BMW Sportboxer topic - deel 20 (still going strong )

Ik heb een vraag voor de techneuten onder ons. Of de ervaringsdeskundigen. Of iemand anders die ook meeleest en zijn/haar steentje wil bijdragen.

Afgelopen week op vakantie met de S, en alles ging goed. tot zondagmiddag (5e vakantiedag, 1300km gereden). Na een tankbeurt gewoon weer gaan rijden, en ineens voelde ik dat 'ie een slag miste. Dit was bij normaal rijden, constante snelheid, en een kleine 4000 rpm. Hmmm, voelde ik dat nou goed. Nou ja, even in de gaten houden.
Een tijdje (10 minuten) niks, en toen ... weer een slag missen. Alsof de motor een keer niet vonkt, en daarna was het gewoon weer goed. Ik voelde het nog een keer, waarna ik dacht dat het misschien ergens een vuiltje zou kunnen zijn. Toen heb ik m doorgetrokken tot aan 6500 rpm, waarbij de stotter aanwezig bleef. En daarna bij 4000 rpm leek het alsof 'ie ruwer liep.

We stopten, dronken koffie, spraken erover (vrouw merkte niets), en reden na 15 minuten weer door. Motor deed het weer goed, tot na 10-15 minuten, weer een slag missen. En hoe warmer de motor werd hoe erger het leek te worden. Gestopt, nagedacht (motor stationair), slaat de motor af. Dus nu ook bij stationair slaat 'ie een vonk over (?). En dus slaat 'ie dan af.

OK, naar een expert. Duitse BMW händler, heeft motor uitgelezen, maar geen foutcode. Proefrit gemaakt, maar merkte niets. Langere proefrit, en toen merkte hij het ook.
Hij heeft daarna de bougies en en doppen gecheckt, die waren OK.
Hij heeft het gasklephuis bekeken, en gaf aan dat de as speling had. Het zou dan kunnen zijn dat daardoor een sensor misschien een foute waarde geeft waardoor 'ie een slag mist (?).

Wat vinden jullie hiervan? Wat zou het anders kunnen zijn??

Ik kan jullie hulp hier goed bij gebruiken, alvast bedankt
 
@hremie Bij de K75/K100/K1100 serie is de Halgever vaak de oorzaak van dergelijke problemen, en vaak temperatuur gerelateerd.

Zo'n set is best duur, maar Tills heeft ook losse sensoren, voor de handige sleutelaar, daarvoor moet je dan de grondplaat uitboren en de (2) nieuwe sensoren erop maken en draadjes solderen.

Op BMWK.nl staat een stuk hierover:

Daar staat ook een link naar een pdf, met uitleg hoe je een testcircuit kan maken, kost niet de wereld, en voorkomt dat je gaat vervangen en dan erachter komt dat het wat anders was...

Exacte aansluitingen etc. zal wat anders zijn bij een R dan bij een K, maar het principe is exact hetzelfde.
 
Thnx KRemco :+, ik ga dit morgen nog eens rustig lezen als ik wat helderder ben. Zoals ik het nu lees is dit te hoog gegrepen voor mij.

Worst case, een andere Halgever op de kop tikken. Geen idee wat die dingen kosten, ik weet wel dat ze gebruikt te vinden zijn. Of ze dan nog goed zijn weet je dan natuurlijk niet.
 
ik ben opzoek naar een 1100s

zie hem staan onder wordt verwacht 5750,-
Maar dat wordt iets te veel van het goede voor een 2e motor
mijn oude 1100s met superbikestuur staat nog te koop. Ik meen 4200 met 40.000km op de teller
 
@hremie: ik had soortgelijke klachten bij 123.000 km. Heb toen bij de beurt de hallgever mee laten nemen, kostte me vorig jaar 111,53 ex BTW. Viel nog mee te leven vond ik.

Jaartje ervoor had ik de bobines ook al gehad, eentje gaf plots de geest tijdens stilstaan in een krappe file op de Autobahn bij 30 graden.... Hij knetterde erover en hield flink in. Ben toen met een gangetje van 120 rustig naar huis getuft. Die andere bobine toen ook maar preventief aangepakt.

Mijn gasklephuizen zijn nog niet versleten, maar hier hoor ik bij (1100)boxers ook wel het een en ander over. Oscars Motorservice reviseert die dingen: oude inleveren en een gereviseerde vanaf de plank er weer in.

Maar eerst maar ‘ns een goede diagnose stellen voordat je diep begint te bukken indeed.....
 
Thnx 0,4bar, ik ben bang dat het een kwestie gaat worden van vervangen en proberen (zoals blijkbaar altijd bij electrische gremlins).
 
Ik heb een vraag voor de techneuten onder ons. Of de ervaringsdeskundigen. Of iemand anders die ook meeleest en zijn/haar steentje wil bijdragen.

Afgelopen week op vakantie met de S, en alles ging goed. tot zondagmiddag (5e vakantiedag, 1300km gereden). Na een tankbeurt gewoon weer gaan rijden, en ineens voelde ik dat 'ie een slag miste. Dit was bij normaal rijden, constante snelheid, en een kleine 4000 rpm. Hmmm, voelde ik dat nou goed. Nou ja, even in de gaten houden.
Een tijdje (10 minuten) niks, en toen ... weer een slag missen. Alsof de motor een keer niet vonkt, en daarna was het gewoon weer goed. Ik voelde het nog een keer, waarna ik dacht dat het misschien ergens een vuiltje zou kunnen zijn. Toen heb ik m doorgetrokken tot aan 6500 rpm, waarbij de stotter aanwezig bleef. En daarna bij 4000 rpm leek het alsof 'ie ruwer liep.

We stopten, dronken koffie, spraken erover (vrouw merkte niets), en reden na 15 minuten weer door. Motor deed het weer goed, tot na 10-15 minuten, weer een slag missen. En hoe warmer de motor werd hoe erger het leek te worden. Gestopt, nagedacht (motor stationair), slaat de motor af. Dus nu ook bij stationair slaat 'ie een vonk over (?). En dus slaat 'ie dan af.

OK, naar een expert. Duitse BMW händler, heeft motor uitgelezen, maar geen foutcode. Proefrit gemaakt, maar merkte niets. Langere proefrit, en toen merkte hij het ook.
Hij heeft daarna de bougies en en doppen gecheckt, die waren OK.
Hij heeft het gasklephuis bekeken, en gaf aan dat de as speling had. Het zou dan kunnen zijn dat daardoor een sensor misschien een foute waarde geeft waardoor 'ie een slag mist (?).

Wat vinden jullie hiervan? Wat zou het anders kunnen zijn??

Ik kan jullie hulp hier goed bij gebruiken, alvast bedankt
 
Nou, hij is gearriveerd. En nee, ik heb er nog geen meter op gereden (misschien morgen, anders wellicht over twee-drie weken). _O-

IMG_20190910_150550.jpg


IMG_20190910_145618.jpg


IMG_20190910_145540.jpg IMG_20190910_145632.jpg IMG_20190910_145547.jpg
 
Solo? Omdat de kids eruit gegroeid zijn of een andere reden? :)

Solo ja.

Kinderen zijn er uit gegroeid idd. Voor veel mensen is een zijspan iets bijzonders, maar hun weten niet beter. Gaf ik ze echter de keus "auto of zijspan?" dan stapten ze zo de auto in.
Span stond in een overvolle garage, ging er tegenop zien om hem helemaal uit te pakken en nadien weer in te pakken. Met als gevolg dat ik er zo goed als nooit meer op reed.
Het is een mooi ding, maar om hem nu zo maar in de garage te laten verstoffen omdat "het jammer is om hem weg te doen" is ook weer zo wat...
 
Eindelijk weer eens een trip met de S! Kan me de laatste keer niet meer heugen.
Vrijdagavond afgesproken in Noord-Vogezen met mijn zoon die in Frankfurt woont en werkt. Heeft sinds mei de nwe Kawa Ninja en rijdt zich helemaal suf... :Y Dit weekend gaat hij de 12.000km aantikken dus petje af.

Vrijdag eind vd middag die kant op. Het weer daro was gewoon zomers! Dus erg warm. Gisteren zagen we zelfs een temperatuur staan van 33 graden! Het was dan ook flink drukker dan de zaterdag maar al met al is ook Zuid Vogezen een groot gebied dus heerlijk kunnen rijden. In 2 dagen flink wat km's gemaakt. Sommige stukken weg meer dan 1 keer gereden omdat het zo lekker sturen was.... :]
Zondagavond om 20.00 weer naar huis dus dat was een latertje. Na 1.800km weer thuis. Moe maar voldaan.

Ben wel blij met zo'n 'besmettelijk' motorvirus.... 2 van de 3 zonen rijden al motor en de derde is begonnen met lessen. Volgend jaar gezinstourtje ;)

y4mSkHCEjXrJV7T843eE-Py6dJNcBvI0hroN3263hyLy8VLNt1HNBNahsNmMPaGlsRriyYn1CJx7OG7viiYyHc7Pa0rQtdNLZttxrgBzG8Nf828XG19s4tiMFLBXMbK6ugR0KrAiucIyhCYh0g7ijUgL_ZK9-7ASNGCpjaoUJctTLuLTmdOKvXpe5Iuh7gWVrotquTAlf6aMajDXJiSjkvKsg


De betere bordjes :Y:]

y4m9eQqPJTlzDUJ8Aahrhpx32O-lyNtkhakZVAyuLgc4WDCFzWz_afhh8tGwof6lssQZHd3sDT3al60AitQ2h2xOElgHPNBvli0BjaqmNS9CF4QPnYPG584kKpOuftaumQri2enPIqi54ZS9HmNmvwLvHVifoGQPHlKk4gzzZ5GcstNRUqBRDNfzZlixZJZuY11ckzv2OnjNkrR-tJun-7JTw


y4mMAdU9ZG8T_NMlW7WcEWWsykQOE_z6G4dbhjlSFDStoVGKWFYE1EC6thI6Q0E2nPySKLwE1zhgAw3P4QOUPqU9fd2FY-9PD8ue0rLZAEjaKudccUR-cplcLr_AtN_61Vf0whmWNemw7drigH5dTtaF8kyYpBJ0hBVbYUxO6YOj84sUd4bJk3yCKRLAwlKSeOdH6EUerfeYsvo-oTOm4jdcA
 
@Wobbert En nu met de gepoetste kant boven! Mooi dat je dit met je zoon kan delen, lijkt me genieten... Blijft een mooie fiets om te zien, die Hartenjager! En het mooie is dat je in Frankrijk geen ellende hebt met geluid enzo. Durf je met die brullers van jou Duitsland wel in? })
 
Wellicht kan Henk ook even aangeven wat ie nu heeft als stuur, ruitje, etc. en waar hij aan denkt qua hogere zit en waarom...?
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
@Wobbert En nu met de gepoetste kant boven! Mooi dat je dit met je zoon kan delen, lijkt me genieten... Blijft een mooie fiets om te zien, die Hartenjager! En het mooie is dat je in Frankrijk geen ellende hebt met geluid enzo. Durf je met die brullers van jou Duitsland wel in? })

Hi Simon, ja gelukkig wel! En ja echt genieten. Toch wel speciaal om met zoon te kunnen toeren. De jongste gaat volgend jaar zeker mee. 2 van de 3 is niet slecht. De oudste gebruikt de motor met name voor woonwerk verkeer en is niet zo van het toeren. De Kawa boy heeft er nu 12K mee gereden in nog geen 5 maanden tijd! :}

Nee, Dld durf ik idd niet met de heksenjacht die daar gaande is. Onze eerste rit ging ook door Zwitserland maar dat heb ik dus ook niet aangedurfd. Ben toen met de RT gegaan. Maar volgende keer dus wel gewoon met de S. Wat ik daar aan lawaaimakers heb gehoord, dan valt de mijne nog wel mee. Vind ik dan ;)
 
Mijn kinderen worden groter...
Dan komt er de dag, heje paps mag ik mee... (ik word nog net geen ouwe genoemd)
En dan ga je dingen overwegen...

- Kunnen die lange slungels echt niet achterop ?
- Hoeveel hobbies heb ik nu eigenlijk ?
- Past de oldtimer en S en een samen rijd motor wel in de garage ?

R1100S-19.JPG

Dan zet je h'm eens te koop, om te kijken of er vraag naar is....
Na twee dagen blijkt dit zo te zijn (Sjes en C tjes ! zijn geliefd en worden zeldzaam)

De nieuwe doet alles perfect hoor, geen klagen. (Gewoon de Opel kadett onder de motoren)

IMG_2923.jpg


Maar ik weet zeker dat ik h'm ga missen.....
R1100S-20.JPG


Dag allemaal,
Dank jullie voor de info, lol en het samenrijden :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan