BMW S1000XR

Gisteren een ritje mogen maken op de nieuwe F 900 XR. Helaas waren de banden nog niet ingereden, en in combinatie met een nat wegdek maar rustig aan gedaan.
Daardoor heb ik niet echt een indruk van de motor kunnen krijgen, maar ik was positief verrast over de rijeigenschappen en de goed gekozen versnellingsbak verhoudingen.
De windbescherming viel me wel tegen, het leek wel een naked bike. Maar hij was dan ook uitgerust met een kleiner sportruitje.
Wat me ook opviel was het schudden van het motorblok bij stilstand, al vond ik het niet hinderlijk.

Weer terug op mijn eigen 1000 XR viel het me wel weer op wat een ongelofelijke bak herrie dat ding heeft in vergelijk met de 900.
Ik heb ook al een testrit gedaan met de f900xr, en komende van de 3-cilinder van yamaha ( mt09 tracer ) was ik een beetje teleurgesteld....ik had veel trillingen in stuur en voetsteunen, zelfs zover dat beide handen de neiging hadden om een slapeloos gevoel te hebben. Ik miste precies ook wel een beetje de kracht van mijn tracer nu, en ook dat er snel moest opgeschakeld worden, 1ste gaat heel snel in het rood...ik weet niet of het voor mij de ideale motor zou zijn . Ik ga er zowieso nog eens mee rijden binnen een paar maand, alsook een beetje wachten op accessoires , en dan wil ik nog eens denken. Bij de s1000xr testrit ( 3 jaar terug ) had ik een glimlach van hier tot bij jullie...bij de f900xr had ik dat niet. Ik hoop dat mijn gevoel nog veranderd want ik had al budget uitgetrokken voor deze motor....
 
Van trillingen geen last gehad (ook niet met mijn 1000XR) Vreemd genoeg had ik daar in het verleden wel eens last van met een FJR 1300, en daar hoor ik verder niemand over klagen.
 
Nieuwe S1000XR gezien op de beurs in Duitsland, is wel echt af hoor. Denk dat het net als bij huidige XR eventjes wennen is, maar
de zit is vanouds heerlijk, de motor weten we dat ie goed is, en de rest is vooral verbetering. Maar smaak is natuurlijk persoonlijk.

Zag beelden vd test in Spanje, ook met echte foto's en zo buiten (buiten beursdeuren) zien de kleuren er veel beter uit, vindt dat hij niet goed
tot zn recht komt op de beursvloer. Geluid lijkt weer prima van de standaard uitlaat:

jij hebt wel een heeeeellll andere kijk op de nieuwe S1000XR dan ik gezien mijn post van 16 januari..

gisteren zeer teleurgesteld terug gekeerd van het autosalon.
smileyS.gif

Ik ging eigenlijk specifiek naar de S1000XR kijken om mijnen XR op te volgen, maar ik vrees dat hij het niet gaat worden, of ik moet nog hard van gedacht veranderen..
Ik vind hem eerlijk gezegd niet mooi, zelfs lelijker dan het vorige model..
de kuipdelen etc zien, neen zijn heel erg plastiekerig, overal kantjes en hoekjes, geen mooie vloeiende lijn, op de benzine tank een zwart goedkoop stuk plastiek, ultradunne fragiele kuipdelen die niet deftig vastzitten, de rode geen metallic kleur, de grondverf en ne goedkope rooie lak erop, demper slecht afgewerkt en goedkoop uitziend materiaal gebruikt
frown.gif
man man man moet je daar 20000€ en meer aan uitgeven
redface.gif

Sorry maar dit vind ik BMW onwaardig foei
recht tegenover staat ducati effe tot daar gewandeld om naar de multistrada te kijken, mijn vrouw die niks van motoren kent (bij haar is ne moto ne moto) zei ook deze afwerking is stukken maar stukken beter en mooier dan de XR
Zolang uitgekeken om de nieuwe XR te gaan bewonderen en proefzitten en dan zo hard tegenvallen
frusty.gif
frusty.gif
frusty.gif
 
Ik heb eerst ook een TT550 op de XR gehad (nu een BMW navigator V) deze had ik op dezelfde plek zitten als de originele bevestiging. Ik had toen de originele bevestiging uit elkaar gehaald en hier de TT op gemonteerd. Moest wel de gaatjes uitboren meen ik me te herinneren. Later over gegaan naar de Navi V ivm bediening via het stuur. De TT had ik aangesloten met een verloop stekkertje op de originele aansluiting. Stekkertje heb ik trouwens nog liggen, mocht je interesse hebben.

Bekijk bijlage 1461715
Bekijk bijlage 1461716
Heb mijne ook zo met het stekkertje gemonteerd. Zit perfect. Heb alleen de gaatjes voor de boutjes moeten opruimen naar 5mm. Ik heb nu dus een BMW Navigator V over. Iemand hier interesse?
 
Ik heb eerst ook een TT550 op de XR gehad (nu een BMW navigator V) deze had ik op dezelfde plek zitten als de originele bevestiging. Ik had toen de originele bevestiging uit elkaar gehaald en hier de TT op gemonteerd. Moest wel de gaatjes uitboren meen ik me te herinneren. Later over gegaan naar de Navi V ivm bediening via het stuur. De TT had ik aangesloten met een verloop stekkertje op de originele aansluiting. Stekkertje heb ik trouwens nog liggen, mocht je interesse hebben.

Bekijk bijlage 1461715
Heb mijne ook zo met het stekkertje gemonteerd. Zit perfect. Heb alleen de gaatjes voor de boutjes moeten opruimen naar 5mm. Ik heb nu dus een BMW Navigator V over. Iemand hier interesse?
Vandaag heb ik de TomTom binnen gekregen.
Ik heb ‘m even voor de originele bevestiging gehouden, maar hebben jullie dan nog wel zicht op de bovenste helft van de toerenteller?
Naast het opruimen van de gaatjes voor de boutjes, is het volgens mij ook nog nodig nieuwe boutjes te scoren.

Zondag maar eens rustig bij daglicht kijken🤔

Wel grappig dat één van jullie van de TomTom over gaat naar de Navigator en de andere juist net andersom switcht.
 
Vandaag heb ik de TomTom binnen gekregen.
Ik heb ‘m even voor de originele bevestiging gehouden, maar hebben jullie dan nog wel zicht op de bovenste helft van de toerenteller?
Naast het opruimen van de gaatjes voor de boutjes, is het volgens mij ook nog nodig nieuwe boutjes te scoren.

Zondag maar eens rustig bij daglicht kijken🤔

Wel grappig dat één van jullie van de TomTom over gaat naar de Navigator en de andere juist net andersom switcht.

Volgens mij moesten er idd langere boutjes in, en wel grappig de switch van navigatie door Slakky en mij. Voor mij kwam de overstap omdat ik redelijk goedkoop aan een Nav 5 kon komen en de bediening vanaf het stuur.
 
Vandaag heb ik de TomTom binnen gekregen.
Ik heb ‘m even voor de originele bevestiging gehouden, maar hebben jullie dan nog wel zicht op de bovenste helft van de toerenteller?
Naast het opruimen van de gaatjes voor de boutjes, is het volgens mij ook nog nodig nieuwe boutjes te scoren.

Zondag maar eens rustig bij daglicht kijken🤔

Wel grappig dat één van jullie van de TomTom over gaat naar de Navigator en de andere juist net andersom switcht.

Ik kan alles perfect zien, en heb de originele mount van de BMW navigator gebruikt, geen langere schroeven o.i.d. nodig. :)
 
Ik kan alles perfect zien, en heb de originele mount van de BMW navigator gebruikt, geen langere schroeven o.i.d. nodig. :)
👍🏻
Heb je de mount uit elkaar gehaald en de schroeven alleen door de helft gestoken waar de TomTom tegenaan zit?
 
Nieuwe uitlaat op de BMW gedaan, klaar voor de zomer! Ga hem denk alleen nog wel even laten afstellen.
En wat leuke carbon parts erop gedaan.

EFPdbr7.jpg

bj9Vi51.jpg
 
jij hebt wel een heeeeellll andere kijk op de nieuwe S1000XR dan ik gezien mijn post van 16 januari..

gisteren zeer teleurgesteld terug gekeerd van het autosalon.
smileyS.gif

Ik ging eigenlijk specifiek naar de S1000XR kijken om mijnen XR op te volgen, maar ik vrees dat hij het niet gaat worden, of ik moet nog hard van gedacht veranderen..
Ik vind hem eerlijk gezegd niet mooi, zelfs lelijker dan het vorige model..
de kuipdelen etc zien, neen zijn heel erg plastiekerig, overal kantjes en hoekjes, geen mooie vloeiende lijn, op de benzine tank een zwart goedkoop stuk plastiek, ultradunne fragiele kuipdelen die niet deftig vastzitten, de rode geen metallic kleur, de grondverf en ne goedkope rooie lak erop, demper slecht afgewerkt en goedkoop uitziend materiaal gebruikt
frown.gif
man man man moet je daar 20000€ en meer aan uitgeven
redface.gif

Sorry maar dit vind ik BMW onwaardig foei
recht tegenover staat ducati effe tot daar gewandeld om naar de multistrada te kijken, mijn vrouw die niks van motoren kent (bij haar is ne moto ne moto) zei ook deze afwerking is stukken maar stukken beter en mooier dan de XR
Zolang uitgekeken om de nieuwe XR te gaan bewonderen en proefzitten en dan zo hard tegenvallen
frusty.gif
frusty.gif
frusty.gif
Ik wacht ook nog maar even, ook obv de looks. Misschien dat als ik proefrit heb gereden ik nog zal veranderen, maar ik denk het niet....voorlopig echter nog voldoende lol met mijn huidige. Wie weet wat BMW er over paar jaar van maakt
 
Het is wel opvallend hoe lauw hier gereageerd wordt op de nieuwe XR.

Enerzijds is dat normaal, omdat de eigenaars van het ’oude’ model hun eigen fiets niet graag zien devalueren door de komst van de nieuwe, maar anderzijds belooft het toch niet veel goeds, als ook de nieuwgezinden de nieuwkomer niet mooi vinden.

Enfin, wellicht kan BMW ook nu niet voldoende exemplaren aanslepen om aan de vraag te voldoen... :) ... dat was ook zo in 2013, toen de nieuwe, watergekoelde GS arriveerde (die bovendien nog tal van kinderziektes vertoonde).
 
Het is vooral niet moeders mooiste maar dat was de vorige ook niet.
Hij is vooral verschrikkelijk goed en dat zal met de nieuwe niet anders zijn.
De nieuwe heeft wel enkel verbeteringen die ik kan appreciëren.
Led verlichting, TFT display, geïntegreerde kofferophanging, minder gewicht ,... het zijn allemaal verbeteringen op de nieuwe XR maar ze doen me (voorlopig) niet besluiten om de "oude" te vervangen door de "nieuwe".
Mijne is van 2016 en vermoedelijk zou het me ook een kleine 10.000 euro kosten om het nieuwe model met dezelfde opties in huis te halen...
 
Het is vooral niet moeders mooiste maar dat was de vorige ook niet.
Hij is vooral verschrikkelijk goed en dat zal met de nieuwe niet anders zijn.
De nieuwe heeft wel enkel verbeteringen die ik kan appreciëren.
Led verlichting, TFT display, geïntegreerde kofferophanging, minder gewicht ,... het zijn allemaal verbeteringen op de nieuwe XR maar ze doen me (voorlopig) niet besluiten om de "oude" te vervangen door de "nieuwe".
Mijne is van 2016 en vermoedelijk zou het me ook een kleine 10.000 euro kosten om het nieuwe model met dezelfde opties in huis te halen...
Zo denk ik er momenteel ook over.
Ik was nochtans van plan om de 2015 XR in te ruilen voor de nieuwe, want zeg nu zelf op foto zag er alles prima uit.
En zoals je zelf aanhaalt heeft hij wel een paar punten die ik ook als pluspunt bezie, TFT, lager gewicht, geintegreerde kofferdragers, motorblok verder naar voor wat volgens mij de input van de voorkant verbeterd.
Als ik het echter nauwkeuriger ga analyseren heeft de nieuwe niets wat ik met mijn oude ook niet kan, en dan spreek ik over het rijwielgedeelte en de krachtbron.
Dus neen hij gaat het niet worden, als ik mijn huidige XR die trouwens nog steeds te koop is "zie te koop motoren" kan verkopen wordt het ofwel een MT10Tourer of een MS1260S wordt hij niet verkocht rij ik er lekker zelf mee verder
 
Zo denk ik er momenteel ook over.
Ik was nochtans van plan om de 2015 XR in te ruilen voor de nieuwe, want zeg nu zelf op foto zag er alles prima uit.
En zoals je zelf aanhaalt heeft hij wel een paar punten die ik ook als pluspunt bezie, TFT, lager gewicht, geintegreerde kofferdragers, motorblok verder naar voor wat volgens mij de input van de voorkant verbeterd.
Als ik het echter nauwkeuriger ga analyseren heeft de nieuwe niets wat ik met mijn oude ook niet kan, en dan spreek ik over het rijwielgedeelte en de krachtbron.
Dus neen hij gaat het niet worden, als ik mijn huidige XR die trouwens nog steeds te koop is "zie te koop motoren" kan verkopen wordt het ofwel een MT10Tourer of een MS1260S wordt hij niet verkocht rij ik er lekker zelf mee verder
Wacht eens af, en ga er eerst eens mee rijden, ook het rijden en vering zal een pak beter zijn dan de oude.
 
Ik ben toch wat bijgedraaid over de looks van de nieuwe XR. Vandaag in het echt gezien op de motorbeurs. De grijs/witte kleur lijkt in het echt toch mooier dan op de foto’s en het oogt allemaal minder cheapo dan ik dacht. Toch tzt maar’s proefritje maken😀
 
benieuwd of de koffers ook in deze kleur verkrijgbaar zullen zijn of moet er weer gekozen worden tussen rood en zilver....
 
Vorig jaar slechts 2.900km gereden, en in overleg met de dealer een beurtje uitgesteld tot komende winter. Kom ik er bij aansluiten van de TomTom achter dat Mr. X. een service melding geeft, zal ik daar komend jaar tegen aan moeten kijken:?

Dan wordt het wel een gevalletje crea met tape:P
 
Vorig jaar slechts 2.900km gereden, en in overleg met de dealer een beurtje uitgesteld tot komende winter. Kom ik er bij aansluiten van de TomTom achter dat Mr. X. een service melding geeft, zal ik daar komend jaar tegen aan moeten kijken:?

Dan wordt het wel een gevalletje crea met tape:P
Als dat in overleg met je dealer is gebeurt zal hij ook niet te beroerd zijn de melding eraf te halen. kost hem slechts paar minuten werk.
Bij mij koste het 5 euries ;)
 
Als dat in overleg met je dealer is gebeurt zal hij ook niet te beroerd zijn de melding eraf te halen. kost hem slechts paar minuten werk.
Bij mij koste het 5 euries ;)

Da's heel apart want daarmee kan de motor verkocht worden alsof deze zijn onderhoud gehad heeft. Lijkt mij geen strak plan voor een dealer...
 
Da's heel apart want daarmee kan de motor verkocht worden alsof deze zijn onderhoud gehad heeft. Lijkt mij geen strak plan voor een dealer...
je kan best met je dealer een overeenkomst maken dat dit niet kan (mag) vertrouwenskwestie klant-dealer..
 
Terug
Bovenaan Onderaan