BMW Sportboxer topic - deel 19 (still going strong )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heeft iemand een originele bochtenset liggen die voor een paar tientjes van eigenaar mag wisselen?
Helaas is de boxer in zijn winterslaap gebleven, hoop dat volgend weekend beter weer is
 
Goede avond allemaal!

Zijn er hier nog gegadigden voor een weekendje Duitsland Moezel / Eifel gebied?
We gaan de traditionele BB Rit weer houden op 28, 29 en 30 april.

Helaas hebben wij ook wat afvallers dit jaar wegens omstandigheden dus er is een enkele "plek" vrij. (we houden de groep graag beperkt zodat het allemaal een beetje bij elkaar te houden is).

Tempo is vlot doorrijden (maar houden uiteraard rekening met de groep onderling zodat deze niet uiteen valt)

Mocht er iemand geïnteresseerd zijn doe mij gerust een PM :)


//Daniel
 
Laatst bewerkt:
hey heren,

9 juli heb ik een motorrit + BBQ start is La Place geldermalsen/enspijk
geïnteresseerden?
 
Vandaag even ritje gemaakt. Was al donker, maar kon het niet laten. Handvatverwarming aan en ff lekker over de Waaldijk gereden.
 
Kan niet wachten om te kijken of ie er nog zin in heeft! :-)

Uit voorzorg maar alvast een nieuwe accu besteld.
2ns1aur.jpg
 
Is inderdaad een laser, heb nog geen tijd gehad om hem te monteren dus geluid weet ik nog niks van.
Of het het waard is voor de prijzen die nu gevraagd worden weet ik ook niet. Ik rijdt deze motor nog vele jaren en wil dan toch iets anders als standaard.
 
Een tipje als je ze gemonteerd hebt, laat de motor opnieuw afstellen doormiddel van b.v. een Rapibike module (of ander systeem) om de A.F. (lucht/brandstof) verhouding te optimaliseren voor een betere motorloop ... anders loopt ie veelste arm !

Nog iets ... ga je in de toekomst ook nadenken om andere (katloze) bochten te monteren (b.v. Laser, HPE of Akra) doe dat dan gelijk, dan hoef je de motor maar één keer af te laten stellen ;)
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor het advies, motor had een akra, maar de vorige eigenaar wil maximaal cashen en had die los verkocht....
Op dit moment klappert hij bij gas loslaten, dus ik verwacht dat het niet al te arm is op het moment, maar laten checken kan geen kwaad
 
Thanks voor het advies, motor had een akra, maar de vorige eigenaar wil maximaal cashen en had die los verkocht....
Op dit moment klappert hij bij gas loslaten, dus ik verwacht dat het niet al te arm is op het moment, maar laten checken kan geen kwaad
Klapperen bij gas loslaten betekent in ieder geval dat je mengsel nu niet in orde is.
 
Mee eens, eerst uitlaat wisselen en dan verder kijken. Weet ook niet hoe de motor de vorige keer met de akra is afgesteld
 
Klapperen bij gas loslaten betekent in ieder geval dat je mengsel nu niet in orde is.

Klappen bij gas los zegt niets. Zeker niet bij een dikke twin.

Maar om een voorbeeldje te geven; ik heb een R1200S ooit onder handen genomen met van alles en nog wat, volledige akralijn, rapidbike, luchtfilter, vering. Lang verhaal kort, na het afstellen op de bank met een uitstekende A/F waarde van strak 12,8 over het gehele toerenbereik gaf ie stevige steekvlammen en roffels bij gas los. Hoe hoger in de toeren je zat voor je het gas los gooide, hoe steviger de reactie. Dit is niet anders dan andere motorblokken met een flinke inhoud per cilinder.
 
Klappen bij gas los zegt niets. Zeker niet bij een dikke twin.

Maar om een voorbeeldje te geven; ik heb een R1200S ooit onder handen genomen met van alles en nog wat, volledige akralijn, rapidbike, luchtfilter, vering. Lang verhaal kort, na het afstellen op de bank met een uitstekende A/F waarde van strak 12,8 over het gehele toerenbereik gaf ie stevige steekvlammen en roffels bij gas los. Hoe hoger in de toeren je zat voor je het gas los gooide, hoe steviger de reactie. Dit is niet anders dan andere motorblokken met een flinke inhoud per cilinder.
Idd. Hier 1150GS katvervanger, rapidbike (evo), K&N, RT Koppen, wilbers vering (maakt niet uit voor de verbranding). Geeft zo nu en dan ook een lekkere klap bij gas los (in hoge toeren zijn dit beste klappen).
Ding loopt nu echt als een kanon (voor een 1150GS dan :+ ) met 94 pk en 117 nm


Gewoon op de testbank en de A/F waardes laten checken is de enige juiste manier.
 
Laatst bewerkt:
Mijn oorspronkelijke advies was ... eerst alle 'hardware' vervangen/aanpassen en dan pas eens een keer de A/F laten checken en zo nodig de 'software' eenmalig aanpassen ...
inplaats van heen en weer blijven rijden naar de rollenbank, das wel leuk maar de andere bank vind dat leuker ;)
 
Mijn oorspronkelijke advies was ... eerst alle 'hardware' vervangen/aanpassen en dan pas eens een keer de A/F laten checken en zo nodig de 'software' eenmalig aanpassen ...
inplaats van heen en weer blijven rijden naar de rollenbank, das wel leuk maar de andere bank vind dat leuker ;)
Ja heb je gelijk in :+ Ook is het leuk te zien wat alle aanpassingen individueel aan vermogen met zich mee brengen.. Economie moet ook gestimuleerd worden.
 
Wat meer vermogen, zeker door elke wijziging ... steeds ietsje meer is leuk *D
Maar voor mij staat een betere/mooiere motorloop voorop, met (vaak) als bonus een paar peekaa's en newton meters !
Waar ik vooral vrolijk van wordt is als het een hoger koppel creëert bij lagere toerentallen.

M'n R1100S aangepast met Y-pijp en Lasers + K&N + BBP chip
Ook de GSA met katloze Laser bochten (standaard uitlaat) + Rapidbike
De HP2 met volle lijn van Akrapovic + Rapidbike
en nu de 2013 GSA met volle lijn van Arkapovic, maar deze moet nog een keer op de bank voor een A/F check

Joke d'r R1200R gerapidbiked
Haar R1200GS volle lijn Akrapovic + Rapidbike
Nu haar F800 standaard :$

De ervaring leert dat de bij alle motoren de motorloop + vermogen/koppel lijn er op verbeterd is :]
Soms is het even aanklooien om verbeteringen te zoeken en niet alles werkt altijd even goed ...
 
Laatst bewerkt:
Klappen bij gas los zegt niets. Zeker niet bij een dikke twin.

Maar om een voorbeeldje te geven; ik heb een R1200S ooit onder handen genomen met van alles en nog wat, volledige akralijn, rapidbike, luchtfilter, vering. Lang verhaal kort, na het afstellen op de bank met een uitstekende A/F waarde van strak 12,8 over het gehele toerenbereik gaf ie stevige steekvlammen en roffels bij gas los. Hoe hoger in de toeren je zat voor je het gas los gooide, hoe steviger de reactie. Dit is niet anders dan andere motorblokken met een flinke inhoud per cilinder.
Zat jij er achterstevoren op dan.....?
 
Thanks voor het advies, motor had een akra, maar de vorige eigenaar wil maximaal cashen en had die los verkocht....
Op dit moment klappert hij bij gas loslaten, dus ik verwacht dat het niet al te arm is op het moment, maar laten checken kan geen kwaad

Dat klapperen bij gas loslaten zegt idd niet zo heel veel over het mengsel, alle boxers die ik gehad heb deden dat ...
Aangepast of niet, sommige lieten wel hele grote scheten :$

Hier een stukje van de HP met Akra en afgestelde Rapidbike ... met kleine dotjes gas :+


De afstelling op A/F is goed, dus zouden er geen plofjes, vlammen en/of knallen uit de uitlaat moeten komen door een te rijk of te arm mengsel, dus zal er wel wat 'vertraging' in de injectie/ontsteking zitten of de uitlaat is niet 100% dicht of 10 andere redenen waarom 'bijna' alle boxers dit doen ... O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een normale (kat) bochten set, dus ging ervan uit dat die wel het klapperen tegen houdt. Vind ik niet erg 😁
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan