BMW S1000XR

Zo, ik mag met sinds vorige week maandag ook eigenaar noemen van een Witte S1000XR. Modeljaar 2015, met (als het goed is) bijna alle technische opties die aangevinkt konden worden. Opgehaald vooraan in de eiffel. Afgelopen dinsdag de papieren binnen gekregen en gisteren naar de RDW geweest voor de keuring. Gisteravond BPM aangifte gedaan en nu is het wachten op het kenteken. Wel ff wennen na eigenlijk alleen maar supersport gereden te hebben en een pauze van 8 jaar. (van de motor afgereden door een maat van me en ff "op pauze" gezet ;) )

De vragen tot nu toe:
Navigatie? Er zit een originele bevestigingsset op maar wat zijn de verhalen van de Navigator 6? Zijn er voor/nadelen?
Hoe zit het met de service-beurten? Klopt het dat als je niet ieder jaar terug naar de dealer gaat, bepaalde opties software-matig "uit" gaan?
En verder wil ik er binnenkort na de "wen-periode" een nieuw setje rubber er onder gooien. Metzeler Roadtec's, of zijn er nog andere/betere types?
Heb eigenlijk altijd met circuit-rubber rond gereden en daar kon ik goed mee vooruit.
 
Nog steeds maten?
Haha, ik had deze vraag wel verwacht.... och jawel.... ik heb hem ook maar mee naar huis genomen toen. Ik kreeg van de verzekering wel vervangend vervoer, hij niet.
We gaan er maar vanuit dat ie het niet express deed...... hoop ik...
 
Zo, ik mag met sinds vorige week maandag ook eigenaar noemen van een Witte S1000XR. Modeljaar 2015, met (als het goed is) bijna alle technische opties die aangevinkt konden worden. Opgehaald vooraan in de eiffel. Afgelopen dinsdag de papieren binnen gekregen en gisteren naar de RDW geweest voor de keuring. Gisteravond BPM aangifte gedaan en nu is het wachten op het kenteken. Wel ff wennen na eigenlijk alleen maar supersport gereden te hebben en een pauze van 8 jaar. (van de motor afgereden door een maat van me en ff "op pauze" gezet ;) )

De vragen tot nu toe:
Navigatie? Er zit een originele bevestigingsset op maar wat zijn de verhalen van de Navigator 6? Zijn er voor/nadelen?
Hoe zit het met de service-beurten? Klopt het dat als je niet ieder jaar terug naar de dealer gaat, bepaalde opties software-matig "uit" gaan?
En verder wil ik er binnenkort na de "wen-periode" een nieuw setje rubber er onder gooien. Metzeler Roadtec's, of zijn er nog andere/betere types?
Heb eigenlijk altijd met circuit-rubber rond gereden en daar kon ik goed mee vooruit.
Ik heb eerst rondgereden met een Zumo 660, deze past ook op de originele houder. Deze Zumo had ik al jaren in mijn bezit.
Later toch de overstap gemaakt naar de Navigator VI. Deze heeft echt een perfect beeldscherm en de zoomfunctie met behulp van het wonderwiel gebruik ik ontzettend veel, maar dat heeft ook veel men mijn manier van navigeren te maken (altijd op zoek naar mooie weggetjes zonder een bepaalde route te rijden)

Opties gaan nooit software matig uit, dus dealer onderhoud is niet perse nodig.

Sinds april heb ik er ook Metzeler Roadtec SE onder liggen. Moest wel even wennen aan een iets ander rijgedrag ten opzichte van de Bridgestone banden, maar ze bevallen erg goed.
 
Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben waar op te letten bij de S1000XR.

Ik rij nu een K1300S en ik wil gaan proefrijden op een 2020 S1000XR met het M-pakket. Ik wil eigenlijk iets comfortabeler zitten en wat minder op de polsen leunen, maar nog steeds wel een mooie sportieve motor met een bak power. Daarbij wil ik ook de mogelijkheid houden voor bagagekoffers. Want wat zijn die koffers van de K klein als je ze niet uit wilt vouwen en je je fiets transformeert naar dumbo de vliegende olifant.

Ik heb een mooie zien staan bij de BMW dealer in Eindhoven.
 
weinig problemen. XR koffers zijn verschrikkelijk duur, maar passen heel mooi en komen tot dicht bij achterband. Dus veel ruimte, maar niet te breed. Laatste wat ik gezien heb op een ander forum is dat ketting aanslaat in de achterbrug, aan de boven en binnenkant waar die door de achterbrug komt. Dus net op het begin van de plastic geleider. Bij mij minimaal, maar heb ook 3-4mm diep gezien. Nauwelijks te zien, maar heel goed te voelen. BMW heeft blijkbaar een extra stukje plastic op de nieuwe

edit/foto
1625167026124.png
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu een K1300S
Daarbij wil ik ook de mogelijkheid houden voor bagagekoffers. Want wat zijn die koffers van de K klein als je ze niet uit wilt vouwen en je je fiets transformeert naar dumbo de vliegende olifant.
Begrijp niet precies wat je bedoeld met de koffers en Dombo, maar ik weet wel dat die Vario koffers van de jou K1300S ook passen op de XR.
 
Die vario koffers vind ik te klein. En op de grootste stand wordt mijn motor zo breed dat die eruit ziet als dumbo met zijn grote flaporen. Zelfs breder dan een 1250RT haha
 
Die hele fiets is al duur, dus die koffers kunnen dan ook wel. 🤣 Maar de fiets die ik heb gezien heeft al een topkoffer erbij. Dus die zijkoffers hoeven niet meteen.

weinig problemen. XR koffers zijn verschrikkelijk duur, maar passen heel mooi en komen tot dicht bij achterband. Dus veel ruimte, maar niet te breed. Laatste wat ik gezien heb op een ander forum is dat ketting aanslaat in de achterbrug, aan de boven en binnenkant waar die door de achterbrug komt. Dus net op het begin van de plastic geleider. Bij mij minimaal, maar heb ook 3-4mm diep gezien. Nauwelijks te zien, maar heel goed te voelen. BMW heeft blijkbaar een extra stukje plastic op de nieuwe

edit/fotoBekijk bijlage 1650161
 
Zo, ik mag met sinds vorige week maandag ook eigenaar noemen van een Witte S1000XR. Modeljaar 2015, met (als het goed is) bijna alle technische opties die aangevinkt konden worden. Opgehaald vooraan in de eiffel. Afgelopen dinsdag de papieren binnen gekregen en gisteren naar de RDW geweest voor de keuring. Gisteravond BPM aangifte gedaan en nu is het wachten op het kenteken. Wel ff wennen na eigenlijk alleen maar supersport gereden te hebben en een pauze van 8 jaar. (van de motor afgereden door een maat van me en ff "op pauze" gezet ;) )

De vragen tot nu toe:
Navigatie? Er zit een originele bevestigingsset op maar wat zijn de verhalen van de Navigator 6? Zijn er voor/nadelen?
Hoe zit het met de service-beurten? Klopt het dat als je niet ieder jaar terug naar de dealer gaat, bepaalde opties software-matig "uit" gaan?
En verder wil ik er binnenkort na de "wen-periode" een nieuw setje rubber er onder gooien. Metzeler Roadtec's, of zijn er nog andere/betere types?
Heb eigenlijk altijd met circuit-rubber rond gereden en daar kon ik goed mee vooruit.
Zelf rij ik met MPR 5, bevalt me erg goed.
bij overslaan van onderhoud gaan er geen opties uit. Maar een jaar na de vorige beurt krijg je wel constand een waarschuwings driehoekje in beeld, waardoor je de temperatuur niet meer ziet.
 
Ik heb eerst rondgereden met een Zumo 660, deze past ook op de originele houder. Deze Zumo had ik al jaren in mijn bezit.
Later toch de overstap gemaakt naar de Navigator VI. Deze heeft echt een perfect beeldscherm en de zoomfunctie met behulp van het wonderwiel gebruik ik ontzettend veel, maar dat heeft ook veel men mijn manier van navigeren te maken (altijd op zoek naar mooie weggetjes zonder een bepaalde route te rijden)

Opties gaan nooit software matig uit, dus dealer onderhoud is niet perse nodig.

Sinds april heb ik er ook Metzeler Roadtec SE onder liggen. Moest wel even wennen aan een iets ander rijgedrag ten opzichte van de Bridgestone banden, maar ze bevallen erg goed.
Mooi om te lezen, ik twijfelde nog tussen de Garmin XT en de Navigator VI. Lees ook veel goede dingen over de Navigator, maar ook dat er nogal wat SW-issues mee zijn maar die functie van het wonderwiel vind ik toch wel een pre als het er allemaal opzit.

Ok, bekende van me vertelde dat de cruise-contol niet meer werkte wanneer de dealer niet elk jaar bezocht werd.... wellicht hebben ze hem dat dan wijs gemaakt. Niet dat ik geen onderhoud wil doen, maar niet als het nog niet nodig is natuurlijk. Nu zitten er Conti's onder welke apart "eingetragen" moesten worden in Duitsland. Deze zijn toch wel wat gecupt achter dus ze blijven er niet al te lang meer onder.
 
Zelf rij ik met MPR 5, bevalt me erg goed.
bij overslaan van onderhoud gaan er geen opties uit. Maar een jaar na de vorige beurt krijg je wel constand een waarschuwings driehoekje in beeld, waardoor je de temperatuur niet meer ziet.
Ok, heb op de 10 in het begin met MPP's gereden en die voelden ook goed aan.
Dan zal ik dat driehoekje nu wel bijna krijgen want ie zou in juni weer een beurt mogen hebben. (alleen had die Duitser er nog geen 3000km meer mee gereden)
Maar om deze waarschuwing uit te zetten moet je zeker wel bij de dealer langs? Of zijn er ook "vrije-tijd" monteurs die hiervoor de apparatuur hebben?
 
Ok, heb op de 10 in het begin met MPP's gereden en die voelden ook goed aan.
Dan zal ik dat driehoekje nu wel bijna krijgen want ie zou in juni weer een beurt mogen hebben. (alleen had die Duitser er nog geen 3000km meer mee gereden)
Maar om deze waarschuwing uit te zetten moet je zeker wel bij de dealer langs? Of zijn er ook "vrije-tijd" monteurs die hiervoor de apparatuur hebben?
Waarschuwing uitzetten gaat, voor zover is weet, alleen bij de dealer na een beurt. Dan wordt ie namelijk aan de apparatuur ” gehangen”.
 
Ok, heb op de 10 in het begin met MPP's gereden en die voelden ook goed aan.
Dan zal ik dat driehoekje nu wel bijna krijgen want ie zou in juni weer een beurt mogen hebben. (alleen had die Duitser er nog geen 3000km meer mee gereden)
Maar om deze waarschuwing uit te zetten moet je zeker wel bij de dealer langs? Of zijn er ook "vrije-tijd" monteurs die hiervoor de apparatuur hebben?
Je kan een GS-911 kopen, dan kan je het zelf.
 
Wat betreft het stilvallen, we hebben nog 2 XR’s met dit probleem.
Bij BMW Duitsland zijn ze op de hoogte hiervan.
Ik hoop op een snelle oplossing…

Ze gaan bij de inrijinspectie (13/7) proberen met andere gasklephuizen. Ik hoop dat het geen try & error gaat worden.
 
Je kan een GS-911 kopen, dan kan je het zelf.
Ok, niet dat ik het persee zelf uit wil kunnen zetten maar meer dat ik met de motor niet afhankelijk ben van een dealer kwa onderhoud. Ga liever naar een goede monteur die het in zijn/haar vrije tijd doet.... maar die vind je niet veel meer tegenwoordig.
 
Na meerdere ruitjes geprobeerd te hebben op mijn xr uiteindelijk toch bij de MRA vario scherm terecht gekomen. Wat is dit een verademing qua rijden nu! Geen wind buffing meer rondom me helm qua looks wel minder dan de puig die ik had.
 

Bijlagen

  • FDD09DE1-FAB9-4421-A618-9AD1E77625E1.jpeg
    FDD09DE1-FAB9-4421-A618-9AD1E77625E1.jpeg
    183,9 KB · Weergaven: 50
  • BB772C16-C5F1-4B35-9EE4-7D5E657A9FBC.jpeg
    BB772C16-C5F1-4B35-9EE4-7D5E657A9FBC.jpeg
    173,7 KB · Weergaven: 48
  • C4C10522-58EC-4C8C-8476-1E07162348E9.jpeg
    C4C10522-58EC-4C8C-8476-1E07162348E9.jpeg
    179,3 KB · Weergaven: 48
  • 3E37D49F-A282-4A60-8288-6B0EB8B07913.jpeg
    3E37D49F-A282-4A60-8288-6B0EB8B07913.jpeg
    160,7 KB · Weergaven: 46
Nadeel is dat hij boven de 160km/u met koffers behoorlijk gaat schudden. Echt wel een nadeel. Met het originele scherm nooit last van gehad.
 
Nadeel is dat hij boven de 160km/u met koffers behoorlijk gaat schudden. Echt wel een nadeel. Met het originele scherm nooit last van gehad.
De orginele koffers kan je stellen aan de achterzijde, zodat ze strakker op het rek vast zitten.
Trouwens staat er in de koffers (in die van mij wel in ieder geval) dat je er net harder als 160 mee mag rijden.... 8-)
 
Goede dag allemaal, top dat er forums als deze bestaan.
Sinds begin dit jaar in het bezit van een geweldig mooie S1000xr bj 2018.
al enkele weekeinden Eifel achter de rug en in Augustus naar Sicilië met de motor.

Heeft er iemand ervaring met een bracket op het windscherm voor een GoPro en waar ik deze het beste kan kopen? Of een andere plaats waar ik een GoPro kan plaatsen zodat hij vrij zicht heeft?

Alvast hartelijk dank,
Alex
 

Bijlagen

  • 2277AE7D-1796-4E87-8A75-3FDD98C59C01.jpeg
    2277AE7D-1796-4E87-8A75-3FDD98C59C01.jpeg
    587,1 KB · Weergaven: 41
Heeft er iemand ervaring met een bracket op het windscherm voor een GoPro en waar ik deze het beste kan kopen? Of een andere plaats waar ik een GoPro kan plaatsen zodat hij vrij zicht heeft?

Alvast hartelijk dank,
Alex
gewoon op het scherm plakken? Hier een oplossing voor de nieuwe XR als alternatief voor wunderlich, maar ik begrijp het niet. Het windscherm hangt in rubbers, de boutjes gaan erdoor met aluminium busjes. Dus het scherm hangt al redelijk trillingsvrij. Door het op de boutjes te zetten ben je dat weer kwijt

 
Nadeel is dat hij boven de 160km/u met koffers behoorlijk gaat schudden. Echt wel een nadeel. Met het originele scherm nooit last van gehad.
Vorig jaar terug van oostenrijk, met koffers en een roltas erop. Op de autobahn, getankt met ons groepje en weer verder. Mijn oordopje zat niet goed, even gestopt, opnieuw erin, en bijgetrokken aan 240 op de teller. Wat ik merk is dat die dan verschrikkelijk licht wordt op het voorwiel, en dan had ik een klein schermpje erop. Boven de 200 gaat die zwabberen, en dan probeer ik m'n gewicht zo ver mogelijk naar voren te zetten, dus vrij plat op de tank. Is dat wat je bedoelt? De XR is een hoge motor, dus de luchtweerstand geeft aan die snelheden een tegendruk die het voorwiel licht maakt
 
Terug
Bovenaan Onderaan