BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

Voor zover ik het aan de foto's kan zien is dit wel een motor zonder ABS, ik weet niet of dat belangrijk voor je is, of dat je het zelf ook al gezien had, maar het is wel een verschilletje ... ik zeg het maar effe, want het zou vervelend zijn als je het nog niet gerealiseerd had.
Dank voor je alertheid. Aangezien dit toch ket regelmaat een probleem is bij BMW, en erg kostbaar om te repareren zie ik dit als een +. Heb jaren BMW gereden en meer last dan profijt gehad van de ABS.
 
Zelf heb ik het integrale ABS-systeem, en van 29k inmiddels naar 152k gereden. Geen problemen met het systeem gehad. Maar misschien heb ik wel mazzel...:) De kosten kunnen bij problemen bar snel oplopen vrees ik indeed -O-;(
 
Net terug vanuit Zuid Spanje: begint de bak lawaai te maken. Eerst beetje schurend geluid en wordt steeds iets erger: dus maar even met Oscar in gesprek gegaan: de ingaande as in de versnellingsbak (prise-as) is versleten. Dat is op zich geen ramp en lijkt me geen schande bij 151.000 km. Maar nu blijkt dat er nóg iemand met een S-je dit euvel heeft en wat zegt de onderdelen-leverancier van BMW: ‘deze onderdelen zijn ‘op’ en worden eerst niet meer gemaakt’.... Pardon? ‘Eerst niet meer gemaakt?...’ Bizar verhaal en lekker van BMW dat dit het dan is☹

Schijnt wel een probleem aan het worden te zijn als ik Oscar zo hoor. Er zullen natuurlijk nog meer S-jes (en RT/GS’jes) aan komen met dit euvel en dan....

Ik zit eraan te denken om een tweedehands bak te kopen met een goede as erin. Maar eerst nog een check hier.Bekijk bijlage 1405655

Vraag dus: weet iemand een ingang om aan deze prise-as te komen? Kent iemand een handige reviseur met een draaibank die dit na zou kunnen maken o.i.d?Bekijk bijlage 1405656

Afloop:
Daniël heeft mij zijn price-as gedoneerd voor een zeer zacht (bijna symbolisch) prijsje. En daar omheen zat ook nog eens zijn complete versnellingsbak ;) Die meteen als donor in de mijne geplaatst, want hier is nog maar 65k mee gereden, thanks Daniël! Jouw bak leeft bij deze voort...:+

Het gerammel is weg en nu, duizend kilometer verder, geen problemen mee ondervonden. M’n eigen bak ligt nu bij mij op de plank, zit nog genoeg bruikbaar spul in voor een toekomstige bakrevisie :P
 
Goedemiddag,

Ik heb recent een R1100S gekocht van 1ste eigenaar, aankoopfactuur en bestelbon erbij 😀. BJ 2002 en 29.000 km.

Opties 5,5 J achtervelg, lazer uitlaat (zonder cat) K&N luchtfilter en chip.

Leuk om op dit forum te lezen over sport boxer en wie weet tot ziens bij boxerrit in 2019.

grt. Mark
hey mark,

de motor (fazer 600 s2 uit 2007) van me vrouw gaat de deur uit!

dit omdat alleen ik er nog maar op rijd als ik er op uit ga met me zoon.
en hij is eigenlijk te klein voor mij.

nu wil ik er een r1100s voor kopen.
en zie die van jou op mp staan.
waarom doe je hem zo snel alweer van de hand??

groet, roel[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt:
ik zal me even voorstellen in dit topic!

ik ben Roel 38 jaar en woon in alkmaar

rij zelf een yamaha fz1n uit 2009
en mijn vrouw heeft een yamaha fz6 s2 uit 2007.

zoals hierboven al beschreven te hebben gaat de fz6 de deur uit.
door alle rugproblemen en operaties rijd ze niet of nauwelijks meer en gebruik ik hem als ik er samen met mijn zoon van 10jaar er op uit ga.( wat steeds vaker het geval is)
nu de fz6 eigenlijk te klein voor mij is, en zelf al een 4 cilinder heb wil ik graag een r1100s

ik heb hiervoor een vtr sp1 gehad en een 2 cilinder is toch het mooiste wat er is!!!!!

nu vind ik zelf de wit blauw rode boxercup een hele mooie( ben in het verleden al eens verliefd op de boxercup van motorboot geweest maar die was me ff te prijzig)

er staat er nu een op mp uit 1998
is die hier bekend?

heb wat rond gelezen maar als ik het goed lees is deze kleurstelling van de boxercup pas in 2000 uitgekomen. klopt dat?

zijn er op de standaard dingen na nog tips over het kopen van een r1100s?

weet je een mooie goed onderhouden r1100s te staan hoor ik het graag!!!
hoeft niet persé een boxercup te zijn hoor want ben bang dat het budget dat toch niet toelaat*D


hoor het graag,

groet, Roel
 
Die van mij staat nog steeds te koop, inruil bespreekbaar :)
En ik heb de duostepjes ook nog..samen met goed verstelbare vering....
Succes!.
 
aah dus toch!! heb hem dan zien staan idd!!
op de foto staat hij voor de witte openslaande deuren.

blijft een fantastisch mooie motor!!!
maar dat gaat vrouwlief nooit goed vinden als ik weer ga bijleggen.
 
Ik heb mijn blauwe S inmiddels 6jr in bezit. Nog steeds erg happy mee.
Ik heb slechts enkele aanpassingen gedaan. Een voorspatbord verlenger, een hoger bmw ruitje, achterwiel hugger an carbon, een bagster zadel en de wielen in blauw laten spuiten.

Het enige waar ik nu nog over twijfel.....het oranje glas van de knipperlichten voor en achter veranderen naar wit. Of laat ik het orgineel.
Iemand tips in geval ik toch ga aanpassen ?
 
Nou, serieus, als ik zie voor hoe weinig geld je een R1100S kunt kopen, of een andere (oudere) BMW, dan vind ik de aanschafprijs zelf eigenlijk geen duur geintje.

Nee, maar wat je niet betaald aan de aanschaf geef je daarna wel uit aan achterstallig onderhoud 😂
 
Nee, maar wat je niet betaald aan de aanschaf geef je daarna wel uit aan achterstallig onderhoud 😂

Als mensen idd een koopje zoeken gebeurt dat met bijna elke motor wel. Als je een goed onderhouden motor koopt, zul je dus uiteindelijk in z,n algemeenheid niet duurder uit zijn! . Ik heb al zoveel koopjesjagers afgewimpeld, dat wil je niet weten! Die kopen dan even later met droge ogen een "'boxercup'' uit 1999...niet wetend dat dit gewoon een monospark is met leuke plastic kappen...
Of een compleet vernaggeld apparaat die schade gehad heeft.
 
Nee, maar wat je niet betaald aan de aanschaf geef je daarna wel uit aan achterstallig onderhoud 😂
Gniffel, ja ... gelukkig heb ik die ervaring zeker niet. Sterker nog, de enige BMW die mij echt grof geld heeft gekost was een gloednieuwe full spec GSA. Mijn 1100S en 1200S zijn bijzonder betrouwbaar gebleken. Ik zou niet snel weer een nieuwe BMW durven kopen als ik kijk naar het versnellingsbakkengezeur en de daaropvolgende doofpotpolitiek van de kant van BMW.

De dealer ben ik ook niet geheel over te spreken als het over coulance gaat. Simako gaf mij €17.000 terug voor een motor van een jaar jong, die bijna €25.000 had gekost. En twee maanden later stond hij voor ruim €21.000 weer in de showroom. Zonder nieuwe schijven mind you, terwijl ze dat op de offerte als (niet mis te verstane) kostenpost opvoerden om hem weer 'acceptabel' in de showroom te krijgen. Hij is letterlijk enkel opgepoetst en met zijn verrotte versnellingsbak terug de showroom ingegaan.

Ouwe BMW's daarentegen .... fijn! Heb je ook niets met de dealer te maken.
 
Nou, serieus, als ik zie voor hoe weinig geld je een R1100S kunt kopen, of een andere (oudere) BMW, dan vind ik de aanschafprijs zelf eigenlijk geen duur geintje.

Inderdaad. En de afschrijving is minimaal. Daar mag iets meer onderhoud tegenover staan. Overigens, de S blokken zijn in z,n algemeenheid zeker niet de slechtste boxers! Ondanks hun relatief hogere vermogen...
 
Inderdaad. En de afschrijving is minimaal. Daar mag iets meer onderhoud tegenover staan. Overigens, de S blokken zijn in z,n algemeenheid zeker niet de slechtste boxers! Ondanks hun relatief hogere vermogen...

Mijn elfje kocht ik met 50K op de teller en ben probleemloosnaar de 90K toegereden. Ik heb hem alleen maar weggedaan omdat mijn twaalfje zich aandiende,en die kocht ik met 70L en staat inmiddels op ruim 97K. Als een nieuwe loopt 'ie! (En dat wil zeggen dat hij vaak op één poot staat te bonken bij het verkeerslicht, maar zodra het gas erop gaat wil hij wel ... _O- )
 
Gniffel, ja ... gelukkig heb ik die ervaring zeker niet. Sterker nog, de enige BMW die mij echt grof geld heeft gekost was een gloednieuwe full spec GSA. Mijn 1100S en 1200S zijn bijzonder betrouwbaar gebleken. Ik zou niet snel weer een nieuwe BMW durven kopen als ik kijk naar het versnellingsbakkengezeur en de daaropvolgende doofpotpolitiek van de kant van BMW.

De dealer ben ik ook niet geheel over te spreken als het over coulance gaat. Simako gaf mij €17.000 terug voor een motor van een jaar jong, die bijna €25.000 had gekost. En twee maanden later stond hij voor ruim €21.000 weer in de showroom. Zonder nieuwe schijven mind you, terwijl ze dat op de offerte als (niet mis te verstane) kostenpost opvoerden om hem weer 'acceptabel' in de showroom te krijgen. Hij is letterlijk enkel opgepoetst en met zijn verrotte versnellingsbak terug de showroom ingegaan.

Ouwe BMW's daarentegen .... fijn! Heb je ook niets met de dealer te maken.
dat verhaal heb ik destijds ook op MF gelezen? van die bak? Sneu verhaal idd. Niet alle dealers zijn zo hoor O-)😅
 
dat verhaal heb ik destijds ook op MF gelezen? van die bak? Sneu verhaal idd. Niet alle dealers zijn zo hoor O-)😅

Ja, ik heb er wel es iets over gezegd ja. En vast niet alle dealers zijn zo. In het begin was ik heel tevreden over de meewerking van Simako, zeker omdat het probleem moeilijk te reproduceren viel en dus moeilijk 'hard te maken' ... Het kwam er op neer dat hij eens in de zoveel tijd, wanneer je net lekker in de tweede versnelling in een bocht lag, zichzelf knoeperhard ineens in de één zette ... dan ben jewel blij dat je slipperclutch het nog wel doet. Eén keer op video vastgelegd. Ziet er misschien niet zo spannend uit maar is wel een rotervaring.

Maar dat was natuurlijk allemaal niet voor rekening Simako ... toen ik hem terug wilde verkopen veranderde de verhouding wel wat. Zand erover. Ik heb lekker een heeeerlijke R1200S nu.
 
Ja, ik heb er wel es iets over gezegd ja. En vast niet alle dealers zijn zo. In het begin was ik heel tevreden over de meewerking van Simako, zeker omdat het probleem moeilijk te reproduceren viel en dus moeilijk 'hard te maken' ... Het kwam er op neer dat hij eens in de zoveel tijd, wanneer je net lekker in de tweede versnelling in een bocht lag, zichzelf knoeperhard ineens in de één zette ... dan ben jewel blij dat je slipperclutch het nog wel doet. Eén keer op video vastgelegd. Ziet er misschien niet zo spannend uit maar is wel een rotervaring.

Maar dat was natuurlijk allemaal niet voor rekening Simako ... toen ik hem terug wilde verkopen veranderde de verhouding wel wat. Zand erover. Ik heb lekker een heeeerlijke R1200S nu.
:X:X:X:X
 
Lees de laatste tijd nogal eens wat over de koppeling. Kan zeggen, bin there, done that. Bij 120K + moest die van mij er ooit ook aan geloven.
Voelde het al een tijdje aankomen en had al onderdelen besteld.
Uiteindelijk de klus laten doen, inclusief de onderdelen.

Maar ik heb dus een gloednieuwe koppelingsplaat op de plank liggen. Gezien ondertussen de boxer het huis heeft verlaten heb ik daar niets meer aan.
Wie kan ik er blij mee maken ? Kost nieuwe ca € 200,-- maar ligt hier in de weg en mag uiteraard weg voor veel minder. PM bij interesse

2019-08-09 20.36.41.jpg2019-08-09 20.36.25.jpg
 
Mijn koppeling was bij 60k al aan de beurt, na een rondje Zwitserland begon hij terug, op de Autobahn bij vollast te slippen. Wat bleek? De koppeling was nog perfect, maar er kwam telkens een druppeltje olie op de plaat dankzij een lekkende keerring. Grapje van 600 euro, oei....

Verder wel tevreden over de boxer, heb hem van 29K naar 153k gereden en nog steeds in topconditie (amper olieverbruik). Ik rij zelf ook een vierwielige bimmer en moet zeggen dat ik wel van het preventief onderhoud ben. Goedkoop is het niet. Maar lekker sturen doet het wel ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan