BMW S1000XR 2019

25 sep 2016
4
0
Haarlem
Beste rijders,

Ik merk met mijn S1000XR dat deze op cruise control met handen los redelijk snel naar rechts trekt.
Zitten al gloednieuwe Power 5 onder gemonteerd, BMW dealer heeft voorvork al opnieuw gesteld en geven aan dat dit trekken enigszins hoort bij deze motor.
Ik heb het laatste model (2019) met analoge teller. Nieuwe model heb ik op gereden en deze blijft veel strakker/langer rechtuit rijden.
Misschien dat het door de uitlaat rechts komt (standaard) dat deze door het gewicht rechts de motor naar rechts laat trekken..
De motor heeft geen schade gehad.
Enerzijds kan je je afvragen hoe vaak je zonder handen rijd, echter een motor hoort gewoon rechtuit te kunnen rijden zonder extreem te moeten tegen leunen...

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
 

peekaa

MF veteraan
14 sep 2004
1.275
343
Beste rijders,

Ik merk met mijn S1000XR dat deze op cruise control met handen los redelijk snel naar rechts trekt.
Zitten al gloednieuwe Power 5 onder gemonteerd, BMW dealer heeft voorvork al opnieuw gesteld en geven aan dat dit trekken enigszins hoort bij deze motor.
Ik heb het laatste model (2019) met analoge teller. Nieuwe model heb ik op gereden en deze blijft veel strakker/langer rechtuit rijden.
Misschien dat het door de uitlaat rechts komt (standaard) dat deze door het gewicht rechts de motor naar rechts laat trekken..
De motor heeft geen schade gehad.
Enerzijds kan je je afvragen hoe vaak je zonder handen rijd, echter een motor hoort gewoon rechtuit te kunnen rijden zonder extreem te moeten tegen leunen...

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Ik weet van horen zeggen dat een BMW boxer motor wat naar een kant trekt maar bij een 4 cilinder zou dit toch niet zo moeten zijn lijkt me.

Heeft de monteur ook uitgelegd waarom dat trekken dan bij jouw motor hoort?

Dat van die uitlaat is onzin, dan zou 9 vd 10 motoren naar rechts trekken.

Lijkt mij ieder geval niet normaal, zeker niet als je extreem moet tegenleunen.
 

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
36.503
6.263
Als je het stuur tussen je vingertoppen vast houdt, ga je dan wel rechtdoor?
 

Onslowtje

Die hard MF'er
Donateur
5 sep 2005
363
889
Ergens in Brabant
Dat naar rechts trekken had de mijne van 2019 destijds ook, heb nu een Superduke R en die blijft kaarsrecht met CC er op. Ook hier hangt de uitlaat aan de rechterkant, dus dat het aan de uitlaat ligt lijkt me onwaarschijnlijk.
 
25 sep 2016
4
0
Haarlem
Als je het stuur tussen je vingertoppen vast houdt, ga je dan wel rechtdoor?
Yes. Met een vingertop houd ik hem al tegen van het naar rechts trekken.
Dusseldorp zegt dat het enigszins hoort bij gen1 van de XR. Heb en houd zo’n gevoel alsof er iets niet klopt ondanks hun aangeven dat er geen schade is geweest of andere problematiek is. 🧐
Als dit zo blijft wordt het inruilen…
 
25 sep 2016
4
0
Haarlem
Ik weet van horen zeggen dat een BMW boxer motor wat naar een kant trekt maar bij een 4 cilinder zou dit toch niet zo moeten zijn lijkt me.

Heeft de monteur ook uitgelegd waarom dat trekken dan bij jouw motor hoort?

Dat van die uitlaat is onzin, dan zou 9 vd 10 motoren naar rechts trekken.

Lijkt mij ieder geval niet normaal, zeker niet als je extreem moet tegenleunen.
Daar hadden ze geen waterdicht antwoord op.
 

peekaa

MF veteraan
14 sep 2004
1.275
343
Hmm bijzonder.
Wat je ook kan doen is BMW rechtstreeks benaderen. Dus de fabrikant en geen dealer. Ben ik toch wel benieuwd wat BMW zelf over dat trekken te melden heeft.
 

Rody-rc30

MF veteraan
5 aug 2009
2.132
1.233
Purmerend
Een S1000XR is geen sportmotor, dit topic staat in de verkeerde categorie. O-) O-)

Heb je wel evenveel druk op beide voetsteunen? Dat heeft de meeste invloed, als je iets "scheef" op de motor zit gaat deze ook niet rechtdoor. Met de druk op de voetsteunen kun je de motor ook corrigeren als je met losse handen rijdt. Verder even kijken of het achterwiel er recht in staat.

Wegen lopen inderdaad vaak naar rechts af in verband met de afwatering en spoorvorming kan ook heel veel invloed hebben.
 

Bor_S

MF veteraan
29 mrt 2005
1.653
325
Zeevang
Heb je wel evenveel druk op beide voetsteunen? Dat heeft de meeste invloed, als je iets "scheef" op de motor zit gaat deze ook niet rechtdoor.
Als je scheef op de motor zit, of de druk niet goed verdeeld krijg je de "klachten" zoals je aangeeft.
Dit hoeft maar een klein stukje te zijn. En jaa, je zal vast zeggen, ik zit recht op mijn motor.... maar dan heb je het zelf dus niet eens in de gaten.
Vraag anders een maatje van jou om eens achter je te rijden en laat hem kijken of je wel recht op zit.

Heb deze discussie pas hier thuis aan de hand gehad. Mijn vriendin zat scheef op haar motor, maar had dit zelf niet door...
 
Bovenaan Onderaan