuis : ik zet voor de aardigheid de GARMIN op snelste route ; dat ding rekent en doet wat, en komt met een roze lijn, en 'zegt' dat die afstand 814 kilometers is... :/

...eh..., dat is raar..., de koRTe route is dus 3 km langer dan de snelste route..., waarom heet dat dan KORTE route... ???!!!


Ik heb nadien zelf een route gemaakt, omdat ik zelf graag bepaal waar ik rijd, en dat was een roze lijn van iets van 825 kilometers.

Je moet ook altijd naar de geschatte rijtijd kijken en niet naar het aantal km…
Een favoriete bestemming van mij is in tijd echt wel een stuk korter via de snelste route. Scheelt op een afstand van bijna 90 km toch wel een uur.
Op de Navigator VI spreekt men zeer duidelijk van de Navigatie voorkeuren:
  • Snellere tijd.
  • Kortere afstand.
Dat zijn toch twee keuzen die geen ruimte voor verdere interpretatie laten.
Het boekje van de Navigator IV (de Zumo 660) geeft de volgende uitleg:
1659856032978.png

Zeker in de oudere navigatoren zijn de algoritmes nogal recht toe recht aan en kunnen zich niet meten aan het boeren verstand, zal ook iets te maken hebben met rekenkracht en een beetje acceptabele rekentijd om je een route voor te schotelen met soms een matig resultaat tot gevolg.
Ben ik ouderwets als ik toch nog vaak de papieren kaart gebruik om mijn boerenverstand te voeden en de Navigator te toetsen?
Zoals recent en binnenkort nog een paar keer van huis naar Bremerhaven en terug, daar is geen echte hele overduidelijke beste route naar toe.

Daarnaast nog kent de Navigator VI nog deze voorkeuren:
  • Bochtige wegen
  • Offroad
Waarvan Bochtige wegen in Nederland totaal zinloze resultaten geeft en Offroad hier niet bestaat.
 
Nou ik zal je zeggen, wat •Bochtige wegen betreft.
Ik was bij MotoPort Goes en moest naar Vlissingen en heb toen voor de gein •Bochtige wegen aangevinkt en ik vond de route verrassend leuk.
Ik heb toch weer enkele nwe weggetjes gereden.

Nou is Zuid-Beveland ook erg mooi met alle dijkjes etc.
 
Het bochtige wegen resultaat hangt natuurlijk erg af van het bochtige wegen aanbod.
Ik heb het een paar keer geprobeerd met als gevolg dat de Navigator me de hele woonerf woonwijk in de buurt liet door kronkelen, erg bochtig maar niet zoals bedoeld. Als er tussen start en aankomst geen woonwijken zijn dan zal het resultaat wel beter zijn.
 
Je precies….het is erg afhankelijk van de provincie en bebouwing etc.

De navi 6 is een prachtig apparaat moet ik zeggen, sinds de aankoop van de RT ben ik dus weer bezig met BaseCamp enzo, dit nadat ik 3 jaar geleden ben overgestapt van een Zumo 550 naar een TT 550 waar ik toen nogal kritiek op had trouwens. Maar op dit moment vind ik de TT toch wel erg fijn werken hoor, met name het swipen/ vegen van het scherm gaat super in tegenstelling tot de Navi 6 waarbij dit bijna niet gaat.
 
De Navigator VI was bij het op de markt komen al ouderwets, daar kwam ik te laat achter anders had ik destijds gewoon de Navigator IV gehouden.
Het ding is vooral erg traag en de aanraak scherm response is belabbert. Recht-toe-recht-aan navigeren of een route volgen doet het ding wel goed.
Daarnaast hebben de meeste Navigator VI doosjes last van een spook vinger.
Hier het Navigator VI topic.
BaseCamp bevalt me prima, met wat spelregels in je achterhoofd kun je er mooie routes mee maken, de LifeTime kaarten van de Navigator VI zijn dan weer handig, zodat BaseCamp ook up to date blijft.
 
Laatst bewerkt:
Precies wat je schrijft is mijn ervaring ook tot nu toe.
De TT heb ik nu nu dus alleen voor de Husqvarna en eind deze maand ga ik naar Italië maar neem hem voor de zekerheid toch mee.
Uiteindelijk hoop ik toch nog wel vriendjes te worden met de Navi 6.

Waar ik ook nog tegen aanloop is het koppelen met m’n IPhone 11. Kan dat echt niet zonder eerst een draadloze hoofdtelefoon te koppelen?
 
Nou ik zal je zeggen, wat •Bochtige wegen betreft.
Ik was bij MotoPort Goes en moest naar Vlissingen en heb toen voor de gein •Bochtige wegen aangevinkt en ik vond de route verrassend leuk.
Ik heb toch weer enkele nwe weggetjes gereden.

Nou is Zuid-Beveland ook erg mooi met alle dijkjes etc.
Moet eerlijk toegeven dat ook ik aangenaam verrast was met de optie “bochtige wegen” in de BMW app via mijn “iPad scherm“ op de RT.

Ben een paar maanden geleden met vrienden naar Schotland/Ierland geweest, en om allemaal dezelfde route voor onze neus te hebben, had ik mijn oude maar vertrouwde Zumo 660 mee. Routes vooraf thuis gemaakt en 80% van deze ook daadwerkelijk ermee gereden zonder problemen.
Had als extratje (en ook om er ervaring mee op te doen, deze routes ook in de BMW app geïmporteerd, en hiermee parallel 2 kaarten voor mijn neus gehad)
Nou wil het toeval dat er na enkele dagen een route stuk kwam, waarvan één van ons eerder geweest was, en vond dat de vooraf gemaakte route “anders en leuker” kon.
Hij is in het bezit van een TT550, dus ding op kronkelige wegen gezet en een eindpunt bepaald en voorop gereden. Dit was voor mij, maar ook de rest van ons, een echte eye-opener dat er echt een heel leuk stuk om te rijden uit geproduceerd werd t.o.v. de voorgebakken route vanaf de PC thuis.

Omdat ik vernomen had dat de navigatie software van de BMW app door TT aangeleverd is, heb ik dit een paar weken geleden gebruikt om een dagtochtje rondom de Utrechtse heuvelrug te rijden, en ook hier kwam een leuke route te voorschijn met weggetjes en verbindingstukken die ik niet eerder kende.
Andere zaken zoals het niet uitschakelbare herberekenen heb ik nog steeds mijn bedenkingen bij, maar dit deel van de software ben ik tevreden over.
 
Vandaag naar een oplossing gezocht voor m'n Iphone montage........
En deze gevonden....:)


Verder is er weinig (niks) op de markt om je GSM op je RT te monteren.

3.JPG

2.JPG

1.JPG
 
Nu past je tanktas toch niet meer? Ik vind telefoonbevestigingen op het stuur niet prettig en die Ram spinnen foeilelijk, maar heel veel andere keus heb je op een rt ook niet echt. Gebruik je hem voor navigatie? Anders kan hij toch ook gewoon in het vakje?
Ik meen dat ik ook wel eens zo’n ram knop heb gezien aan de binnenkant van de stuurhelft. Dan zit hij wat verder naar voren, echt op het stuur.
Is dit geen handiger plekje?
 
Mijn maatje #Erik411 had dat op zijn 1e 1250 RT.
Dan gaat de bout in het stuur er uit en komt er een langere bout en een verlengbus die uit steekt waarop dan een RAM mount kan.
ik denk dat het zoiets was:
maar ik kwam ook dit tegen op de plek van het BMW logo , deze is uitverkocht op amazon maar geeft ook een idee midden op het stuur en onder het dashbord

Ik zit er zelf ook voor te denken om als ik met gopro rijd ook het beeld te kunnen checken op een oude GSM.
Voor navigatie heb ik de TT!50 op de plek waar normaal de navigator zou zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de RT gekocht met SW Motech ring gemonteerd en een tanktas zat er niet bij. Ik ben eigenlijk ook niet van plan een tanktas te kopen. Bovendien is de SW Motech micro niet meer te koop (passend op de EVO ring)
Op de plaats van de Navi zit een Navi6 en daar navigeer ik mee.
Ik vind het wel een prima oplossing zo.

Het vakje zit aan de linkerkant dus best ver van de 12V plug.
 
807CCDA5-C3E7-487E-B9A9-778530086497.jpeg

Deze van Nippynormans lijkt mij de meest handige, wel redelijk aan de prijs.

Heb zelf wel die extension bolts erop zitten, maar zijn bedoeld voor mijn Zumo 660 als ik die meeneem.
E84B96A0-680F-4C5D-8EA1-F99553C4A75D.jpeg
DDF58626-35B8-497C-910C-0BA3E8123EE6.jpeg
 
Ik zocht eigenlijk ook zoiets als die van Nippy. Ik had al onder het embleem gekeken en vroeg mij af hoe zoiets te monteren was. Ik heb wat ingezoomd en heb het nu wel door.
Misschien dat ik hem alsnog bestel.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan