BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )





Dit zijn de taferelen tijdens het vervangen van een koppeling. Bij mij ging (naar het later bleek) de koppelingscilinder in het handvat hemelen tijdens een vakantie dwars door de Alpen. Uiteindelijk alles maar vervangen, omdat de koppeling en bak redelijk op zijn kl*te had gekregen na twee dagen alles zonder koppeling te hebben moeten doen. Op en terugschakelen is een eitje, maar wegrijden is een ander verhaal...
 
Ja, er is uiteraard gewichtstransfer naar het voorwiel als je remt.
Een voertuig moet in de regel aan de voorzijde ook veel harder afremmen dan achter. Dat is een gripkwestie. :Y
Het zal wellicht niet een verschil van dag en nacht zijn, maar er zal naar mijn idee toch een verschil optreden omdat de geometrie niet veranderd bij een telelever en er daardoor dus minder gewicht naar voren gaat.
Voor veel amateurrijders misschien een voordeel, die remmen überhaupt weinig of helemaal niet bocht in.
Die krijgen een motorfiets die altijd hetzelfde aanvoelt en stuurt. :)
Ik weet niet waarom je denkt, dat er omdat de geometrie niet verandert er minder of geen gewichtsverplaatsing zou zijn. Dat je het gevoel ervaart dat de voorkant niet duikt, wil nog niet zeggen dat er geen of weinig verplaatsing is. De motor duikt wel zeker, maar de Telelever filtert dat gevoel weg. Bij de K1200 is dat nog veel erger, daar zit nul gevoel in. Dat was ook de de reden waarom de PowerCup destijds gestopt is. Vanwege de vele onaangekondigde crashes over het voorwiel. De reden waarom de meeste een Boxer niet in durven te remmen is omdat ze het gevoel missen over wat de voorband doet. Heel begrijpelijk, maar met goeie vering en banden helemaal niet nodig, destemeer omdat de geometrie(naloop) constant blijft.
 
Ik weet niet waarom je denkt, dat er omdat de geometrie niet verandert er minder of geen gewichtsverplaatsing zou zijn. Dat je het gevoel ervaart dat de voorkant niet duikt, wil nog niet zeggen dat er geen of weinig verplaatsing is. De motor duikt wel zeker, maar de Telelever filtert dat gevoel weg. Bij de K1200 is dat nog veel erger, daar zit nul gevoel in. Dat was ook de de reden waarom de PowerCup destijds gestopt is. Vanwege de vele onaangekondigde crashes over het voorwiel. De reden waarom de meeste een Boxer niet in durven te remmen is omdat ze het gevoel missen over wat de voorband doet. Heel begrijpelijk, maar met goeie vering en banden helemaal niet nodig, destemeer omdat de geometrie(naloop) constant blijft.
Ik bedoel het niet zo zwart/wit, maar bij een racer met conventionele voorvork gebeuren er duidelijk andere zaken die er bij een telelever niet gebeuren.
De voorkant wordt meer belast met het remmen bij een telescoopvoorvork, de lengte van de voorvork neemt af en dit gebruik je gelijk met insturen.
ik zei hiervoor dat het geen dag en nacht verschil is qua druk op het voorwiel, maar er is gewoon meer gewichtsverplaatsing, de achterkant wil immers sneller omhoog komen en de voorkant wordt in de grond geboord.
Door direct op het gas te gaan hou je de steile balhoofdhoek vast en kan de motorfiets een krappere lijn aanhouden. :)

Het trailbraking die wegracers graag uitvoeren is dan niet gewenst bij een telelever nam ik aan.

Knipsel4.jpg

Nou ga je in een bocht iets voorzichtiger met de remmen overweg dan de tekst doet beleven, maar meerdere verhalen laten mij wel denken dat het telelever systeem niet zaligmakend is in dit soort gevallen. Gevaarlijk zelfs. 8)7

Ik ga er nog een keer mee op Zandvoort rijden denk ik, mijn ervaringen zal ik ook delen. :Y :] :t
 
Ik bedoel het niet zo zwart/wit, maar bij een racer met conventionele voorvork gebeuren er duidelijk andere zaken die er bij een telelever niet gebeuren.
De voorkant wordt meer belast met het remmen bij een telescoopvoorvork, de lengte van de voorvork neemt af en dit gebruik je gelijk met insturen.
ik zei hiervoor dat het geen dag en nacht verschil is qua druk op het voorwiel, maar er is gewoon meer gewichtsverplaatsing, de achterkant wil immers sneller omhoog komen en de voorkant wordt in de grond geboord.
Door direct op het gas te gaan hou je de steile balhoofdhoek vast en kan de motorfiets een krappere lijn aanhouden. :)

Het trailbraking die wegracers graag uitvoeren is dan niet gewenst bij een telelever nam ik aan.

Bekijk bijlage 1468578
Nou ga je in een bocht iets voorzichtiger met de remmen overweg dan de tekst doet beleven, maar meerdere verhalen laten mij wel denken dat het telelever systeem niet zaligmakend is in dit soort gevallen. Gevaarlijk zelfs. 8)7

Ik ga er nog een keer mee op Zandvoort rijden denk ik, mijn ervaringen zal ik ook delen. :Y :] :t
 
Ik bedoel het niet zo zwart/wit, maar bij een racer met conventionele voorvork gebeuren er duidelijk andere zaken die er bij een telelever niet gebeuren.
De voorkant wordt meer belast met het remmen bij een telescoopvoorvork, de lengte van de voorvork neemt af en dit gebruik je gelijk met insturen.
ik zei hiervoor dat het geen dag en nacht verschil is qua druk op het voorwiel, maar er is gewoon meer gewichtsverplaatsing, de achterkant wil immers sneller omhoog komen en de voorkant wordt in de grond geboord.
Door direct op het gas te gaan hou je de steile balhoofdhoek vast en kan de motorfiets een krappere lijn aanhouden. :)

Het trailbraking die wegracers graag uitvoeren is dan niet gewenst bij een telelever nam ik aan.

Bekijk bijlage 1468578
Nou ga je in een bocht iets voorzichtiger met de remmen overweg dan de tekst doet beleven, maar meerdere verhalen laten mij wel denken dat het telelever systeem niet zaligmakend is in dit soort gevallen. Gevaarlijk zelfs. 8)7

Ik ga er nog een keer mee op Zandvoort rijden denk ik, mijn ervaringen zal ik ook delen. :Y :] :t
De korter wordende voorvork zorgt voor een steilere balhoofdhoek, en dus minder trail. Anders zou de motor niet willen insturen. Maar....., te weinig trail, en je bent je voorwiel kwijt. Laat het voorgaande nu allemaal gelijk blijven met een Telelever, en is de trail, de trail die je wil op maximale hellingshoek, dan is alles perfect. Enigste is dat je het gevoel in de voorband niet hebt tov een telescoop vork. Het grote voordeel van de Telelever is dat de remkrachten niet in de vork worden geleid waardoor die altijd soepel blijft veren. Ook op hellingshoek over de curbstones. Daarom kun je ook zo hard inremmen. Vergeet verder wat de journalisten schrijven. 9 van de 10 rijden zelden op een Boxer, en dan ook nog op eentje die niet voor snel rijden staat afgesteld. Leuk voor op straat tuffen, maar niet voor gasgeven. De problemen die hij beschrijft zijn die typische afstellings dingen die op een Boxer niet werken. Zeker niet op het circuit. Te lichte veren, te weinig negatief v/a, enz enz. Ben er zelf door schade en schande ook achter gekomen, de 18jr dat ik er nu mee race.
 
@gt550
Ik heb net een leuke r1100s gekocht, precies zoals jij nu omschrijft vond ik het een erg leuke motor en tot nu toe valt hij me ook absoluut niet tegen.
Ik heb een 2004 twinspark model met 55k op de teller. Wilde graag twinspark omdat die iets zuiniger schijnen te zijn. Verder geen hele grote voordelen.
Het blok rijdt lekker 'bullig' de motor stuurt veel strakker en fijner dan dat je van het gewicht zou verwachten en de algemene bouwkwaliteit doet erg solide aan.
waar ik bij aankoop op heb gelet (ben geen expert want heb hem net pas maar had me wel redelijk ingelezen):
- Algemene staat van motor (schoon, krassen, verroeste bouten/moeren)
- algemene lopen van het motorblok
- Opties (mijne heeft het brede achterwiel, korte reactie stang, handvat verwarming, stalen remleidingen, k&n filter, carbon voor en achterspatbord en de 'sport' veren (te herkennen aan de gele veren). Dit was allemaal niet bij de advertentie vermeld maar zijn natuurlijk fijne extras)
- Zijdelingse speling op het achterwiel (wiellager)en zijdelingse speling op de final drive (pinion lagers).
- Rubberen hoes naar final drive loshalen en kijken of de tunnel droog is (Final drive keerring of versnellingsbak keerring)
- Staat remleidingen (als t nog de oude rubberen zijn kunnen ze ineens kapot gaan)
- Staat remblokken en schijven, de zware BMW schijnt ze snel te verslijten.
- Onregelmatig lopen en accelereren. (Uitgelopen throttle bodies)
- in zn 6 vanuit lage toeren veel gas geven (staat van koppeling)
- Achterframe bevestigings punten aan het hoofd frame (kunnen afbreken als de motor om valt)
- versnellingsbak ophangingspunt aan frame (kan scheuren, alleen van voor 2002 geloof ik daarna hebben ze het aangepast).
- abs had ik niet maar deze schijnt wel in storing te kunnen raken dus misschien daar nog specifiek op zoeken.

Lijkt nu een hele waslijst maar geloof dat de meeste dingen niet vaak voor komen.

Succes met het zoeken naar een mooie s!
 
@gt550
Ik heb net een leuke r1100s gekocht, precies zoals jij nu omschrijft vond ik het een erg leuke motor en tot nu toe valt hij me ook absoluut niet tegen.
Ik heb een 2004 twinspark model met 55k op de teller. Wilde graag twinspark omdat die iets zuiniger schijnen te zijn. Verder geen hele grote voordelen.
Het blok rijdt lekker 'bullig' de motor stuurt veel strakker en fijner dan dat je van het gewicht zou verwachten en de algemene bouwkwaliteit doet erg solide aan.
waar ik bij aankoop op heb gelet (ben geen expert want heb hem net pas maar had me wel redelijk ingelezen):
- Algemene staat van motor (schoon, krassen, verroeste bouten/moeren)
- algemene lopen van het motorblok
- Opties (mijne heeft het brede achterwiel, korte reactie stang, handvat verwarming, stalen remleidingen, k&n filter, carbon voor en achterspatbord en de 'sport' veren (te herkennen aan de gele veren). Dit was allemaal niet bij de advertentie vermeld maar zijn natuurlijk fijne extras)
- Zijdelingse speling op het achterwiel (wiellager)en zijdelingse speling op de final drive (pinion lagers).
- Rubberen hoes naar final drive loshalen en kijken of de tunnel droog is (Final drive keerring of versnellingsbak keerring)
- Staat remleidingen (als t nog de oude rubberen zijn kunnen ze ineens kapot gaan)
- Staat remblokken en schijven, de zware BMW schijnt ze snel te verslijten.
- Onregelmatig lopen en accelereren. (Uitgelopen throttle bodies)
- in zn 6 vanuit lage toeren veel gas geven (staat van koppeling)
- Achterframe bevestigings punten aan het hoofd frame (kunnen afbreken als de motor om valt)
- versnellingsbak ophangingspunt aan frame (kan scheuren, alleen van voor 2002 geloof ik daarna hebben ze het aangepast).
- abs had ik niet maar deze schijnt wel in storing te kunnen raken dus misschien daar nog specifiek op zoeken.

Lijkt nu een hele waslijst maar geloof dat de meeste dingen niet vaak voor komen.

Succes met het zoeken naar een mooie s!
Thnx!!
 
Wat ik in ieder geval aan onderhoud wil gaan doen:
- olie
- oliefilter
- bougies
- luchtfilter afhankelijk van of het een k&n is
- versnellingsbak olie (wat raden jullie aan qua olie)
- Final drive olie (idem, wat is de juiste olie)
- remvloeistof
- koppelingsvloeistof
- kleppen stellen

Zijn er nog onderhouds punten die ik mis?
Hebben jullie nog tips mbt onderhoud bijvoorbeeld bepaalde merken/shops onderdelen?
Ik doe al jaren mijn eigen onderhoud aan motoren dus een beetje klussen kan ik wel maar zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij de beamer?

Ik was op bovenstaande lijst nog de alternator belt vergeten, die ga ik ook doen.
Als ik het goed begrepen heb, heb ik waarschijnlijk de flexbelt. Is er nog een makkelijke manier om na te gaan welke ik nodig heb (ligt naar wat ik begreep aan de 'grote' van je generator, maar hoe kom ik daar achter?)

De meeste onderdelen haal ik denk ik op Louis.nl daar lijken ze qua prijs het meest gunstig.
Ik heb ook bij dehobbyist gekeken maar die site is behoorlijk onoverzichtelijk en daardoor minder fijn in gebruik en stukje duurder.

Qua olie wil ik 20w50 minerale olie met een zo hoog mogelijk zinc gehalte gaan gebruiken en qua FD en versnellingsbak olie vol synthetische 75w140. Dit omdat Chris Harris dit aanraad. Bij jullie waarschijnlijk wel bekend. (kerel met veel kennis al scheldt hij echt wel veel te veel)
 
Ik doe ook maar eens mee. Ik heb een r1100s aangepakt met Stanhope racer voor ogen. R6 Yamaha kont erop, dat was wel werken. Tank van een fzr600, daar heb ik de benzinepomp ingebouwd. Luchtfilter van Een MF lid. Kuip van 1098 Ducati aangepast met aangepast frame van BMW. Verder uiteraard kabelwerk, verlichting etc. Volgende weken bestickeren met Martini racing.
 

Bijlagen

  • IMG_20200223_172629.jpg
    IMG_20200223_172629.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 15
Ik wil binnenkort een oliewissel doen en nog wat klusjes aan mijn r1100s. Ik heb geen middenbok. Nu leek mij een inrijklem/voorwielstandaard mij wel wat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of is iedere universele klem gewoon okay?
 
Die gebruikt een maatje van mij ook, en hij is daar al jaren tevreden over. Voor hem praktischer dan bokjes en of inrijklemmen. Zelf ben ik liefhebber van mijn paddockstands, inrijklem en voorwielbok.
 
Ik wil binnenkort een oliewissel doen en nog wat klusjes aan mijn r1100s. Ik heb geen middenbok. Nu leek mij een inrijklem/voorwielstandaard mij wel wat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of is iedere universele klem gewoon okay?
Ik vind de Steadystand erg handig, tot nu toe is er niks omgevallen. Bij alle inrijklemmen, check of de fiets 100% recht staat voor je het olieniveau peilt.

1584306223899.png

(niet mijn garage helaas)
 
Terug
Bovenaan Onderaan