BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

hremie

Die hard MF'er
3 feb 2008
310
27
54
Het zuiden
Ik heb een vraag voor de techneuten onder ons. Of de ervaringsdeskundigen. Of iemand anders die ook meeleest en zijn/haar steentje wil bijdragen.

Afgelopen week op vakantie met de S, en alles ging goed. tot zondagmiddag (5e vakantiedag, 1300km gereden). Na een tankbeurt gewoon weer gaan rijden, en ineens voelde ik dat 'ie een slag miste. Dit was bij normaal rijden, constante snelheid, en een kleine 4000 rpm. Hmmm, voelde ik dat nou goed. Nou ja, even in de gaten houden.
Een tijdje (10 minuten) niks, en toen ... weer een slag missen. Alsof de motor een keer niet vonkt, en daarna was het gewoon weer goed. Ik voelde het nog een keer, waarna ik dacht dat het misschien ergens een vuiltje zou kunnen zijn. Toen heb ik m doorgetrokken tot aan 6500 rpm, waarbij de stotter aanwezig bleef. En daarna bij 4000 rpm leek het alsof 'ie ruwer liep.

We stopten, dronken koffie, spraken erover (vrouw merkte niets), en reden na 15 minuten weer door. Motor deed het weer goed, tot na 10-15 minuten, weer een slag missen. En hoe warmer de motor werd hoe erger het leek te worden. Gestopt, nagedacht (motor stationair), slaat de motor af. Dus nu ook bij stationair slaat 'ie een vonk over (?). En dus slaat 'ie dan af.

OK, naar een expert. Duitse BMW händler, heeft motor uitgelezen, maar geen foutcode. Proefrit gemaakt, maar merkte niets. Langere proefrit, en toen merkte hij het ook.
Hij heeft daarna de bougies en en doppen gecheckt, die waren OK.
Hij heeft het gasklephuis bekeken, en gaf aan dat de as speling had. Het zou dan kunnen zijn dat daardoor een sensor misschien een foute waarde geeft waardoor 'ie een slag mist (?).

Wat vinden jullie hiervan? Wat zou het anders kunnen zijn??

Ik kan jullie hulp hier goed bij gebruiken, alvast bedankt
 

Remco met een K

MF veteraan
Donateur
11 jan 2010
1.445
138
West-Friesland
@hremie Bij de K75/K100/K1100 serie is de Halgever vaak de oorzaak van dergelijke problemen, en vaak temperatuur gerelateerd.

Zo'n set is best duur, maar Tills heeft ook losse sensoren, voor de handige sleutelaar, daarvoor moet je dan de grondplaat uitboren en de (2) nieuwe sensoren erop maken en draadjes solderen.

Op BMWK.nl staat een stuk hierover:

Daar staat ook een link naar een pdf, met uitleg hoe je een testcircuit kan maken, kost niet de wereld, en voorkomt dat je gaat vervangen en dan erachter komt dat het wat anders was...

Exacte aansluitingen etc. zal wat anders zijn bij een R dan bij een K, maar het principe is exact hetzelfde.
 

hremie

Die hard MF'er
3 feb 2008
310
27
54
Het zuiden
Thnx KRemco :+, ik ga dit morgen nog eens rustig lezen als ik wat helderder ben. Zoals ik het nu lees is dit te hoog gegrepen voor mij.

Worst case, een andere Halgever op de kop tikken. Geen idee wat die dingen kosten, ik weet wel dat ze gebruikt te vinden zijn. Of ze dan nog goed zijn weet je dan natuurlijk niet.
 

Nulkommavierbar

Die hard MF'er
Donateur
2 feb 2014
681
228
37
Zwolle
@hremie: ik had soortgelijke klachten bij 123.000 km. Heb toen bij de beurt de hallgever mee laten nemen, kostte me vorig jaar 111,53 ex BTW. Viel nog mee te leven vond ik.

Jaartje ervoor had ik de bobines ook al gehad, eentje gaf plots de geest tijdens stilstaan in een krappe file op de Autobahn bij 30 graden.... Hij knetterde erover en hield flink in. Ben toen met een gangetje van 120 rustig naar huis getuft. Die andere bobine toen ook maar preventief aangepakt.

Mijn gasklephuizen zijn nog niet versleten, maar hier hoor ik bij (1100)boxers ook wel het een en ander over. Oscars Motorservice reviseert die dingen: oude inleveren en een gereviseerde vanaf de plank er weer in.

Maar eerst maar ‘ns een goede diagnose stellen voordat je diep begint te bukken indeed.....
 

hremie

Die hard MF'er
3 feb 2008
310
27
54
Het zuiden
Thnx 0,4bar, ik ben bang dat het een kwestie gaat worden van vervangen en proberen (zoals blijkbaar altijd bij electrische gremlins).
 

beemerracer

MF veteraan
1 sep 2006
1.143
8
Eindhoven
Ik heb een vraag voor de techneuten onder ons. Of de ervaringsdeskundigen. Of iemand anders die ook meeleest en zijn/haar steentje wil bijdragen.

Afgelopen week op vakantie met de S, en alles ging goed. tot zondagmiddag (5e vakantiedag, 1300km gereden). Na een tankbeurt gewoon weer gaan rijden, en ineens voelde ik dat 'ie een slag miste. Dit was bij normaal rijden, constante snelheid, en een kleine 4000 rpm. Hmmm, voelde ik dat nou goed. Nou ja, even in de gaten houden.
Een tijdje (10 minuten) niks, en toen ... weer een slag missen. Alsof de motor een keer niet vonkt, en daarna was het gewoon weer goed. Ik voelde het nog een keer, waarna ik dacht dat het misschien ergens een vuiltje zou kunnen zijn. Toen heb ik m doorgetrokken tot aan 6500 rpm, waarbij de stotter aanwezig bleef. En daarna bij 4000 rpm leek het alsof 'ie ruwer liep.

We stopten, dronken koffie, spraken erover (vrouw merkte niets), en reden na 15 minuten weer door. Motor deed het weer goed, tot na 10-15 minuten, weer een slag missen. En hoe warmer de motor werd hoe erger het leek te worden. Gestopt, nagedacht (motor stationair), slaat de motor af. Dus nu ook bij stationair slaat 'ie een vonk over (?). En dus slaat 'ie dan af.

OK, naar een expert. Duitse BMW händler, heeft motor uitgelezen, maar geen foutcode. Proefrit gemaakt, maar merkte niets. Langere proefrit, en toen merkte hij het ook.
Hij heeft daarna de bougies en en doppen gecheckt, die waren OK.
Hij heeft het gasklephuis bekeken, en gaf aan dat de as speling had. Het zou dan kunnen zijn dat daardoor een sensor misschien een foute waarde geeft waardoor 'ie een slag mist (?).

Wat vinden jullie hiervan? Wat zou het anders kunnen zijn??

Ik kan jullie hulp hier goed bij gebruiken, alvast bedankt
 

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
25.894
218
47
Solo? Omdat de kids eruit gegroeid zijn of een andere reden? :)
Solo ja.

Kinderen zijn er uit gegroeid idd. Voor veel mensen is een zijspan iets bijzonders, maar hun weten niet beter. Gaf ik ze echter de keus "auto of zijspan?" dan stapten ze zo de auto in.
Span stond in een overvolle garage, ging er tegenop zien om hem helemaal uit te pakken en nadien weer in te pakken. Met als gevolg dat ik er zo goed als nooit meer op reed.
Het is een mooi ding, maar om hem nu zo maar in de garage te laten verstoffen omdat "het jammer is om hem weg te doen" is ook weer zo wat...
 

Wobbert

MF veteraan
22 mrt 2006
1.736
20
Almere
Eindelijk weer eens een trip met de S! Kan me de laatste keer niet meer heugen.
Vrijdagavond afgesproken in Noord-Vogezen met mijn zoon die in Frankfurt woont en werkt. Heeft sinds mei de nwe Kawa Ninja en rijdt zich helemaal suf... :Y Dit weekend gaat hij de 12.000km aantikken dus petje af.

Vrijdag eind vd middag die kant op. Het weer daro was gewoon zomers! Dus erg warm. Gisteren zagen we zelfs een temperatuur staan van 33 graden! Het was dan ook flink drukker dan de zaterdag maar al met al is ook Zuid Vogezen een groot gebied dus heerlijk kunnen rijden. In 2 dagen flink wat km's gemaakt. Sommige stukken weg meer dan 1 keer gereden omdat het zo lekker sturen was.... :]
Zondagavond om 20.00 weer naar huis dus dat was een latertje. Na 1.800km weer thuis. Moe maar voldaan.

Ben wel blij met zo'n 'besmettelijk' motorvirus.... 2 van de 3 zonen rijden al motor en de derde is begonnen met lessen. Volgend jaar gezinstourtje ;)



De betere bordjes :Y:]



 

Nulkommavierbar

Die hard MF'er
Donateur
2 feb 2014
681
228
37
Zwolle
@Wobbert En nu met de gepoetste kant boven! Mooi dat je dit met je zoon kan delen, lijkt me genieten... Blijft een mooie fiets om te zien, die Hartenjager! En het mooie is dat je in Frankrijk geen ellende hebt met geluid enzo. Durf je met die brullers van jou Duitsland wel in? })
 

glk

MF veteraan
9 aug 2004
3.705
64
Gem Vlist
Henk is een rookie en mi nieuw op het forum. Wellicht wat uitgebreidere info n.a.v. Zijn vraag geven
 

motorboot

Verbreek de stilte als het een verbetering is
7 jul 2017
271
84
Wellicht kan Henk ook even aangeven wat ie nu heeft als stuur, ruitje, etc. en waar hij aan denkt qua hogere zit en waarom...?
 
  • Like
Waarderingen: glk

Wobbert

MF veteraan
22 mrt 2006
1.736
20
Almere
@Wobbert En nu met de gepoetste kant boven! Mooi dat je dit met je zoon kan delen, lijkt me genieten... Blijft een mooie fiets om te zien, die Hartenjager! En het mooie is dat je in Frankrijk geen ellende hebt met geluid enzo. Durf je met die brullers van jou Duitsland wel in? })
Hi Simon, ja gelukkig wel! En ja echt genieten. Toch wel speciaal om met zoon te kunnen toeren. De jongste gaat volgend jaar zeker mee. 2 van de 3 is niet slecht. De oudste gebruikt de motor met name voor woonwerk verkeer en is niet zo van het toeren. De Kawa boy heeft er nu 12K mee gereden in nog geen 5 maanden tijd! :}

Nee, Dld durf ik idd niet met de heksenjacht die daar gaande is. Onze eerste rit ging ook door Zwitserland maar dat heb ik dus ook niet aangedurfd. Ben toen met de RT gegaan. Maar volgende keer dus wel gewoon met de S. Wat ik daar aan lawaaimakers heb gehoord, dan valt de mijne nog wel mee. Vind ik dan ;)
 

Freeez

MF veteraan
24 jul 2007
1.059
9
52
Mijn kinderen worden groter...
Dan komt er de dag, heje paps mag ik mee... (ik word nog net geen ouwe genoemd)
En dan ga je dingen overwegen...

- Kunnen die lange slungels echt niet achterop ?
- Hoeveel hobbies heb ik nu eigenlijk ?
- Past de oldtimer en S en een samen rijd motor wel in de garage ?

R1100S-19.JPG
Dan zet je h'm eens te koop, om te kijken of er vraag naar is....
Na twee dagen blijkt dit zo te zijn (Sjes en C tjes ! zijn geliefd en worden zeldzaam)

De nieuwe doet alles perfect hoor, geen klagen. (Gewoon de Opel kadett onder de motoren)

IMG_2923.jpg

Maar ik weet zeker dat ik h'm ga missen.....
R1100S-20.JPG

Dag allemaal,
Dank jullie voor de info, lol en het samenrijden :W
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: ...Ron... en Worldbeater