BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

gisteren avond een proefrit gemaakt op een r1200rs.

eerst de motoren eens naast elkaar gezet, het zijn alle 2 sport-tour motoren.
De zit is duidelijk anders op de r1100s. De voeten dichter bij de billen en achter het zitvlak zeg maar.
De r1200rs zitten de voeten wat lager en verder naar voor waardoor je toch echt heel anders (en veeeeeeel fijner) zit.

De motor is verassend licht in het rijden, en stuurt ongelooflijk fijn.
Je kunt wel merken dat hier in de techniek zo'n 17 jaar verschil zit..... pfoe heej.

Zodra ik op de motor ging zitten met alle 2 mijn voeten op de voetsteunen voelde ik het direct: dit is veeeeeel beter. Je gaat zitten en toch wat sportief voorover, maar veeeeeeeel relaxter voor mijn benen, geen spanning op mijn knieën wat bij de r1100s wel het geval is.
Nu je weet hoe het voelt, weet je waar je op moet letten natuurlijk.... en bij kortere ritjes stoor ik me er ook niet aan en viel het ook niet op, daarom kom ik er nu pas achter.
Uiteraard is wat voor jou als rijder een fijne positie is, heel persoonlijk, maar dit was voor mij echt super.

even door de polder gereden met het ding, bochtje gepakt, flink geremd, quickshifter pro geprobeerd (op en neer dus); dat is ook wel erg leuk.
Ik vond het telelever gedoe erg fijn rijden ,maar nu merk ik (en dat had ik stiekem ook wel gelezen) dat je met de modernere vering van de BMW toch veel meer gevoel lijkt te hebben over wat de motor aan het doen is.

De motor zag er super goed uit en reed dus fantastisch.
er was 1 klein minpuntje..... de dagrijverlichting was het glas van kapot door steenslag (verder geen putje of plekje te vinden op de motor!)
De verkoper gaat nog even kijken wat we hiermee kunnen doen, want op een motor van deze prijsklasse en leeftijd (2016) vind ik dat ook dat gewoon in orde moet zijn ;)

als dit goed opgelost kan worden, dan zit ik met mijn dikke reet binnenkort op een vrij moderne r1200RS :D
is wel even een hele stap, is toch een heel andere klasse motor (prijs-technisch dan) t.o.v. de R1100s die ik nu heb..... en ik had ook niet verwacht mijn eerste motor"tje" zo snel weer weg te doen als ik eerlijk moet zijn!

Zou ik niet doen!
Je bent verkocht...
Je had dus gelijk whahaha


EDIT: zojuist bericht gehad van de verkoper over de DRL die stuk is. Dat is geregeld en wordt netjes opgelost :)
Ofwel: nu begint het wachten tot ik mijn nieuwe motor op kan halen :P hahahah
 
Laatst bewerkt:
vrijdag de nieuwe fiets opgehaald.
man man man...... wat een heerlijke machine.
Zaterdag een lekkere rit mee gemaakt en stapte zo fris als een hoentje van de motor.
De motor voelt echt veel fijner aan en je krijgt er gelijk veel meer vertrouwen door. ERRUG fijn dus.

IMG_20210918_151142-4K.jpg

IMG_20210918_151134-4K.jpg


Maakt op het gas een heerlijke boxer brom. Uitlaat is origineel maar zit een klep in en dat hoor je wel :) Is dus niet meer zo een stofzuiger als de r1100s was hahaha

moet alleen even uitvogelen of het alarm niet anders kan.
Er zit geen keyless ride op (gelukkig) maar daardoor gaat het alarm aan zodra ik het contact aan zet (of helemaal niet, als ik dat uitschakel in de boordcomputer). Iemand hier tips?
 
vrijdag de nieuwe fiets opgehaald.
man man man...... wat een heerlijke machine.
Zaterdag een lekkere rit mee gemaakt en stapte zo fris als een hoentje van de motor.
De motor voelt echt veel fijner aan en je krijgt er gelijk veel meer vertrouwen door. ERRUG fijn dus.

IMG_20210918_151142-4K.jpg

IMG_20210918_151134-4K.jpg


Maakt op het gas een heerlijke boxer brom. Uitlaat is origineel maar zit een klep in en dat hoor je wel :) Is dus niet meer zo een stofzuiger als de r1100s was hahaha

moet alleen even uitvogelen of het alarm niet anders kan.
Er zit geen keyless ride op (gelukkig) maar daardoor gaat het alarm aan zodra ik het contact aan zet (of helemaal niet, als ik dat uitschakel in de boordcomputer). Iemand hier tips?
Mooi ding, en ik geloof je direct dat het meer vertrouwen geeft die moderne boxers zijn wel erg goed, ook nog over getwijfeld om er een aan te schaffen. Maar voor de lange (vakantie) stukken heb ik een K1300GT gekocht, naast de R1100S die kon ik ((nog) zeg nooit nooit) niet loslaten O-).
 
De remmen ook maar eens aangepakt.
Om een lang verhaal kort te maken :

Vervang de remslangen !

Ik ben normaal echt niet zo benauwd en al helemaal niet van de veiligheid, maar dit is echt bloedlink.
Zonder dat je van buitenaf kunt zien dat ze slecht zijn kunnen ze ieder moment knappen.

Tussendoor ook weer een lekker circuitdagje gehad, dan doet ie het nog best goed die ouwe S.
 

Bijlagen

  • IMG_20210928_172653.jpg
    IMG_20210928_172653.jpg
    138,1 KB · Weergaven: 22
Ja die remslangen staan bij mij ook nog op de to do lijst. Ziet er idd eng uit op de foto, ii moet er eigenlijk niet aan denken om door mijn rem heen te knijpen :N
 
Die heb ik er nu op zitten ja, maar gewone slangen zijn mij in de regel ook best zat.
Had een standaard setje van Goodrich, de slang achter pastte niet meteen, ik heb een nippel met ander schroefdraad op de remleiding gezet.
Veel zetten er ook gewoon 2 slangen aan de voorkant op.

Let dus goed op dat je het goede spul krijgt, er hebben meer types remklauwen op gezeten wat het moeilijk maakt.
 
Iemand vroeg hoe het op het circuit met de linkerbochten gaat.
Hoewel ik het al wist, ging het lampje pas branden na zijn vraag.
Het zijn dus voornamelijk linkerbochten waar ik moeite heb om de apex te raken.
Daarna kan ik meestal juist wel heel snel op het gas.

Tips ? Ik dacht zelf dat het "slow in, fast out" hier misschien gewoon juist tegen werkt.
Hoewel dat omdraaien ook niet bepaald makkelijk is.

Ook weer flink onderhoud aan het doen.
Nieuwe gaskabels, alle vloeistoffen en een nieuwe chip om te proberen.
Alles weer in orde zetten voor de 1ste circuit dag waar ik enorm naar uit kijk. :]
 
Iemand vroeg hoe het op het circuit met de linkerbochten gaat.
Hoewel ik het al wist, ging het lampje pas branden na zijn vraag.
Het zijn dus voornamelijk linkerbochten waar ik moeite heb om de apex te raken.
Daarna kan ik meestal juist wel heel snel op het gas.

Tips ? Ik dacht zelf dat het "slow in, fast out" hier misschien gewoon juist tegen werkt.
Hoewel dat omdraaien ook niet bepaald makkelijk is.

Ook weer flink onderhoud aan het doen.
Nieuwe gaskabels, alle vloeistoffen en een nieuwe chip om te proberen.
Alles weer in orde zetten voor de 1ste circuit dag waar ik enorm naar uit kijk. :]
Welke soort vering heb je er onder?
 
Hij heeft het zogenaamde sport pakket met korte reactie stang en plank harde vering.
 
Hij heeft het zogenaamde sport pakket met korte reactie stang en plank harde vering.
De gele standaard showa vering is eerlijk gezegd wel een beetje prut.
Je eerstvolgende investering zou het best een set Ohlins oid kunnen zijn, gemaakt op jouw gewicht.
Dat levert je een heel wat beter rendement in rondetijden op dan enkele Nm in het middengebied of enkele pk,s bovenin...
Maar goed, ik kijk niet in je portemonnee ;)
frontspring.jpg
 
Je kunt zelf heel goed in mijn portemonnee kijken, vooral diep en ver kun je kijken !

Vering staat op de to-do lijst.
Ik ben ook niet echt te spreken over de huidige vering en dan vooral omdat ik hem te hard vindt.
Nieuwe Öhlins vering zit dan weer gewoon niet in het budget. (Zonder te weten wat dat kost)
 
Je kunt zelf heel goed in mijn portemonnee kijken, vooral diep en ver kun je kijken !

Vering staat op de to-do lijst.
Ik ben ook niet echt te spreken over de huidige vering en dan vooral omdat ik hem te hard vindt.
Nieuwe Öhlins vering zit dan weer gewoon niet in het budget. (Zonder te weten wat dat kost
Je kunt zelf heel goed in mijn portemonnee kijken, vooral diep en ver kun je kijken !

Vering staat op de to-do lijst.
Ik ben ook niet echt te spreken over de huidige vering en dan vooral omdat ik hem te hard vindt.
Nieuwe Öhlins vering zit dan weer gewoon niet in het budget. (Zonder te weten wat dat kost)


Mijn set was ongeveer 1750 euro
 
Lijkt me heerlijk dit!
Geen goedkoop grapje, hoewel ik de uitgave snap als je rondetijden wilt verbeteren.

Ikzelf heb de tik om bij ieder voertuig wat ik tweedehands koop om het onderstel aan te pakken. Bij de S ben ik bij Wilbers uitgekomen. Ik denk dat je bij Hyperpro ook veel waar voor je geld hebt. Maar Öhlins is natuurlijk wel een beste stap verder!
 
Ook blij met Wilbers voor op straat ;-)
 

Bijlagen

  • 34DD01F5-89B5-4BA3-83A1-561220981F3F.jpeg
    34DD01F5-89B5-4BA3-83A1-561220981F3F.jpeg
    120,4 KB · Weergaven: 10
  • F48A7DC8-04F7-4312-AA52-3CE63B6D1C67.jpeg
    F48A7DC8-04F7-4312-AA52-3CE63B6D1C67.jpeg
    148,8 KB · Weergaven: 11
Ik ben al voorzichtig wat op zoek naar Öhlins.
Het zal voor mij de eerste keer worden om geld in vering van een wegmotor te stoppen.
Best een goed idee om anders bij een betaalbaar alternatief te kijken.
 
Er valt zoveel eer te behalen aan vering, daar zul je geen spijt van krijgen. Goede vering en demping zorgt ervoor dat iedere aanwezige pk meer waarde krijgt. Lekker de hoek om en geen gestuiter. Je banden zijn er overigens ook blij mee.
 
Alle drie mijn Beemers zijn voorzien van Hyperpro voor en achter.
Bovendien geïnstalleerd en afgesteld bij hun eigen service center in Werkendam of Alphen aan de Rijn.
Zelfs ervaren motorfietsmonteurs willen op de automatische piloot er nog wel eens de verkeerde hoeveelheid olie in doen terwijl de luchtkamer afwijkt met vervangingsveren.
Zo ook wel eens een ZX-10R overgenomen. :)

Als ze even je motor vastpakken of aan de hand naar binnen rijden dan sta je al met je mond vol tanden wat ze gelijk allemaal vertellen over de huidige rijeigenschappen.
Het lijkt wel een reading van Jomanda..
"Deze valt bij langzame bochten naar binnen en loopt snel wijdt bij snelle bochten".. ik: WTF hoe weet jij dat?
Ik heb nog niets verteld. 8)7

Al de eerste meters bij het naar huis rijden voel je het verschil.
Niet te enthousiast aan het gas draaien bij de eerste bocht.
De wetten van de natuur zoals koude banden blijven onaangetast. :+ :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan