BMW S1000XR

Hoi Mf'ers, ik meld mij ook maar even, al een tijd lid van het forum, wegens een whiplash moest ik een alternatief zoeken, en dat is de XR geworden. Erg blij dat ik mijn hobby nog kan doen, en heel blij met de motor!
 
Een aantal vragen ben al druk aan het zoeken heel de avond maar het blijft even lastig.

Ik heb akrapovic headers onder mijn 2015 XR en nu wil ik deze laten afstellen alleen heb ik geen idee waar ik dit zou moeten doen.
Lees veel verschillende opties: PC5, Rapid Bike of een remap bij een tuner (bijv. BR-Performance) maar welke is nou het beste aan te raden?

Ik ben tevens ook in bezit van een TomTom Rider 450 en zou deze graag op de plek willen waar de BMW nav nu zit alleen welke mount heb ik precies nodig?
Het volgende heb ik gevonden: GPS Mounting for BMW S 1000 XR
Maar de vraag is moet ik nu de GPS mount + extra adapter voor tomtom aanschaffen of kan ik de GPS mount van BMW gebruiken en heb ik alleen de adapter nodig?

Hoor graag van jullie *D
Beetje laat, maar is het inmiddels gelukt? Ik heb het namelijk ook gemonteerd.
 
Beetje laat, maar is het inmiddels gelukt? Ik heb het namelijk ook gemonteerd.

Wat is gelukt?

Laatste tijd erg weinig aan de motor gedaan heb toevallig vandaag een grote schoonmaak gedaan.
Vandaag ook de BMW nav voorbereiding vervangen voor de TomTom mount. (niks extra's voor nodig)
 
Heb ondertussen de nav voorbereiding vervangen door de Tomtom 550, was niet zo moeilijk. Maar heb de stroomvoorziening dus met een BMW connector kabel gedaan (11 euro). Deze zit dus op de stekker (achter het linker kuipdeel) waar eerst de BMW nav. op zat. Nu hoor en lees ik dat na uitschakelen van het contact dat er toch altijd stroom weg lekt, waardoor na verloop van tijd de accu leeg raakt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
 
Heb ondertussen de nav voorbereiding vervangen door de Tomtom 550, was niet zo moeilijk. Maar heb de stroomvoorziening dus met een BMW connector kabel gedaan (11 euro). Deze zit dus op de stekker (achter het linker kuipdeel) waar eerst de BMW nav. op zat. Nu hoor en lees ik dat na uitschakelen van het contact dat er toch altijd stroom weg lekt, waardoor na verloop van tijd de accu leeg raakt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Dat lijkt mij niet juist, wel geeft het Canbus-systeem nog even stroom alvorens uit te schakelen. Op de S1000R had ik ook een TomTom Rider en die schakelde keurig uit.

Wel de juiste voedingskabel gebruiken want er is één geschakeld en één constant.
 
Doorgaans gaat het trouwens goed hoor, zon tomtom 550 op een XR, maar ik raad altijd aan om bij langere tijd parkeren toch die stekker van je dock los te maken. Als je weet dat je m een week of meer stilzet -> losmaken.
 
Heb ondertussen de nav voorbereiding vervangen door de Tomtom 550, was niet zo moeilijk. Maar heb de stroomvoorziening dus met een BMW connector kabel gedaan (11 euro). Deze zit dus op de stekker (achter het linker kuipdeel) waar eerst de BMW nav. op zat. Nu hoor en lees ik dat na uitschakelen van het contact dat er toch altijd stroom weg lekt, waardoor na verloop van tijd de accu leeg raakt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Kan je sturen welke kabel je hebt gekocht? Keer netjes de oude bmw navi loskoppelen en die tomtom voeding aansluiten.
 
als je bij de dealer vraagt om een reparatiestekker voor de accessoire aansluiting (en er bij zegt dat je je tomtom er mee wil aansluiten) dan kunnen ze die zo voor je uit het schap pakken, of bestellen.

eindigt uit mn hoofd op 585
 
Ik ben gisteren middag nog naar de Eifel gereden en de positie van de TomTom is nu veel beter dan dat ie eerst boven mijn balhoofd zat. Je hoeft nu niet steeds naar beneden te kijken. Heb nu 3000km op de teller staan en ben er zeer tevreden mee, wat een kanjer van een blok heeft die XR, heerlijk
P1160940.JPG


P1160939.JPG

P1160944.JPG
 
https://www.motorenwebshop.nl/produ...oire-aansluiting-bmw-voor-de-canbus-modellen/
Zo'n kabel is het, als je naar de BMW dealer gaat kan die hem zo uit het rek pakken, ik betaalde iets van 12 Euro

1569683718823.png


als je bij de dealer vraagt om een reparatiestekker voor de accessoire aansluiting (en er bij zegt dat je je tomtom er mee wil aansluiten) dan kunnen ze die zo voor je uit het schap pakken, of bestellen.

eindigt uit mn hoofd op 585

Kijk, had ik toch gelijk :+
 
Is er een makkelijke manier om het voorste tandwiel schoon te maken?
Ik zie een kapje ervoor met een kabel die wellicht achter het kapje geklemd zit, echter als ik alle boutjes los draai, krijg ik het kapje er niet uit, want het stangetje boven zit ervoor.
 
Heb ondertussen de nav voorbereiding vervangen door de Tomtom 550, was niet zo moeilijk. Maar heb de stroomvoorziening dus met een BMW connector kabel gedaan (11 euro). Deze zit dus op de stekker (achter het linker kuipdeel) waar eerst de BMW nav. op zat. Nu hoor en lees ik dat na uitschakelen van het contact dat er toch altijd stroom weg lekt, waardoor na verloop van tijd de accu leeg raakt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Mijn ervaring is dat álle verbruikers met een omvormer erin (meestal 12V->5V) aangesloten op de acc. stekker, op den duur de accu leeg trekken.
De stekker word inderdaad na een minuut contact-uit wel spanningsvrij gemaakt, waardoor de navi of camera uit lijkt te gaan, maar omdat de ingebouwde omvormer toch altijd een klein stroompje trekt, blijft het CAN-bus systeem "wakker"/actief. Dit hierdoor krijg je een soort van lekstroom, waardoor de accu toch na een week of 2 leeg is, tenzij hij standaard aan een druppellader staat.

Om deze reden sluit ik dit soort acc. áltijd via een relais aan. De stuurstroom pak ik van de acc. stekker, en de hoofdstroom direct vd accu middels het relais.
Op deze manier is de acc. toch contact geschakeld, maar trekt het can-bus systeem de accu niet leeg nadat het contact word uitgeschakeld.
 
Mijn ervaring is dat álle verbruikers met een omvormer erin (meestal 12V->5V) aangesloten op de acc. stekker, op den duur de accu leeg trekken.
De stekker word inderdaad na een minuut contact-uit wel spanningsvrij gemaakt, waardoor de navi of camera uit lijkt te gaan, maar omdat de ingebouwde omvormer toch altijd een klein stroompje trekt, blijft het CAN-bus systeem "wakker"/actief. Dit hierdoor krijg je een soort van lekstroom, waardoor de accu toch na een week of 2 leeg is, tenzij hij standaard aan een druppellader staat.

Om deze reden sluit ik dit soort acc. áltijd via een relais aan. De stuurstroom pak ik van de acc. stekker, en de hoofdstroom direct vd accu middels het relais.
Op deze manier is de acc. toch contact geschakeld, maar trekt het can-bus systeem de accu niet leeg nadat het contact word uitgeschakeld.

Thx voor de info 👍
 
Vandaag de XR voor een 30k beurt+ketting vervanging weg gebracht.
Krijg ik een rekening van 1400 euries.
Ik weet dat het een uitgebreide beurt is (geschatte arbeid 5 tot 6 uur) maar dit is wel erg hoog.
Heeft iemand ook deze ervaring met de 30k beurt en/of weet iemand een BMW dealer met schappelijke onderhoudsprijzen ?

Tia
Leurb
 
Dat lijkt mij wel een fors bedrag.

De mijne is over 4000 Km aan de beurt, daarom kan ik je vraag (nog) niet beantwoorden.
De 20.000 Km beurt koste mij bij Broekhuis Oost in Enschede € 359.- inclusief remolie verversen,
 
met 5 x 100 euro arbeid en een kettingset van 300 zit je al op 800 , heb je geen prijsopgaaf / schatting vooraf gevraagd ? .
 
met 5 x 100 euro arbeid en een kettingset van 300 zit je al op 800 , heb je geen prijsopgaaf / schatting vooraf gevraagd ? .
Ik heb wel een opgaaf van de uren vooraf gevraagd maar niet specifiek voor de kosten. Mijn ervaring bij vorige fietsen is dat een grote beurt (dus zonder extra's) rond de 5 a 600 ligt bij de dealer. Het is mijn 1ste BMW dus ik heb geen uitgebreide ervaring met BMW onderhoud.

Ik heb nog geen eind afrekening dus de verklaring voor de extra 5 a 600 heb ik ook nog niet.
Voorlopig lijkt BMW rijden wel erg duur.;(
 
Dat lijkt mij wel een fors bedrag.

De mijne is over 4000 Km aan de beurt, daarom kan ik je vraag (nog) niet beantwoorden.
De 20.000 Km beurt koste mij bij Broekhuis Oost in Enschede € 359.- inclusief remolie verversen,
Klopt , de 20k beurt was bij mij ook ruim 300 . Het is de 30k waar ik zo van schrok.
 
Heb nog geen ervaring met onderhoud aan de de XR, maar net zoals mijn vorige BMW moet bij de 30K beurt een aantal zaken extra gebeuren tov de 10 en 20 K beurt.
Zie dat in de 30K beurt bijvoorbeeld wisselen van de olie van de voorvork, er kleppen gecontroleerd worden en ook worden de bougies vervangen. Een behoorlijk uitgebreide beurt dus.
De 10 en 20K beurtjes is niet veel meer als, uitgebreide controle en olie, oliefilter en luchtfilter. Verklaard voor mij wel een hoop van het verschil.

Ook zijn onderdelen zoals banden en kettingen bij de dealer altijd een stuk duurder als dat je dit bij een andere handelaar haald. Wat kost bv die kettingset van BMW ? Denk dat je het met de bovengenoemde 300 Euro niet red. Of zit ik mis ?

Zijn er ook nog bv remblokken vervangen ? Hakt er ook altijd lekker in (85 euro voor 1 set, x3 is dus al € 260,-- )

Neem aan dat je een factuur gehad hebt? Kan je die hier plaatsen, kunnen we met je meekijken.

Voor de specificatie van uren is er gewoon een BMW standaard, zullen bij ieder model bij iedere beurt standaard zijn. Uitgezonderd natuurlijk zaken die buiten de beurt vallen.
Of BMW nu extra duur is tov andere merken? heb hiervoor een Aprilia V4 gereden, je wil niet weten wat die koste :N
1570267379559.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan