BMW S1000XR

Op mijn 2018 XR zaten standaard de Bridgestone T30. Een vrij harde band want ik ben nu 8500 km verder en zit nog steeds een heel eind van de slijtblokjes af.

Ondanks mijn bedenkingen over harde banden geeft deze band geen krimp. Net terug van de Dolomieten met in totaal ruim 3200 km afstand en evenveel haarspeldbochten en geen momentje gehad (en ik rijd niet bepaald rustig). Zelfs bij nat weer alle vertrouwen.

Op voorhand dacht ik over te gaan stappen naar de S21 waarmee ik met de S1000R veel plezier had maar ga nu toch twijfelen. Wellicht dan toch de T31's? Veel waar voor je geld zo in ieder geval...
 
Heb zelf Bridgestone T31 erop liggen (waren gemonteerd bij 2ehands aankoop). Bevallen goed met rijden en slijtage. Cuppen ook maar niet zo erg als een Michelin. Heb altijd Michelin gereden. In Motoplus komt Conti Road Attack 3GT het beste eruit vwb slijtage en nat weer.(Wel iets duurder €30, meer).
Wanneer willen we het meeste grip hebben op een motorfiets? Tijdens natte weersomstandigheden. Dan komen Conti en Michelin het beste eruit. Michelin slijt iets eerder.
 
Ik ben aan mijn 2e set Continental Road Attack 3 (niet de gt versie) bezig. Het vorige setje leerde me dat de Conti's 10.000km aankunnen.
Zeer tevreden over, maar ze zijn inderdaad wel wat duurder dan een setje Michelins, Dunlops of andere merken...
Reden is me niet echt bekent. Duits is altijd wat duurder...
Ik zie niet direct in waarom je op de XR voor een GT versie zou kiezen. Met de gewone versie van de Road Attack haal je 10.000km (helft gereden met duo). Geloof niet dat je met een GT meer km kan afleggen. De XR 1000 weegt een dikke 220kg, is de GT niet voor zwaardere motoren ontwikkeld? Met zijn 228kg niet echt zwaar te noemen.
 
Is er iemand die de vering heeft laten aanpassen? Ik vindt met name de voorkant erg (stijf) en bij doorremmen in Road weer te zacht. Kan dus niet echt een lekkere setting vinden. Ik weet dat dit een stuk beter kan. Ik probeer het nu te vinden in de bandenspanning. En dit kan niet de bedoeling zijn. Biedt wellicht dunnere olie een oplossing of progressieve veren? Reshimmen? Complete cartridge aanpassing? Dit laatste zal wel in de papieren gaan lopen natuurlijk.
Ik heb hem aan laten passen door JJ Suspension met de set van Tractive (ESA) deze voldoet uitstekend.
 
Klopt MR_sloo maar die heeft geen XR meer en ik weet niet of hij het topic nog volgt.
:) ja soms leest hij nog mee...

Als ik bekijk wat de nieuwe vering gekost heeft en wat het oplevert, dan lijkt me de oplossing van Rummer een stuk aantrekkelijker, als ik het nuchter bekijk.
Nu heb ik dus een KTM 790 met vrij eenvoudige standaard vering.
Voorvork gaat wat ver in bij remmen, maar deze ga ik voorlopig laten zoals die is, bevalt prima in standaard uitvoering.

Op de XR had ik een PC met autotune, is hij trouwens mee ingeruild.
Tja alweer nuchter bekeken leverde die meer dan € 900,00 ook erg weinig op.

Met een ding komen de XR en de KTM vrijwel geheel overeen.
Standaard eerste montage resp Bridgestone en Avon uiterst zwak in de regen, wat anderen of testen er ook van vinden.
Om vertrouwen op te bouwen op nat wegdek en een idee te krijgen van de grip pas ik dan een vrij simpel testje toe.
Even volgas optrekken.
Als de achterband dan al spint ondanks de TC dan ziet het er niet best uit

Metzeler Roadtec 01 was de oplossing voor de XR en de nieuwste Michelin Anakeen Adventure op de KTM.
Al voor de test in Motoplus wist ik al dat die band voor mij op het natte helemaal aan mijn verwachtingen voldeed.
En het ziet er nu al naar uit dat die meer km meegaat dan ooit tevoren.
Nu is dat wat minder belangrijk, maar dan hoef ik voor een tocht van een week of zo niet perse met een nieuwe set te beginnen.

En op de vraag of ik de PK's van de XR niet af en toe een beetje mis..
Dan maak ik gebruik van mijn zwijgrecht :) ;)
 
Iemand een idee wanneer de 2020 versie te bezichtigen zal zijn? Normaal ga ik voor die versie een handtekening plaatsen, volgens ik gehoord en een beetje gelezen heb zouden er toch mooie wijzigingen zijn. Momenteel rij ik nog met een yamaha mt09 tracer, dus zie ik de xr als het grotere broertje van de tracer...Heb al eens testgereden met de 2016 versie en daar was ik echt tevreden van maar het budget liet het niet toe, nu liggen de kaarten iets anders...
 
Iemand een idee wanneer de 2020 versie te bezichtigen zal zijn? Normaal ga ik voor die versie een handtekening plaatsen, volgens ik gehoord en een beetje gelezen heb zouden er toch mooie wijzigingen zijn. Momenteel rij ik nog met een yamaha mt09 tracer, dus zie ik de xr als het grotere broertje van de tracer...Heb al eens testgereden met de 2016 versie en daar was ik echt tevreden van maar het budget liet het niet toe, nu liggen de kaarten iets anders...

nog niet. de RR is nauwelijks in omloop, zou er niet van uit gaan dat de XR er binnenkort al is. Denk op zn vroegst over een jaar een aankondiging.
 
nog niet. de RR is nauwelijks in omloop, zou er niet van uit gaan dat de XR er binnenkort al is. Denk op zn vroegst over een jaar een aankondiging.
Ben bij bmw geweest vandaag en daar wisten ze vrij goed te zeggen dat er bij het motosalon wel iets zal te zien zijn...
 
Dat had nog in mijn posting moeten staan, de Bridgestone die ik bedoel is de T30.
Met nieuwere types heb ik geen ervaring.

En nog iets wat ik mis, de voorrem.
De XR vind ik subliem remmen.
Er komen nog race remblokken op de mijne om dat te benaderen/ evenaren.
Als het naar de prijs gaat moet dat goed komen😳
 
er wordt op de EICMA 2019 een vernieuwde XR voorgesteld, al zal die niet voor september 2020 op de markt komen...
 
Even een heel technische vraag er tussen gooien:
De S1000xr is voorzien van een canbus systeem. Dit kan blijkbaar problemen geven wanneer een niet originele Bmw accessoire wordt aangesloten op de Xr.
Nu heb ik me onlangs een actioncam aangeschaft die voorzien is van stroomvoorziening (Garmin Virb Ultra 30).
Deze had ik graag aangesloten gezien op het contact en niet rechtstreeks op de batterij, maar volgens mijn Bmw dealer zit daar het probleem. Omdat de Xr het canbus systeem heeft zou deze "open" blijven staan volgens hem...
Hij is dan ook van plan om deze rechtstreeks op de batterij aan te sluiten waar ik dan weer mnder voorstander van ben. Wanneer ik in het laatste geval de camera vergeet af te zetten blijft deze stroom krijgen van de batterij met alle gevolgen vandien.
Hij klonk zelf ook niet helemaal overtuigd.
Wat is het gevolg van het "open" blijven staan van het canbus?
De bekabeling van de Garmin actioncam is voorzien van een omvormer van 12v naar 5v en van een zekering. Heeft dit invloed op de canbus (voordeel of nadeel)?
 
Je kan een schakeling maken met de accessoires aansluiting (links boven in de kuip zit die stecker) deze schakelt met het contact mee.
Je kan daar direct iets op aansluiten ( kan denk ik met dat kleine vermogen van een camera ) of dat signaal gebruiken om via een relais een voeding vanaf de accu te schakelen.
Zie ook : UK XR forum
 
Gewoon aansluiten op de Power outlet op je dashboard.
Dus via een adapter en een usb kabeltje.
Ik heb dit al sedert vorig jaar in gebruik voor zowel mijn Virb als mijn GoPro
 
Even een heel technische vraag er tussen gooien:
De S1000xr is voorzien van een canbus systeem. Dit kan blijkbaar problemen geven wanneer een niet originele Bmw accessoire wordt aangesloten op de Xr.
Nu heb ik me onlangs een actioncam aangeschaft die voorzien is van stroomvoorziening (Garmin Virb Ultra 30).
Deze had ik graag aangesloten gezien op het contact en niet rechtstreeks op de batterij, maar volgens mijn Bmw dealer zit daar het probleem. Omdat de Xr het canbus systeem heeft zou deze "open" blijven staan volgens hem...
Hij is dan ook van plan om deze rechtstreeks op de batterij aan te sluiten waar ik dan weer mnder voorstander van ben. Wanneer ik in het laatste geval de camera vergeet af te zetten blijft deze stroom krijgen van de batterij met alle gevolgen vandien.
Hij klonk zelf ook niet helemaal overtuigd.
Wat is het gevolg van het "open" blijven staan van het canbus?
De bekabeling van de Garmin actioncam is voorzien van een omvormer van 12v naar 5v en van een zekering. Heeft dit invloed op de canbus (voordeel of nadeel)?

Garmin navigatie zorgt in mijn ervaring soms voor problemen als je die klakkeloos op het boordnet aansluit. Schakelen via een relais is dan een beter idee tegen een eventuele lekstroom. De hier boven gegeven opties via de bestaande 12v outlet is ook een idee.

en meten is weten.

Blijf wel echt echt echt van je contactslot bedrading af. Als je daar aan gaat zitten kutten dan vraag je om problemen.
 
Gewoon aansluiten op de Power outlet op je dashboard.
Dus via een adapter en een usb kabeltje.
Ik heb dit al sedert vorig jaar in gebruik voor zowel mijn Virb als mijn GoPro
Probleemloos in de regen ook? Je maakt dus geen gebruik van de (in optie) verkrijgbare stroomvooziening (Virb Ultra 30 whit powered mount)?
Voor een Gopro werd me dit destijds afgeraden. De schokken zouden na verloop van tijd problemen geven met de usb aansluiting (loskomen binnewerk aldus waypoint)..
 
Laatst bewerkt:
Gisteren Mn motor opgehaald, nu ff een algemene vraag. De originele uitlaat maakt best een hoop herrie. Kan het zijn dat er een db killer in hoort en die er niet in zit? En hoort er geen e-keur papier bij te zitten? Mn vorige motor kwam uit Duitsland en daar zat dit ook voor de originele uitlaat erbij . Iemand nog een digitale versie van het gebruikershandleiding beschikbaar? Thanks erik
 
De uitlaat maakt orgineel idd een beetje geluid. Door de klep in de uitlaat zorgen ze ervoor dat hij toch stil genoeg is voor de keuringen.
Verder is de uitlaat op het programma rain en road, stiller dan op dynamamic, tenmiste dan verwijnde het rommelgeluid in de uitlaat als je je gas loslaat.
Er zal zeker een E-keur instaan, er staat aan de achtekant een heel stuk tekst, kan het niet lezen maar zal wel iets over de keuring in staan.
 
Gisteren Mn motor opgehaald, nu ff een algemene vraag. De originele uitlaat maakt best een hoop herrie. Kan het zijn dat er een db killer in hoort en die er niet in zit? En hoort er geen e-keur papier bij te zitten? Mn vorige motor kwam uit Duitsland en daar zat dit ook voor de originele uitlaat erbij . Iemand nog een digitale versie van het gebruikershandleiding beschikbaar? Thanks erik
Nou mijn XR had een db killer maar die hoort er niet in thuis.
Waarschijnlijk de enige??
Heb ik destijds bij Mile Pajic laten maken, puur hand- (vak) werk.
Maar echt stil kun je hem dan nog niet noemen😊
 
Probleemloos in de regen ook? Je maakt dus geen gebruik van de (in optie) verkrijgbare stroomvooziening (Virb Ultra 30 whit powered mount)?
Voor een Gopro werd me dit destijds afgeraden. De schokken zouden na verloop van tijd problemen geven met de usb aansluiting (loskomen binnewerk aldus waypoint)..

Werkt zonder problemen en jazeker ook als het regent.
Ik heb met behoorlijk wat regen gereden onderhand en dat gaat gewoon goed hoor!
 

Bijlagen

  • IMG_20190318_143153.jpg
    IMG_20190318_143153.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20190318_143221.jpg
    IMG_20190318_143221.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 36
  • IMG_20190318_143843.jpg
    IMG_20190318_143843.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 40
Terug
Bovenaan Onderaan