BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

Kzie een sisal/katoen polijstschijf, en een blok polijstpasta... O-)

(anders kijk ook eens voor de aardigheid rond op www.polijstweb.nl ; gewoon om wat ideetjes op te doen)
Punt is da ik zo'n schijf ook heb gebruikt maar desondanks geen glimmende bocht. En ja, zelfs spulletjes bij polijstweb gekocht ....:)
Dus was benieuwd naar speciaaltjes zoals de pasta die gebruikt is
 
Wow, nice. De bochten op mijn RT zijn nog stukkie erger,soort van ingevreten. Kreeg ik zelfs machinaal niet helemaal glimmend.
Wat heb jij gebruikt icm met de polijstmachine?
Ik heb inderdaad een set met polijstblokken gebruikt die ik nog in de hoek had liggen. Ooit eens aangeschaft toen ik een complete airstream moest polijsten (lekker klusje!). Hierbij kun je van grof naar fijn polijsten in 3 stappen.


Deze set gaat het om. Voor het mooie wel even stapsgewijs opschuren tot p2500. Anders krijg je inderdaad niet optimaal resultaat. En als laatste stap wanneer alles is gemonteerd ga ik er nog langs met wat metal polish, om te voorkomen dat mijn vinger afdrukken zichtbaar worden nadat de pijp warm is geweest.
 
Ik heb een leuke plot twist.
De beste mix van mijn huidige twee motoren heb ik gevonden door 2x proef te rijden op dezelfde r1200rt. Had niet verwacht zo snel al iets anders in huis te halen: een 2011 rt :+

Bekijk bijlage 1628288

En dan ook gelijk in de 'goeiste' kleur... :+

Heb de mijne destijds nieuw in 2011 in ontvangst genomen met het idee van '3 jaar rijden, en dan de (toen) nieuwe vloeistofkoeleRT in huis halen...'..., maar..., tussen 2011 en 2021 zitten inmiddels 10 jaren, en de PolaRT staat er nog altijd... :/ :/

...en ik kan nog steeds geen enkele reden bedenken om het ding weg te doen... :/



Uit de tijd dat we nog zonder enig probleem naar het buitenland konden...

i-Czc7rqv-XL.jpg
 
De laatste keer dat zo'n ding (zonder brandende koplamp) achter ons aan kwam kostte ons dat 530 € elk😒😔😊.
En ontsnappen is er niet bij!
Ten eerste sta je op beeld, en Herr agent weet zo'n ding te besturen!
 
Punt is da ik zo'n schijf ook heb gebruikt maar desondanks geen glimmende bocht. En ja, zelfs spulletjes bij polijstweb gekocht ....:)
Dus was benieuwd naar speciaaltjes zoals de pasta die gebruikt is
In het topic wat heb jij vandaag aan je motor gedaan gebruiken ze gewoon huis-tuin-en-keukenmiddelen.
WC eend heeft daar resultaten laten zien die ik als voormalig werkvoorbereider in de metaal niet voor mogelijk hield.
 
Ik heb inderdaad een set met polijstblokken gebruikt die ik nog in de hoek had liggen. Ooit eens aangeschaft toen ik een complete airstream moest polijsten (lekker klusje!). Hierbij kun je van grof naar fijn polijsten in 3 stappen.


Deze set gaat het om. Voor het mooie wel even stapsgewijs opschuren tot p2500. Anders krijg je inderdaad niet optimaal resultaat. En als laatste stap wanneer alles is gemonteerd ga ik er nog langs met wat metal polish, om te voorkomen dat mijn vinger afdrukken zichtbaar worden nadat de pijp warm is geweest.
Okay, thx. Moet ik misschien maar eens het complete polijst programma afwerken
In het topic wat heb jij vandaag aan je motor gedaan gebruiken ze gewoon huis-tuin-en-keukenmiddelen.
WC eend heeft daar resultaten laten zien die ik als voormalig werkvoorbereider in de metaal niet voor mogelijk hield.
Ja, de wc eend komt ook regelmatig voorbij op FB. Zelf nog nooit geprobeerd. Althans op de bochten ;)
 
De voorvork keerringen zijn aan vervanging toe. Pas nog voor het eerst bij mijn RT gedaan en ging prima. Krik onder het blok zodat voorwiel van de grond is en voor de rest iesie piesie. Al was het wel een niet 1-2-3 verhaaltje om de keerringen eruit te krijgen. Nog origineel dus zaten er een beste tijd en aantal km's in.
Nu wil ik ook meteen het benzinefilter vervangen. Volgens manual stelt het 'niet veel' voor (althans zo lees ik het ;-) ) Tank eraf en het kunstje kan gedaan worden.
Iemand al eens gedaan en nog tips cq dingen om op te letten?
 
Zorgen dat je tank zo leeg mogelijk is misschien. Scheelt weer wat geknoei.

Voor wat betreft het polijsten, het stapsgewijs opschuren en dan van grof, medium naar fijn polijsten geeft wel serieus effect.

Op onderstaande foto heb ik het middendeel met medium compound gepolijst (deze moet dus nog een keer fijn gepolijst worden!) en de glans is al ontzettend diep. Alles om het middenstuk heen is enkel grof gepolijst. Het is wel even werk, en als je overal goed bij wil kunnen is een extra paar handjes ook wel makkelijk.

1620244154192.png
 
.

Ooit (jaaaaaaaaaaaaaaaren geleden...) ook eens aan het polijsten geweest... :Y


i-zGsdVbq-L.jpg



Maar..., dat had een geheel andere reden... :/


i-T7CTnhH-L.jpg


i-2szKqgg-L.jpg




Want de reden destijds was 'dit'... :/


i-FZW7d3L-L.jpg


i-7vCRSX9-L.jpg


i-Kjm28p5-L.jpg


i-P4XLq9k-L.jpg


i-FB95cLL-L.jpg
 
Een 'klusje' dat vooral erg tijdrovend bleek te zijn !
Achteraf had ik gewoon die hele katalysator er tussenuit moeten zagen, en er een stuk RVS pijp tussen moeten lassen..., dat had mij een HOOP arbeid gescheeld... :+

Uiteindelijk hebben de 'kat-loze' bochten er maar anderhalf seizoen onder gezeten, en ik denk dat ik mij herinner dat toen iemand uit België die bochten overgenomen heeft.

In de verkoop dus..., vooral ook omdat ik in 2009 de eerst gemaakte prototype-set van HPE overgenomen heb van Engelsman Nigel, de drijvende kracht achter Sandbar Composites ( www.sandbarcomposites.co.uk ).

Nigel had ik tijdens een meet-greet-and-ride-out in 2006 (georganiseerd via het Engelse Boxertrix-forum-gedoe) leren kennen, en zo af en toe hadden we contact.

En hij deed o.a. zaken met HPE en Ilmberger, en op zijn eigen bedrijfsgerelateerde-beurs-show-R1200S was deze demo-proto-set gemonteerd.

Omdat op een gegeven moment de HP2 Sport gepresenteerd werd, heeft hij zijn zwart/witte R1200S verkocht, en ik kreeg een berichtje van hem dat hij de HPE bochten en Ilmberger onderkuip als losse set ging aanbieden, en of ik er belangstelling voor had.

...heb maar gelijk 'yes' gezegd... :+



Op deze manier heeft Nigel's R12S op diverse beurzen gestaan (hij had er trouwens in 2009 een originele HP2 onderkuip onder) :

i-b9hDTcq.jpg


i-SRX9dzV.jpg




In 2009 heb ik dus die (toen nog...) zwart/witte Ilmberger onderkuip en de proto-HPE bochtenset van hem overgenomen. De onderkuip heb ik voorzien van een set snelsluiters en originele HP2 ophangbeugels, en voor de bevestiging aan de achterkant (ter hoogte van de voetsteunen) heb ik zelf een ophang systeem gemaakt.

En in het carbon heb ik een gat gemaakt, zodat je het oliepeil-glaasje kunt zien.


i-PJmv7Jm-L.jpg


i-JbnncS7-L.jpg




Omdat alles prototype materiaal was, klopte er van de uitlijning ook niet veel..., uiteraard heb ik dit aangepast. En de steun die Ilmberger meeleverde bij de onderkuip, die heb ik in de afvalbak gegooid..., als in : leuk bedacht, maar geen gezicht.

De bevestigingsgaten t.b.v. de van de Ilmberger-steun in die carbon onderkuip zijn dicht gemaakt. Op foto 3 zie je die originele gaten nog ; daar had ik ze tijdelijk afgedicht met een rubber dopje.

i-R8Sz3kv-L.jpg




De eerst gemaakte set. Met ruimte voor een katalysator, en met een keurig E-keur plaatje..., echter..., er heeft nooit een katalysator in gezeten. Dat E-keur plaatje zat er puur voor de beursvloer op... :+

i-gwqkk6P-L.jpg


i-FPCqNXS-XL.jpg




En om nog fatsoenlijk bij het oliefilter te komen, heb ik een gereedschapje gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Aansluitend is ook in 2009 de hele (onderkuip)bende in de juiste 'bedrijfskleuren' gespoten.
Waarbij ook het stickermateriaal, spuitwerk is.


i-xCRkm5b-L.jpg



En om een 'mooie' symmetrie in het geheel te krijgen tussen links en rechts, heb ik aan de rechterkant een zwart rondje geplakt..., en dat dan ter hoogte van het linker olie-peil-kijk-gaatje... ;)


.
 
Laatst bewerkt:
Als er nou nog iemand die verbouwing wil starten; hier staat nog een prachtbasis te koop.
En volgens mij heeft hij ook nog een onderkuip, laser uitlaat, bochtenset, tanktas, etc etc.
Vriend van me, zeer nette motor.

BMW R1200S
€ 5.500,00
 
Een vriend van mij had dit weekend op Mettet wat minder geluk met zijn R1200S:
Op het einde van het rechte stuk ging de motor 'Plof! Taktaktaktaktak' in combinatie met een dikke rookpluim en wegvallen van vermogen.
Toen hij van de baan kwam rijden, hoorden we meteen dat het goed fout zat!
Op aanraden van @RoyalClub even kleppendeksel en bougie gedemonteerd. Deze laatste was helaas tot moes gestampt door de zuiger. -O-
Vermoedelijk big end lager de geest gegeven & de zuiger had alles op z'n pad meegenomen. Daar eindigde zijn weekend dus..
Zonde want hij was steeds zo zuinig op zijn S! Had slechts 40000km.

RoyalClub: leuk je te ontmoeten en bedankt voor je hulp & diagnose! (We didn't shoot the messenger! Zeker gezien het in het Duits was :+).
Was fijn om zoveel CB500's op de baan te zien! 8-)

r1200smettet.jpg
 
Leuk om hier mee te lezen. Heb zelf een R1100RT, maar die identificeert zich meer als een S. Rijd soepel, trekt goed en zuipt een flinke 1:15,5.

IMG-20210509-WA0025.jpeg


Ik merk dat hier veel meer geknutseld wordt dan in het RT topic. Lijkt me tof om te weten of hier ook goede motronic kennis aanwezig is. Ik heb sinds aanschaf al 20 kont-pk gevonden door de kleppen te stellen, zero=zero, TPS en natuurlijk piet precies synchoon te stellen. Alleen is hij er niet zuiniger op geworden, zelfs als ik me gedraag. Ik ruik hem ook bij stoplichten. Waar zou dat aan kunnen liggen?
 
Leuk om hier mee te lezen. Heb zelf een R1100RT, maar die identificeert zich meer als een S. Rijd soepel, trekt goed en zuipt een flinke 1:15,5.

Bekijk bijlage 1630403

Ik merk dat hier veel meer geknutseld wordt dan in het RT topic. Lijkt me tof om te weten of hier ook goede motronic kennis aanwezig is. Ik heb sinds aanschaf al 20 kont-pk gevonden door de kleppen te stellen, zero=zero, TPS en natuurlijk piet precies synchoon te stellen. Alleen is hij er niet zuiniger op geworden, zelfs als ik me gedraag. Ik ruik hem ook bij stoplichten. Waar zou dat aan kunnen liggen?
Mijn R1100S deed niet zo veel beter kwa verbruik. Mijn record was 1 op 16.5 (6l /100km). De K&N filter vervangen door een papieren filter hielp wel!
 
De 1100 was gewoon niet de zuinigste,
Ik verbaasde me er ook over dat, toen ik vorige week een 1250 RT mee kreeg als vervangmotor, die zo'n flinke liter meer consumeerde dan mijn GS 1250, ondanks dat die ook al ingereden bleek, en zelfde werd bereden als de GS.
Ik verbruik met de GS +/- 6 l/100 km,
Met de GS 1100 was dat indertijd makkelijk 7,5 l/100 km.
 
Ik hou het verbruik niet bij, maar 1:20 scoort de HP2 toch wel snel op de openbare weg. 8-)
Alleen van mijn GS hou ik het zo nu en dan bij, die rijdt altijd 1:26 of beter.
Maar dat is hier een éénpitter, geen boxer.

In het verleden ook wel woon~werk op een S1000R gedaan.
Maar ik vond de afstand al snel zonde voor het mooie apparaat.
En beter dan 1:14 deed die ook niet, de kosten liepen aardig op met dat plezier dagelijks. :]
 
Na een nieuwe lamdasonde nu een normaal verbruik van rond de 1:17 :)
Straks de John Gemi chip er nog in met een nieuwe brandstofpomp, benieuwd wat dat doet.
Versnellingsbak ook gereviseerd, verwacht dat die nog wat zwaarder loopt zelfs.

Zo'n BMW houdt je wel aardig van de straat.

In juli mag ik weer naar circuit Zandvoort. :]
 
Gisteren klein rondje gereden na enkele maanden.
Moest de motor even nalopen na aanhoudende rook in de ochtend.
Kort wat olie dampen via de uitlaatbochten ben ik wel gewend, maar dit was na een minuut of drie niet over met roken. :?
Toen laten staan om erge schade te voorkomen.

Gelukkig heb ik ook nog een zuinige baby GS. :]

In de middag de HP2 nagelopen, verdacht het oliefilter omdat ik die te hard had aangedraaid wist ik nog.
En daar zat ook wat olie omheen en onder, maar het bleek dat er ook wat olie tussen de koelribben van het onderblok zat.
Alles droog gemaakt en het kwam niet meer terug na start en controle.
Ik hou het op een ongelukje met verversen twee maanden geleden. _O-
Daarna heeft de motor onder de hoes geslapen tot gisteren.

Volgende week even 100 km doen. O-)

PSX_20210601_165614.jpg

PSX_20210602_104215.jpg

En dan naar de Eiffel als de plannen doorgaan. :]

Afgelopen maandag 1.53 met de RR gereden op Zandvoort.
Over twee weken ben ik fitter en hopelijk nog wat sneller.

Ik ga dit jaar ook een keer met de HP2 dacht ik gisteren. :Y
 
Laatst bewerkt:
Na een nieuwe lamdasonde nu een normaal verbruik van rond de 1:17 :)
Straks de John Gemi chip er nog in met een nieuwe brandstofpomp, benieuwd wat dat doet.
Versnellingsbak ook gereviseerd, verwacht dat die nog wat zwaarder loopt zelfs.

Zo'n BMW houdt je wel aardig van de straat.

In juli mag ik weer naar circuit Zandvoort. :]
Herkenbaar: soms houdt ie je van de straat, dan is er werk aan de winkel. Maar kan ie er hopelijk wel weer even tegenaan. Brandstofpomp ook al gehad, zo rond de 60k. Regelmatig even het brandstoffilter meepakken bij onderhoud vanaf nu is altijd goed :+ Mijn lambda is nog niet geweest, hoe lang gaan die dingen mee dan? En ga je dan voor OEM of imitatie?
 
Mijn integraal ABS(2) is helaas kapot gegaan... vond 2000 piek ex plaatsen (nieuw OEM) of 1300 piek revisie (inclusief arbeid) toch teveel voor een systeem wat misschien opnieuw stukgaat.... Heb de boel laten uitbouwen. De ellende is nog wel dat ik netjes om het jaar de boel liet verversen en spoelen volgens onderhoudschema, puur om dat systeem goed te houden :(

Positieve kant: Nu is de fiets wèl 6 kilo lichter èn remt ‘ie met meer gevoel :')O-)
Donderdag meteen ‘n marathonrit gemaakt in de Harz (helaas zat de Kyffhauser dicht, maar de BikerOase was wèl open:))en toch weer genoten van het fijne sturen met deze fiets. Die 100pk en 100nM maken het gewoon voldoende om nog een potje te kunnen knallen;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan