BMW Sportboxer topic - deel 16 (nog steeds luchtgekoeld)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yep.

Bij de 1100 moet je de 3 moeren even loshalen en de dynamo laten zakken om de spanning van de riem te halen. Vervolgens nieuwe erop, aanspannen tot je de riem net aan 90 graden kan draaien, en na 10.000km controleren. Spannen doe je door de imbus 6 aan te draaien die aan de achterkant van het rechter tapeind (van voren af gezien) zit. Als ie op spanning is twee van de drie moeren aandraaien en spanning controleren, daarna alles vastzetten.

1200 is makkelijker als je de special tool hebt (speciale dop), draai je de riem zo erop. Als je geen special tool hebt, riem op de dynamopoelie leggen, en met een dop + ratel de krukaspoelie door draaien (gewoon rechtsom) terwijl je hem erop duwt. Eventueel met beleid helpen met een platte schroevendraaier. Controleer bij beide methodes of de riem zowel boven als onder goed op de poelie ligt. Als hij er half naast hangt is ie na het starten van de motor meteen stuk.

Thanks! dat is idd goed te doen :) snel bestellen...
 
Heb een carbtune op de kop getikt om zo nu en dan de bmw te synchroniseren. Nu is er wel een hoop te vinden van hoe of wat daarover op het internet. maar wijken allemaal af van elkaar. Wie heeft er een duidelijke uitleg over de juiste volgorde van werkwijze of een linkje?


Hoi,

Kan het wel ff uitleggen:

Zorg dat je gaskabel voldoende speling heeft (volgens voorschrift paar mm) en start de motor. Even warm laten draaien of rijden en dan uitzetten. Dopjes eraf en Carbtune erop. Weer starten.

Je begint altijd met stationair controle / afstelling.
Dit zijn de messing grote schroeven die je aan de zijkant van je gasklephuzen ziet zitten. Het zijn bij de 1100 gewone omloop schroefjes; indraaien minder lucht, uitdraaien meer lucht. Als ze niet gelijk zijn voorzichtig die van de laagste druk wat tegen de klok indraaien tot de beiden gelijk zijn. In heel veel gevallen is dit overigens helemaal niet nodig omdat stationair zelden tot nooit verloopt. Je kan 'm dus ook op deze manier hoger of lager zetten door beide schroeven in (lager) of uit (hoger) te draaien.

Daarna synchronisatie bij ca 3000 toeren.
Je zal zien dat als je gas geeft de de kolommen verspringen (hoger worden) Stel dan de gaskabels zo af dat de druk in beide kolommen gelijk is. Contramoer lossen en de stelbus van je kabel in of uitdraaien. Ik zelf deed dat altijd aan de linker kant omdat ik rechtshandig ben, wat je wilt. Bij de 2 cylinder is dat makkelijk, je laat er eentje gewoon staan en stelt alleen de andere. Is altijd ff proberen omdat je als je alleen bent je natuurlijk niet kan gas geven en stellen tegelijk (duct tape uitgezonderd natuurlijk) maar beetje erbij of eraf en je ziet het effect meteen als je gas geeft. Daarna weer vast met de contramoer en nog even controleren.

Wellicht ten overvloede maar als je aan je gaskabels stelt, doet dat natuurlijk niets met je stationair synchronisatie omdat de kabels daarbij niet meedoen (alleen de omloopschroeven)

Je zal zien dat de motor hiervan enorm opknapt en dat mits je gasklephuizen goed zijn, je zelfs een R1100S nagenoeg trillingvrij aan het lopen krijgt!


Oh ja, vergeet niet de dopjes er weer op te doen als je de carbtune er afhaalt ;)

Succes, frake ;) :+
 
Hoi,

Kan het wel ff uitleggen:

Zorg dat je gaskabel voldoende speling heeft (volgens voorschrift paar mm) en start de motor. Even warm laten draaien of rijden en dan uitzetten. Dopjes eraf en Carbtune erop. Weer starten.

Je begint altijd met stationair controle / afstelling.
Dit zijn de messing grote schroeven die je aan de zijkant van je gasklephuzen ziet zitten. Het zijn bij de 1100 gewone omloop schroefjes; indraaien minder lucht, uitdraaien meer lucht. Als ze niet gelijk zijn voorzichtig die van de laagste druk wat tegen de klok indraaien tot de beiden gelijk zijn. In heel veel gevallen is dit overigens helemaal niet nodig omdat stationair zelden tot nooit verloopt. Je kan 'm dus ook op deze manier hoger of lager zetten door beide schroeven in (lager) of uit (hoger) te draaien.

Daarna synchronisatie bij ca 3000 toeren.
Je zal zien dat als je gas geeft de de kolommen verspringen (hoger worden) Stel dan de gaskabels zo af dat de druk in beide kolommen gelijk is. Contramoer lossen en de stelbus van je kabel in of uitdraaien. Ik zelf deed dat altijd aan de linker kant omdat ik rechtshandig ben, wat je wilt. Bij de 2 cylinder is dat makkelijk, je laat er eentje gewoon staan en stelt alleen de andere. Is altijd ff proberen omdat je als je alleen bent je natuurlijk niet kan gas geven en stellen tegelijk (duct tape uitgezonderd natuurlijk) maar beetje erbij of eraf en je ziet het effect meteen als je gas geeft. Daarna weer vast met de contramoer en nog even controleren.

Wellicht ten overvloede maar als je aan je gaskabels stelt, doet dat natuurlijk niets met je stationair synchronisatie omdat de kabels daarbij niet meedoen (alleen de omloopschroeven)

Je zal zien dat de motor hiervan enorm opknapt en dat mits je gasklephuizen goed zijn, je zelfs een R1100S nagenoeg trillingvrij aan het lopen krijgt!


Oh ja, vergeet niet de dopjes er weer op te doen als je de carbtune er afhaalt ;)

Succes, frake ;) :+

Bedankt...moet lukken zo!!
 
Leermoment; als de brandstofpomp begint te gonzen/fluiten, dan is de benzine bijna op :X -O-


Met vrouwlief en de twee kids op de motor weg. Gelukkig wel vlak bij een tankstation gestrand, het was aan te lopen.
 
Leermoment; als de brandstofpomp begint te gonzen/fluiten, dan is de benzine bijna op :X -O-


Met vrouwlief en de twee kids op de motor weg. Gelukkig wel vlak bij een tankstation gestrand, het was aan te lopen.
:Y Hij klinkt dan best vreemd :+
Wat verbruik je nou met span? 1 op 12 oid?
 
Leermoment; als de brandstofpomp begint te gonzen/fluiten, dan is de benzine bijna op :X -O-


Met vrouwlief en de twee kids op de motor weg. Gelukkig wel vlak bij een tankstation gestrand, het was aan te lopen.

Niet te vaak doen, want door te weinig benzine krijgt de pomp het ook knap warm , ivm geen koeling meer , en daar kunnen ze slecht tegen....
 
:Y Hij klinkt dan best vreemd :+
Wat verbruik je nou met span? 1 op 12 oid?

Zo'n beetje 1;14, beetje afhankelijk van hoe/wat/waar.

Afgelopen najaar samen met een K1100 met zijspan, uit Luxemburg terug gekomen. Beiden bij vertrek getankt, en in Belgie nog een keer, de boxer had toen zuiniger gelopen dan de K !
 
Niet te vaak doen, want door te weinig benzine krijgt de pomp het ook knap warm , ivm geen koeling meer , en daar kunnen ze slecht tegen....

Ligt ook niet in de planning, het klonk ook niet echt gezond.
ik had gewoon ook echt niet in de gaten dat de tank al zo leeg was. Het lampje ging pas heel laat branden.....
Dacht dat de pomp het begon te begeven..
 
De volledige brandstoftank kan toch trouwens 18 liter bevatten, als ik het goed heb?

Er ging maar 15 liter en een beetje in? Toen ik 'leeg' had gereden....

Hoe werkt de reserve precies? Of is die er niet en gaat het waarschuwingslampje branden en verder niks?
 
De volledige brandstoftank kan toch trouwens 18 liter bevatten, als ik het goed heb?

Er ging maar 15 liter en een beetje in? Toen ik 'leeg' had gereden....

Hoe werkt de reserve precies? Of is die er niet en gaat het waarschuwingslampje branden en verder niks?
Ik heb er al eens een keer 19 liter en een beetje in gefrot :X Maar toen kwam ik lopend bij de pomp aan ;) Er gaat inderdaad alleen maar een lampje branden en dan heb je volgens mij nog een litertje of 4.
 
Ik heb er al eens een keer 19 liter en een beetje in gefrot :X Maar toen kwam ik lopend bij de pomp aan ;) Er gaat inderdaad alleen maar een lampje branden en dan heb je volgens mij nog een litertje of 4.

Hum, dan gaat er wellicht toch ergens iets niet helemaal goed.....
 
Dat is misschien wel iets om eens even naar te kijken, heb pasgeleden natuurlijk de accu vervangen, misschien zit er iets klem ofzo?

Moet binnenkort toch de kuipen er nog eens af halen! ;)
 
Dat is misschien wel iets om eens even naar te kijken, heb pasgeleden natuurlijk de accu vervangen, misschien zit er iets klem ofzo?

Moet binnenkort toch de kuipen er nog eens af halen! ;)
Onoverkomelijk zal het niet zijn ;)

Haha.. zal eens tijd worden!

Vanavond proefritje doen op 1150gs
 
Wat een verschil !!!

Voordat mn 1100s een 20k beurt kreeg waarbij oa kleppen werden gesteld en 2 nwe bobines zyn geplaatst loopt de S nu veel zuiniger.
Voorheen bij gemiddeld 110 km/u 1:17 liep hij vandaag op een afstand van 2 x60 km bij steeds 130 km/ u 1 :20..... alles op de snelweg woon werkverkeer.
Maakt die onderhoudsbeurt zo een verschil ??????
 
Wat een verschil !!!

Voordat mn 1100s een 20k beurt kreeg waarbij oa kleppen werden gesteld en 2 nwe bobines zyn geplaatst loopt de S nu veel zuiniger.
Voorheen bij gemiddeld 110 km/u 1:17 liep hij vandaag op een afstand van 2 x60 km bij steeds 130 km/ u 1 :20..... alles op de snelweg woon werkverkeer.
Maakt die onderhoudsbeurt zo een verschil ??????

Winterverbruik is altijd wat hoger dan in de zomer..? Kan 1 reden zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan