BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

Even een kleine teaser...
 

Bijlagen

  • 20220812_125501.jpg
    20220812_125501.jpg
    209,5 KB · Weergaven: 22
De originele dempers liggen op de plank.
Overweeg tevens om die te laten reviseren bij Jan Droog en om daar progressieve Hyperpro’s op te laten leggen.

Weet jij het verschil tussen die optie (progressief dus) en de dure stap via Öhlins?
Lineair behoudt de hele veerweg haar gewenste karakteristiek
Progressief wordt harder naarmate inveren verder is.
Voor circuit rijden neem je lineair, voor straat progressief(althans door de bank genomen...)
 
Overigens, electronische vering heeft weliswaar mogelijk een groot lerend vermogen , maar een perfect afgestelde set Ohlins, WP, of wat voor topmerk dan ook, en dan gewoon analoog, heeft mijn voorkeur.
Al die elctronica geeft ook weer kans op storingen. En als vering is afgesteld op jouw rijstijl, motor en gewicht, dan ben je d,r wel
 
Toch is het fijn.om de demping met een druk op de knop te kunnen aanpassen,
Als je een mooie pas op- op afgaat heb ik die graag in "dynamic",
Wil ik op een ruk stuk asfalt mijn wervels ontzien krijgt "Road" de voorkeur.
 
Toch is het fijn.om de demping met een druk op de knop te kunnen aanpassen,
Als je een mooie pas op- op afgaat heb ik die graag in "dynamic",
Wil ik op een ruk stuk asfalt mijn wervels ontzien krijgt "Road" de voorkeur.
Ik woonde vroeger achter nogal wat drempels.
Dan was het wel leuk om een beetje met die electronische vering te spelen. :Y
Soms op Zandvoort gereden en dan was ik vergeten de vering om te zetten.
De eerste sessie ging het dan voor geen meter.
Ik dacht dat je er voor moest stilstaan bij de eerste S1000R, maar nu met de RR is het koppeling in om de gekozen mapping te bevestigen.
Vering kan ook onderweg denk ik. :?
 
Laatst bewerkt:
Ik woonde vroeger achter nogal wat drempels.
Dan was het wel leuk om een beetje met die electronische vering te spelen. :Y
Soms op Zandvoort gereden en dan was ik vergeten de vering om te zetten.
De eerste sessie ging het dan voor geen meter.
Ik dacht dat je er voor moest stilstaan bij de eerste S1000R, maar nu met de RR is het koppeling in om de gekozen mapping te bevestigen.
Vering kan ook onderweg denk ik. :?
Demping kan onderweg, vering motor draaien stilstaand (en liefst niet op zadel zitten)
Mapping moet bij mij gas even volledig dicht, dan neemt motor selectie over.
 
Demping kan onderweg, vering motor draaien stilstaand (en liefst niet op zadel zitten)
Mapping moet bij mij gas even volledig dicht, dan neemt motor selectie over.
Ik gebruik alleen bij offroad rijden een andere setting. Of als ik een duo heb. Maar ja ,die kan niet op de BCR. Want er zit maar 1 paar stapjes op 😇😇
 
Vandaag het fietsje uitgekleed:
7B1B7CD5-2EFF-4F96-A432-754F4CAF2BC6.jpeg

Want de ophangrubbers van de uitlaatdemper zeiden: ‘red u.’ Uitgelubberd. Het begon lekker te klapperen…

Na inspectie bleek er flinke ruimte te zijn ontstaan:
5525A32A-2F37-49F8-A253-2DB0A58F13E9.jpeg

Dankzij jullie tips om originele BMW-onderdelen te vinden, vond ik via eBay een bedrijfje in Oostenrijk die deze verkocht. Dan weet je dat de pasvorm goed zit.

Het oude zat super vast en moest eruit gebikt en gesneden worden. De nieuwe hoefden niet eens geperst te worden. Je drukt ze er makkelijk in. Het ging eigenlijk wat té makkelijk. Er zat zelfs wat ruimte tussen het rubber en de houder. Maar eenmaal geplaatst zat het mooi vast:
11F2FA30-7D41-422C-86B5-B99ED3F5350A.jpeg

Nu de achterkant los zat meteen even nieuwe Led-knippers van Booster gemonteerd (met e-keur en garantie op waterdicht), de boel netjes gesoldeerd, krimpkousjes aangebracht en klaar was Kees.

Qua onderdelen was ik 47,00 euro kwijt (twee rubbers á 2,00 euro, 45,00 euro voor knippers). Maar ik schat in dat ik op arbeidsloon veel bespaard heb. Geeft stiekem ook best veel voldoening;-)
 
Als ik de boel zo aan het uitkleden ben dan jeukt het om steeds een stap verder te gaan: subframe naar de poedercoater, bagagerek vernieuwen (nieuwe ligt al op de plank), kabelboom helemaal verversen, kappen naar de spuiter, blok open en laten reviseren daar waar nodig, mijn (extra) bak die op de plank ligt verwennen met een nieuwe price-as, triangel, velgen, clip-ons en cardanhuis laten spuiten, frisse handvatten, alle schroefjes nieuw en nog wat kleine zaken. Het wordt dan al een kleine restauratie. Ik heb me voorgenomen dat hij eerst de twee ton moet halen. Puur als prestatie. Nog 19k te gaan…. Dan ligt er een mooi winterproject. En kan ik nu nog mooi even doorsparen:+
 
Dillema :

De S bevalt mij best goed. Wat karakter, fijne motor voor woon-werk en op het circuit ook een leuk ding. Zit er goed op.
Brandstofverbruik is ook redelijk.

Op de lijst met motoren die ik ooit eens gehad wil hebben, staan ook de sportieve twins. Een VTR is best duur. Een RSV mille is prima betaalbaar.

Ik ben er bang voor dat een Mille leuk voor ff is, en dat ik dan toch liever de BMW weer heb. De Mille lijkt me op het circuit weer fantastisch.
De Mille leuker met leuke dingen, de bmw beter met niet leuke dingen.

Iemand ervaring met beide ?
 
Ach, ‘ruimte in de schuur’ en het ‘inzetten van de trapfiets’ ga je weer meer waarderen. Geld in de zak en een ervaring rijker. Zo slecht nog niet dus;)
De HP2 Sport moet nog even naar het andere hersendeel over. :+
De mooiste herinneringen zijn vooral nog van vijf tot vooral dertig jaar geleden.

De eerste motor een Jawa 640, nieuw gekocht.
In 1993 deze RG250..
IMG-20220708-WA0003.jpg

Daar zou ik nu gelijk een rondje mee willen doen. :Y

In 1998 een Camaro V8 5.7 Tpi.
Burnouts in de achteruit. _O-
De R1100S in 2001 was mijn eerste dure motor. :)
R1100Sonderkuip.jpg

Daarna een Bimota gereden in 2003.
In 2006 een CR500 tweetakt crosser. :9

Divers leuk spul gehad met een stuk of veertig tweewielers.
Een Aprilia RSV4 en BMW S1000R en S1000RR schieten daar nog uit.
De meeste kilometers met mijn kleine GS gemaakt, 310cc en A2.
IMG20210309133559.jpg

Wel flink aangepast qua vering, andere wielen, lijstje overige upgrades.

Ik heb besloten om de R3 dan ook maar legendarisch te maken.
Eerst afscheid nemen van de kleine GS.
(Betaald, overschrijven pas met zes weken O-) ) :)
 
Dillema :

De S bevalt mij best goed. Wat karakter, fijne motor voor woon-werk en op het circuit ook een leuk ding. Zit er goed op.
Brandstofverbruik is ook redelijk.

Op de lijst met motoren die ik ooit eens gehad wil hebben, staan ook de sportieve twins. Een VTR is best duur. Een RSV mille is prima betaalbaar.

Ik ben er bang voor dat een Mille leuk voor ff is, en dat ik dan toch liever de BMW weer heb. De Mille lijkt me op het circuit weer fantastisch.
De Mille leuker met leuke dingen, de bmw beter met niet leuke dingen.

Iemand ervaring met beide ?
Beiden gehad. Mille 2 cilinder is super Spartaans maar stuurt erg goed en loopt keihard. Heb je dus weinig aan zonder baco,s 🙂
 
Neem er eentje naast voor rond de 2k en doe m weer weg alsie tegenvalt...kun je je geen buil aan vallen...figuurlijk dan hé
 
Alsof je een John Deere ombouwen wil naar Formule E....
Het is wat anders dan de befaamde wegen volgen.
Leuke geschiedenis.
Maar technisch met de nodige kanttekeningen. 8)7

Wel een voordeel om in een groot land te wonen en dat dergelijke projecten van de grond komen.
De afzet is om de hoek. :9
 
Sinds het vervangen van de knippers achter blijkt mijn remlicht het niet te doen.

Iemand tips?

Hier alvast wat uitsluitingen:
1. Lampje -> vervangen door een nieuwe;
2. Remlicht schakelaar -> opeens deden én de voetrem én de remhendel het niet meer qua ‘feller branden’ bij remmen. Das wel heul toevallig lijkt mij, dus die sluit ik uit;
3. Bedrading: is netjes, ook niet doorgeknipt of aangezeten überhaupt;
4. Zekeringen: elke zekering (uit de linker box) bekeken en is goed;
5. Stekkeraansluiting: is schoon en maakt contact;
6. Stekker er goed in: alle drie de stekkertjes kunnen maar op een manier, ivm verschillende groottes;
7. Vreemd: het rode driehoekje brandt niet in mijn dashboard. Dus krijg geen melding hiervan;

Ik weet even niet waar ik verder moet zoeken. Heeft iemand tips zou welkom zijn, zonder remlicht rijden met koekblikkers om me heen voelt niet fijn :+
 
Sinds het vervangen van de knippers achter blijkt mijn remlicht het niet te doen.

Iemand tips?

Hier alvast wat uitsluitingen:
1. Lampje -> vervangen door een nieuwe;
2. Remlicht schakelaar -> opeens deden én de voetrem én de remhendel het niet meer qua ‘feller branden’ bij remmen. Das wel heul toevallig lijkt mij, dus die sluit ik uit;
3. Bedrading: is netjes, ook niet doorgeknipt of aangezeten überhaupt;
4. Zekeringen: elke zekering (uit de linker box) bekeken en is goed;
5. Stekkeraansluiting: is schoon en maakt contact;
6. Stekker er goed in: alle drie de stekkertjes kunnen maar op een manier, ivm verschillende groottes;
7. Vreemd: het rode driehoekje brandt niet in mijn dashboard. Dus krijg geen melding hiervan;

Ik weet even niet waar ik verder moet zoeken. Heeft iemand tips zou welkom zijn, zonder remlicht rijden met koekblikkers om me heen voelt niet fijn :+
Ik heb geen specifieke kennis van deze boxers, maar ik zie wel vrij veel aannames in je opsomming.

En als ik iets geleerd heb uit "Zen en de kunst van het motoronderhoud" :+, is het dat je voor foutopsporing zaken ècht uit moet sluiten en niet aannemen.

Dus om zeker te weten of het lampje het doet, sluit je hem even aan op 12V, of test je hem in een ander voertuig.

Om te weten of de schakelaars nog goed zijn, meet je ze door.

Bedrading in orde? Doormeten, zowel op contact van begin naar eind, als op sluiting met de massa.

Volgorde van handelen bepaal je door de waarschijnlijkheid waarmee het kan voorkomen en het gemak van uitsluiten tegen elkaar af te wegen. (De kans dat een nieuw lampje niet goed is, is klein, maar het is ook in 2 minuten uit te sluiten door er spanning op te zetten, dus zou ik het bij dit soort vage dingen altijd doen.)

Soms kan je een aantal dingen in één keer uitsluiten door bijvoorbeeld te meten of er spanning op de aansluiting staat (dan weet je dat de zekering, schakelaar(s) en bedrading in principe ok zijn, hoewel het nog zou kunnen dat de spanning instort wanneer er stroom gevraagd wordt, dus ook belast meten).

Succes met zoeken.
 
Links de mooi weer fiets, een R1200S op slicks.
Rechts staat normaal een R1200S op regenbanden.
Bekijk bijlage 1792075
HP2 erbij en morgen geld.

Deze meneer uit België rijdt door naar Assen voor een circuitdag. 8-)
Zag vorige week vh eerst een r1200s reallife (@ Midland Lelystad). Altijd al gecharmeerd van dit model maar nooit ih echt gezien. Toen dus wel, en wat een hoog groot apparaat is het eigenlijk. Staat momenteel een zwarte op mp voor ik meen 5k. Als ik de centen had ging ik um halen. Wat een machtig apparaat om te zien 👌
 
Terug
Bovenaan Onderaan