BMW S1000XR

Een hoge fiets, met een hoop power, wat had je dan verwacht. Dan had je een S1000RR moeten kopen.
Nou, ik had eigenlijk dit niet verwacht.
Bijna mijn hele leven sportfietsen gereden met als tussenstap van alles was (met ook nog een semi hoogpoter) en daarna flink wat kilometers gemaakt met diverse FJR 1300 fietsen.

Niet dat ik mij er aan erger, maar een keer met 180+ richting de alpen schiet wel lekker op, en dat doe ik nu niet zo snel meer.
 
Hoi allemaal! Ik heb het idee dat m'n XR vanaf 140 km/u een beetje begint te trillen vanuit het voorwiel. Ik zie 2 balanceerloodjes zitten, en inmiddels ook de band op spanning (was eerst 1.5 dus dat hielp ook niet 🙈).
Kan prima mee doorperen, maar voelt niet zoals het hoort...hij zou gewoon strak op het asfalt moeten blijven liggen lijkt me? Hoe is dat bij jullie?

Heb het idee dat óf het voorwiel gebalanceerd moet worden, óf dat het door het ruitje komt MRA Touring vario.
Eerst maar eens ander ruitje erop en opnieuw proberen. Wie heeft er ervaring met trillen door een ander ruitje?


1626000090010.png
 
Hoi allemaal! Ik heb het idee dat m'n XR vanaf 140 km/u een beetje begint te trillen vanuit het voorwiel. Ik zie 2 balanceerloodjes zitten, en inmiddels ook de band op spanning (was eerst 1.5 dus dat hielp ook niet 🙈).
Kan prima mee doorperen, maar voelt niet zoals het hoort...hij zou gewoon strak op het asfalt moeten blijven liggen lijkt me? Hoe is dat bij jullie?

Heb het idee dat óf het voorwiel gebalanceerd moet worden, óf dat het door het ruitje komt MRA Touring vario.
Eerst maar eens ander ruitje erop en opnieuw proberen. Wie heeft er ervaring met trillen door een ander ruitje?
Zou het zoeken in het ballanceren, trillen door een ruitje lijkt mij onwaarschijnlijk
 
Zou het zoeken in het ballanceren, trillen door een ruitje lijkt mij onwaarschijnlijk
Nee, dat vond ik zelf ook al vergezocht eigenlijk.
Heb het voorwiel eruit, even waterpas op 2 bokjes gezet, lijkt goed gebalanceerd te zijn. Morgen maar even het wiel langs de dealer brengen en kijken of zij iets kunnen vinden.
Ik kan wel zien dat de middenlijn op de band op een bepaald moment ineens verspringt. Dus als je de band draait en eroverheen kijkt dan zie je het midden van de band (zit een soort lijn) op een bepaald moment een klein sprongetje naar links maken. Wie weet is die band niet fris... 🤷🏼‍♂️
 
Zo, vanochtend meteen langs de BMW dealer gegaan om het wiel te laten checken. Band is wel in balans, maar vertoond een kleine hoogteslag. Heb 2000km gereden op deze band, dus vind het wel snel voor een vervorming in de band. Nu kijken wat Michelin er van vindt...
 
Heeft er iemand ervaring met een bracket op het windscherm voor een GoPro en waar ik deze het beste kan kopen? Of een andere plaats waar ik een GoPro kan plaatsen zodat hij vrij zicht heeft
Wunderlich heeft een steun in zijn gamma welke op het originele ruitje past. Op het MRA scherm past deze steun niet omdat de gaten op een andere plaats zitten. Toevallig stonden deze gaten even ver uit elkaar als de gaten van mijn bagagedrager. Wanneer ik zonder vrouw op stap ben en dus zonder topkoffer rij heb ik nu de mogelijkheid om ook naar achter te filmen. Op het ruitje zit nu gewoon een van de meegeleverde plakkertjes waar de GOPRO op past.
 
Heb het idee dat óf het voorwiel gebalanceerd moet worden, óf dat het door het ruitje komt MRA Touring vario.
Eerst maar eens ander ruitje erop en opnieuw proberen. Wie heeft er ervaring met trillen door een ander ruit?
Heeft wel degelijk te maken met het ruitje van MRA. Zelfde ervaring hier. Origineel ruitje geen last, met het ruitje van MRA is 160km/u echt wel het maximum. Op ander forum gelezen dat het doorsteken van de voorvork (1 cm) zou helpen.
 
Laatst bewerkt:
heb voor mezelf een spreadsheetje gemaakt dat koppelkrommes vs. snelheid berekend, of eigenlijk hoeveel acceleratie je nog werkelijk over hebt t.o.v. snelheid. Gewoon leuk (vind ik) om motoren te vergelijken, en m'n excel kunsten een beetje bij te houden. Dan heb je dus ook een Cd waarde nodig, en ik kom uit op 0.7. Daarmee houdt het op bij 240 echte kmh voor de XR

Bij 160 is de luchtweerstand dan een 800N of 80 kg. Dan kun je daar de momentenstelling op los laten, met een gemiddeld aangrijppunt op 1 mtr hoogte, en 1.50 wielbasis, wordt je voorwiel 54kg lichter. Bij 200 is dat 1300N, of 86kg lichter. en bij echte 250 is het 2000N, een 130kg lichter. Bij een XR staat er echt niet meer dan een 140kg max statisch op het voorwiel. Spreadsheet rekent met één Cd waarde, dus niet dat je plat voorover gaat liggen. Kan ook makkelijk berekend worden maar was m'n doel niet. Met een relatief grote MRA ruit erop ga je de zaak niet verbeteren, en maakt het weinig uit of je wel of niet plat op de tank gaat liggen. En alles aan bagage achter de achteras maakt het erger.
 
Heeft wel degelijk te maken met het ruitje van MRA. Zelfde ervaring hier. Origineel ruitje geen last, met het ruitje van MRA is 160km/u echt wel het maximum. Op ander forum gelezen dat het doorsteken van de voorvork (1 cm) zou helpen.
Trillen te maken met het ruit ? Lichter worden en instabileit kan ik me iets bij voorstellen maar niet van het trillen van het voorwiel en dan zou doorsteken van de vork helpen ? Kan je dat techisch onderbouwen ?
 
Trillen te maken met het ruit ? Lichter worden en instabileit kan ik me iets bij voorstellen maar niet van het trillen van het voorwiel en dan zou doorsteken van de vork helpen ? Kan je dat techisch onderbouwen
Bossink vraagt zich af of het aan het voorwiel ligt of aan het MRA ruitje. Ik stel vast dat ook mijn motor na het plaatsen van een MRA ruit hevig gaat trillen op de snelweg. Mijn info over het doorsteken van de voorvork komt van een Belgisch forum, ik heb het zelf niet aangepast.
Aangezien Bossink zelf de vraag stelt of het aan het voorwiel of aan het ruitje ligt is mijn mening dat het met het ruitje te maken heeft. De oorzaak kan hij zelf makkelijk opsporen: het origineel ruitje even terug monteren en kijken wat zijn bevindingen dan zijn...
 
@Fishermen, betreffende je gesloten topic van gisteren
Ik ben wel geinteresseerd in wat JJsuspension kan doen. Ik ben een 90kg met gear en 190. Achtervering stoort me niet maar voorvork wel. Ook een tie wrap en die staat elke keer heel snel op precies dezelfde 3mm van het einde, zal dus wel een soort van stop zitten. Voel het niet slaan, maar zit me niet lekker dat ik vaak 100% veerweg gebruik, en er dus alleen de band overblijft.
Hyperpro heeft progressieve veren voor de gen1 XR, maar nog niet voor de gen2
 
@Fishermen, betreffende je gesloten topic van gisteren
Ik ben wel geinteresseerd in wat JJsuspension kan doen. Ik ben een 90kg met gear en 190. Achtervering stoort me niet maar voorvork wel. Ook een tie wrap en die staat elke keer heel snel op precies dezelfde 3mm van het einde, zal dus wel een soort van stop zitten. Voel het niet slaan, maar zit me niet lekker dat ik vaak 100% veerweg gebruik, en er dus alleen de band overblijft.
Hyperpro heeft progressieve veren voor de gen1 XR, maar nog niet voor de gen2

de eindstop gebruik je al bij de eerste beste drempel of gat in de weg, staar je dus niet blind op het trekbandje.. :)
 
Jij hebt de fout dat hij stilvalt tijdens het rijden dus niet?
Ik wel. Ze zijn een beetje aan 't zoeken met andere gaskleppen, maar 't is ook maar try & error.
 
de eindstop gebruik je al bij de eerste beste drempel of gat in de weg, staar je dus niet blind op het trekbandje.. :)
lijkt mij in ieder geval niet goed. Dus blijf open voor suggesties. Gaten rij ik omheen als het kan, gebieden met verkeersdrempels mijd ik als de pest. Ik rij bijna aleen op vakanties naar het zuiden
 
Stabiliteit op hoge snelheid valt mij ook vies tegen, maar ik kwam dan ook van een FJR 1300.
Laatst op de snelweg even 260 getikt en de motor gaf geen kick. Alles bleef mooi stabiel.. Enkel bij hard remmen of optrekken wilt ie wel eens wiel losgooien.
 
Ik heb ook geen problemen met stabiliteit. Ook niet met een toerscherm van Puig.
Als ik de top en/of zijkoffers erop heb is dat een ander verhaal, maar dit lijkt me logisch.
 
Zoals eerder vermeld heb ik het voorwiel even laten checken en er bleek een kleine hoogteslag in de band te zitten. Bij 2 bandenboeren even navraag gedaan hoe Michelin met een garantieclaim omgaat. Beiden geven aan dat het veel moeite is voor weinig waarde. Allebei hebben geadviseerd om de band op te rijden en dán te vervangen ipv voortijdig te vervangen.

Gelukkig wel voldoende vertrouwen in de motor om gewoon goed door te peren. En nu ik weet waar het vandaan komt, zit het me ook niet meer dwars.

Vorige week de 3-delige kofferset eraan gehangen voor een lang weekend in de Harz, toch lekker dat je zo'n fiets helemaal vol kunt hangen met het touring pakket zonder dat het echt pijn aan je ogen doet. 😎

Ik had hiervoor een 2e gen Tuono en dat was altijd behelpen met tanktas, tail-tas, rugzak.... #gedoe!

1626690087577.png
 
Ik heb ook de mra vario scherm op mijn motor, maar die blijft mooi stabiel, ook boven de 180+ geen enkel probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan