Bmw S1000r de koning van de nakeds

Hoop dat iemand mij iets kan ophelderen. S1000R staat op het verlanglijstje, alleen vraag ik me af qua onderhoud en +/- de kosten.
Ik zag dat deze fietsen onderhouds intervallen hebben van 10.000km. Is hierin meer duidelijkheid wat ze per keer doen en de kosten?

Bedankt voor jullie tijd!
 
Hoop dat iemand mij iets kan ophelderen. S1000R staat op het verlanglijstje, alleen vraag ik me af qua onderhoud en +/- de kosten.
Ik zag dat deze fietsen onderhouds intervallen hebben van 10.000km. Is hierin meer duidelijkheid wat ze per keer doen en de kosten?

Bedankt voor jullie tijd!

Mijne moet over 600km. Dit laat ik bij de dealer doen i.v.m. premium garantie. Dit is dan de 20.000km beurt. Over een week of 5 kan ik je mededelen wat het kost.
 
Mijn 20.000km beurt is net geweest. Alleen olie + filter + luchtfilter (deze was echt aan vervanging toe). Verder heeft ie wat zaken nagekeken (remblokken e.d). Wat het bij de dealer kost weet ik niet. Ik laat het doen door een ex-bmw monteur. Bij 30.000 is dan de grote beurt + klepspeling controle....
 
Eergisteren was m'n voorband aan vervanging toe, slijtage indicator bereikt. Viel niet mee om een goede band te vinden hier in Zuid Frankrijk. Of een toerband, of een week wachten. Maar ja, dan zit ik alweer thuis. Met 30 graden in Nice en Monaco was ik het zoeken snel beu en ben gaan rijden. Ik moet zeggen dat de de S20 ook versleten het goed blijft doen, vooral qua grip. Stabiliteit wordt wel merkbaar minder. Lekker wezen crossen tussen Nice en Col de Turini en toe was eind van de dag m'n band echt op Gisterochtend maar een concessie gedaan en een setje Road 5 laten monteren. Wat een verschil zeg. Je levert behoorlijk wat vlot stuurgedrag, grip en stabiliteit in maar krijgt er een beetje comfort en hopelijk levensduur voor terug. Vooral het fijne stuurgedrag van de Bridgestone mis ik. Neemt niet weg dat je er echt we een eindje mee kunt knallen. Vandaag me de hele dag kunnen vermaken met gaafste stukken in deze omgeving (Collobrières, Col de Babaou en omgeving en nog even een rondje Gorges du Verdon. Ben benieuwd wat de levensduur van de banden gaat zijn. Op de GS doe ik er ongeveer 6.000 km mee. Maar dat is een twee cilinder met meer koppel onderin en meer kilo's. Ik gok dat ze op de S dan langer mee zouden moeten kunnen.maar goed , gaan we zien. Ik kan er in ieder geval mee thuiskomen.
IMG_20200623_181236.jpg

IMG_20200624_112222.jpg
IMG_20200624_181448.jpg
 
Inmiddels weer lekker bezig met de terugreis, gisteren de nog allerlei passen gehad (o.a. de Galibier en Col de la Madeleine). Vandaag via de Jura naar het Schwarzwald gereden en nog even met een groepje locals (je kent het type wel, geen spiegels en omgevouwen kentekenplaten) mee kunnen gassen. Eind van de dag een beetje regen (net voor het onweer met hagel een hotelletje ingedoken). De Road 5 zijn bij nattigheid sowieso wel helemaal top. Geven veel vertrouwen en hebben veel grip. Wist ik van de GS al maar op de S voelen ze dan ook erg goed aan.

Nog een paar plaatjes om het op te leuken.
IMG_20200624_181655.jpg
IMG_20200625_112141~2.jpg
IMG_20200625_112259.jpg
tom17426.jpg
dsc0798.jpg


Jep, 28 keer op de foto gezet door fotografen die telkens voor je op de weg springen...
 
Hoop dat iemand mij iets kan ophelderen. S1000R staat op het verlanglijstje, alleen vraag ik me af qua onderhoud en +/- de kosten.
Ik zag dat deze fietsen onderhouds intervallen hebben van 10.000km. Is hierin meer duidelijkheid wat ze per keer doen en de kosten?

Bedankt voor jullie tijd!
Hier kun je zien wat de onderhoudsschema's zijn bij de kilometerstanden.
Klik hier
Uiteraard veel controle's en daaropvoglend de eventuele reparaties.
Ik zit nu op 18K km wat lang niet zo hoog is als vele hier en heb maar weinig gekke dingen mee gemaakt.
De rempomp was ik niet zo content mee omdat mijn vorige motor een betere had, de rearsets zaten voor mij niet op de goede plek en daarmee houd het wel op.
Owja en een set stompgrip pads voor de grip tijdens bochten.
Ik vervang zelf elke 5K km de olie, het zijn de kosten niet omdat ik het zelf doe en zo blijft de motor in de meest frisse conditie.
Wat betreft reparaties heb ik een kapotte QS sensor gehad, die heb ik zelf gerepareerd.

Over onderhoud gesproken, van tourband naar plakband.
Binnenkort een circuitdag dus banden alvast aangeschaft. Michelin Power Cup 2. Net kauwgom :+:9~
 
Laatst bewerkt:
Ik kom me ook hier even melden. Vier jaar geleden verkocht ik mijn R 1200 GS. Dit voorjaar begon het weer te kriebelen en na een aantal keren een motor te hebben gehuurd (Kawasaki Versys 650, Kawasaki Z 900, BMW R 1250 GS Adventure) tot de conclusie gekomen dat een naked het beste bij me past (geen turbulentie, niet TE rechtop (op de GSA reed ik met een zgn holle rug..zo voelde het na een dag sturen althans). Daarna getwijfeld tussen een nieuwe Z900 (toegankelijke motor zo na vier jaar niet gereden te hebben, prachtig TFT scherm, nieuw dus niet de ellende van een ander) of tweedehands S 1000 R. Nou ja...resultaat is duidelijk natuurlijk aangezien ik me hier meld. De motor is nog origineel. Ik heb alleen bij aflevering de taartschep laten vervangen door een korte kentekenplaathouder (nog niet op de foto hieronder). Ik woon in het midden van het land, maar ben meestal in het topic van Helmond en omstreken te vinden. Daar woonde ik namelijk voorheen en met dat topic reed ik toen altijd mee (en ook vaak voorop). Plaatje:
5223594E-2DA2-4CF7-803A-DDCE9405BD36.jpeg
 
GS en een S zijn totaal verschillend inderdaad maar ze sturen beiden als de beste. Ben het met je eens dat de S een fijnere zithouding heeft. Op lange afstanden krijg ik op de GS ook meer een vermoeide onderrug dan op de S. Mooi, die witte die je hebt gekocht. Precies degene die er vier jaar geleden, toen ik hem mee kreeg als leenmotor, voor heeft gezorged dat ik er vorig jaar een heb aangeschaft. Veel plezier ermee!!
 
Ik kom me ook hier even melden. Vier jaar geleden verkocht ik mijn R 1200 GS. Dit voorjaar begon het weer te kriebelen en na een aantal keren een motor te hebben gehuurd (Kawasaki Versys 650, Kawasaki Z 900, BMW R 1250 GS Adventure) tot de conclusie gekomen dat een naked het beste bij me past (geen turbulentie, niet TE rechtop (op de GSA reed ik met een zgn holle rug..zo voelde het na een dag sturen althans). Daarna getwijfeld tussen een nieuwe Z900 (toegankelijke motor zo na vier jaar niet gereden te hebben, prachtig TFT scherm, nieuw dus niet de ellende van een ander) of tweedehands S 1000 R. Nou ja...resultaat is duidelijk natuurlijk aangezien ik me hier meld. De motor is nog origineel. Ik heb alleen bij aflevering de taartschep laten vervangen door een korte kentekenplaathouder (nog niet op de foto hieronder). Ik woon in het midden van het land, maar ben meestal in het topic van Helmond en omstreken te vinden. Daar woonde ik namelijk voorheen en met dat topic reed ik toen altijd mee (en ook vaak voorop). Plaatje:
Hoi Marc1976 gefeliciteerd met je aankoop, voor mij geldt hetzelfde ik moet niet te rechtop zitten want anders last van m'n onderrug, met de S1000R geen centje pijn :t het zal wel heel persoonlijk zijn maar voor mij is dit tot nu toe mijn fijnste motor.
Voordeel van de witte kleur is dat je de vliegjes goed ziet zitten, dat poetst wel efficiënt :+
Mag ik aannemen omdat je uit de sportiefste stad van Nederland (Helmond) kwam je ook sportief rijdt?
 
Hoi Marc1976 gefeliciteerd met je aankoop, voor mij geldt hetzelfde ik moet niet te rechtop zitten want anders last van m'n onderrug, met de S1000R geen centje pijn :t het zal wel heel persoonlijk zijn maar voor mij is dit tot nu toe mijn fijnste motor.
Voordeel van de witte kleur is dat je de vliegjes goed ziet zitten, dat poetst wel efficiënt :+
Mag ik aannemen omdat je uit de sportiefste stad van Nederland (Helmond) kwam je ook sportief rijdt?
_O-.
Begonnen op een VFR, daarna een Aprilia Tuono, Yamaha R6 + KTM 625 SM tot slot de BMW R 1200 GS.
Dus tijdje geleden dat ik sportief reed (en dan is ‘ sportief’ voor mij lekker doorrijden, maar zonder death wish 😜). Tis überhaupt weer even wennen, maar komt vast snel genoeg weer terug allemaal.
 
Ik moet binnenkort ook voor de 20k beurt. Ik zal vanavond even kijken wat de 20k bij mijn vorige S1000R heeft gekost. Mijn vrouw rijdt op een Yamaha Tracer en die ligt elke keer in een deuk hoeveel ik moet betalen. Goedkoop is BMW niet...
 
Uit het archief:
- 1.000 km beurt 176 euro
- 10.000 km 228 euro
- 20.000 km 497 euro ( incl remblokken)
- 30.000 km 1.082 euro (incl ketting en tandwielen)

Dit was van 2015-2018.
Van mijn huidige brommer kon ik de 10.000 km rekening niet zo snel vinden
 
Uit het archief:
- 1.000 km beurt 176 euro
- 10.000 km 228 euro
- 20.000 km 497 euro ( incl remblokken)
- 30.000 km 1.082 euro (incl ketting en tandwielen)

Dit was van 2015-2018.
Van mijn huidige brommer kon ik de 10.000 km rekening niet zo snel vinden
In vergelijking met andere kosten als brandstof, lunches onderweg, verzekering, kleding, etc. valt het onderhoud qua kosten nog wel te overzien.:)
 
Uit het archief:
- 1.000 km beurt 176 euro
- 10.000 km 228 euro
- 20.000 km 497 euro ( incl remblokken)
- 30.000 km 1.082 euro (incl ketting en tandwielen)

Dit was van 2015-2018.
Van mijn huidige brommer kon ik de 10.000 km rekening niet zo snel vinden
Valt me nog best mee eigenlijk. Alleen die 30.000 beurt :o. Nou ja...teller staat pas op 7.000....ik kan nog ff sparen :+
 
Uit het archief:
- 1.000 km beurt 176 euro
- 10.000 km 228 euro
- 20.000 km 497 euro ( incl remblokken)
- 30.000 km 1.082 euro (incl ketting en tandwielen)

Dit was van 2015-2018.
Van mijn huidige brommer kon ik de 10.000 km rekening niet zo snel vinden
was die 30dkm beurt wel incl de vorkolie dan? of niet bij de dealer uitgevoerd?
 
In vergelijking met andere kosten als brandstof, lunches onderweg, verzekering, kleding, etc. valt het onderhoud qua kosten nog wel te overzien.:)

Het valt mij reuze mee die €500,-. Ik zat zelf al richting €800,- te denken en denk dat ik die gedachte ook nog maar even vast hou. Dan kan het alleen maar meevallen.
 
Kweenie waarom er bij hornig staat dat het bij 20dkm moet, maar het officiële BMW service schema geeft aan dat de vorkolie bij 30dkm dient vervangen te worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan