BMW S1000XR

Goedenavond.

Zojuist mijn eerste xr aangeschaft uit 2019 en ik zit met de volgende vraag:

De xr loopt stationair een beetje onrustig. En bij 50 in zijn tweede versnelling of derde versnelling is het ook erg lastig om de snelheid vast te houden. Loopt wat onrustig. Echter als ik de motor in de cruisecontrol zet loopt die veel stabieler. Hebben jullie hier ervaring mee?
Is dit bmw xr eigen of kan dit een mankement zijn? Daar ik nog garantie heb wil ik dit graag weten.

Alvast bedankt
 
Goedenavond.

Zojuist mijn eerste xr aangeschaft uit 2019 en ik zit met de volgende vraag:

De xr loopt stationair een beetje onrustig. En bij 50 in zijn tweede versnelling of derde versnelling is het ook erg lastig om de snelheid vast te houden. Loopt wat onrustig. Echter als ik de motor in de cruisecontrol zet loopt die veel stabieler. Hebben jullie hier ervaring mee?
Is dit bmw xr eigen of kan dit een mankement zijn? Daar ik nog garantie heb wil ik dit graag weten.

Alvast bedankt
Zoals ik dit interpreteer is dit de motor 'eigen'. Denk dat de enigste oplossing is om een powercommander erop te zetten o.i.d. Ik had het zelf ook al ondervonden dat de XR op lage snelheden 'bokkig' rijdt, moeilijke gasrespons en aan uit effect..
 
hoe heb je dit trouwens gedaan? Ik ben langs een wrap bedrijf geweest, maar ik moest eerst een blanke wrap die goed hecht op mn onderdelen laten wrapen of voorbehandelen met een soort primer voor hechting. Of laat het bij jou inmiddels al los?

Bij mij laat het ook los in sommige ondiepe hoeken. Ik heb echter geen primer toegepast en goedkope wrap gebruikt.

Met goed ontvetten en goede wrapfolie zou het ook moeten blijven zitten zonder primer. Ik wil in principe geen primer laag gebruiken omdat ik ook terug naar origineel wil kunnen zonder dat je delen nog steeds in de primer hebt staan (aannemende dat je dit zal blijven zien)

Ik ga de delen nog in een 3M folie opnieuw doen maar heb daar op dit moment nog geen tijd voor.
 
Goedenavond.

Zojuist mijn eerste xr aangeschaft uit 2019 en ik zit met de volgende vraag:

De xr loopt stationair een beetje onrustig. En bij 50 in zijn tweede versnelling of derde versnelling is het ook erg lastig om de snelheid vast te houden. Loopt wat onrustig. Echter als ik de motor in de cruisecontrol zet loopt die veel stabieler. Hebben jullie hier ervaring mee?
Is dit bmw xr eigen of kan dit een mankement zijn? Daar ik nog garantie heb wil ik dit graag weten.

Alvast bedankt

Ik heb het zelfde gevoel, denk dat dit inderdaad motor eigen is. Ik heb verder dat in de koppelingshendel af en toe een tik gevoel zit. De ene keer dat ik koppel gaat het vloeiend, de andere keer voel ik een soort knik/tik/weerstandje. Iemand een idee wat dit is?
 
Ik heb het zelfde gevoel, denk dat dit inderdaad motor eigen is. Ik heb verder dat in de koppelingshendel af en toe een tik gevoel zit. De ene keer dat ik koppel gaat het vloeiend, de andere keer voel ik een soort knik/tik/weerstandje. Iemand een idee wat dit is?
Heb je shift assist pro? Dan is dit het systeem wat ervoor zorgt dat je dit 'voelt'. Niks om je zorgen over te maken, hoort er gewoon bij!
 
Vermoed ook dat het met de quickshifter te maken heeft Doet zich voor wanneer je zelf ontkoppeld ipv de quickshifter zijn werk laat doen.
Wat het bokkig rijden betreft gaat een pcv het probleem vermoedelijk wel kunnen oplossen. Ik vind het wel raar dat je dit hebt want, hoewel ik mijn vorige motor (vfr1200f) om die reden verkocht heb , heb ik daar met mijn xr totaal geen last van.
 
Laatst bewerkt:
Vermoed ook dat het met de quickshifter te maken heeft Doet zich voor wanneer je zelf ontkoppeld ipv de quickshifter zijn werk laat doen.
Wat het bokkig rijden betreft gaat een pcv het probleem vermoedelijk wel kunnen oplossen. Ik vind het wel raar dat je dit hebt want, hoewel ik mijn vorige motor (vfr1200f) om die reden verkocht heb , heb ik daar met mijn xr totaal geen last van.
persoonlijk ervaar ik dit alleen op rotondes en krappe bochten of in een woonwijk.. verder eigenlijk nooit! zeg maar 1e 2e versnelling tot 30 km/u
 
Goedenavond.

Zojuist mijn eerste xr aangeschaft uit 2019 en ik zit met de volgende vraag:

De xr loopt stationair een beetje onrustig. En bij 50 in zijn tweede versnelling of derde versnelling is het ook erg lastig om de snelheid vast te houden. Loopt wat onrustig. Echter als ik de motor in de cruisecontrol zet loopt die veel stabieler. Hebben jullie hier ervaring mee?
Is dit bmw xr eigen of kan dit een mankement zijn? Daar ik nog garantie heb wil ik dit graag weten.

Alvast bedankt
als je nog garantie hebt zou ik naar de zaak gaan en vertellen dat je niet tevreden bent, en of ze misschien willen kijken of er allicht iets aan scheelt...
 
Ik heb het zelfde gevoel, denk dat dit inderdaad motor eigen is. Ik heb verder dat in de koppelingshendel af en toe een tik gevoel zit. De ene keer dat ik koppel gaat het vloeiend, de andere keer voel ik een soort knik/tik/weerstandje. Iemand een idee wat dit is?

Smeren.
 
nee, dit probleem kan niet opgelost worden. Dealer vertelde mij dat dit komt omdat shift assist pro reageert op het gebruiken van handmatig koppelen. Resultaat is dat je een soort weerstandje voelt als je de hendel inknijpt, alsof er een pre fase is voordat je hem helemaal intrekt.. geldt ook alleen maar voor de modellen met schakelassisent pro
 
De schakelassistent is een elektronische onderbreking van de ontsteking, heeft niks te maken met de MECHANISCHE beweging die jij uitvoert als jij de koppeling inknijpt. Er reageert helemaal niks van de schakelassistent, dat is ook exact het doel van de koppelingschakelaars...
 
nee, dit probleem kan niet opgelost worden. Dealer vertelde mij dat dit komt omdat shift assist pro reageert op het gebruiken van handmatig koppelen. Resultaat is dat je een soort weerstandje voelt als je de hendel inknijpt, alsof er een pre fase is voordat je hem helemaal intrekt.. geldt ook alleen maar voor de modellen met schakelassisent pro

Ik heb vooral het gevoel dat ik het weerstandje voel op het moment dat ik de koppelingshendel loslaat. Tenzij ik hem heel langzaam laat opkomen, bij normaal gebruik dus vlot koppelen voel ik het weerstandje.
 
Vraag is wanneer je de koppeling nog gebruikt. Enkel om in 1e te vertrekken en om hem terug vrij te zetten toch? Alle andere versnellingen kan je best de quickshifter zijn ding laten doen, daar dient hij trouwens voor en dat doet hij dan ook perfect.
Ik vermoed dat je de koppeling nog te veel wil gebruiken maar daar dient de schakelassistent niet voor, dat heeft hij zelfs niet graag.
 
De schakelassistent is een elektronische onderbreking van de ontsteking, heeft niks te maken met de MECHANISCHE beweging die jij uitvoert als jij de koppeling inknijpt. Er reageert helemaal niks van de schakelassistent, dat is ook exact het doel van de koppelingschakelaars...
Ik citeer alleen de dealer, mechanisch of niet mechanisch.. dit komt door de optie schakelassistent pro :).
 
Vraag is wanneer je de koppeling nog gebruikt. Enkel om in 1e te vertrekken en om hem terug vrij te zetten toch? Alle andere versnellingen kan je best de quickshifter zijn ding laten doen, daar dient hij trouwens voor en dat doet hij dan ook perfect.
Ik vermoed dat je de koppeling nog te veel wil gebruiken maar daar dient de schakelassistent niet voor, dat heeft hij zelfs niet graag.

Haha, klopt de schakelassistent werkt perfect, ik was alleen benieuwd wat het was aangezien ik af en toe nog koppel doordat ik nog niet eerder een motorfiets heb gehad met schakelassistent.
 
Zoals gezegd schakel assist (of pro) heeft er niets mee te maken en werkt kompleet anders. Het gebruikt de koppeling niet. Ik had het ook, bij mij meestal bij intrekken koppeling dat eerste stukje alsof de kabel roestig is. Is nu helemaal weg. Denk dat het te maken heeft met de overbrenging (in de transmissie) van de draaidende as die een andere as indrukt om de platen los te zetten. Als je op RealOEM.com kijkt zie je een nieuw systeem voor de 2020XR.

Op die site moete je dus kiezen tussen auto's en motoren, en dan verder gaan. K69 is de 2020XR, K49 de 2016.

De 2016 koppeling gaat ook relatief zwaar, de nieuwe zou een stuk lichter moeten zijn. de 2016 is echt geen twee vingertjes koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vooral het gevoel dat ik het weerstandje voel op het moment dat ik de koppelingshendel loslaat. Tenzij ik hem heel langzaam laat opkomen, bij normaal gebruik dus vlot koppelen voel ik het weerstandje.
Is normaal,.ervaar ik ook en een vriendin met een S1000R had het ook.
Minder de koppeling gebruiken, heb je er ook minder last van;)
 
Goedemorgen.

Bedankt voor de reacties.
Sinds zaterdag eigenaar van de xr. Nu heb ik de volgende vraag: mijn verzekeraar stelt een m1 alarm verplicht. Hebben jullie ervaring met het inbouwen van alarmen en wat zijn de beste? M1 houd in dat het een aanvalsbestendigheid van 3 minuten heeft. Ik hoor graag of jullie tips hebben?
 
Je zou eens kunnen informeren voor het originele alarm van BMW. Niet goedkoop denk ik, maar wel makkelijk inbouwen, de bedrading is reeds aanwezig.
 
Origineel er in duwen. Is al voorbereid en alles.... Ff aan de computer knopen en klaar. Ik zou andere merken afraden. Moet je in de draadboom gaan zitten knippen van een nieuwe fiets ..
 
Terug
Bovenaan Onderaan