Bmw S1000r de koning van de nakeds

Afgelopen vrijdag na 6 jaar weer eens een circuitdag op Assen gedaan, voor het eerst met de S1000R.
Ik heb een leuke dag gehad, 1 sessie maar op een natte baan...
Waar ik echt aan moet wennen/werken is de houding. Met de zx10r zat je automatisch verder voorover en is het 'natuurlijker' om er naast te hangen en het hoofd naar de 'denkbeeldige' spiegel te brengen.
Maar goed, voor mij is het belangrijkste een leuke dag te hebben, rijvaardigheid verbeteren en weer heelhuids thuiskomen. En dat is allemaal gelukt 8-)
Welke groep deed je?
 
Je zit vrij goed maar in zijn 1 nog een versnelling omlaag🤔😋

Maar volgens mij is er power zat voor mee uitdaging dynamicpro modus.
Dat zal wel moeten want met extra tanden op achter tandwiel grijpt de wheelie control nog vaker in.
 
Laatst bewerkt:
Goed om te horen, nu snel beurtje plannen om de inrij toeren begrenzing er af te laten halen, of gaat dat vanzelf?
Benieuwd naar de uitlaat, denk niet dat we elkaar dit jaar nog treffen want in september komt de 2e kleine dus dit jaar niet mee op sluitingsweekend.
Beurtje heeft 'ie gehad en begrenzing is eraf Michiel. Bos pijpje is idd mooi en ploft geweldig. Dat noemen ze de decelleration akoestiek. Opent vanzelf in ROAD en Dynamic en niet in Rain. Heeft BMW top gedaan. Jammer van SLWK maar zo'n kleine gaat voor hé. En als het meezit zijn ze met 25 het huis uit :}.
 
Over de tanden gesproken. Maar als je achter meer tanden neemt heb je toch net als bij een derailleur op een racefiets gewoon een lichter verzet? Ergo meer toeren bij dezelfde snelheid.
Dan kun je toch net zo goed een versnelling lager rijden, heb je hetzelfde effect, of ben ik nou gek?8)7
Het scheelt niet een hele versnelling maar wel wat meer toeren in de power band. Het karakter van de motor kan er door veranderen.
Een kleiner voortandwiel en/of een groter achtertandwiel laten de motor sneller optrekken met een minder hoge topsnelheid. Hij lijkt dan wat frivoler. Het omgekeerde principe brengt je een hogere topsnelheid maar met een langzamere acceleratie.
Dan moet je er wat meer je best voor doen. Maar verliest alle tussensprint van de motor met een kortere overbrenging. :)

Nou vind ik de S1000R al niet echt kort gegeard op snelwegen. Draait best wat toeren.

Dus nog meer toeren in zes??
Tenzij je alleen maar 80 km/u wegen gaat rijden. 8)7 :+
 
Vandaag bij Ruud Fredriks geweest met de R. Probleem was dat ie niet mooi loopt onderin. Hij stuurt de mapping naar een bedrijf in Italië en afhankelijk van de riposa moet je een half tot een uur wachten op een aangepaste versie. Al met al een prima verbetering. Constante snelheid met lagere toeren nu een stuk beter. Pakt ook iets beter op. Paar pk erbij maar daar ging ik niet voor. Nu 168pk aan het achterwiel, de koppelkromme was al helemaal primagoed, 110 Nm bij 5000 toeren. Is met een orgineel BMW HP Akra systeem, highflow cat en uitlaatklep.
 
Bij 5.000 maximum koppel is erg lekker. :9
Had praatgrage :} Ruud het over nog meer mogelijkheden?
 
Bij 5.000 maximum koppel is erg lekker. :9
Had praatgrage :} Ruud het over nog meer mogelijkheden?
Nope, niks over mogelijkheden. Ik zal zo als ik terug ben uit de 'ahum' kroeg ff checken wat de verbeteringen zijn qua koppel. 110Nm is nog niet eens het max. koppel. Mijnheer Fredriks heeft behoorlijk veel ervaring met BMW's. Als je nog meer uit je R wilt halen kun je misschien ook eens kijken naar Alpha tuning of Brentuning. Mijn collega heeft met een RR meer dan 200pk (achterwiel) met Brentuning. [edited]
 
Laatst bewerkt:
En de uitdraai:


S1000R.jpg
 
Nope, niks over mogelijkheden. Ik zal zo als ik terug ben uit de 'ahum' kroeg ff checken wat de verbeteringen zijn qua koppel. 110Nm is nog niet eens het max. koppel. Mijnheer Fredriks heeft behoorlijk veel ervaring met BMW's. Als je nog meer uit je R wilt halen kun je misschien ook eens kijken naar Alpha tuning of Brentuning. Mijn collega heeft met een RR meer dan 200pk (achterwiel) met Brentuning. [edited]
Oh ja nog net niet maximum natuurlijk.
5.000 rpm.. het is geen boxer.
_O-

Ik heb sinds vorig een RR. De R erop ingeruild. Moet eens checken of er wel alles inzit (ex Belg).

Nu in Griekenland en volgende week de sleutel van mijn nieuwe verblijf. O-)

Leuk bezoekje in ieder geval bij Tovami. ;)
 
Maar is het niet zo dat je dit verschil in vermogen eigenlijk alleen op het circuit merkt? Ik rijd in een groep met een Superduke, en Monster 1200S, een Speedtriple R en mijn S1000R. Op de openbare weg doen we niet voor elkaar onder, t'is maar net hoe de bochten liggen en of je daar qua versnelling mooi mee uitkomt. In de praktijk is bij ons de Ducati Monster 1200S vaak het snelst accelererend de bocht uit hoewel hij moeite heeft het koppel te beheersen (slippend achterwiel)
Aanstaande zaterdag ga ik het weer eens uitproberen in Luxemburg maar niemand bij ons kan zich los van de groep rijden, ook niet als we van motor wisselen. Of hebben jullie andere ervaringen?
 
Maar is het niet zo dat je dit verschil in vermogen eigenlijk alleen op het circuit merkt? Ik rijd in een groep met een Superduke, en Monster 1200S, een Speedtriple R en mijn S1000R. Op de openbare weg doen we niet voor elkaar onder, t'is maar net hoe de bochten liggen en of je daar qua versnelling mooi mee uitkomt. In de praktijk is bij ons de Ducati Monster 1200S vaak het snelst accelererend de bocht uit hoewel hij moeite heeft het koppel te beheersen (slippend achterwiel)
Aanstaande zaterdag ga ik het weer eens uitproberen in Luxemburg maar niemand bij ons kan zich los van de groep rijden, ook niet als we van motor wisselen. Of hebben jullie andere ervaringen?

Doe wel een beetje kalm aan in lux, de flitskasten zijn eindelijk weer weggehaald :+
 
Maar is het niet zo dat je dit verschil in vermogen eigenlijk alleen op het circuit merkt? Ik rijd in een groep met een Superduke, en Monster 1200S, een Speedtriple R en mijn S1000R. Op de openbare weg doen we niet voor elkaar onder, t'is maar net hoe de bochten liggen en of je daar qua versnelling mooi mee uitkomt. In de praktijk is bij ons de Ducati Monster 1200S vaak het snelst accelererend de bocht uit hoewel hij moeite heeft het koppel te beheersen (slippend achterwiel)
Aanstaande zaterdag ga ik het weer eens uitproberen in Luxemburg maar niemand bij ons kan zich los van de groep rijden, ook niet als we van motor wisselen. Of hebben jullie andere ervaringen?
In de Motoplus stond pas een vergelijking tussen de Duc en de BMW. Volgens mij was de BMW toch wel tienden (wow :+) sneller bij tussensprintjes 80-140 en andere metingen.
Kan maandag wel een schermafdrukje maken. O-)
 
Natuurlijk maakt het vermogen in de praktijk niet zo veel uit. Zelf bij het ONK doen de 600's nauwelijks onder voor de 1000cc broertjes. Ik reed vroeger op het circuit met een RS250 alle Blade's en R1's links en rechts voorbij, die 50kg minder heb je meer aan dan die 80pk meer (zachte bandjes helpen ook natuurlijk). In de praktijk (lees openbare weg) wordt je maximale bochtsnelheid vooral bepaald door de hoeveelheid risico die je durft te nemen. Die maximale bochtsnelheid is niet afhankelijk de gemiddelde grip van het wegdek, maar van de eventuele aanwezigheid en mate van plaatselijke vervuiling in de vorm van vloeistoffen, zand, grind, bitumen, noem maar op. Ik heb gezien en ondervonden dat een bedrijf als ICS zijn oude schoonmaak water c.q. zeepsop onderweg laat weglopen. Persoonlijk heb ik dan ook goede ervaring met Bridgestone banden omdat die vaak weer goed oppakken nadat je even wat minder grip hebt gehad. Vind ik dan weer belangrijker dan alle andere eigenschappen van een band.
Maar terugkomend op het vermogen, waarom dan: voor de fun. Verder heb je meer powerband, wat ook best prettig is. Eén keer verkeerd schakelen bij die RS250 en iedereen schiet je voorbij. Zoals ik al schreef, ik ging niet naar Ruud Fredriks voor meer vermogen, gewoon omdat ie bijzonder slecht liep. Dat de R dat nu wel behoorlijk doet en ook nog eens een meer dan indrukwekkende en bruikbare koppelkrome blijkt te hebben is voor mij best wel een opluchting. Ik reed er niet graag op, was al te lang aan het zoeken naar de oorzaak om hem terug te brengen en beschouwde hem als onverkoopbaar vanwege de slechte motor karakteristiek.
 
Even vraag tussen alle PK's en NM's door; ik heb nog een orgineel onbeschadigd kuipdeel links (wit met de rode R) voor een R 2014/15/16 en een splinternieuwe Akrapovic HP versie voor een R 2017/18/19. Iemand interesse ? Of hoort dat ergens anders op MF geplaatst te worden ?
 
Er is ook nog een te koop afdeling op het forum. Maar hier zit je wat dichter op het vuur.
Misschien wel handig om te vermelden of het alleen een demper is of een compleet systeem.
 
Het Arrow systeem zit eronder. WAT een geluid 💥😱😍

Heb ook m'n nieuwe custom kneesliders van Wiz binnen, aangezien mijn anderen op waren :-)

Tijdens het 10dkm beurtje hebben ze er ook gelijk een rizoma rempotje opgezet. Nu alleen nog de spiegels vervangen en ze is af!
 

Bijlagen

  • 6CB03244-9AA1-409E-91FE-761C983872C8.jpeg
    6CB03244-9AA1-409E-91FE-761C983872C8.jpeg
    244,2 KB · Weergaven: 20
  • D28A5EF8-75FA-4CF0-B1D7-A3AEAB02BC59.jpeg
    D28A5EF8-75FA-4CF0-B1D7-A3AEAB02BC59.jpeg
    123,7 KB · Weergaven: 31
  • 21B90284-9E4C-4516-BC5F-5B0FA1E86163.jpeg
    21B90284-9E4C-4516-BC5F-5B0FA1E86163.jpeg
    315,4 KB · Weergaven: 21
🤫
Het Arrow systeem zit eronder. WAT een geluid 💥😱😍

Heb ook m'n nieuwe custom kneesliders van Wiz binnen, aangezien mijn anderen op waren :-)

Tijdens het 10dkm beurtje hebben ze er ook gelijk een rizoma rempotje opgezet. Nu alleen nog de spiegels vervangen en ze is af!
Wat een waanzinnig mooie oplossing :} .. Vroeg me af of het street legal (E-keur) is maar heb het antwoord al gevonden 🤫.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan