BMW Sport-boxer topic deel V

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rijdt zelf al jaren zonder ABS en heb ook niet het gevoel het ooit gemist te hebben. Wat is jullie mening???
Vergeet alle andere extra's, maar néém in ieder geval wél een 1200 mét ABS (geldt trouwens voor elke nieuw aan te schaffen BMW). Nú is het misschien een hele uitgave, maar je pleegt financiële zelfmoord indien je die 12 ooit weer van de hand wilt doen. Het eerste wat een potentiële BMW-koper zal vragen is; die BMW van u, is die van ABS voorzien mijnheer? Geen ABS is later bij inruil of losse verkoop financieel zwaar inleveren.

Mijn advies: even doorsparen, maar dan heb je ook wat. :)
 
Laatst bewerkt:
een minirotonde??
Ga een cursus bij de CRT doen, dan leer je remmen!!
Heb je die dure ABS (en dat gewicht) ook niet nodig!
Want de nieuwe 1200s is al veel te duur, want er moet nog van alles bij!
En krijgt boxershort toch gelijk, 'dan moet je sparen' :]
 
een minirotonde??
Ga een cursus bij de CRT doen, dan leer je remmen!!
Heb je die dure ABS (en dat gewicht) ook niet nodig!
Want de nieuwe 1200s is al veel te duur, want er moet nog van alles bij!
En krijgt boxershort toch gelijk, 'dan moet je sparen' :]

Volgens mij maakt het Extra gewicht van de ABS niet zo veel uit, schijnt bij elkaar zo'n anderhalve kilo te zijn. Dus een keer een stevig ontbijtje en/of je slot meenemen komt op het zelfde neer.
Ik denk dat als je dat verschil gaat merken je waarschijnlijk rossie genen hebt.

Dat het allemaal lekker aan de prijs is ben ik met je eens, afijn weet je tenminste waar je voor spaart.
 
Als je met je S over bergpassen dendert met split en gaten en onverwachte knijpertjes en andere rare zooi en megahoosbuien is die ABS echt wel lekker.. :X
 
Okay, split/zand/olie, zal wel....
Bij motorrijden denk ik aan: warm zwart asfalt, niet aan ABSsen.
Als ik nuanceer:
voor de gs rijders, als het echt niet anders kan! Of neem een cursus.
voor de s rijders, te zwaar en te duur (bij BMW)
voor de zware remmers bij mini-rotondes, rem asjeblieft op tijd!!

:)
 
En voor schrikreakties: plat op je bek ?

Ik heb nog nooit zo lekker gereden sinds ik ABS heb. Heel af en toe grijpt het in en dan is het net of er een vingertje verschijnt.. Opletten, je gaat te ver ! Maar een wegzwiepende voorkant is er niet meer bij. Als het er op aankomt dan weet ik: KNIJPEN ! En dat is dan meteen schrikreaktie nummer 2.. Wel willen remmen, maar onvoldoende doorknijpen om het remvermogen maximaal te benutten uit angst jezelf onderuit te remmen. Wie kent ze niet, die piloten die met blokerend achterwiel maar nauwelijks aangesproken voorrem rechtuit de berm ingaan als de bocht toch iets scherper bleek te zijn ? Met ABS henst je op de rem, laat alles los en kieper je de boel alsnog de bocht in. Fraai is anders, maar toch beter dan de boom die in de berm staat. Ik vind serieus dat vandaag de dag ABS op een motorfiets verplicht zou moeten zijn. En heel gek is dat niet want voor voertuigen boven de 3500kilo is die regel er al.

Nu ben ik aan het kijken of ik er tractioncontrol op kan bouwen. Want die achterkant die blijft onder het gruwelijke StainTune koppel maar wegdriften !


Ik heb trouwens fantastisch mooie Lambdameters binnen. Ze kunnen de Air/Fuel Ratio meten van 10 tot 20 (kilogram lucht t.o.v. kilogram benzine). En er zit een display op. Ding op je stuur tapen, sonde in de uitlaat en testen maar.
 
Laatst bewerkt:
En voor schrikreakties: plat op je bek ?

:Y Die piloot was ik! In 97 een RF900 ge-totall-t in de Eifel, jawel: door een blokkerend a.wiel...

@Topbox: Vervelende met tijdig (beginnen met) remmen is dat je dat niet altijd zelf in de hand
hebt, je zit immers niet alleen op de weg.
Er sterven jaarlijks motorrijders door onoplettendheid van anderen, KNMV instructeur vertelde mij eens dat remweg van auto en motor ongeveer gelijk zijn, omdat je eerst het aangrijppunt moet voelen voordat je vol voor kan remmen. Dat was overigens in een pre ABS tijdperk...

@Daytona-B: Als je de keus hebt op de motor van je dromen, altijd ABS nemen!
 
Ja, als er ongelukken vallen, en als die vermeden kunnen worden door een ABS, (is dat ook aangetoond?) dan heb ik verder geen commentaar op het hele ABS gebeuren, maar het feit blijft het is te duur en moet er standaard op! En de meeste motorijders rijden te hard!
Okay?
:)
 
vermeden door ABS (is dat ook aangetoond?)
het is te duur en moet er standaard op!
En de meeste motorijders rijden te hard!

Aantonen zal lastig worden: de weg was droog en zonder rommel erop, dus met of zonder ABS had wat dat betreft niets uitgemaakt (glijden is glijden), aan de andere kant had de RF een a.rem die of niets deed of blokkeerde, dat blokkeren was wel te vermijden geweest, maar dan weet je nog niet of het (met ABS) wel goed was gegaan.

Verder ja, ik reed idd te hard, dus e.s. = d.b. en ja, het is duur en zou er eigenlijk stndrd op moeten zitten, maw we zijn het eens.

8-)
 
Ach, het hele forum staat vol met topics als: "Ik schrok van die automobilist en ik remde, toen viel ik maar eigenlijk is het mijn schuld niet..." en "Ik remde, en ik ging onderuit"

Pak em beet een kwart remt te hard en gaat op zijn plaat, een kwart remt niet hard genoeg en butst ergens tegenaan, een kwart remt precies goed en begrijpt niet waar men het over heeft, en een kwart rijdt dusdanig defensief dat die nooit in een situatie terecht komt waarbij het volle potentieel van de remmen gebruikt zou moeten worden.

Pak em beet de helft van de motorrijders heeft dus inderdaad niets aan ABS. Maar.. Als je plots gesneden wordt, bij welke groep hoor jij dan ? Ik buts erop omdat ik niet hard genoeg rem. Maar met ABS knijp ik gewoon en hoor ik opeens altijd bij die groep die precies goed remt ! En dat voelt fijn.
 
Ja, als er ongelukken vallen, en als die vermeden kunnen worden door een ABS, (is dat ook aangetoond?) dan heb ik verder geen commentaar op het hele ABS gebeuren, maar het feit blijft het is te duur en moet er standaard op! En de meeste motorijders rijden te hard!
Okay?
:)

Rij jij toevallig op een gele 1100S?
 
:Y Die piloot was ik! In 97 een RF900 ge-totall-t in de Eifel, jawel: door een blokkerend a.wiel...

Maar we weten inmiddels allemaal wel dat jij ook echt onverantwoord hard gaat op de motor.. Vooral als er iemand achter je zit die probeert mee te komen...

_O-
 
Zoals beloofd: foto's van de Hattech bagageplaat:
full
 
En zo in volledige vakantie trim:
full


Lost voor mij het bagageprobleem helemaal op, ik mis de koffers in ieder geval niet.
Tailpack is van BMW, waterdichte zijtassen (echt waar, zelf getest '( ) zijn van Ortlieb...
Wil je meer foto's in hogere resolutie of uit een andere hoek laat dan maar even weten.

Greetz,
Andy

P.s. Voor het eerst ABS. Nog nooit nodig gehad maar het geeft wel een relaxter gevoel! Op het circuit zal ik het uitschakelen, daar rem ik zodanig op de limiet dat ABS mij in de weg zal zitten hoewel het bij een nat circuit wel welkom is. Verder ben ik het er mee eens dat ABS bij inruil zijn waarde pas echt terugbetaald...
 
Ik heb voor deze motor ook nooit met ABS gereden. Sterker nog: ik heb een slipcursus gedaan met de motor, juist om te kijken hoe ver je kunt gaan met remmen en wat een blokkerend voorwiel doet (of juist niet doet). Die cursus heeft juist mijn ogen geopend: ik stond te kijken dat ik nog (redelijk wat) harder kon remmen alvorens het een en ander zou gaan blokkeren. Aan de andere kant ondervond ik dat een blokkerend voorwiel helemaal nog niet fataal hoeft te zijn en dat je nog voldoende tijd hebt om de rem ietsjes te lossen.

Nu ik met ABS rijd, weet ik gewoon in mijn achterhoofd dat ik als het moet direct en VOL de rem in zou kunnen knijpen zonder me onderuit te remmen. Het is gewoon een extra stok achter de deur. Maar inderdaad het is een dure optie en het zou net zoals bij de meeste nieuwe auto's er standaard op moeten zitten. . .
 
Vooral als er iemand achter je zit die probeert mee te komen...


_O-

Wrijf het er maar in!

Ja nee dan vroegâh (toen ik nog jong en onbezonnen was, toen een motor met kuip een Goldwing was, toen 90 krukasPK´s de max was, toen je nog geen drempels had en alleen maar kuilû...).

:+
 
Rij jij toevallig op een gele 1100S? (girl)

Nee, ik niet, blauw/wit/rood is ie (BCR), heel goed in de lak! Eigenlijk veel mooier als de 1200s.
Ja, sorry, die is het nog niet voor me!

Maar geel, waarom vraag je dat?
:)
 
Rij jij toevallig op een gele 1100S? (girl)

Nee, ik niet, blauw/wit/rood is ie (BCR), heel goed in de lak! Eigenlijk veel mooier als de 1200s.
Ja, sorry, die is het nog niet voor me!

Maar geel, waarom vraag je dat?
:)

Ik zie dat je in je profiel Groningen hebt ingevuld.
Regelmatig zie ik in Groningen een gele rijden die niet van Seatsnifferdre is.
Dus toen dacht ik... misschien ben jij het wel.
Girl werkt in Groningen en woont in Assen. Vandaar!
Gisteren trouwens ook nog een frostblue exemplaar gezien ter hoogte van cafe hammingh op de dijk in Garnwerd en nog een gele met weer iemand anders erop.
Er rijden er nog genoeg die hier niet in het topic zitten.

Deze hebben jullie nog van me tegoed...

full


VIES
 
boxershort werkt bij een motorzaak of bij een reclameburo :Y
Nee hoor, noch bij een motorzaak, noch bij een reclameburo. :N
Laten we het er maar op houden dat ik voor de belastingdienst werk.
Maar hé, wie niet in ons pittoreske Nederland. :+

Toegegeven; hoewel ik momenteel helemaal in mijn element ben met die R1200S, ben ik in de eerste plaats toch motorliefhebber. Wanneer ik in een willekeurige motorzaak rondloop wil het nog wel eens voorkomen dat een ongekende hebberigheid zich van mij meester maakt. Want niet alleen BMW's, ook van andere merken en modellen kan ik enorm genieten. Snuffelen in een brommerzaak voelt dan ook dikwijs alszijnde het kleine jongetje een in toys"r"us-winkel. :9~

Wat het reclameburo betreft;
De afdeling Motorrad van BMW Nederland heeft mij vooralsnog niet benaderd. -O-
Tot die tijd promoot in de 12 dan ook maar op persoonlijke titel. *O*



Zoals beloofd: foto's van de Hattech bagageplaat:
(Afbeelding)
Mooi plaatjes Andy. :Y
Ziet er netjes uit, die Hattech bagageplaat.
Heb je trouwens ook die (specifieke) tanktas voor die 1200 gekocht, of alleen de Tailpack?
Dan nog een vraagje over die Ortlieb zijtassen. Blijven die op het moment van rijden goed op hun plaats zitten, of schuiven die tijdens de rit langs lekker het plasticwerk van de kont (met alle gevolgen vandien B| ).



.....Eigenlijk veel mooier als de 1200s.
Ja, sorry, die is het nog niet voor me!
Geeft niets. We hebben geen haast. :+



Deze hebben jullie nog van me tegoed...

(Afbeelding)

VIES

De oplossing:
cillitbangtd2.gif
*D
 
Laatst bewerkt:
Ik zou nog even een plaatje plaatsen van mijn aanwinst:
full

met ABS, dit ivm mijn rij-ervaring van nu toch al 6 weken. Voordat ik deze motor kocht heb ik zo'n heropstapcursusdag gedaan (Honda en ANWB) dag is goed bevallen. Het moraal van die dag was; maakt niet uit wat je koopt als er maar ABS op zit. Misschien heb je het nooit nodig, maar voor die ene keer kan het je veel ergernis besparen. Ik heb mij daar laten vertellen dat vanaf 2010 alle nieuwe motoren uitgerust moeten zijn met ABS
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan